Werking van torsieveren en de- en montage?
Is het mogelijk om een GTT te verlagen met de orginele onderdelen? Ik heb het gevoel van niet maar ik denk ook weer iets gelezen te hebben dat het wel mogelijk is.. Als het niet zo is hoe kan ik m zo goedkoop mogelijk verlagen?? Ik ben maar een arme student namelijk 
Laatst gewijzigd door Jelmer op vr 19 jul 2002 8:53, 1 keer totaal gewijzigd.
NiX©
-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
Ik heb momenteel twee kortere veren (Jamex) voor zitten. Dat is 35 mm verlaging. En achter heb ik 40 mm verlaging dmv torsie versteld.
Wanneer wil je verlagen / heb je wat geld?
Ik ga over naar gele koni's zodra ik het geld heb.
Wanneer wil je verlagen / heb je wat geld?
Ik ga over naar gele koni's zodra ik het geld heb.
Drive it like you stole it
Jah is niet echt heel moeilijk, ik moet er zelf nog aan beginnen dus kan ik je niet echt tips geven.
ow, toch wel 1: op je torsieas zit een zwarte dop (vlak voor je wiel dus) trek die eraf en spuit em elke dag ff in met WD40. Die staaf wil nog wel eens vastgerot zitten.
Verder searchen maar!
ow, toch wel 1: op je torsieas zit een zwarte dop (vlak voor je wiel dus) trek die eraf en spuit em elke dag ff in met WD40. Die staaf wil nog wel eens vastgerot zitten.
Verder searchen maar!

Het principe is heel eenvoudig: Je trekt de torsiestang eruit, zet het wiel ongeveer de afstand omhoog die je de auto wilt verlagen en duw dan de torsiestaaf er weer in.
Ik heb het ook nog nooit gedaan, dus ik weet niet of ernog mogelijke complicaties zijn, dat moet iemand anders dan nog maar even uit de doeken doen; punten om op te letten, de beste manier om de staaf eruit te krijgen en er weer in zonder de boel te beschadigen natuurlijk, dat soort dingen.
Ik heb het ook nog nooit gedaan, dus ik weet niet of ernog mogelijke complicaties zijn, dat moet iemand anders dan nog maar even uit de doeken doen; punten om op te letten, de beste manier om de staaf eruit te krijgen en er weer in zonder de boel te beschadigen natuurlijk, dat soort dingen.
Thanx 4 de uitleg maar ik snap er eerlijk gezegd nog niet veel van...Het principe is heel eenvoudig: Je trekt de torsiestang eruit, zet het wiel ongeveer de afstand omhoog die je de auto wilt verlagen en duw dan de torsiestaaf er weer in.
Ik heb het ook nog nooit gedaan, dus ik weet niet of ernog mogelijke complicaties zijn, dat moet iemand anders dan nog maar even uit de doeken doen; punten om op te letten, de beste manier om de staaf eruit te krijgen en er weer in zonder de boel te beschadigen natuurlijk, dat soort dingen
Is er iemand die dit al gedaan heeft en een wat meer gedetailleerde bescrijving kan geven?
Ik heb trouwens nog een paar torsie veren liggen, kan ik ze ook verstellen zonder dat ze onder de auto zitten? Wat is eigenlijk het principe van zo'n torsie veer?
En als je hem versteld/verlaagd, word de veer dan ook stugger???
Het verstellen van de torsiestaven achter staat ook in het kluwer boekie,die kun je zelfs bij halfords krijgen.
Afzagen van je voor veren zou ik snel vergeten,het is ten eerste levensgevaarlijk en ten tweede kom je daar niet mee door de apk.
Een stel veren heb je voor ongeveer 55 pleuro al.
Afzagen van je voor veren zou ik snel vergeten,het is ten eerste levensgevaarlijk en ten tweede kom je daar niet mee door de apk.
Een stel veren heb je voor ongeveer 55 pleuro al.
Er moet op dit forum toch iemand zijn die hier een antwoord op kan geven???Is er iemand die dit al gedaan heeft en een wat meer gedetailleerde bescrijving kan geven?
Ik heb trouwens nog een paar torsie veren liggen, kan ik ze ook verstellen zonder dat ze onder de auto zitten? Wat is eigenlijk het principe van zo'n torsie veer?
En als je hem versteld/verlaagd, word de veer dan ook stugger???

.....iemand???
Voor heeft een GT Turbo veren, achter torsiestaven.
Voor verlaag je de auto door kortere veren te monteren, achter door de torsiestaaf eruit te halen en er met de nieuwe stand van de draagarm weer in te zetten.
