Heeft iemand een schema van de electrische koelvloeistof pomp die bij een 16V de motor nog een kwarttiertje nakoeld??? Ik heb zelf alle schema's maar daar staat dit niet duidelijk in beschreven. Ik weet dat het en/of via de computer/tijdrelais gestuurd word, maar wil dit ff zeker weten. voeding komt inelkgeval ergens van de voeding van de koelventilateur.
De pomp werkt bij mij namelijk niet. Ik meet op de beide stekkerpolen van de kabel die de koeler voed + 12 Volt, dat klopt sowieso niet want dat ding krijgt geen massa via de carresorie, en moet dus massa krijgen via die stekker. 1 van de 2 pennen word spanningsloos als ik het relais van de koelventilateur verwijder. Maar de andere houd + 12V, ook als ik de voeding van de kabelboom en de computer verwijder. Dus komt die andere 12 volt ergens uit de auto ofzo.
Hopelijk heeft iemand die schema's dan kan ik het probleem oplossen, anders ben je lang aan het zoeken voor je het gevonden hebt.
Greetz
Electrische koelvloeistof pomp
-
- Contacteer:
Er zit wel een relais tussen , die zit volgens mij links voor tegen het spatbord of veerkoker aan .
Vandaag heb ik de hele bende doorgemeten, en uiteindelijk bleek het dus in de eerste instantie te gaan om een slecht contact in het stekkertje van het pompje.
Maar het pompje zit niet aangesloten op een tijd relais, maar op een gewoon relais, wat zowel het pompje schakelt als het relais van de koelventilateur. Dat zou betekenen dat als dat relais schakelt zowel het koelvloeistof pompje als de koelventilateur gaan draaien. Dit relais heeft spanning voor contact (kan dus schakelen terwijl contact uit is) en word via massa geschakeld door de computer op poortje 13. Maar ik hoor dat hele relais nooit schakelen. Heeft iemand enig idee wanneer dat relais wel schakelt??? Je zou denken als de motor warm is, maar dan blijft hij uit. Het relais van de koelventilateur zelf schakelt wel gewoon, de koelvin gaatdan ook gewoon draaien, maar die word dan gestuurd door de thermo schakelaar in de radiateur. Heeft dus nix te maken met dat andere relais voor het pompje EN voor het relais van de koelvin, en evenmin met de computer.
Hopelijk heeft iemand een logsiche verklaring.
Greetz
Maar het pompje zit niet aangesloten op een tijd relais, maar op een gewoon relais, wat zowel het pompje schakelt als het relais van de koelventilateur. Dat zou betekenen dat als dat relais schakelt zowel het koelvloeistof pompje als de koelventilateur gaan draaien. Dit relais heeft spanning voor contact (kan dus schakelen terwijl contact uit is) en word via massa geschakeld door de computer op poortje 13. Maar ik hoor dat hele relais nooit schakelen. Heeft iemand enig idee wanneer dat relais wel schakelt??? Je zou denken als de motor warm is, maar dan blijft hij uit. Het relais van de koelventilateur zelf schakelt wel gewoon, de koelvin gaatdan ook gewoon draaien, maar die word dan gestuurd door de thermo schakelaar in de radiateur. Heeft dus nix te maken met dat andere relais voor het pompje EN voor het relais van de koelvin, en evenmin met de computer.
Hopelijk heeft iemand een logsiche verklaring.
Greetz