[GTT] stroom/vonken, Turbo Balanseren, Veerpootbrug vraagjes

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
RickGT TURBO
Contacteer:

Ok ik had wat vraagjes.

1. Als met warme motor stationair ik m'n ven aanzet dan gaat hij slechter lopen. (en weer perfect stationair als ik hem uit doe) De toeren wijzigen niet, dus is niet carb afstelling. Maar hij vibreert meer en voelt anders aan. Dus heb het idee dat hij dan slechter vonkt. Doe ik daarbij m'n knipperlicht aan dan fluctueerd m'n klok licht een beetje.

Bougies zijn net nieuw (NGK) en heb het vermoeden dat of de accu aan het einde van z'n latijn is of dat de dynamo z'n koolborsteltjes op zijn.

Verder met ven en met motor vermogen merk ik geen verschil. Maar dat is veel moeilijker merken en de dynamo draait dan natuurlijk veel harder.

Wat denken jullie, de dynamo of de accu?

2. Verstelbare veerpootbrug. Je moet hem vast hangen met de wielen van de grond. Maar daarna. Dus hij hangt goed vast.
Draaien jullie dan nog even aan de stelschroef? En dan de vraag, zetten jullie hem dan wat strakker of losser?
Mij leek het logisch om hem juist wat strakker te draaien. Want dan trek je alles wat dichter naar elkaar toe.
Of is dat een slecht idee want je gaat langzaam van alles verbuigen?

3. Turbo balanseren....
Weet iemand hoe dat proces gaat? Word het asje vast gemaakt en met een machine met 130.000 omwentelingen p/m gedraait of duwen ze lucht door de uitlaat kant om te testen?
Dan dat balanseren..... Dat is controlere of alles echt recht op de as zit vast gedraaid. Dus stel je haalt het turbine wiel er af en je zet het er weer op. Mits je het dan weer strak vast draaid dan zou het gewoon weer helemaal recht moeten zitten. Want de druk van de moer duwd alles netjes recht in positie. Of gaat dat niet op?

Dit naar het idee om zelf van twee turbo's 1 te gaan maken. zelf een groter compressor huis en compressor wiel op een bestaande as te zetten die in een bestaand middenhuis en aan een bestaand uitlaat gedeelte vast zit.
Drive it like you stole it
Tijn
Contacteer:

1 - check eerst de spanning van je multiriem

2 - strakker
there is no spoon.
catrinus

1. Zet je wagen maar een harder stationair(ca 1000toeren). Wedden dat hij dan niet meer schommelt
2. strakker
3. niet zelf doen dat word een ramp
There will be plenty of time to rest when your dead
RickGT TURBO
Contacteer:

Tijn schreef:1 - check eerst de spanning van je multiriem
Ik neem aan dat je de v-snaar bedoelt? Zou dat slippen zijn joh. Mmm ik heb hem 2 maanden geleden nog strakker gezet. Maar zou kunnen.
Maar ik hoor/zie hem totaal niet slippen.
RickGT TURBO
Contacteer:

catrinus schreef:1. Zet je wagen maar een harder stationair(ca 1000toeren). Wedden dat hij dan niet meer schommelt
2. strakker
3. niet zelf doen dat word een ramp
1. Schommelen? Daarmee bedoel je toeren fluctuaties toch? Dat valt dus heel erg mee. Komt eigenlijk bijna niet voor. Het is dat de vibraties in de auto zittend anders worden als ik de ven aanzet (de koelven bedoel ik en niet van de kachel) en weer naar normaal toe gaan als ik de ven uit gooi.
Toeren schommelen dus niet met aanzetten/uitzetten van de ven. De toeren blijven constant.
Verder is het zo dat hij niet pingelt of raar doet stationair normaal. Dus afstelling denk ik niet dat het probleem is.

