R19 F3N motor

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

Na 4 jaar met mijn R19 GTX te hebben gereden, ben ik opnieuw gevallen voor een R19.
Door een domme fout heb ik nu een R19 met Monopoint injectie (F3N 53B 75 PK) gekocht terwijl ik de Multipoint (F3N 53C 90 pk) had willen hebben, dit ivm het trekken van een caravan.
Is techniche specificaties (remmen, versnellingsbak ect.) zijn gelijk aan elkaar.
Is het mogelijk voor iemand met één rechter en één linker hand deze motor om te bouwen en wat moet ik dan allemaal vervangen. Met name doel ik op de eventuele voorbereiding van de kabelboom en het motormagement
Bart V

Hallo,

Stel je a.u.b eerst voor in het wie is wie topic

multipoint en mono point 1.7 kan je direct onderscheiden van elkaar door het inlaatspruitstuk, deze loopt bij de multipointer vanachter over het kleppendeksel naar voren. Je kan beter een compleet multipoint blok scoren ergens, want ik geloof dat ook de compressie verhoudingen verschillen tussen mono en multipointer. Ik heb net zelf een 1.7 multi in mn 19 getakeld, en dat is niet zo gek veel werk als je maar de juiste spullen en kennis hebt. Wil je je 1.7 mono toch ombouwen dan zal je rekening moeten houden met de volgende nodige aanpassingen welke waarschijnlijk net zoveel geld gaan kosten als een goed 2e hands blok met alles erop en aan.

- inlaatspruitstuk
- uitlaatspruitstuk + voorpijp
- kabelboom
- motormanagment
- brandstof systeem (injectoren, regelaar, pomp etc)
- koelsysteem (grotere radiator, meer leidingen, oliekoeler)
- cilinder kop (multi heeft 4 gaten voor de injectoren in de cylinderkop zitten)
- en alle dingen die ik vergeten ben :-D

Kortom, zoek eens goed op marktplaats voor een compleet blok. De bak die je nu hebt kan je wel gewoon behouden.

Succes
Riël
Über-Spammer

Je kan hem ook weer verkopen en dan wel de goeie kopen he ...
Anonymous

Bart, de injectoren zitten in de inlaatspruitstuk, anders krijg je een IDE motor (directe benzine injectie)
Bart V

Willem S schreef:Bart, de injectoren zitten in de inlaatspruitstuk, anders krijg je een IDE motor (directe benzine injectie)
willem,

ik heb zelf zo'n motor en de injectoren zitten in de cylinderkop VOOR de cylinders net na de ingang van het inlaatspruitstuk. Als je de vorm van de kop kent weet je wat ik bedoel. Als je injectoren in de kop zitten is het niet per definitie een direct ingespoten.
chris-mc
Car: Megane coupe ph1 16V
Contacteer:

Ik zit eigenlijk ook met het zelfde in mn hoofd,om van mn monopointer een multipointer te maken,op r19 word site staan de compresie verhoudingen,maar ik weet niet zeker of je die kan geloven de f3n 742 stat er niet bij wel de f3n 740 en 741 maar dat is dan alleen voor de ph2 en de gegevens die over de motor staan bij de ph2 kloppen helemaal niet want daar staat dat ik dan een 1,8 motor zou hebben ipv een 1,7.er staat dat de compresie verhouding 9,5 is bij zowel mono als multipointer,zoals ik al zei weet/denk ik niet of dit goede cijfers zijn.

maar tis makelijker zegegt dan gedaan denk ik,even spruitstuk en comp. vervangen.en dan hoopen dat die goed rijdt.zou wel beter zijn.90 pk ipv 75 is toch een verschil.de 1,4e versie van de RL heeft net zo veel vermorgen als een 1,7 monopoint motor.ik vind het tegenvallen van mn motor dat die voor een 1,7 motor maar 75pk heeft,maar aan de ander ekant haalt die van mij toch 197 op de teller,dus kan niet klagen denk ik,maarja zou leuker zij als........
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Steven
Car: M536

Zow Chris, typturk in je pc? :p

En hij heeft uiteraard wel meer koppel dan de 1.4..

Het lijkt mij ook slimmer om gewoon een 19txe te kopen (of zoals bart, door een gte/txe motor over te hangen). Bovendien wou jij toch een Megane Cup-e?
chris-mc
Contacteer:

[quote="Steven(ventieldopje)" Bovendien wou jij toch een Megane Cup-e?[/quote]

snifff ja idd wou ik heel graag een megane coupe,maar ik heb mn 1,4 Rl met bijna 100 zijwaards tegen een boom aangezet dus daar was geen klap meer van heel,kreeg 2000 voor het vrak en that's it.
toen ik ging kijken voor een megane coupe kwam ik er achter dat zonder inruil auto het nog niet in mn budget lag,zelf als ik mn RL had dan kon het net aan.dus het gebeurd nog wel maar moet ik nog even wachten,men zegt geduld is een schone zaak.

ik ben nu ook blij met mn nieuwere 19,die is veel mooier en toch sneller.ik ben op alle opzichten op vooruit gegaan.bouwjaar,motor,luxe en uiterlijk.

hier is de link van de foto's van de crash

http://people.zeelandnet.nl/vanemden/crash_19.htm
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Steven
Car: M536

Jah ik weet wat er allemaal gebeurt is, maar ik bedoel dus dat je beter niet teveel in deze auto kan investeren en hard sparen voor die megane.

Want dat ombouwen naar multipoint zal toch nog aardig wat gaan kosten denk ik zo.
chris-mc
Contacteer:

Ik ga het ook niet meer doen,bartV heeft me een uitgelegt wat je meot doen en neer leggen om dit voor elkaar te krijgen,en nu ik deze al gewent ben valt het opzioch wel mee als ik van deze maar een multipointer ga.
ik ga niet asso doen bij deze r19 maar wil hem wel leuk aankleden.
Anonymous

Bart V schreef:
Willem S schreef:Bart, de injectoren zitten in de inlaatspruitstuk, anders krijg je een IDE motor (directe benzine injectie)
willem,

ik heb zelf zo'n motor en de injectoren zitten in de cylinderkop VOOR de cylinders net na de ingang van het inlaatspruitstuk. Als je de vorm van de kop kent weet je wat ik bedoel. Als je injectoren in de kop zitten is het niet per definitie een direct ingespoten.
Kan best, bij m'n V6 zitten ze in het inlaatspruitstuk. Ik kom niet zo vaak (eigenlijk nooit) een F3N motor tegen.
Bart V

meestal zitten ze inderdaad in het inlaatspruitstuk, maar bij deze motor dus niet.
Plaats reactie