R5 GTT:: Help!! klopboor onder mijn motorkap

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Erix
Contacteer:

Ze was net gerepareerd (rottende zijpanelen) en met de eerste rit krijgen we dit weer :( .

Tijdens het accelereren voor invoegen op de snelweg kwam er spontaan een klopboor achtig geluid uit het motorruim. Bij het loslaten van de gas was het weer weg. Toen eventjes nergens last van gehad en daarna was het weer. Ik ben toen gestopt om eventjes te kijken of ik wat zag onder de motorkap maar er was niks te zien.

De weg toen weer opgegaan en na ongeveer 7 km was het weer alleen nu bleef het geluid. Op dat moment reed ik met lichte turbo (2e streepje) druk in zijn 5. Auto definitief langs de kant gezet en naar mijn ouders gebeld voor een sleepverzoekje.

- Olie druk was goed 4,5 bar.
- Olie was wel erg dun tijdens het pijlen en stond ongeveer 2x zo hoog als max op de pijlstok.
- In de olie zit geen koelvloeistof
- Koelvloeistof temp was 1/3.
- in de Koelvloeistof zit geen olie.
- Turbo is een beetje nat aan de onderkant van de olie op het alu gedeelte.

Zoals het er nu voorstaat durf ik niet meer met de auto te rijden en zou ook niet echt weten wat er mis is. Misschien dat jullie een beetje zouden kunnen helpen.

grtz,
Erix
Tom
Moderator
Car: MB

heb je je klopboor nog?? Anders heb je hem bij deze gevonden :lol: .

Maar even zonder gein, ik zou zo snel geen goede verklaring voor dit probleem weten, maar ik hoop iemand anders wel
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Hans R.

Vaak kun je met logisch denken een heel eind in de richting komen.

Het geluid zal wel vrij hard zijn, anders had je er nog wel mee durven rijden.

Het maak een geluid als een klopboor, dus het is waarschijnlijk een as die het geluid maakt.

Welke assen kunnen zo'n hard geluid maken? b.v. de aandrijfassen of de krukas.

Een aandrijfas maak in het begin alleen geluid als je door een bocht gaat, dus dit zal het niet zijn.

Een krukas of dus een krukaslager kan vrij spontaan geluid maken en dus kapot zijn.
Maar ik heb nog nooit een kapot krukaslager gehoord, dus kan ik je niet verder helpen.
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

Erix schreef:Ik ben toen gestopt om eventjes te kijken of ik wat zag onder de motorkap maar er was niks te zien.
Daar is je probleem!
Daar hoort toch een motorblok te zitten?!

:lol: :wink: :) :p

sorry.
niet leuk.

Maar ik zou t echt niet weten!
Een "KLOPBOOR" in de motorruimte?!?!?!......
geen idee man.

checke, checke, checke.....

good luck.
Menno

klinkt als krukas/drijfstanglagers. Niet mee stunten, maar direct een expert naar laten luisteren, voordat je nog meer gevolgschade hebt.
rev it like a rental
martin rs

spir@l schreef:
Erix schreef:Ik ben toen gestopt om eventjes te kijken of ik wat zag onder de motorkap maar er was niks te zien.
Daar is je probleem!
Daar hoort toch een motorblok te zitten?!

:lol: :wink: :) :p

sorry.
niet leuk.

Maar ik zou t echt niet weten!
Een "KLOPBOOR" in de motorruimte?!?!?!......
geen idee man.

checke, checke, checke.....

good luck.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
cliomaniac

1000 euro wedden op je linker motorsteun heb ik ook gehad bij het optrekken wordt het erger etc.
if it isn't possible it is not impossible
Erix
Contacteer:

Zullen zometeen eens naar die motorsteun kijken en anders naar garage om te kijken wat zei ervan vinden. Als het de motorsteun is ben ik bang dat Menno gelijk gaat krijgen :(
Erix
Contacteer:

Net eventjes weesten kijken, motorsteunen zijn nog goed. Er zit een als de motor net loopt een tik in die naarmate de motor warmer wordt minder. Wel zag ik aan de achterkant van het blok uit de buurt van het uitlaatspruitstuk rook omhoog komen. Deze rook rook naar verbrande olie en was diep blauw van kleur.
Mark G
Contacteer:

Dit doet me denken aan vroeger...
Ik had toen een kadet waar de segmenten van stuk waren.. :( Ik hoop dat het dat niet is...
mark 5t
Contacteer:

klinkt als kantelende zuiger vette pech dus
heb dit ook een keer gehad en de zogenaamde experts
dachten dat het een krukas of drijfstang lager was
nou mooi niet dus.
ik heb maar 1 tip haal de kop er af en bekijk je cilinders eens goed.
vr/gr mark b
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
robert

met dat verschil dat kantelende zuiger het gevolg is van slijtage, dat gebeurt heel geleidelijk. Je hoort het ook niet "opeens".
Echter, vooral bij olietoevoer problemen, een drijfstanglager kan wel opeens kapot gaan.
Steven
Car: M536

Ik heb al een kapot drijfstanglager gehad, dat hoor je voornamenlijk onder belasting en klinkt heeeel ongezond :(

Je krukas kan ook heel snel beschadigen als je hiermee doorrijd.

