Turbo-drukmeter(Equus) aansluiten.

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ok, ik heb vandaag mn Equus drukmetertje binnegekregen.

En ik dacht, nou daar zal wel een handige handleiding bij zitten.....
Ok, er zit een handleiding bij, maar ik kom er niet uit!

Buiten dat is er ook nog steeds enige onenigheid over WAAR de aansluiting moet komen.

Onder de gasklep, boven de gasklep, voor de gasklep, na de gasklep, etc, etc....

HEt is dus een meter die ook vacuum aan kan (-1 - 1,5).

Ik heb de handleiding gescanned: http://spiral.esmartdesign.com/drukmeter.html
Beetje groot, maar dan is het wel duidelijk! :)

Mn eerste vraag...
Op plaatje "1".
Daar zie je een aansluiting met twee draadjes. (Zie: http://spiral.esmartdesign.com/aansluiting1.html )
Op plaatje "5" zie je deze ook.

Vraag 1:
Hoe sluit ik die aansluiting aan op de meter zelf??
Ik zie in de meter een aansluitingkje zitten, maar hoe krijg ik hem daaraan vast??
Meter openmaken?? How?(vvordat ik t sloop...)

Vraag 2:
Waar sluit ik die aansluiting aan de andere kant op aan?? (Zie plaatje "5")
Accu??
Massa??
Aarde??
etc.


Please kunnen jullie me even assisteren bij het aansluiten van dit metertje?!?!?

Want ik dacht oh dat doe ik wel effe!
Maar dat valt dus alweer vies tegen :(


elke info over de eerste twee vragen en over de plek van aansluiten (op welke slang van carb) is zeeeeeeeeeer welkom!


thanx.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

goeie handleiding.
beantwoord namelijk alle vragen.

aka RTFM
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Nou Robert, het kan nog wel wat duidelijker hoor, vooral voor mensen die misschien niet helemaal thuis zijn in technische notaties.

Wel duidelijk: aansluiten onder de gasklep (op het laatste plaatje duidelijk te zien)
Wat de draadjes betreft, de een is duidelijk aarde (dat is dat kleine driehoekige gestreepte tekentje aan het korte draadje op plaatje 5), de ander gaat via een of andere schakelaar naar de plus van iets, maar dat is mij ook een beetje raadselachtig. Wat is dat horizontale ding met al die verticale 'streepjes' erin?

Robert, als jij het zo goed weet, leg het die jongen dan even uit en kom niet aanzetten met "Read The Fucking Manual" :(
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

RTFM?

en sorry.
Maar ik snap NIET hoe je die aansluiting ( http://spiral.esmartdesign.com/aansluiting1.html )
Op de meter zelf vast krijgt... :(


mazzl.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Matijs schreef:Wel duidelijk: aansluiten onder de gasklep (op het laatste plaatje duidelijk te zien)
inderdaad erg duidelijk
Matijs schreef: Wat de draadjes betreft, de een is duidelijk aarde (dat is dat kleine driehoekige gestreepte tekentje aan het korte draadje op plaatje 5)
inderdaad erg duidelijk
Matijs schreef:, de ander gaat via een of andere schakelaar naar de plus van iets,
das ook duidelijk
Matijs schreef: Wat is dat horizontale ding met al die verticale 'streepjes' erin?
mja tis voor het lampje in het metertje, waar zou je nu metertjes lampjes plus vandaan kunnen halen??
Van het draadje wat naar de andere lampjes metertjes plus loopt!! bv bij het zekeringkastje?
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Matijs schreef:Wat is dat horizontale ding met al die verticale 'streepjes' erin?
ziet er uit als een zekeringenkast
there is no spoon.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Dat lampje is natuurlijk voor de verlichting van de meter zelf, lijk mij dan.
Op plaatje 1 van de beschijving zit die aansluiting in de meter zelf er al in, dus dat is inderdaad een beetje raar...
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

spir@l schreef:Maar ik snap NIET hoe je die aansluiting ( http://spiral.esmartdesign.com/aansluiting1.html )
Op de meter zelf vast krijgt... :(

mazzl.
zo met die scan kom ik er ook niet helemaal uit ... kan er niet echt detail op zien...
there is no spoon.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

ja, sorry hoor maar idd.

