Verlagen R5 Alpine Turbo

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Roel79
Berichten: 128
Lid geworden op: di 16 apr 2002 0:00

Hoi,

wie heeft er ooit al eens een 5 Alpine Turbo ietsje verlaagd?
Ik vind dat mooi ogen :p en heb nu toch net de achteras eronderuit liggen (voor vier nieuwe rubber lagers).
Dan kan ik dat gelijk doen.
Achter is het vrij eenvoudig te doen, maar aan de voorkant kan ik volgens mij niks verstellen...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Blaat

Was ff vergeten dat ie voor ook torsie geveerd was, excusez ;)
Laatst gewijzigd door Steven op za 20 jul 2002 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

steefje een alpine turbo heeft voor en achter torsie staafjes dus helemaal geen veren

weetje nog wat ik laatst gezegt heb?
beetje opletten he :lol:
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

korter? zodat ze niet meer in de bevestigingen zitten, en de auto op z'n stootrubbers staat? Aparte manier van verlagen :lol: :lol:

Maar ff serieus: Ook voor kan je 'm verlagen door de staven te verstellen. De bevestiging zit onder de voorstoelen. Loshalen, tandje verstellen en weer vastzetten.

Pas wel op, want die dingen staan behoorlijk onder voorspanning. 't beste kan je daarom 't best eerst ff bij de voortrein 't een en ander loshalen.
rev it like a rental
Roel79
Berichten: 128
Lid geworden op: di 16 apr 2002 0:00

Heren, bedankt, ik ga de boel gewoon losgooien,
zie wel hoe het afloopt... :D
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

't best kan je beide wielen tegelijk de lucht ingooien, dan houdt de stabi 't spul niet onder spanning. Vervolgens de draaipunten van je draagarmen lossen (vastzetten als de auto op z'n wielen staat, op de goeie hoogte!), en eventueel nog de schokbrekers. Dan pas aan de veren schroeven.
rev it like a rental
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

hee menno ff of topic,ik ben vandaag wezen kijken voor een 21 turbo :D heb jij tips voor mij waar ik absoluut op moet letten,ik heb al aardig wat verstand van renaults maar hebben die 21 nog andere aandachtspunten,andere vraag weet jij er nog een te koop?
zou je me willen antwoord geven op 21 te koop gevraagd,dank je pat :wink:
Roel79
Berichten: 128
Lid geworden op: di 16 apr 2002 0:00

Ah, dus zorgen dat de torsiestaven zoveel mogelijk "ontspannen" zijn, en pas dan gaan verstellen? Ik hoef dus ver niks te demonteren, alleen maar losmaken!

Zou één tandje trouwens genoeg zijn voor een ca.30mm verlagen?
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

inderdaad, ontspannen.

Ik denk dat 1 tandje wel genoeg is. (als je 'm weer op z'n wielen hebt staan moet ie eerst een paar meter rollen om de werkelijke hoogte te hebben)
Dikke kans ook dat je de stootrubbers in je dempers iets in moet korten, anders gaat ie daar op stuiteren.
rev it like a rental
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

ff mooi je stabilisator stang lossen bij je schokbreker dan heb je al een stuk minder spanning
voor het goeie de hele stanlos anders wordt het monteren weer erg lastig
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Roel79
Berichten: 128
Lid geworden op: di 16 apr 2002 0:00

Nogmaals bedankt!

Morgen ga ik beginnen, komt goed! :)
bruno @af
Berichten: 1179
Lid geworden op: wo 4 apr 2001 0:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

menno, even off-topic,

Bedankt nog voor de 'manuel réparation r5 turbo'

:wink: :wink: :wink:

Bruno
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

bruno (ataf) schreef:menno, even off-topic,

Bedankt nog voor de 'manuel réparation r5 turbo'

:wink: :wink: :wink:

Bruno
you're welcome :)
rev it like a rental
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

he roel,
hoe kom jij aan die rubber lagers??
Daar zoek ik al een hele tijd naar namelijk.

Let op!, die rubber lagers moet je zodanig monteren dat ze onbelast zijn in de normale stand.