Ik heb trouwens nu soms bij stationair weer een heel licht 'kloenk-kloenk' geluid, soms is het er wel, soms is het er niet.
En gezien het blok MAAR 20.000 gelopen zou moeten hebben maak ik me er toch lichtelijk zorgen over.

Eerst maar eens die tikkende en schurende turbo vervangen, dan kan ik het beter horen :)
Gunther

Als ik dit hier allemaal lees begin ik eigenlijk een beetje bang te worden om met mijn vijf te rijden...het lijkt wel of ze ...hoe moet ik het zeggen...niks waard zijn!!! Ik hoop het in elk geval van nie want ik zit al meer dan een maand te lassen aan de mijne dus motorpech kan ik wel missen, in elk geval suc6 met het vinden van dat getik enne hopelijk is het niks erg maar je weet maar nooit met reno :(
Hoge bomen vangen...geen konijnen
robert

welnee man, gewoon doorlassen.
Een eventueel ander blokkie tik je zo ergens op zn koppie. 8)
Gunther

Maar wat ik me nu eigenlijk afvraag is het volgende, zijn allemaal jullie GT turbo's opgedraaid, of rijden jullie dan constant "pedal to the metal" mee want het is eigenlijk toch nie normaal dat er zoveel mankementen aan een wagen kunnen zijn, echt ik hoopte dat wanneer mijn wagentje af is deze zomer ik er eens rustig mee naar Bvb De efteling ofzo kon bollen, maar nu denk ik eigenlijk dat ik maar beter eerst een contractje kan aangaan bij de VAB/VTB//TW :D Nee serieus, ik vroeg me af of als je "rustig" rijdt en soms een keertje "doorgaat" je dan ook met zoveel problemen kampt (motorisch dan)??
Hoge bomen vangen...geen konijnen
Tom
Moderator
Car: MB

ben maar niet bang James. Ik rijd al twee jaar zonder grote problemen in mijn GTT en hij doet het nog prima. Het ligt natuurlijk voor een heel groot deel aan de staat van de auto (en de mate van tuning, die bij mij heel laag is en graag zo wilde houden), maar een GTT is absoluut niet zondermeer een probleem auto. Je hebt mischien op het moment een beetje pech maar zodra je het rijplezier weer proeft ben je dat allang vergeten. Een GTT is en blijft gewoon super, en als die van jou weer lekker rijd zul je er ook zo over denken
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Hans R.

Ik heb ook bijna 2 jaar probleemloos in mijn gtt gereden.
Alleen een einddemper en een keer banden.

Maar zoals elke keer wordt gezegt, een gtt is een oudere auto en er zit veel op, dus kan er veel stuk gaan.

Maar als jij de auto goed hebt en gewoon onderhoud kun je er rustig mee naar de Efteling :D
Al is het niet onverstandig om lid te worden van de ANWB, al is het maar voor het gevoel. (laat ze alleen niet in je auto rijden)

Er zijn hier zelf veel gtt's die naar het buitenland op vakantie gaan.
robert

Het valt wel mee met de gtt problemen.
Er zijn gewoon veel forummers, en die komen pas klagen als het stuk gaat.
Stel 350 forummers, en 1 keer in het jaar heb je een probleempje, dan heb je dus iedere dag weer een nieuw "help hij doet zo raar" topic.
Das altijdzo, als het goed gaat hoor je nix.

Trouwens, het gaat wel goed met men r5at'tje.
Lekker vlot :p en stuurt nu ook leuk. :D
martijn.p
Contacteer:

Ik kan hier dit nogmaals aan toevoegen.

[img]http://gtturbo.jomarsoft.nl/images/gt_martijn.jpg[/img]
Martijnberk
Contacteer:

De meestenm van ons rijden al jaren in GTT's, ikzelf heb 3 jaar turbo gereden en heb hem met pijn in m'n hart verkocht... daarom ga ik vrijdag de GT van maik woofer halen! Turbo Rulez
Erix
Contacteer:

Gevonden!

Uitlaatspruitstuk is naar zijn gootje :(
RickGT TURBO
Contacteer:

robert schreef:Het valt wel mee met de gtt problemen.
Er zijn gewoon veel forummers, en die komen pas klagen als het stuk gaat.
Stel 350 forummers, en 1 keer in het jaar heb je een probleempje, dan heb je dus iedere dag weer een nieuw "help hij doet zo raar" topic.
Das altijdzo, als het goed gaat hoor je nix.

