[GTT] is handmatige puls voor brandstofpomp de oplossing?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
burnout

iedereen die een 5GTT heeft weet dat hij slecht start wanneer de motor warm is en je hem na plusminus 20 minuten weer wild starten.
dit komt door de perculatie (brandstof verdampt als gevolg van de hitte)
ik heb de anti-perculatie fan er af gehaald want dat help toch niet.

Ik had het volgende idee

waarom niet het brandstofpomprelais met een drukschakelaar voorzien zodat je voordat de startmotor draait de pomp handmatig kan bedienen zodat de caburateur weer voorzien wordt van vloeibare brandstof in plaats van gasvormig

dus als je de warme motor wilt starten moet je eerst twee of drie seconden de brandstofpomp laten draaien en dan de auto starten met de sleutel

heeft iemand dit idee al eens uit gewerkt??

zo ja laat het me horen
ook als je wat anders te zeggen hebt of andere ideeën hebt
Tijn
Contacteer:

dit komt door de perculatie (brandstof verdampt als gevolg van de hitte)
ik heb de anti-perculatie fan er af gehaald want dat help toch niet.
ehm ?.... ik heb wel eens startproblemen met een wame motor,.... maar alleen doordat de startmotor een beetje vaag is.... nooit met brandstof.

Misschien is het handiger om even die percolatiefan terug te zetten?

Verder, als je vooraf gewoon een paar keer het gas intrapt activeer je de accelleratiesproeier een paar keer vanuit de (met vloeistof gevulde) vlotterkamer en dat moet voldoende zijn om alle problemen te verhelpen. een schakeling op je pomp lijkt me overbodig ...
there is no spoon.
RickGT TURBO
Contacteer:

Zonder je idee gelijk te proberen afte schieten. Want dit soort ideetjes zijn best wel gaaf :) ..

Volgens mij ga je dan je carb/motor verzuipen door dit te doen.

Ik persoonlijk heb totaal geen start problemen met een rete warme motor.
Je moet gewoon totaal geen gas geven. (bij mij) Ik stap in en draai alleen het contact om en dat is voldoende. Vooral bij warm.

Bij koud moet ik de choke uittrekken. En dan ook weer zonder pompen starten. Dus niet eens het gas aanraken. De choke gooit zelf de toeren omhoog. En dan laat ik die weer snel zakken.

Ik kan na 1 minuut stationair (van af koud) al zonder choke stationair draaien op 900 toeren.

Dit is vooral zo gekomen sinds ik een 135 sproeier er in heb. Dit was voorheen niet zo. Dan was het toch echt wel 5 a 10 minuten.

Ik denk eerder dat het wel mee valt die verdamping. Of heb je een ph1 lucht gekoelde turbo er in? Dan kan ik me er nog wat bij voorstellen.

Overigens mocht je toch je gas per ongeluk ingeduwd hebben. Dan altijd het gas pedaal naar beneden vast houden. (niet pompen)
Want dan kom je makelijker uit je verzopenheid.
Drive it like you stole it
Tijn
Contacteer:

RickGT TURBO schreef:.

Ik denk eerder dat het wel mee valt die verdamping. Of heb je een ph1 lucht gekoelde turbo er in? Dan kan ik me er nog wat bij voorstellen.
Em... een luchtgekoelde turbo maakt voor dit probleem dus echt niets uit.......

Het probleem is dat bij een stilstaande auto de brandstofleiding en de carb opgewarmd worden en daardoor de benzine verdampt. de percolatorfan poogt door middel van een koelere luchtstroom, die hij vanuit de zijschermen aanzuigt, de brondstofleiding wat te koelen om dampbelvorming tegen te gaan.
there is no spoon.
Tijn
Contacteer:

dit is wel een aardige ....
alex's gtturbo pages schreef: Let's start with the beginning. The GT Turbo, as most carburettor cars, is a bit tricky to be started (if you come from injection cars or from no car at all). There are two basic procedures:

If the engine is cold, it depends on the weather:
Very cold weather. Pull the choke lever all the way. Don't accelerate. It should start easily, so just take care and try to keep the rpm level as low as you can until the oil reaches all the engine points.
Cold weather. Pull the choke lever half the way (experience and your own choke cable tension will give you the right point). Don't accelerate.
Warm weather. Don't accelerate and turn the starter motor. When it looks like it will start, leave the contact key and use the gas pedal slightly, with little pushes, to keep the engine alive at a low rpm level.
Hot weather. Same as before, but it'll be easier to make it go
If the engine is hot, it depends on how long the engine was switched off:
Very recently (i.e. 1 min.). Just make it turn and it'll work.
Recently (i.e. 5 min.). Push the gas pedal slightly (1/5 of the career) and keep it pushed while you use the starter motor. When you sense it lives, stop accelerating to avoid high engine speeds.
A while ago (i.e. 15 min.). The antipercolation system will have to work to let you go home. Push the gas pedal almost all the way (3/4) and act as before.
Long ago (i.e. 30 min.). Same as switched off recently, the overheating of being stopped will have had time to go away.
Very long ago (i.e. 4 hours) Then the engine is cold, see above! :-)
there is no spoon.
Michiel