Lijkt mij dat de vonken sterker zouden zijn als de accu meer Amp kan leveren. Of zit daar iets fout in m'n denkwijze? Want de bobine bouwt toch genoeg powerop om een heel hoog voltage te bereiken. Wat doet de bobine met de amperes? Gaan die ook omhoog. Of blijft die gewoon constant?
Oftewel dan krijg je een heel hoog voltage op de bougies maar weinig ampere. Dus een erg klein vonkje. (in iedergeval kleiner dan hoog voltage plus hoog amperes).

Of beredeneer ik hier fout? (dit met m'n havo natuurkunde :) )
robert

3- zelf prutsen houd wel een risicootje in. Maar tis wel zeer cool!!
ik heb wel eens mijn turbo uit elkaar en in elkaar gezet, waarbij ik ook het compressor wieltje heb losgehaald. Tegen alle wijze raad van iedereen in natuurlijk. Duzz voor de zekerheid heb ik iets verderop in het spruitstuk maar een gaasje gezet om de eventuele brokken uit mijn motor te houden.
Nou ik heb geluk blijkbaar, want geen brokken.

-zelf een grotere compressor erop zetten is nog wat meer risisco. (gaasje!)
Echt balanseren kan je alleen maar laten doen. In mijn geval wilden de turbo hoets helaas niet de turbo balanseren, en ook niet alleen maar de balansering testen.

De groffe statische balancering kan je zelf wel doen, al is het niet de goeie manier:
de as met gemonteerd wieltje op een exact waterpas uit later rollen (het asje raakt de waterpas) en 100x bekijken in welke positie hij stilstaat. Met een stift de vaantjes nummeren ofzo. Gaat natuurlijk alleen maar als je waterpas super glad is, en ook het asje superglad.
alle 100 meetgegevens in een grafiekje en je haalt er zondermeer de zwaarste kant uit. Ook een heel klein onbalansje vind je door de statistiek zo.
alleen maar ruis op de grafiek? hup 200 metingen!

Dan iets van een wieltje afhalen. Je kan wel zon plekje op het wiel vinden waar dat al gedaan is, dus je ziet hoe het moet.
herhalen, herhalen.
De grafiek moet ongeveer 1 lijn worden!
dan goed de stand vant compressorwieltje markeren, en netjes in elkaar zetten.

tuurlijk, tuurlijk het hoort niet helemaal zo, maar de groffe onbalans is er wel uit!
en: gaasje, anders ga je voor gaas zeg maar.
Laatst gewijzigd door robert op wo 24 jul 2002 11:01, 2 keer totaal gewijzigd.
RickGT TURBO
Contacteer:

catrinus schreef:3. niet zelf doen dat word een ramp
Waarom?

Ik heb al eerder een turbo uit elkaar gehaald en weer in mekaar gezet en daarna goed getest en loopt nog steeds perfect. Turbo's zijn eigenlijk maar rete simpele dingetjes. De vraag is eigenlijk wat word er precies gebalanseerd? De nieuwe wielen (uitlaat schoepenwiel, compressor wiel) zijn al gebalanseerd. Dus die zijn bijna perfect rond.

Enige wat ik met kan voorstellen is dat het gewicht van het ene turbine wiel anders is dan het andere. En dus dat daardoor het gewicht van het uitlaatschoepen wiel ook groter of kleiner moet zijn.
Dit tenzij het middenhuis breed genoeg is om die onbelans goed op te heffen.

Hoe word er gebalanseerd? Compressor er op? Of een electro motor op de as?
Compressor lijkt me eigenlijk de beste manier van testen.
Maar ik heb zo een gevoel dat sommige bedrijven het liever op de makelijkere goedkopere manier doen.

Waarom krijg je anders een revisie turbo terug die bijna totaal olie vrij is? Dat is al vreemd op zich natuurlijk.

Ik ben uitgenodigt om eens te komen kijken bij Turbo Hoet dus mischien moet ik dat maar eens gaan doen anders.
Plaats reactie