Trouwens, het gaat wel goed met men r5at'tje.
Lekker vlot :p en stuurt nu ook leuk. :D

Das waar. En wij zijn ook vaak opzoek naar de kleinste dingen. De meesten poetsen hun auto ook 1 keer per week enzo.
Dus een keer steenslag is al klagen :)
Drive it like you stole it
Anonymous

mpsanten schreef:Ik kan hier dit nogmaals aan toevoegen.

[img]http://gtturbo.jomarsoft.nl/images/gt_martijn.jpg[/img]
Waren je velgen gejat? :)

Ennuh uitlaatspruitstuk? Hoe kon dat zo tikken dan?
Erix
Contacteer:

Het tikken kwam door een van de pijpen, die is namelijk helemaal afgescheurd en stond dus te klapperen. Volgende week wordt ie gefixed :)
Riël
Über-Spammer

Moet je nog een spruitstuk hebben dan??
Erix
Contacteer:

Ik heb al een 2e hands spruitstuk gevonden maar heb deze nog niet goed kunnen bekijken. Woensdag gaat ie erop (of niet) dus mocht ie niet aan mijn wensen voldoen dan zou ik de jouwe graag willen hebben :).
Riël
Über-Spammer

Okee
Skateman

Reed vanmiddag vrolijk weg bij het stoplicht en trok normaal op. Plotseling een goor ratelend achtig geluid uit mijn motorruim. Honderd meter verder meteen op een parkeerhaven gezet en onder de motorkap gekeken. Kon niets vreemds ontdekken, maar goed kon het ook niet zijn leek mij. Broertje gebeld met de sleepkabels en richting huis. Helaas ben ik geen monteur maar heb wel een GT Turbo.....
Wellicht dat iemand nog een idee kan aandragen.
Ben verder zuinig op de auto. En wil hem graag in nette en vooral goede staat houden.
Riël
Über-Spammer

lager eruit?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Skateman

Om welk lager zou het dan gaan in dit geval??

Groetjes
Dave
Tijn
Contacteer:

oef, dat kunnen er een hoop zijn ...

lagers in de bak, in het blok.... da's echt een kwestie van luisteren door een ervaren monteur ben ik bang ... dat is niet makkelijk te forummen...
there is no spoon.
Steven
Car: M536

Nou in je bak kun je vrij snel uitsluiten, als ie stationair ook die geluiden maakt als je gasgeeft dan is het de motor zelf.

Klinkt het alsof er een handvol flink grote knikkers door je carter heenspringen? Of dat er een baksteen op en neer lijkt te springen in je carterpan...

Dan zijn het vrijwel zeker of je krukas- of drijfstanglagers.
Matijs
Contacteer:

Kan bijna alleen maar een drijfstanglager zijn. Hoofdlagers krijg je bijna niet stuk. Het geluid komt waarschijnlijk vanaf cilinder 1 of 4 (versnellingsbakkant of het andere uiteinde van de motor). Stationair zal je het het waarschijnlijk niet horen, maar onder belasting vanaf zo'n 2000 toeren steeds harder. Jep, ik weet precies hoe het klinkt, en het is echt een K-U-T geluid.
Houdt je oog ook even goed op de oliedrukmeter, want een slechte oliepomp kan de oorzaak zijn van dit probleem (goh, hoe weet hij dat toch allemaal? :p )
Niet mee doorrijden, want dan heb je een krukasrevisie nodig, en dan ben je minimaal 200 euro revisiekosten en 2 dagen werk kwijt. Als er alleen nieuwe lagers in hoeven (wat ik betwijfel), dan ben je voor een paar tientjes en een dag werk klaar.
En als je toch het carter eraf hebt, haal dan meteen even de oliepomp eraf, en meet de speling met een voelermaatje. de maximale speling weet ik even zo niet uit mijn hoofd, maar dat is zo opgezocht. Een goede tweedehands oliepomp kost niet veel, doorrijden met een slechte oliepomp kost je je lagers.
Skateman

Alvast super bedankt voor de mogelijke opties.
Ik kan me goed vinden in het verhaal met de knikkers.
a-technisch als ik ben, heb ik zelf het idee dat er een zuigerstang ofzo gebroken is (kan dat?).
Het geluid lijkt te komen onder het kleppendekseltje vandaan.
Had ik nu maar een opleiding in de autotechniek gekozen.....snik . Kan het namelijk zelf niet maken.
Misschien dat iemand de tijd kan vrijmaken om dit euvel te verhelpen.

Groetjes
Dave
Plaats reactie