Voor iemand(like me...) die niet van kaas houdt en dus ook geen kaas heeft gegeten van bv een "'technische'/electrische-tekening" van een aansuitschema met shit erop die ik niet begrijp, zou het misschien iets lastiger kunnen zijn dan voor iemand die (zoals jij, Robert) ongelooflijk veel informatie over dit soort dingen in zn hoofd heeft zitten!

Ieder zn ding. Toch?


Ik vraag ook echt niet om alles in hapklare, voorgekauwde brokken voor me klaar te leggen, zodat ik uiteindelijk NOGSTEEDS niet snap wat ik nou allemaal heb gedaan!

Just push me in the right directions a little...


mazzl.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

AAAAAAAAHHHH FAK!! :p


Dat zag ik niet.

excusé moi svp....

DUH! Er zit natuurlijk een lampie IN DE METER!!!! :( :lol:

dat is alweer een vraag minder.

En dat is een zekeringskast!?!?
sorry hoor maar dat wist ik ech nie.

En "DIE SCAN"....is ALLES dat er is.
EEn beeeeetje text en uitleg had (VOOR MIJ!!) geen kwaad gekunt...


mazzl.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

hetgeen de onduidelijkheden na wat kijken eigenlijk terugbrengt tot:

- moet ik de plus(+) wel of niet gezekerd aansluiten?
- hoe sluit ik de drukslang op de meter aan?

het lampje geeft trouwens aan dat je die plus (+) bij je verlichting van je auto schakelt ... (klinkt ook zo gek niet ?)
there is no spoon.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

op de scan aansluiting zou ik zeggen:
je ziet de fitting van het lampje, die ftting kan je ongetwijfeld achter in de meter duwen.

-de lange draad zit aant huisje van de fitting vast, en die moet dus naar massa.
-De draad met het knoopje erin moet naar de plus van een ander dashboard lampje.
-Het draadje wat omhoog loopt is een beetje onbekend, maar als hij aan de zijkant van het fittinghuisje vastzit is het massa. Dan wordt het gebruikt om de de meter verder door te aarden. als er voor de rest nix electrisch in het metertje zit (zit er toch niet in, hij werkt op luchtdruk, niet met een sensor?) dan hoef je doe aard-doorlussing niet te maken.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Robert-> thanx.

Ik ben er nu redelijk uit geloof ik.
De (zeer domme, ben IK zelfs met je eens!! :) )'missing link' was het lampje IN DE METER(!).

Dat draadje van de aansluiting dat op de scan naar boven loopt moet gewoon ONDER het lampie zelf. Je trekt zeg maar aan het dradje met lusje en dan het lampie erin. klaar.


ok, so far so good.


edit van de scan-> kleur bij de draadjes.( :p )
http://spiral.esmartdesign.com/aansluiting1.html


bedankt mensen.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Zo simpel dus :wink:
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ok ik ben een heel eind nu.

Maar zie plaatje 6 en (6) op de handleiding...

Zijn dit twee verschillende manieren??
Zo ja, welke is beter??
Zo nee, ????


mazzl.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

ehm... nee dat zijn twee stappen ...

dus niet: ofwel met doorgeknipte ontstekingsslang ofwel met aangesloten turbodrukmeter,
maar: ontstekingsslangetje doorknippen en t-stukje plaatsen :wink:

anyway... serieus nu ...

de rechterkant van de pagina (6) is voor als je geen aansluiting hebt onder de gasklep .. vandaar....

jij kan de linkeroptie "6" gebruiken.
there is no spoon.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Een dingetje nog.


Op plaatje "6":

Dat "Ding" aan de linkerkant, Dat is de ontsteking?!?!?

Ik vind het meer op dat ding lijken waar de bougies aanzitten (distributiedop??).

Maar goed.


