Zoals julie wel weten inmiddels heb ik een 1.7 in mn 19 gehangen. De CO waarde bij de uitlaat van de auto moet tussen de 0.2 en 0.5 liggen. Ik heb een CO apparaat op mn werk, en heb alles geprobeerd, maar krijg hem niet lager dan 0.8 Word hij hierop afgekeurd??? Moet de CO tussen de o.2 en 0.5 liggen??? Of is de limiet 1.5 % ofzo???
Greetz
CO probleempje
Er staat meestal een waarde en een +/- achter met een getal. (voor een GT bijv: 1.0 +/- 0.5, vanwege de carb)
Als ie daar niet in de buurt ligt is dat in principe een afkeurpunt, lijkt me toch erg logisch...
Dus of je moet een makkelijk stationnetje zoeken die daarover niet moeilijk doet of je moet em binnen die tolerantie zien te krijgen...
Hoort er niet officieel een kat bij die je er nu niet in hebt zitten?
Als ie daar niet in de buurt ligt is dat in principe een afkeurpunt, lijkt me toch erg logisch...
Dus of je moet een makkelijk stationnetje zoeken die daarover niet moeilijk doet of je moet em binnen die tolerantie zien te krijgen...
-
Niet te druk om maken, mijn 5GTE met zelfde blok zonder katalysator is pas nog apk-gekeurd geworden, zonder problemen.
Een GTE heeft een F3N 702 blok, is idd hetzelfde blok, maar dan zonder kat, en dus een andere CO waarde geloof ik. Ik heb op de sloop een Renix potmeter gezien op een R19 TXI, die kan je volgens mij op de stekker van de lamdasonde aansluiten, en dan kan je je CO afregelen. Alleen heb je dan ff geen lambo tijdens de APK, maar dat geeft niet want mn auto komt uit 89 en heeft dus geen U9 op het kenteken staan, lambo en kat zijn dan dus niet verplicht geloof ik.Patrick L. schreef:Niet te druk om maken, mijn 5GTE met zelfde blok zonder katalysator is pas nog apk-gekeurd geworden, zonder problemen.
Greetz
Oke, ik heb mn CO nog een paar keer gemeten. En het vreemde is dat als ik hem ongeveer 20 minuten aan het CO apparaat hang hij ineens wel een goede CO waarde geeft (0.25 %) Maar de eerste 20 minuten is hij te hoog, en schommelt hij rond de 1 %. Dit is dus toch nog niet goed. Als je een steekproef krijgt tijdens de APK gaan ze niet 20 minuten meten, maar moet het gewoon binnen 5 minuten goed zijn.
Kan het hier toch zijn dat de lamda sonde niet helemaal lekker is??
Kan het hier toch zijn dat de lamda sonde niet helemaal lekker is??
-
Als je de Co2 waarde meet dan moet je altijd de motor eerst goed warm rijden.
Vaak dan word de Co2 minder als de motor goed warm gereden is.
Was bij mij ook het geval, eerst zat ik op 0,8 en toen de motor goed warm was toen zat ik op 0,30 %
Gr
Serge
Vaak dan word de Co2 minder als de motor goed warm gereden is.
Was bij mij ook het geval, eerst zat ik op 0,8 en toen de motor goed warm was toen zat ik op 0,30 %
Gr
Serge
nouja, ik had expres al 30 km snelweg gereden voordat ik hem heb gemeten. Motor is in de tussentijd niet uit geweest. Dus warm wassie zeker. CO jengelt eerst hele tijd rond de 1 %, en dan ineens daalt ie naar 0.2 %. Vrijdag gaattie bij ome renault aan de XR25, dus dan zal de eventuele oorzaak blijken. ALs er iets defect is prop ik een potmeter in de stekker van mn labo, zon potmeter heb ik nog liggen van een 19 TXI met injectie maar zonder lambo. Heb een auto uit 89, dus zal wel geen prbleem zijn dan.
Greetz
Greetz
klopt precies, Lambda 1 zonder kat = 0,8 %
alles werkt dus zoals 't zou moeten werken.
Als je lager wilt moet je een kat monteren, of een computer met potmeter van een non-kat auto monteren. (of de hele grote trukendoos opentrekken
)
Als je lager wilt moet je een kat monteren, of een computer met potmeter van een non-kat auto monteren. (of de hele grote trukendoos opentrekken