Pas bij het verlagen er goed op dat je links en rechts hetzelfde verlaagd, anders kloppen de wieldrukken links/rechts niet meer en daar stuurtie heel slecht door. Het gaat nogal makkelijk fout.
r
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

hoe zit dat met die rubber lagers?
krijg je speling in e ophanging als ze ruim zijn zoals bijvoorbeeld draagarm rubbers?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

De achterdraagarm kan gaan bewegen onder hoge zijwaartse belastingen. Daar gaat hij slecht van sturen.

Rubber aan de binnenzijde:
de draagarm gaat de torsiestaaf die er doorheen loopt raken, en dat hoor je als een maf gebonk.
Het vreemde is dat het rubber binnen vaak helemaal weg is, en dat zie je aan de buitenkant niet. om dit te checken moet je een flinke koevoet oid tussen torsiestaaf van de ene- en draagarm van de andere kant zetten.

Rubber aan de buitenkant: dat zie je wel als je het wiel heen en weer trekt.
Roel79
Berichten: 128
Lid geworden op: di 16 apr 2002 0:00

Nou, het is me gelukt hoor! Lekker laag.
Een tandje versteld en klaar is kees! :)

Wat de achteras betreft: bedankt voor de tip ivm slecht sturen! Houden we ook rekening mee...

De vier rubber lagers waren helemaal versleten, ze vielen zo uit elkaar toen ik ze eraf tikte.

Ik kreeg ze bij de auto want de vorige eigenaar wist al dat ze slecht waren, maar had het klusje nog even uitgesteld. Hij heeft ze in belgië gekocht toen nog voor ong. 200 gulden de vier, bij een bedrijf dat onderdelen verkoopt voor de R5 Alpine en Alpine Turbo.
Dit bedrijf schijnt te adverteren in het blad van
Club Renault Sportives. :D

Iemand kan dat adres vast wel achterhalen.

Succes en bedankt allemaal! :wink:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Foto! :)

Begin die oude 5 Alpientjes steeds koeler te vinden, zeker na het regelmatig zien van de 5AT van Robert.
Roel79
Berichten: 128
Lid geworden op: di 16 apr 2002 0:00

Helaas bezit ik nog geen digitale camera.
Alles gaat op aan die auto's weet je :wink:

Hij is in elk geval hardblauw metallic met een beige interieur. Bouwjaar 1983, orig. NL...[/img]
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

nou bij mij op de film zei je wat anders :p :wink:
There will be plenty of time to rest when your dead
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Mja ben bijdraaiende :D
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

:lol: :lol:
There will be plenty of time to rest when your dead
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ok welke RTC'er is ook stiekem ;) lid van de CRS?
(of andersom :lol: )
Kan je even int alpine magazine loeren voor het adres? (anoniem mag ook)
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Dat zou dan Blocken & Holst Classic & sport parts moeten zijn. "speciaal voor Recinox sportuitlaten, ophangingsrubbers, plaatwerk R5 A/AT. katalogus op aanvraag"
tel./fax:
Belgie 0032 (11) 825727
Nederland (0031 (30) 691677 (030 = dus Utrecht)
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Matijs schreef:Dat zou dan Blocken & Holst Classic & sport parts Nederland 030 691677
ok, maaaaaaaaar das dan wel een heel oud alpine magazine,
want tegenwoordig zijn telefoonnummers 10-cijferig?
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Jep, maar in de nieuwe stond het niet meer in. Maar Utrecht is gewoon een 2 ervoor, dus dan zou het 030-2691677 moeten zijn. Nouja, probeer dat even zou ik zeggen.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Het laatste AM waar deze advertentie nog in stond was nr. 31 van mei 2001. Toen waren we toch al omgenummerd of niet? Nou de advertentie in ieder geval nog niet :)
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Volgens mij is alles sinds 1995 omgenummerd.
Dan zijn ze wel lekker snel met de advertenties! :lol:
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Misschien dat ze daarom niet zoveel reacties meer kregen en maar gestopt zijn met adverteren :D
Plaats reactie