Dus dat T-stuk moet tussen carb en ontsteking?


thanx.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ja en ja.

in sommige (oudere auto's) verdelerkappen zit de hele mikmak inclusief de vacuum vervroeging. Ze bedoelen die vacuum slang. Bij de gtt's is de mikmak zo groot geworden dat het er niet meer in past, vandaar de aparte renixen. duzz nu loopt de slang naar de renix mikmak. Dus die moet je hebben.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Robert-> ik weet niet hoe vaak ik t ondertussen tegen je heb gezegd, maar BEDANKT! :)


Ik bewonder je geduld om elleke keer weer al die , in jouw ogen, simpele dingetjes uit te leggen.


En natuurlijk niet alleen Robert bedankt!


thanx guys.



mazzl.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

HEt is gelukt! :)


motor uit: 0
Motor aan: schommelend rond -0,5
Gassen: uitschieters tot 0,8/0,9 en dan zakt t ietsie naar 0.8/0,7. :D


Helemaal te gek jongens!
En nu snap ik ook meteen hoe zo'n dumpvalve weet dat-ie moet afblazen!


THANX!!!


krijn.
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

spir@l schreef:HEt is gelukt! :)


motor uit: 0
Motor aan: schommelend rond -0,5
Gassen: uitschieters tot 0,8/0,9 en dan zakt t ietsie naar 0.8/0,7. :D


Helemaal te gek jongens!
En nu snap ik ook meteen hoe zo'n dumpvalve weet dat-ie moet afblazen!


THANX!!!


krijn.
weet je nog krijn dat we het er over hadden dat je dingen zelf moest doen om het te leren.volgens mij ben je al aardig op weg he :wink:
hoestie verder?
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ha die Patrick,
Tja...dankzij jouw ben ik misschien ook wel gewoon begonnen met knutselen/prutsen.
En ik probeer ook zoveel mogelijk zelf te doen.
Maar ik merk gewoon dat ik heel veel kennis mis.
Daar werk ik aan.
Ik vind dat ik al een aardig eind kom voor iemand die een half jaar geleden nog geen bout heeft los gedraaid op een auto.
Maar daar heb ik dan vaak nog wel wat hulp, en misschien vooral wat vertrouwen/zekerheid in waar ik mee bezig ben, voor nodig.

VErder gaat t prima!

De auto word beter en beter.
En daar ben ik blij mee.

Kmoest laatst nog aan je denken toen ik tot over mn oren in de benzine zat en high werd van de dampen omdat we de tank (EINDELIJK! :p ) vervingen. :)


Succes met "The hunt for 21T"!


mazzl.
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

Succes met "The hunt for 21T"!


mazzl.[/quote]


ik hoef niet meer te hunten,ik heb al een prooi.
morgen krijg ik em als het goed is,moeten nieuwe banden onder,als ze op voorraad zijn dan heb ik em,anders zie ik het duister in voor zondag ermee weg te kunnen.
we merken het wel,morgenochtend weten we meer.
Gunther
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jun 2002 17:44
Locatie: Beveren, België

eigenlijk heb ik ook een vraagje over de aansluiting van je aparte turbometer Krijn...waarom heb je hem nie gewoon aangesloten op het slangetje dat naar je orginele turbometer gaat???Misschien een domme vraag, maar dat lijkt me het makkelijkste enne proficiat, want ik zou aan de hand van die 'manual' ook met mijn handen in m'n haar gezeten hebben, lang leve dit forum...van onschatbare waarde :D :D :D
Hoge bomen vangen...geen konijnen
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

op de aansluiting van je orignele slangetje kun je geen negatieve druk (vacuum dus) meten. Wanneer je zonder druk rijd (weinig gas geven dus) dan zal je motor zich gaan gedragen als een atmosfersiche motor. En aangezien die dan een vacuum hebben kun je dat mooi bijhouden op je metertje waar het omschakelpunt zit
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

precies!


Nu zie je precies wat er allemaal gebeurd.