Ik heb ooit eens een schakelaar gemaakt op het relais van de benzinepomp; schakelaar aan -> benzinepomp aan; schakelaar uit -> benzinepomp uit. Ik had dus het zelfde idee dat als je je pomp nou van te voren aan zet dat tie dan beter start; het had bij mij echter geen effect (zelfs niet als je hem 30 s van te voren aanzette). Vervelend was wel dat ik soms de schakelaar aan liet staan terwijl de motor al lang uit was; begint je pomp van die gekke geluiden te maken.
Ik heb nu een tijdrelais op mijn carburateurkoeler aangesloten en die zorgt ervoor dat de koeler 15 min blijft koelen; dit werkt veel beter.
Als je het zelf wil uitproberen moet je dat relais met schakelaar maar eens lenen.
GRT
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
catrinus

RickGT TURBO schreef:
Volgens mij ga je dan je carb/motor verzuipen door dit te doen.
Je motor kan niet verzuipen als je brandstofpomp aanstaat. Anders moet je auto allang verzopen zijn na een mislukte start. De vlotter sluit de toevoer af als de vlotterkamer vol brandstof zit. Dus dan kan er niets naar de motor stromen en vlotterkamer stromen. En waarom zul je een retour slang hebben? Juist. Het teveel aan brandstof word dan terug gepompt.
There will be plenty of time to rest when your dead
Riël
Über-Spammer

Ja, want tussen de benzinepomp en de carb zit toch een regelaar die afhankelijk van de turbodruk de hoeveelheid brandstof toelaat?
RickGT TURBO
Contacteer:

Tijn schreef:
RickGT TURBO schreef:.

Em... een luchtgekoelde turbo maakt voor dit probleem dus echt niets uit.......

Het probleem is dat bij een stilstaande auto de brandstofleiding en de carb opgewarmd worden en daardoor de benzine verdampt. de percolatorfan poogt door middel van een koelere luchtstroom, die hij vanuit de zijschermen aanzuigt, de brondstofleiding wat te koelen om dampbelvorming tegen te gaan.
Ik ging er klakeloos van uit dat een lucht gekoelde turbo meer warmte in de lucht in het motor ruim los liet dan de koelvloeistof gekoelde.
Wat ik van die percolatorfan niet begrijp is dat hij daar zuigt (weet je zeker dat hij van uit het zij scherm aanzuigt en niet naar het zij scherm toe blaast?)
99% van de GTT hebben de zij schermen gekit er op zitten en dus is het erg moeilijk om lucht aan te zuigen daar vandaan.

Zou het logisch zijn om dat te optimaliseren?
Drive it like you stole it
Gunther

het klopt dat de perculatiefan lucht "zuigt" uit het voorste spatbord, is genoeg lucht daar, geen probleem, maar ik heb ook al zitten denken om in mijn spatbord een mooi rond gat te zagen en dan af te werken met gaas, zodat dit ventilatorke wat meer frisse lucht kan krijgen
Hoge bomen vangen...geen konijnen
Menno

is iedereen er echt enorm van overtuigd dat 't vapour-lock is waardoor ze zo kut starten? Ik kan me zo voorstellen dat je door de hitte je hele carburateur leegdampt richting inlaat, en dat ie daardoor zo belazerd start.

Heeft er iemand wel eens wat dingetjes uitgezocht?
rev it like a rental
limburgio

ff stof afblazen van dit topic ;-) wel die anti perculatie is een must voor de gtturbo, kheb daarnet nog een gesprek gehad met een ex rally piloot, hij zei dat de koppakingen van die gtturbo's ook afzien als die antiperculatie er niet meer opzit, dan krijg je dus benzine dampen langs je inlaat zo in je blok waardoor de ruimte in de bussen rijkelijk gevuld worden met gas, als je dan bij het starten nog een wat gas geeft krijg je een serieuze druk in de bussen en als de cylinder als naar beneden staat kan die druk niet weg en dan wilt die langs de pakking naar buiten! die antiperculatie zuigt denk ik eerder de dampen weg(denk ik) maar indien de carb koel blijft kunnen er geen dampen komen!
Plaats reactie