[GTT] schakeling c.v.

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Tom
Moderator
Car: MB

Vraagje,

Is er een mogelijkheid om bij een GTT (phase 2) door middel van de afstandsbediening van de centrale vergrendeling (standaard systeem van reno) een schakelaar aan te sturen?? Of is er ergens een geschakeld contactje dat dus de functie van schakelaar heeft??

Wat er te schakelen valt doet er nu even niet toe, maar ik kan me wel een aantal dingen bedenken waarbij het heel handig kan zijn.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Bart V

Jep dat kan,

In de ontvanger (in je dak) zitten 2 afzonderlijke schakelaars welke een puls spanning geven als je op je afstandsbediening drukt. 1 dus voor je CV relais en 1 voor bijvoorbeeld alarm of knipperlichten of iets anders. Het enige wat de ontvanger kan aansturen is een relais omdat de ontvanger geen hoge stroom kan verdragen. Die draad ligt er niet standaard en het pinnetje is ook niet aanwezig in je stekker die aan je ontvanger zit, maar op de ontvanger zelf zit het zeker weten wel. Als je op de sloop een andere stekker haal van je ontvanger kun je daar een pinnetje uit slopen in in je eigen stekkertje klikken en zo een draad er aan bevestigen.

Dit geld voor al die IR renault ontvangers.

Succes
Tom
Moderator

aha, maar die mogelijkheid is er dus wel, das mooi. Wanneer ik het "console" aan het dak los maak (waar de ontvanger inzit) is dan makkelijk te vinden of is dat lastig? Dan zal ik morgen eens even kijken
Bart V

makkelijk, je kan je ontvanger zo uit dat dak kappie trekken. Als je daarna dat dak kapje verwijderd kan je wat beter bij de bedrading en kan je eventueel dat stekkertje uitbreiden. Haal het maar gewoon los dan zie je precies wat ik bedoel.

Mazzel
Tom
Moderator

bedankt Bart, ik ga morgen zeker even kijken.

Dan had ik nog wel een vraagje. schakeld die "schakelaar" alleen bij afstandsbediening of ook bij gebruik van de sleutel (of het omhoog halen van het pinnetje in de deur)?
Bart V

Nee, die schakelaar in je deur en in je console hangen aan je CV relais en hebben nix met de afstandsbedienig te maken.

Let wel op het volgende:

De ontvanger heeft dus 2 uitgangen (eigenlijk 4) Per uitgang heb je 2 polen welke om de beurt een spanning geven van 1 seconde als je op de AB drukt. Dit om signaal open en sigaal sluiten te geven aan het tijdrelais van de CV. De andere (vrije) uitgang heeft hetzelfde systeem en geeft ook op de 2 polen om en om een spanning als je op de AB drukt. Zo kun je bijvoorbeeld op de ene pool je knipperlichten 1x laten knipperen en opp de andere pool 2x (om maar een voorbeeld te noemen) Het leuke is dat je dus heel veel dingen kan aansturen ermee.

Mazzel
Tom
Moderator

zoals ik het nu begrijp is het dus niet zo dat je het als het ware ales een schakelaar zou kunnen zien die "open" (of dicht) blijft zolang je de ab niet gebruikt, maar een puls spanning. Dan heb je dus een relais nodig om er iets nuttigs mee te kunnen (toch???, en wat voor relais)
Bart V

je hebt een relais nodig inderdaad, dat kan een gewoon maak of breek relaitje zijn, of een knipperlichtmodule van de conrad, of je alarm, je elec ramen etc etc etc. Het hangt van jouw creativiteit af :-D als je maar een relais gebruikt, want iets anders kan/mag de ontvanger niet aansturen.

Mazzel
Tom
Moderator

een knipperlichtmodule heb ik al (maar dan in het cv circuit gemaakt). Maar is een gewoon maak relaitje (voor 12v natuurlijk) voldoende? Deze kun je dan dus een puls geven om te maken en vervolgens bij nog een keer drukken met de ab krijgt hij een verbreek puls
Bart V

ja in principe wel maar dat werkt alleen als je een houd relais hebt, want de puls duurt maar 1 seconde, en dus schakelt het relais ook maar een seconde.

Jouw knipperlichten gaan dus ook knipperen als je op die schakelaar in je console drukt?? of de sleutel in je slot steekt van de deur. moet haast wel als je hem niet apart via je ontvanger aanstuurt.
Tom
Moderator

klopt Bart, mijn knipperlichten gaan ook knipper bij gebruik van de sleutel. Aangezien ik de sleutel nooit gebruik vind ik het niet zo'n probleem. En nu heb ik nog een aansluiting over :wink:
Tom
Moderator

heb net even gekeken en op het stekkertje staan de nummers 1 t/m6. Op het moment zijn 1,2,4 en 6 gebruikt. Wil dat zeggen dat 3 en 5 dan de andere "schakelaar" is??
Bart V

ja klopt. Meet het maar na dan kan je het zien.
Tom
Moderator

Nogmaals bedankt Bart, zal binnenkort eens gaan knutselen :wink:
Plaats reactie