het "vliegen" van een clio sport (2L16V)

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Gunther

Heb vandaag de kans gehad om ff mee te rijden met een vriend en zijn Clio sport twee liter. Wat een fenominale kracht heeft dat zeg...nie te doen, nu heeft mijn vriend wel een probleem (heb het zelf ondervonden, boven de 150 Km (ik weet dat het niet mag maarja :p ) begint die Clio te zweven dat het niet normaal is, De wagen is enkel verlaagt (nie gek veel) en heeft gewoon andere velgen (17 inch dacht ik). Heeft iemand al van dit probleem gehoord en wat kun je daar eventueel aan doen??
Hoge bomen vangen...geen konijnen
Patrick L.

Flut banden of verkeerde (te hoge) bandenspanning?
Riël
Über-Spammer

Spoileren lijkt me... beetje meer qua functionaliteit dan style dan
Steven
Car: M536

Of uitlijnen?

Maus had hier ook problemen mee, ook sinds ie z'n 17"-ers heeft gemonteerd.
Gunther

ik had ook al aan slechte bandenkeuze gedacht, vooraan liggen er uniroyals op maar achteraan zo'n onbekend merk waarvan de naam me ontsnapt.
Tom
Moderator
Car: MB

Riël schreef:Spoileren lijkt me... beetje meer qua functionaliteit dan style dan
lijkt mij niet de oplossing!! kontroleer idd eerst een bandenspanning en kijk of het spulletje allemaal recht spoort.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gunther

Qua spoor zou het normaal goed moeten zijn want onder de 150 kleeft hij aan de weg zoals een kauwgom in de zomer aan je schoen :lol: maar daarboven valt er weinig mee aan te vangen, en moet je echt met je twee handen het stuur vasthouden...raar
Merijn.V
Contacteer:

Of een je vliegbrevet halen, ook handig met die files :D

Zijn de schokbrekers stug genoeg voor 17"?
Gunther

tja wat ik wel weet is dat hij zo "hard " is als een steen (comfortabel is ie nie echt)! >-)
Merijn.V
Contacteer:

Standaard is ie al bizar snel z'n nieuwe 2ltr sport.

Maatje van me heeft er ook een. Moest aardig m'n best doen in mijn willi om hem te kloppen. Ahum, mijn voormalige willi. :(
Gunther

idd is snel, maar niet zo snel als een GTT (volgens mijn vriend ((heeft ze allebei))) de lucky bastard :lol: . Natuurlijk blijft den Clio trekken terwijl het met den turbo'wachten' is op de turbo...maar dat maakt het juist zo fijn hee
Merijn.V
Contacteer:

Gunther schreef:idd is snel, maar niet zo snel als een GTT (volgens mijn vriend ((heeft ze allebei))) de lucky bastard :lol: . Natuurlijk blijft den Clio trekken terwijl het met den turbo'wachten' is op de turbo...maar dat maakt het juist zo fijn hee
Ik moet nog zien of je het redt met een GTT. Ik verwacht het niet eerlijk gezegd.

Zeker niet met een gewone GTT.

Turbo rijden is wel vreselijk gaaf, ik rij ook weer turbo zoals je waarschijnlijk wel hebt meegekregen, maar ondanks 200pk, heeft ie lang zoveel power en trekkracht niet als mijn voormalige Willi had.

Die bizarre power mis ik wel. Maar goed, deze wagen is nog 100% orgineel, als ik daar net zoveel aan zou doen als de willi (wat ik niet doe) dan praat je over 300 pk :D Best geinig voor een family-car....
Robert dB.

ALLE clio sport's hebben dat probleem als er 17 inchers onder gemonteerd zijn :(

Hij moet dus alle dempers gaan aanpassen (gele koni's) om het probleem te verhelpen...
clio_rally
Contacteer:

Mmm, in die rally bak met originele dempers en velgen geen probleem tot 240 :D

Spoileren lijkt me niet de oplossing, toch iets in het onderstel. Ik wil trouwens wel een keer met de rs tegen een gtt rijden, knap als hij dat bijhoudt...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Robert dB.

clio_rally schreef:Mmm, in die rally bak met originele dempers en velgen geen probleem tot 240 :D
Bij originele (16 inch) velgen heb je ook geen probleem. Alleen als je die vervangt voor 17" (zie Maurits, Maus, etc).
RickGT TURBO
Contacteer:

Marinus16V schreef:
Gunther schreef:idd is snel, maar niet zo snel als een GTT (volgens mijn vriend ((heeft ze allebei))) de lucky bastard :lol: . Natuurlijk blijft den Clio trekken terwijl het met den turbo'wachten' is op de turbo...maar dat maakt het juist zo fijn hee
Ik moet nog zien of je het redt met een GTT. Ik verwacht het niet eerlijk gezegd.

Zeker niet met een gewone GTT.

Turbo rijden is wel vreselijk gaaf, ik rij ook weer turbo zoals je waarschijnlijk wel hebt meegekregen, maar ondanks 200pk, heeft ie lang zoveel power en trekkracht niet als mijn voormalige Willi had.

