Hoe komt het dat ik nooit wat over een apart olie circuit voor de Turbo lees?
Want dat lijkt me namelijk wel wat.
Dan kan je je turbo olie temp geheel gescheiden houden van het blok en makelijker alles controleren.
Iemand een idee of ik onderdelen van andere auto's hiervoor zou kunnen gebruiken? Alles moet dus wel klein zijn.
[GTT] apart olie circuit voor Turbo
-
- Contacteer:
Drive it like you stole it
-
- Contacteer:
Reden 1. Ik wil de olie druk weten en constant kunnen volgen door de Turbo. Naast het weten van de normale olie druk. Verder zou ik dan een druk meter willen voor en na de turbo. De slangen zitten nog al vaak na de turbo verstopt bij veel auto's.
Reden 2. Het is makelijker je olie temp in je blok koeler te houden
Reden 3. dan kan je verschillende types olie gebruiken. Ik zou bijvoorbeeld full synthetisch in m'n blok willen en in de turbo de meest dikke... Dit ivm spelling
Reden 2. Het is makelijker je olie temp in je blok koeler te houden
Reden 3. dan kan je verschillende types olie gebruiken. Ik zou bijvoorbeeld full synthetisch in m'n blok willen en in de turbo de meest dikke... Dit ivm spelling
-
- Contacteer:
Om heel eerlijk te zijn, lijkt me veel werk voor weinig voordeel... Laat het natuurlijk wel even weten als het toch lukt, altijd mooi. Oh, waarom zou je al die oliedrukken willen weten?
Gijs
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
tja een geheel apart systeem zou kunnen klinkt aardig..kweet niet of je wat eraan hebt ma ik las ergens op een site over een goza die een gsi olie koeler gebruikt had. Ze verkopen ook setjes van apartje oliekoelers kweet alleen niet of daar een pomp bij zit
-
- Contacteer:
Olie drukken omdat het stoer staat al die duizenden metertjes.. nee hoor dat niet. (nou ja een klein beetje)clio_rally schreef:Om heel eerlijk te zijn, lijkt me veel werk voor weinig voordeel... Laat het natuurlijk wel even weten als het toch lukt, altijd mooi. Oh, waarom zou je al die oliedrukken willen weten?
Gijs
Maar vooral omdat ik veel met Turbo Hoet gesproken heb en dat ze toch wel zeggen dat as speling vooral onstaat doordat wel olie binnen geperst wordt maar bijna niet weg kan. Dus ik wil controleren of de in en uitlaat druk het zelfde zijn. Want dat is anders al het begin van het einde.
Vooral als ik straks met m'n project klaar ben. Dan zit m'n dikke turbo er in en die wil ik toch wel heel graag heel houden.
(en ik heb super slechte ervaringen met Turbo World crap, dus ben heel erg voorzichtig)
I'll be dammed!ed_pret schreef: ma ik las ergens op een site over een goza die een gsi olie koeler gebruikt had.
Die heb ik nog liggen.
Maar ik ga er zelf niet mee aan de gang, dus als iemand interesse heeft, Voor E 25,- is ie van jou.
ps: trek nu niet de conclusie dat ik een gsi gereden heb.
Dat kan nog wel eens lastig worden. De diameter van de afvoer slang is veel groter als die van de aanvoer waardoor er achter de turbo eigenlijk geen sprake is van druk. En als je daar dezelfde diameter slang opzet en er is een verstopping achter de drukopnemer in de retourslang heb je ook geen drukverschil. Beter is het om een flowmeter te maken denk ik.
Mja je kan ook gewoon ervoor zorgen dat je goeie verse olie hebt en dat je af en toe je leidingen nacheckt en zonodig vernieuwd/schoonmaakt in combinatie met een aparte oliekoeler moet ruim voldoende, zoniet beter dan een in elkaar gefrutseld systeempje.
Klinkt wel leuk, maar tis ten eerste een heel gedoe en ten 2e moet je eerder naar je rijstijl kijken.
Neem als voorbeeld de GTT van Martijn Santen, die heeft gewoon 300.000 gelopen met originele turbo!
Denk eerder dat het nadelig gaat uitvallen omdat je olie minder snel op temperatuur is, want dan moet je je turbo gebruiken om je olie te verwarmen, of je moet een warmtewisselaar maken.. (je zou een aparte oliekoeler kunnen nemen en de originele in je radiateur voor je turbo).
Ga eerst eens ervaring opdoen voor je allemaal systeempjes gaat bedenken om alles maar koeler te krijgen en maximaal vermogen eruit te willen hebben. Ik verveel me nog steeds niet terwijl ik 0.7/0.8 bar rijd, tuurlijk wil ik wel es wat anders in de toekomst, maar ik wil eerst ervaring opdoen en daaruit zelf conclusies kunnen trekken.
Soms snap ik je gedachtengang niet hoor...
Klinkt wel leuk, maar tis ten eerste een heel gedoe en ten 2e moet je eerder naar je rijstijl kijken.
Neem als voorbeeld de GTT van Martijn Santen, die heeft gewoon 300.000 gelopen met originele turbo!
Denk eerder dat het nadelig gaat uitvallen omdat je olie minder snel op temperatuur is, want dan moet je je turbo gebruiken om je olie te verwarmen, of je moet een warmtewisselaar maken.. (je zou een aparte oliekoeler kunnen nemen en de originele in je radiateur voor je turbo).
Ga eerst eens ervaring opdoen voor je allemaal systeempjes gaat bedenken om alles maar koeler te krijgen en maximaal vermogen eruit te willen hebben. Ik verveel me nog steeds niet terwijl ik 0.7/0.8 bar rijd, tuurlijk wil ik wel es wat anders in de toekomst, maar ik wil eerst ervaring opdoen en daaruit zelf conclusies kunnen trekken.
Soms snap ik je gedachtengang niet hoor...
even een vraagje ( belangrijk !!! ), stel dat er een turbo olie slang verstopt zit, krijg je dan een hogere oliedruk of een lagere oliedruk?
Een oliekoeler is toch al een warmtewisselaar (bij een vrachtwagen althans)?Steven(ventieldopje) schreef: Denk eerder dat het nadelig gaat uitvallen omdat je olie minder snel op temperatuur is, want dan moet je je turbo gebruiken om je olie te verwarmen, of je moet een warmtewisselaar maken.. (je zou een aparte oliekoeler kunnen nemen en de originele in je radiateur voor je turbo).
Bij een koude motor helpt de warmere koelvloeistof (via de oliekoeler) de koudere olie op te warmen. En bij een warme motor wordt de warme olie (via de oliekoeler) gekoeld door de koelvloeistof.
De benaming "oliekoeler" moesten wij vervangen door "warmtewisselaar".
In de standaard radiateur van een 5GTT zit inderdaad een warmtewisselaar die bij koude motor de olie helpt opwarmen en bij warme motor de olie helpt af te koelen.
Maarrrrr... een aparte oliekoeler met bijv. een thermostaat wordt niet geholpen door de koelvloeistof (daarom die thermostaat) dus wordt er niet echt warmte uitgewisseld bij koude motor.
Maarrrrr... een aparte oliekoeler met bijv. een thermostaat wordt niet geholpen door de koelvloeistof (daarom die thermostaat) dus wordt er niet echt warmte uitgewisseld bij koude motor.