Mischien helpt het als je ziet hoe de achterwielophanging er uit ziet, waar de torsiestaven zitter, en hoe die er uitzien. Een torsiestaaf werkt zoals de naam al zegt op torsie, dus verdraaiingsweerstand over de lengte van de staaf.
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/torsie01.jpg[/img]
In het plaatje hieronder zijn (4) dus de torsiestaven (aan elke kant 1), deze zitten in het draaipunt van de draagarm, zoals je in het bovenstaande plaatje kan zien. (3) zijn overigens de stabilisatorstangen die de rol van de auto tegengaan door het verschil in inveren tussen de rechter- en de linkerkant van de auto te verminderen.
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/torsie02.jpg[/img]
Ik hoop dat het nu allemaal langzaam een beetje duidelijker wordt...
Voor verlaag je de auto door kortere veren te monteren, achter door de torsiestaaf eruit te halen en er met de nieuwe stand van de draagarm weer in te zetten.
Mischien helpt het als je ziet hoe de achterwielophanging er uit ziet, waar de torsiestaven zitter, en hoe die er uitzien. Een torsiestaaf werkt zoals de naam al zegt op torsie, dus verdraaiingsweerstand over de lengte van de staaf.
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/torsie01.jpg[/img]
In het plaatje hieronder zijn (4) dus de torsiestaven (aan elke kant 1), deze zitten in het draaipunt van de draagarm, zoals je in het bovenstaande plaatje kan zien. (3) zijn overigens de stabilisatorstangen die de rol van de auto tegengaan door het verschil in inveren tussen de rechter- en de linkerkant van de auto te verminderen.
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/torsie02.jpg[/img]
Ik hoop dat het nu allemaal langzaam een beetje duidelijker wordt...
-
- Erelid - RvT
- Berichten: 5939
- Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
- Car: R5 Gt Turbo Phase 1
- Locatie: Ouddorp
Ja is goed te doen maar ga er niet van uit dat gemakkelijk gaat, die dingen zitten echt vast.Jelmer schreef:Is het trouwens een beetje te doen om de achterkant te verlagen dmv de torsie ?
1 kant ging bij mij heel easy los, de andere kant heb ik met branders (om de buitenkant wijder te maken) en met veel pijn en moeite los gekregen.
Meer weten heb hem helemaal zelf verlaagd??? send PM of Email.
.:: TurboPowerr ::.
Ik heb het al eens eerder gedaan bij een andere GT, maar moet het nu nogmaals doen. Ik weet niet meer of de achterskirt er nou af moet of niet. Ik laat hem liever zitten omdat ie anders wellicht niet meer zo mooi past. Weet iemand hier het antwoord op ?
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: di 30 jul 2002 19:56
- Locatie: Zeeland
- Contacteer:
de achterskirts MOETEN erafmpsanten schreef:Ik heb het al eens eerder gedaan bij een andere GT, maar moet het nu nogmaals doen. Ik weet niet meer of de achterskirt er nou af moet of niet. Ik laat hem liever zitten omdat ie anders wellicht niet meer zo mooi past. Weet iemand hier het antwoord op ?
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
een paar weken tevoren eens beginnen met inspuiten (WD40) en daarna met een goeie slagtrekker aan de gang om die torsiestaaf er uit trekken. Kun je het beste op een brug doen, vloer moet vlak zijn.
bedankt, beiden !
Here''''s the run down for the alteration of the rear torsion bar, which is cheap and looks the dogs....
1. Jack the car up, rest chassis on axle stands and spray torsion bar ends with some WD40.
2. Remove wheels and the shock absorber lower mounting bolt.
3. Lever cap off the torsion bar and spray ends with more WD40.
4. Measure distance between the top and hub shoulder and the wheel arch lip.
5. You''''ll need to make a spacer (old piece of exhaust) a spare nut bolt and washer (10 mm high tensile).
6. Fit the spacer over the axle tube with the bolt/nut/washer on top. Tighten the nut against the washer.
7. Wind the nut to force the bolt away and draw the torsion bar out. If its a bit sticky give it a bang.
8. Once the bar starts to move get rid of the spacer.
9. With the measurement you took subtract the amount you want to lower ie 30mm. Lift the suspension arm up with the trolley jack to get the desired height.
10. When you''''ve got the right height, refit the bar. Start by tapping it in by hand.
11. Knock the bar in flush with an extension bar, dont mess the end up!
12. Refit cap and dampers.
13. Take beer from fridge and gulp down very fast (may result in a misfire!)
14. Drink more beer and stagger to bed.
15. In the morning going to work chuck it round every bend (making sure the back end is lowered enough. ie don''''t flip the car round)
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/1.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/2.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/3.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/4.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/5.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/6.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/7.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/8.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/9.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/10.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/11.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/12.jpg[/img]
Staat op de site van http://www.rtoc.org
Mzzl!
