Misschien een onnozele vraag, maar ik heb echt geen idee. Ik speel met het idee om de wagen ietwat te verlagen, zodat de wielen meer in het midden van de wielkast komen.
Afgezien van het optische effect, wat zijn de "bijwerkingen"? Ik kan me voorstellen dat het comfort afneemt en de wegligging verbetert, maar geeft het bijvoorbeeld ook meer belasting op bepaalde onderdelen? De wegen zijn hier doorgaans van vrij matige kwaliteit.
Merci,
- Peter
Wat voor effect heeft verlagen?
-
- Berichten: 493
- Lid geworden op: vr 12 jul 2002 20:20
- Locatie: Malta
- Contacteer:
Voor het optische is het leuk.
Maar als de wegen daar zwaar te verduren zijn zou ik het zeker niet doen! Dan word je kei gek van het geschud!!
Maar als de wegen daar zwaar te verduren zijn zou ik het zeker niet doen! Dan word je kei gek van het geschud!!
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
Niet aan beginnen, alhoewel:
Ik vraag me ook soms af hoe die Belgen ooit kunnen rijden met die extreem verlaagde wagens. De wegen bij onze zuiderburen zijn toch vaak van mindere kwaliteit.
Ik vraag me ook soms af hoe die Belgen ooit kunnen rijden met die extreem verlaagde wagens. De wegen bij onze zuiderburen zijn toch vaak van mindere kwaliteit.
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Ik zou het gewoon doen!
BEgin anders met een klein stukkie naar beneden.
En niet al te stug geveerd/gedempt.
DAn is het best te doen volgens mij.
En tja...comfort lever je toch in.
DAt moet je er dan maar voor over hebben vind ik!
"Wie mooi wil zijn moet.....
juist.
'SHAKEN' in zn auto!
HEt is maar wat je wilt.
Comfort met mindere wegligging <-> "shaky shaky" en als een blok op de weg. (en natuurlijk de "looks"!!
)
ZO denk ik er iig over.
mazzl.
BEgin anders met een klein stukkie naar beneden.
En niet al te stug geveerd/gedempt.
DAn is het best te doen volgens mij.
En tja...comfort lever je toch in.
DAt moet je er dan maar voor over hebben vind ik!
"Wie mooi wil zijn moet.....
juist.
'SHAKEN' in zn auto!

HEt is maar wat je wilt.
Comfort met mindere wegligging <-> "shaky shaky" en als een blok op de weg. (en natuurlijk de "looks"!!

ZO denk ik er iig over.
mazzl.
-
- Berichten: 493
- Lid geworden op: vr 12 jul 2002 20:20
- Locatie: Malta
- Contacteer:
Ah, merci. Hier was ik al een beetje bang voor.
Wel, de kwaliteit van de wegen varieert nogal. Nieuwe wegen zijn van goede kwaliteit en daar haal je wel 120, 130. Overigens heb je dan nog altijd figuren die je links gaan inhalen (we rijden links, dus het is hetzelfde als rechts inhalen op het continent) met hun Punto. Mijn vrouw en ik noemen dit het "small dick problem": van die jonge gastjes in kleine autootjes die je persé moeten inhalen, zelfs wanneer je zelf al onverantwoord hard rijdt.
(De maximumsnelheid is 80 en je hebt ook auto's die die ene weg, waar je hard kunt rijden, kruisen. Een vriend van me heeft er al eens 160 gereden. En nog kon hij de BMW van de president niet bijhouden, terwijl hij toch zijn diesel Mégane naar 140 pk heeft gechipt.)
Met 100 over een weg van mindere kwaliteit is ook geen probleem: je voelt de oneffenheden wel, maar je schudt niet door elkaar. Dan heb je nog bepaalde plaatsen waar de weg echt heel slecht is, meer een wasbord dan asfalt, maar dat is toch altijd in dorpen. Daar vindt je ook de gaten in het asfalt.
Echt hard rijden kun je hier toch niet, vanwege de vele bochten, steile hellingen, nauwe straten in dorpen en het eng gladde wegdek.
Nou heeft mijn vrouw een Ford Ka. Afgezien van de kortere wielbasis, is die ook een stuk stugger geveerd. Als ik daarin een tijd gezeten heb, voel ik me behoorlijk geradbraakt.
Grotere velgen en dunnere banden is dus geen goed idee hier. Ik houd het dan ook bij mijn standaard Renault lichtmetalen velgen.
Ik ben er eens wat meer op gaan letten en en rijden hier echt veel getunede en/of gestylede auto's rond. Ik zag zelfs een bestelauto (zo een met gesloten zijruiten) met "side skirts" en, zo te horen, een sportfilter en andere uitlaat. Kennelijk hebben die lui er geen problemen mee dat het allemaal wat stroever rijdt.
Dus als ik hem zou verlagen, zou het niet meer dan 35 mm zijn. Als het me een betere wegligging geeft, zou ik dat zeker niet erg vinden. Maar als ik er inwendige verwondingen aan overhoud, misschien is het dan niet zo'n goed idee.
- Peter[/list]
Wel, de kwaliteit van de wegen varieert nogal. Nieuwe wegen zijn van goede kwaliteit en daar haal je wel 120, 130. Overigens heb je dan nog altijd figuren die je links gaan inhalen (we rijden links, dus het is hetzelfde als rechts inhalen op het continent) met hun Punto. Mijn vrouw en ik noemen dit het "small dick problem": van die jonge gastjes in kleine autootjes die je persé moeten inhalen, zelfs wanneer je zelf al onverantwoord hard rijdt.
(De maximumsnelheid is 80 en je hebt ook auto's die die ene weg, waar je hard kunt rijden, kruisen. Een vriend van me heeft er al eens 160 gereden. En nog kon hij de BMW van de president niet bijhouden, terwijl hij toch zijn diesel Mégane naar 140 pk heeft gechipt.)
Met 100 over een weg van mindere kwaliteit is ook geen probleem: je voelt de oneffenheden wel, maar je schudt niet door elkaar. Dan heb je nog bepaalde plaatsen waar de weg echt heel slecht is, meer een wasbord dan asfalt, maar dat is toch altijd in dorpen. Daar vindt je ook de gaten in het asfalt.
Echt hard rijden kun je hier toch niet, vanwege de vele bochten, steile hellingen, nauwe straten in dorpen en het eng gladde wegdek.
Nou heeft mijn vrouw een Ford Ka. Afgezien van de kortere wielbasis, is die ook een stuk stugger geveerd. Als ik daarin een tijd gezeten heb, voel ik me behoorlijk geradbraakt.
Grotere velgen en dunnere banden is dus geen goed idee hier. Ik houd het dan ook bij mijn standaard Renault lichtmetalen velgen.
Ik ben er eens wat meer op gaan letten en en rijden hier echt veel getunede en/of gestylede auto's rond. Ik zag zelfs een bestelauto (zo een met gesloten zijruiten) met "side skirts" en, zo te horen, een sportfilter en andere uitlaat. Kennelijk hebben die lui er geen problemen mee dat het allemaal wat stroever rijdt.
Dus als ik hem zou verlagen, zou het niet meer dan 35 mm zijn. Als het me een betere wegligging geeft, zou ik dat zeker niet erg vinden. Maar als ik er inwendige verwondingen aan overhoud, misschien is het dan niet zo'n goed idee.

