Kheb sinds de montage van mn 1.7 motor en bak last van een rammeltje in de bak. Het klinkt net alof er een boutje in ligt wat rondzwerft in mn bak. Ik heb al 2x olie ververst, en het deksel van de 5e versnelling losgehaald en gecontroleerd op rondvliegend puin (had deze namelijk verwisseld van mn oude bak) Maar helaas heeft dat niet geholpen. Je hoort het trouwens alleen als de motor stationair draait. als je je koppeling intrapt is het weg (duh) Als ik tijdens het rijden mn koppeling intrap hoor ik ook nix. Rijd ik heel langzaam in zn 1 (rond de 1500 toeren) dan hoor je het ook nog een beetje. Heeft iemand enig idee/ervaring met wat dit zou kunnen zijn??? De bak schakelt en koppelt perfect verder.
Zelf dacht ik:
- druklager (zou alleen nogal apart geluid zijn voor een kapot druklager)
- verrot lager ofzo
- losliggend boutje (zo klinkt het)
oja. als de motor koud is en je start hem en laat hem stationair draaien duurt het ff voordat je dat irritante K*T geluid hoort.
Hopelijk heeft iemand een verklaring/oplossing.
Bedankt
rammeltje geluid in versnellingsbak
yup, zat zelf ook aan druklager te denken.vooral zoals je het omschreef: stationair met koppeling los hoor ik het alleen koppleing in is het weg(ga ik meestal van druklager uit)
mijn clio zegt pssssjjt
a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
Waarom kopervet ?? daar krijg je altijd zoveel slijtplekken van op de plaatsen waar het niet moet :-* normaal vet zou ook moeten volstaan (moet wel beetje tegen hitte kunnen natuurlijk en niet meteen smeltenBart V schreef:tja ik heb hem niet vervangen omdat hij nog goed was. heb hem goed in het kopervet gezet en kan me haast niet voorstellen dat dit de oorzaak is. Ik heb wel eens een verrot druklager gehoord maar dit klinkt toch anders.

kopervet verbrand zeker weten niet. normaal vet zou idd ook kunnen, maar kopervet leek mij beter in dit geval.
anyway, dat lager lijkt mij niet het probleem. Ik hoop dat het iets in de koppelling is, want anders zit het in mn bak.
anyway, dat lager lijkt mij niet het probleem. Ik hoop dat het iets in de koppelling is, want anders zit het in mn bak.
grote kans dat er nix aan de hand is.
De tandwielen hebben wat speling tussen de tanden (dat hoort zo). Door oneenparig lopen van de motor wordt de speling van de ene naar de andere kant geschud en dat hoor je als een irri rammeltje.
Als de olie dik is dempt dat zo goed dat je het niet hoort.
Als je al heel iets belasting op de bak zet, dan blijven de tandwielen alleen maar aandrijven en blijft de speling aan een kant, dus rammelt er nix.
Bij stationair rollen wisselt de motor door de oneenparige loop tussen aandrijven en aangedreven worden, alleen niet zo snel, en dan hoor je het weer een beetje.
dus oorzaak: oneenparige loop bij stationair.
(co, bougies, valse lucht, te laag rpm, verlicht vliegwiel...)
De tandwielen hebben wat speling tussen de tanden (dat hoort zo). Door oneenparig lopen van de motor wordt de speling van de ene naar de andere kant geschud en dat hoor je als een irri rammeltje.
Als de olie dik is dempt dat zo goed dat je het niet hoort.
Als je al heel iets belasting op de bak zet, dan blijven de tandwielen alleen maar aandrijven en blijft de speling aan een kant, dus rammelt er nix.
Bij stationair rollen wisselt de motor door de oneenparige loop tussen aandrijven en aangedreven worden, alleen niet zo snel, en dan hoor je het weer een beetje.
dus oorzaak: oneenparige loop bij stationair.
(co, bougies, valse lucht, te laag rpm, verlicht vliegwiel...)
als je de bak een beetje belast hoor je het ook nog. Ik vrees dat jouw theorie hier niet gaat kloppen. Ik ben ook niet bang dat het iets ernstigs is aangezien de bak perfect schakelt enzo, maar ik erger me gewoon aan het geluid.