1. Jack the car up, rest chassis on axle stands and spray torsion bar ends with some WD40.
2. Remove wheels and the shock absorber lower mounting bolt.
3. Lever cap off the torsion bar and spray ends with more WD40.
4. Measure distance between the top and hub shoulder and the wheel arch lip.
5. You''''ll need to make a spacer (old piece of exhaust) a spare nut bolt and washer (10 mm high tensile).
6. Fit the spacer over the axle tube with the bolt/nut/washer on top. Tighten the nut against the washer.
7. Wind the nut to force the bolt away and draw the torsion bar out. If its a bit sticky give it a bang.
8. Once the bar starts to move get rid of the spacer.
9. With the measurement you took subtract the amount you want to lower ie 30mm. Lift the suspension arm up with the trolley jack to get the desired height.
10. When you''''ve got the right height, refit the bar. Start by tapping it in by hand.
11. Knock the bar in flush with an extension bar, dont mess the end up!
12. Refit cap and dampers.
13. Take beer from fridge and gulp down very fast (may result in a misfire!)
14. Drink more beer and stagger to bed.
15. In the morning going to work chuck it round every bend (making sure the back end is lowered enough. ie don''''t flip the car round)
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/1.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/2.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/3.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/4.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/5.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/6.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/7.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/8.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/9.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/10.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/11.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/12.jpg[/img]
Staat op de site van http://www.rtoc.org
Mzzl!
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Locatie: Vaassen
als ik die remschijven zo bekijk dan remt niet echt frisjes meer.
Het maken van een spacer dmv een uitlaat lijkt me wel aardig om uit te proberen.
Ik wil niet zeuren (doet dat dan ook niet!Maarten Henderieckx schreef:de achterskirts MOETEN erafmpsanten schreef:Ik heb het al eens eerder gedaan bij een andere GT, maar moet het nu nogmaals doen. Ik weet niet meer of de achterskirt er nou af moet of niet. Ik laat hem liever zitten omdat ie anders wellicht niet meer zo mooi past. Weet iemand hier het antwoord op ?

-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
De skirts zitten er idd ook nog op bij deze, maar hij gebruikt dan ook geen slagtrekker, hij heeft zelf een stuk hulpgereedschap gemaakt. Als je een slagtrekker gebruikt moeten de skirts er wel af, anders krijg je de trekker niet op de torsiestaaf gedraaid.Matijs schreef:Ik wil niet zeuren (doet dat dan ook niet!Maarten Henderieckx schreef:de achterskirts MOETEN erafmpsanten schreef:Ik heb het al eens eerder gedaan bij een andere GT, maar moet het nu nogmaals doen. Ik weet niet meer of de achterskirt er nou af moet of niet. Ik laat hem liever zitten omdat ie anders wellicht niet meer zo mooi past. Weet iemand hier het antwoord op ?), maar op de foto's hierboven zitten de skirts en nog gewoon op...
Ah, right. Ik vind het wel een elegant stukje gereedschap wat hij heeft geknutseld. Eenvoudig en effectief. Tenzij de staaf erg vast zit natuurlijk, dan draai je de draad van die bout stuk.
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Als je gewoon een of twee weken voordat je wil beginnen met verlagen de boel regelmatig ff inspuit met WD40 (of kruipolie) dan lukt het met zo'n home-made tooltje wel hoor.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Hoe zit zo'n slagtrekker er dan uit, en waar haal je dat ?
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
uhm. hoe leg ik je dat nu uit. Tis een lange stang met aan 1 kant schroefdraad, die je in de torsiestaaf draait. Aan het andere uiteinde zit een handvat en over de stang glijd een soort gewicht waarmee je dus slaat, zeg maar. Zo sla je dus de torsie staaf eruit. Bij mijn Clio zat rechts goed vast, paar keer flink moeten meppen, de linker ging er met 1 flinke klap al uit. De slagtrekker hadden we geleend bij de Renault garage, die vriend van me werkt daar, dat was dus wel makkelijk.mpsanten schreef:Hoe zit zo'n slagtrekker er dan uit, en waar haal je dat ?
Zoiets is dus ook nog wel zelf te maken.
Ik dacht al waar blijf je.Rudo schreef:Martijn, óp naar de Renault-dealer!![]()
Er staat bij mij nog een witte GT die óók verlaagd moet worden
Je hebt kennelijk ook internet bij de Praxis.
Ik ga het denk ik met de Spacer proberen. Ziet er eenvoudiger zelf te maken uit. Bovendien kan ik dan met een beetje mazzel de skirts laten zitten. En die witte gaan we ook zeker doen. Maar dan moet ie eerst weer rijden. Kom je vanavond anders helpen ?