- Peter[/list]
Ik ben wel eens op Malta geweest en de wegen zijn er inderdaad niet al te best over het algemeen.
Vooral in grote steden is het asfalt gewoon glad en heb je dus weinig grip.
Je moet er rekening mee houden dat wanneer je een auto verlaagd, wel iets meer gaat stuiteren in bochten als hij niet mooi vlak is.
Ik zou hem niet verlagen eerlijk gezegd, daar zijn de wegen daar toch eigenlijk net iets te slecht voor.
Vooral in grote steden is het asfalt gewoon glad en heb je dus weinig grip.
Je moet er rekening mee houden dat wanneer je een auto verlaagd, wel iets meer gaat stuiteren in bochten als hij niet mooi vlak is.
Ik zou hem niet verlagen eerlijk gezegd, daar zijn de wegen daar toch eigenlijk net iets te slecht voor.
die van jou is toch ook verlaagd? of wou je zeggen dattie standaard zo laag en stug is?Robert dB. schreef:Niet aan beginnen, alhoewel:
Ik vraag me ook soms af hoe die Belgen ooit kunnen rijden met die extreem verlaagde wagens. De wegen bij onze zuiderburen zijn toch vaak van mindere kwaliteit.
Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Berichten: 493
- Lid geworden op: vr 12 jul 2002 20:20
- Locatie: Malta
- Contacteer:
Ik heb het nog even bij mijn collega gevraagd, die zelf in een behoorlijk verlaagde BMW cabrio rondrijdt en die zei "geen probleem". Dus ik denk dat ik een stel klemmen voor de veren ga kopen en het ding iets van twee, misschien drie centimeter verlagen. Dat moet volgens mij kunnen en als het niet bevalt, haal ik ze er weer af.
Dan dacht ik aan witte knipperlichten aan de zijkant en het in de karosseriekleur spuiten van die enorme koplampen (zo'n beetje als op de RX4 al het geval is).
Die collega ried ook betere bougies, filter en uitlaat aan, dus daar zal ik ook eens naar kijken.
Met een beetje pech wordt de volgende investering van die Isofix kinderzitjes.
Dank jullie wel voor de hulp en ik laat nog weten hoe het één en ander verloopt.
- Peter
Dan dacht ik aan witte knipperlichten aan de zijkant en het in de karosseriekleur spuiten van die enorme koplampen (zo'n beetje als op de RX4 al het geval is).
Die collega ried ook betere bougies, filter en uitlaat aan, dus daar zal ik ook eens naar kijken.
Met een beetje pech wordt de volgende investering van die Isofix kinderzitjes.

Dank jullie wel voor de hulp en ik laat nog weten hoe het één en ander verloopt.
- Peter
klemmen das echt heel slecht voor je veren. een maat van mij heeft zijn vren ermee afgebroken en is toen overgegaan op de gele koni's instelbare dus das wel makkelijk. maar die klemen zou ik je echt afraden. heb hier nog wel een setje voor de liefhebber liggen gratis af te halen, je moet er wel ff nieuwe bouten in doen.
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
ja, ca. 50mmRay (Zonnebril) schreef:die van jou is toch ook verlaagd? of wou je zeggen dattie standaard zo laag en stug is?Robert dB. schreef:Niet aan beginnen, alhoewel:
Ik vraag me ook soms af hoe die Belgen ooit kunnen rijden met die extreem verlaagde wagens. De wegen bij onze zuiderburen zijn toch vaak van mindere kwaliteit.
