Ik heb in Frankrijk voor een paar flinke flappen een volledig nieuw R5GTT blok laten bouwen (draaiende gedeelte vanaf karter inclusief kop etc.). Deze word deze maand naar m'n Renault garage gestuurd en er door de monteurs ingebouwd. Nu hoor ik verschillende verhalen wat betreft de behandeling van een nieuw blok.
Moet ik mijn aanwinst rustig 1000 km inrijden en de turbodruk terug draaien (kep een bleedvalve) of moet ik de motor gelijk belasten met de turbodruk die ik nu heb ca 1.0 bar. hoe zit t dan met de nieuwe koppakking..?
graag jullie ervaringen/reacties.
alvast bedankt.
Greetz: Raymond.
(updates over mn auto: http://www.come.to/tyberium).
Nieuw R5GTT blok: inrijden of trappen?
Naar mijn mening is het nooit verkeerd om een "nieuw" blok rustig in te rijden.. Je hebt een bleedvalve..nou: die kraan erop en je kunt dan niet "per ongeluk" de turbo inschakelen, zodat je blokkie bespaard blijft..maar je zou dat het beste eens kunnen vragen aan je Reno-monteurs!
Renault, créateur de GTT !!!
Die zin in het bijzonder dus ?There's a very small window of opportunity to get the rings to seal really well ... only about 20 miles !!
there is no spoon.
heb er wel vaker van gehoord, bij het SS600 raceteam waar mijn broer ook bij rijd ( kawasaki Europe ) , daar doen ze dit ook, ( op de dyno ),
Er zijn eigenlijk grofweg 2 redenen, waarom ik deze mening heb.robert schreef:kan je ook onderbouwen waarom je vindt dat hij geen gelijk heeft?
Ten eerste, als je een nieuwe motor hebt, zijn niet alleen de cylinderbussen en zuigers de enige nieuwe onderdelen in de motor.
Mocht, en ik zeg mocht, het verhaal van de betere inslijting/zetting van de zuigerveren waar zijn, dan zijn er ook nog lagerschalen, kleppen en klepgeleiders, klepzetels etc die bewegen of raakvlakken vormen.
Je weet zelf ook wel dat, ondanks de bedoelde oliefilm die de materialen zou moeten scheiden, het spul toch op elkaar in (moet) slijt(en).
De perfecte passing (met daaruit voortvloeiende minste wrijving en behoud van precisie) bereik je als alles optimaal op elkaar ingesleten is.
Wanneer je nu 'from scratch' het spul op zijn donder gaat geven, dwing je het materiaal (en ik heb het hier niet alleen over de zuigers en zuigerveren) onder hoge krachten met een nog niet optimale smering (door de nog niet ideale passing) zich naar elkaar te vormen.
Ik denk dat je wel kan nagaan dat dit inslijtproces beter gaat als het geleidelijker, en niet gepaard met de maximale krachten waarvoor de onderdelen berekend zijn, gaat.
Grofweg als voorbeeld: Als je een houten tafel gaat gladschuren en je wilt er 2mm afhalen begin je er ook niet eerst met een beitel op te hakken.
Ten twweede. Als een cylinder gehoond is, dus nieuwe, zijn weliswaar het relief om de oliefilm op de wand vast te houden aangebracht, maar dat wil nog niet zeggen dat het totale wandoppervlak glad is.
Als ik dan de foto's bekijk op de 'rag-je-blok-af-promo-site' (

Als je het volgende jaar met die 'vieze' zuiger gaat racen wordt deze ook wel zo schoon.
Verder lees ik niet echt veel over metingen qua slijtage op motoman's site.
Daarnaast (3de dan), als je de 1ste 1000 km rustig rijdt (als voorbeeld), zijn je zuigerveren daarna echt niet overleden ofzo omdat ze het rustig hadden.
Plan na die 1000 km eens een tripje naar Basel en weer terug met je loden schoenen aan en je zuigerveren zullen hun dichtende werking en aanligkwaliteiten aan de zuigerwand heus wel goed uitoefenen, als je de verbrandingsdrukken die bij een volle belasting vrijkomen eens voorstelt.
Ik heb het gelezen van motoman en kan het eigenlijk niet geloven.
inrijden bij mij was altijd, rustig warmrijden en dan met niet al te veel toeren het ding laten trekken. Zo hebben we de 21 toen ingereden naar de revisie. Misschien dat die daarom ook zo een stuk harder eraan trekt nu. Vermogen is veel erder ter beschikking.
Verder kan ik het wel bevestigen met de Hyundai Excel van mijn broer. was een 1.5i en die heeft mijn broer dus ook flink ingereden. Eerste km wat rustiger zodat de olie enzo op temp kon komen en daarna flink belasten en behoorlijk wat vragen van vermogen.
Ding was echt wel vele malen sneller dan een andere excel. Dus ik denk dat ik weet hoe ik mijn 5je moet inrijden.
Nog niet helemaal. Want wat is nou het betere werk voor de motor. Want bij een motor-bike heb je in 99% van de gevallen geen druk vulling. Dus is het beter om lage toeren veel belasting te rijden.
Middel toeren, middel turbodruk, hoge belasting
Of hoge toeren hoge druk, hoge belasting ofzo.