Die bizarre power mis ik wel. Maar goed, deze wagen is nog 100% orgineel, als ik daar net zoveel aan zou doen als de willi (wat ik niet doe) dan praat je over 300 pk :D Best geinig voor een family-car....
heh? Welke auto heeft nou 200 pk? Je GTT?
Drive it like you stole it
Robert dB.

Volvo T4
Maurits
Contacteer:

Ik heb hier nog niets van gemerkt!

Ik rij ook met 17" met Toyo banden rondom en standaard onderstel.

Misschien komt het doordat de auto verlaagd is d.m.v. alleen andere veren.
Merijn.V
Contacteer:

Robert dB. schreef:Volvo T4
Pziez.... :D
Merijn.V
Contacteer:

Maurits schreef:Ik heb hier nog niets van gemerkt!

Misschien is het eens slim als Gunther en Maurits vergelijken welk type veren ze gebruikt hebben. Als die van Maurits hetzelfde zijn zou ik naar bandenspanning en bandtype kijken.

Maar ik verwacht eerder dat de veren van Maurits stugger zijn.
edwinvr
Contacteer:

Robert dB. schreef:ALLE clio sport's hebben dat probleem als er 17 inchers onder gemonteerd zijn :(

Hij moet dus alle dempers gaan aanpassen (gele koni's) om het probleem te verhelpen...
ik heb Ron RS er nog nooit over gehoord... (ga je nu ook niet horen, wat die is met de RS naar Kroatië 8) )

Maar Ron rijdt dus ook rond met 17 inch 205, 5 spaaks velgen en het kleeft beter dan met zn standaardbanden/velgen!

Hij rijdt overigens niet met "zomaar" banden, maar met Michelin Pilot Sport! Heeft er misschien mee te maken???

Ik heb er zelf ook ervaring mee, want we zijn met zijn 4en in de RS naar Geneve geweest en hebben bijna constant 180 gereden, en je lijkt niet eens last van de wind te hebben!

Overigens hebben we zelf wel last van "zweven" met onze clio. Dat begint alleen al bij 140!!! Heeft dat de zelfde oorzaken??? (banden zijn dunlop maatje 165/14/65... Verlagen en andere veren de oplossing??
Maus

Robert dB. schreef:ALLE clio sport's hebben dat probleem als er 17 inchers onder gemonteerd zijn :(

Dit is mij ook verteld om het probleem te verhelpen. Mijn RS is momenteel alleen met veren verlaagd en boven de 120 kmh rijdt 't niet fijn meer.
Ik heb m'n KW-gewindefahrwerke reeds binnen :D en na 6 Augustus kan ik jullie vertellen of 't geholpen heeft. :)
Maurits
Contacteer:

Marinus16V schreef:
Maurits schreef:Ik heb hier nog niets van gemerkt!

Misschien is het eens slim als Gunther en Maurits vergelijken welk type veren ze gebruikt hebben. Als die van Maurits hetzelfde zijn zou ik naar bandenspanning en bandtype kijken.

Maar ik verwacht eerder dat de veren van Maurits stugger zijn.

Ik rij met het standaard onderstel.

Maar misschien wordt het probleem juist veroorzaakt doordat je de auto hebt verlaagd met alleen andere veren.
speedline

Wat voor beweging of gedrag bedoelen jullie precies met zweven... Reageert de auto op spoorvorming, komt de neus omhoog en wordt het stuur "licht", rolt de auto teveel om de lengteas bij kleine stuurbewegingen, eerst duidelijk beschrijven voordat iemand een fatsoenlijke analyse kan geven...

Aan de vering en schokdemping zal het in hoofdzaak niet liggen al kan hardere vering en demping bepaalde krachten in de voorwielophanging versterkt doorgeven aan het stuurwiel of de voorzijde onrustig maken. De makkelijkste gok (ik weet het wel bijna zeker :D ) zijn verkeerde wielen icm de standaard wielophanging. Want als je serieus grotere wielen wilt gebruiken moet de complete wielophanging daarop afgestemd worden:

-veerhardheid en hoogte
-demperslag en karakteristiek
-stabilisatorstangdikte
-fuseeontwerp
-draagarmontwerp
-etc.

En ik zou er bijna om durven te wedden dat de gebruikte velgmaat niet is vrijgegeven door Renault...
Maus

Nadat ik dus op 17 inch overgegaan was, Clio was toen al alleen dmv veren verlaagd, had ik boven de 120 km/h last van dat zweverige gevoel. Rond de neutraalstand (dus bij rechtuit rijden) van het stuur had ik het gevoel dat de auto alle kanten op ging.
Maar sinds 6 Augustus heb ik hier geen last meer van. :) Bij 180 km/h ligt tie nog als een blok op de weg. :D Ik heb alleen af & toen last dat m'n voorwiel ff vastloopt als je een flinke put of drempel tegenkomt.
Plaats reactie