Pas als je flink gast dan kom je boven de "normale" atmosfeer(=0Bar) uit.
In tegenstelling tot wat je standaard drukmeter aangeeft.(die lijkt al meteen druk aan te geven)


Die van mij staat trouwens op 0,9Bar.
Dat houd-ie ook vol wanneer ik in zn 5 aan t gassen ben. :)


Ik moet alleen nog twee draadjes trekken van dat lampie.(massa en eentje naar zekering)
Ik kreeeg namenlijk die zekeringkast er niet helemaal uit.(1 verdomde torx waar je met een gewone torx-schroevendraaier niet bij komt... :evil: )

maar dat komt nog wel.


Nu op naar de bleedvalve... :)


mazzl.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

FYI 0.9 bar onder de gasklep dus ....

turbo zelf levert dus meer.
there is no spoon.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Tijn schreef:FYI 0.9 bar onder de gasklep dus ....

turbo zelf levert dus meer.

HEt verschil over de carb was toch geloof ik iets van 0,2Bar?!?!?!!?


Damn....dat komt er dus nog bij?!?!?!!?!?!?
Ik dacht dat dat er juist af ging.......

Shit.

Dan zit ik dus al op zo'n 1Bar?????!?!?!!?!?!?!


Hou ik niet echt veel ruimte over om nog verder te gaan met standaard koppakking....

Of wel?


???????


Ok, dit wil ik even weten nog.

Want in deze topic hebben ze t er ook al even over: http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... =drukmeter


Hoe zit dat nou precies?
En welke belasting moet je in de gaten houden?
Van welke "meting" gaan jullie dan uit?


mazzl.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

je hebt de ideale kans om te kijken wat de drukval nu eigenlijk is : sluit hem eens een keertje in plaats van de standaard meter aan en kijk wat de waarde daar is .....
there is no spoon.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

hmmmm....


oke, dat kan ik nog wel een keertje doen. :p



mazzl.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

TURBODJ schreef:Heb de meter eerst aan de bstaande slang gekoppeld. Meter gaf 0,75 Bar aan. Daarna aangesloten op de vacuumslang die naar de ontsteking loopt. Bij stationair draaien geeft de meter dan -0,7 bar aan. Bij gas geven (stilstand) gaat hij richting de nul en bij gas los laten schieten hij naar de -1 (de meter gaat niet verder). Rijdend geeft de meter dan bij vol gas +0,7 bar aan. Ten eerste klopt dit zoals hierboven beschreven en ten tweede welke aansluiting geeft de beste meeting.

Ahaaaa.....
HAd ik zelf natuurlijk ook wel kunnen bedenken. :p
(Zie link die ik ZELF heb geplaatst...)

Damn, ik moet echt even wat logischer/beter gaan nadenken.
OF misschien gewoon wat minder roken.... :p


Maar dan zou (in het geval van TURBODJ) het verschil (slechts) 0,05Bar zijn!
pfew.
dat scheelt.
Want ik wil nog wel wat sneller eigenlijk... :)


mazzl.
Laatst gewijzigd door spir@l op vr 26 jul 2002 8:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

bij gas los laten schieten hij naar de -1 (de meter gaat niet verder).
ehm... al ging de meter verder, de natuurkunde niet geloof ik ....

-1 is vacuum
there is no spoon.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

toch (als de schaalverdeling het toe zou laten) kan die meter nog wel iets verder dan -1. rara hoe zit dat?
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

hmm ?

correctie voor temp en luchtdruk ?
there is no spoon.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

als je zon ding opensloopt (sollie, ik kon het weer niet laten) dan zie je dat het een balg metertje is.

Een balg is een flexibel rond buisje wat uitzet en krimt bij druk en vacuum. Aan de binnenkant van balgje werkt de te meten druk, aan de buitenkant werkt daar tegenin de druk van de buitenwereld.

Dus het is een verschildrukmeter met de buitenwereld!

Volgens piet paulusma heeft de buitenwereld de volgende week last van hoge druk! Das iets hoger dan 1.0 bar absoluut. (1050 millibar oftewel 1.05 bar ofzo)
Dus dan zou, als je heel heel veel vacuum zuigt met je motor (het lukt je niet, maar vooruit) toch -1.05 bar kunnen zien.

;)
Plaats reactie