Niet dat ik motoman niet vertrouw, maar mijn motor inrijden met 6000 RPM vind ik toch een beetje creapy. Want het is niet op elkaar ingesleten dus in denk zelf dat het nog wel voor wat warmte ontwikkeling zorgt wat misschien niet zo gewenst is.
iemand een idee???
inrijden bij mij was altijd, rustig warmrijden en dan met niet al te veel toeren het ding laten trekken. Zo hebben we de 21 toen ingereden naar de revisie. Misschien dat die daarom ook zo een stuk harder eraan trekt nu. Vermogen is veel erder ter beschikking.
Verder kan ik het wel bevestigen met de Hyundai Excel van mijn broer. was een 1.5i en die heeft mijn broer dus ook flink ingereden. Eerste km wat rustiger zodat de olie enzo op temp kon komen en daarna flink belasten en behoorlijk wat vragen van vermogen.
Ding was echt wel vele malen sneller dan een andere excel. Dus ik denk dat ik weet hoe ik mijn 5je moet inrijden.
Nog niet helemaal. Want wat is nou het betere werk voor de motor. Want bij een motor-bike heb je in 99% van de gevallen geen druk vulling. Dus is het beter om lage toeren veel belasting te rijden.
Middel toeren, middel turbodruk, hoge belasting
Of hoge toeren hoge druk, hoge belasting ofzo.
Niet dat ik motoman niet vertrouw, maar mijn motor inrijden met 6000 RPM vind ik toch een beetje creapy. Want het is niet op elkaar ingesleten dus in denk zelf dat het nog wel voor wat warmte ontwikkeling zorgt wat misschien niet zo gewenst is.
iemand een idee???
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
En wat als je het blok inrijd zonder turbo we op? Want die druk is extra push en belasting. Je kan natuurlijk die hoge toeren gewoon halen zonder turbo. Alleen duurt het iets langzamer.
Dus met of zonder Turbo?
Dus met of zonder Turbo?
Drive it like you stole it
-lagerschalen hoef (en kan) je niet in te rijden, want die maken geen metallisch contact. (let op daar gaan we weer)
-klepsteel/klepgeleider valt niets aan in te slijten.
De af nieuw speling en ruwheid is ok)
-de klep en zitting zelf zal in het begin nog heel ietsjes inslijten, maar het maakt niet uit of dit snel of langzaam gebeurd.
-wel zal eventueel het profiel van de nokkensas vaak ietsjes inslijten. Het hoort niet maar vanwege de hoge vlaktedruk heb je soms nog wat metallisch contact. Maar dit is alleen zo bij het maximale toerental, en het is niet de bedoeling dit maximale rpm vol te houden.
- welke onderdelen hebben we dan nog meer?????
dus inrijden gaat vrijwel 100% over zuiger/zuigerveer en de cilinderbus.
let wel: motoman heeft het heel duidelijk over eerst netjes warm rijden. Hij zegt ook niet dat je moet gaan racen. En hij maakt er op amerikaanse wijze wel een hele show van. En ach als hij er zon discutabele foto bij sleept betekend niet gelijk dat de basis van het princiepe onderuit gehaald is.
-klepsteel/klepgeleider valt niets aan in te slijten.
De af nieuw speling en ruwheid is ok)
-de klep en zitting zelf zal in het begin nog heel ietsjes inslijten, maar het maakt niet uit of dit snel of langzaam gebeurd.
-wel zal eventueel het profiel van de nokkensas vaak ietsjes inslijten. Het hoort niet maar vanwege de hoge vlaktedruk heb je soms nog wat metallisch contact. Maar dit is alleen zo bij het maximale toerental, en het is niet de bedoeling dit maximale rpm vol te houden.
- welke onderdelen hebben we dan nog meer?????
dus inrijden gaat vrijwel 100% over zuiger/zuigerveer en de cilinderbus.
let wel: motoman heeft het heel duidelijk over eerst netjes warm rijden. Hij zegt ook niet dat je moet gaan racen. En hij maakt er op amerikaanse wijze wel een hele show van. En ach als hij er zon discutabele foto bij sleept betekend niet gelijk dat de basis van het princiepe onderuit gehaald is.
Thanx voor de reacties allemaal..laten we vooral zo doorgaan..hoe meer reacties hoe beter.
Het lijkt mij persoonlijk ook wat creapy om zo'n nieuw blok gelijk voluit te raggen..
Ik vind die vraag van Met of Zonder turbo wel interessant. Ik ben trouwens nog op zoek naar een nieuwe turbo..liefst een hybride (T2 met T25 wiel en T3 actuator zoals Ktec heeft.
(http://www.k-tecracing.fsnet.co.uk/Prod-Turbos.htm)
..weet ik alleen niet of er een nederlands bedrijf is met dit soort..import is aardig duur. iemand ideeën?
Het lijkt mij persoonlijk ook wat creapy om zo'n nieuw blok gelijk voluit te raggen..
Ik vind die vraag van Met of Zonder turbo wel interessant. Ik ben trouwens nog op zoek naar een nieuwe turbo..liefst een hybride (T2 met T25 wiel en T3 actuator zoals Ktec heeft.
(http://www.k-tecracing.fsnet.co.uk/Prod-Turbos.htm)
..weet ik alleen niet of er een nederlands bedrijf is met dit soort..import is aardig duur. iemand ideeën?