rev it like a rental
-
- Contacteer:
ik zal morgen ff in mijn co boek kijken maar tot een bepaald bouwjaar mag je met een ander type motor in je auto dan er officieel in hoord max 4,5 procent hebben
jij kan dan onmogelijk de goede waarde opzoeken omdat jou auto nooit met die moter is uitgerust dus mag je dan wel tot die bewuste 4,5 % gaan
jij kan dan onmogelijk de goede waarde opzoeken omdat jou auto nooit met die moter is uitgerust dus mag je dan wel tot die bewuste 4,5 % gaan
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Mijn auto is uit 89, en de renault 19 met dat motorblok wat ik nu heb is geleverd van 89 tot 92. De CO waardes klopppen helaas dus wel.Sven 5 Alpine Turbo schreef:ik zal morgen ff in mijn co boek kijken maar tot een bepaald bouwjaar mag je met een ander type motor in je auto dan er officieel in hoord max 4,5 procent hebben
Maar menno, hoe kan het dan dat ik toch op een gegeven moment op de 0.2 % zat??? (lamda was 1.08)Menno schreef:klopt precies, Lambda 1 zonder kat = 0,8 %
Als je lager wilt moet je een kat monteren, of een computer met potmeter van een non-kat auto monteren. (of de hele grote trukendoos opentrekken)
Hij blijft de hele tijd rond de 0.8, en na minuutje of 20 zakt hij verder en beland hij uiteindelijk op de 0.20. En een kat heeft toch geen invloed op de CO waarde??
Greetz
Dacht toch echt dat de co van een gt tussen de 1,5 en 2.0 moest/mocht liggen....Steven(ventieldopje) schreef:Er staat meestal een waarde en een +/- achter met een getal. (voor een GT bijv: 1.0 +/- 0.5, vanwege de carb)
ff tussendoor. Als je een ander blok in je gtt legt wel co gehalt telt dan. Je co wat voor je gtt word opgegeven of het co van het andere blok wat je erin legt. misscien is het al besproken maar dan heb ik er overheen gelezen.
There will be plenty of time to rest when your dead
Nou volgens mij is het een kwestie van geluk hebben bij de apk met een ander blok, want officieel moet je bij de RDW de hele bende opnieuw laten keuren als je er een andere motor in hangt. Als ze je kenteken invoeren krijgen ze gewoon alle gegevens over je oude motor, en dus kijken ze naar dat CO gehalte. Ze kunnen denk ik niet zo 1 2 3 (tenzij het renault kenners zij) dat er een andere motor in ligt. Bij mij is dat verschil helaas wel overduidelijk. Gewoon hopen dat het geen problemen oplevert bij de apk.
-
Menno schreef:klopt precies, Lambda 1 zonder kat = 0,8 %
Als je lager wilt moet je een kat monteren, of een computer met potmeter van een non-kat auto monteren. (of de hele grote trukendoos opentrekken)
Dat valt wel mee hoor.
Want ik heb net een nieuwe uitlaat eronder een OMP uitlaat Group N.
En een katvervanger, en gewoon gekeurd met 0,30%
Ik had ook gedacht dat het niet zou gaan, maar ik had zelfs een steekproef. 1ste keer dat ik een auto laat keuren en meteen een steekproef. heb ik weer. Maar hij kwam er gelukkig wel goed doorheen.

Gr
Serge
Heb zelf net een peugeot cti 1.9 laten keuren van '94. CO moet vanaf '93 (viergas) onder de 0.5 zitten bij stationair toerental en onder de 0.3 bij 2000-3000 toeren. Was met lege kat 0.8 en met nieuwe kat 0.0!! Kat heeft dus wel degelijk invloed op CO. Met valse lucht was het CO gehalte ook onder de 0.3 te krijgen. Wagens van voor '93 hoeven ook niet verplicht een kat te hebben mits de CO waarde wordt behaald. Is een CO waarde van onder de 1.5 niet voldoende voor auto's zonder kat??
-
De katalysator is nooit verplicht mits je onder de toegestane limiet blijft.
Maar auto's die een kat hebben die zijn vaak niet onder de toegestane CO2 waarde te houden als je geen kat eronder hebt hangen.
Tegen mij zeiden ze ook dat ik een kat. moest hebben anders komt ie niet door de keuring, maar hij kwam er zelfs door met een steekproef.
Ik zal wel eens vanavond hier mijn APK briefje scannen en hierop zetten dan kunnen jullie het bewijs zien, misschien geloven jullie het nu niet.
Want er staat op je APK blaadje een hokje die kan worden aangevinkt met steekproef erbij en dat doen ze dan aanvinken als je die steekproef hebt.
Grtzzz
Serge
Maar auto's die een kat hebben die zijn vaak niet onder de toegestane CO2 waarde te houden als je geen kat eronder hebt hangen.
Tegen mij zeiden ze ook dat ik een kat. moest hebben anders komt ie niet door de keuring, maar hij kwam er zelfs door met een steekproef.
Ik zal wel eens vanavond hier mijn APK briefje scannen en hierop zetten dan kunnen jullie het bewijs zien, misschien geloven jullie het nu niet.

Want er staat op je APK blaadje een hokje die kan worden aangevinkt met steekproef erbij en dat doen ze dan aanvinken als je die steekproef hebt.
Grtzzz
Serge
-
- Contacteer:
Je hebt toch "gestuurde" en "ongestuurde" Katalysatoren. (iets met een code U9 ofzo) de laatste is geregeld en is dus verplicht met de apk
-
Inderdaad ja, U9 is de code en die staat op je kenteken bewijs.
Maar de mijne is toch echt gewwon gekeurd en al.
Zonder problemen, dus dan zal dat toch wel.
Of de mensen die de steekproef uitvoerde hadden te veel gezopen
GR
Serge
Maar de mijne is toch echt gewwon gekeurd en al.
Zonder problemen, dus dan zal dat toch wel.
Of de mensen die de steekproef uitvoerde hadden te veel gezopen

GR
Serge
maar wat is nu U9 ?
Ik heb het niet op hety kentekenbewijs van de laguna (1995 wel kat) staan en ook niet op het kentekenbewijs van de clio (1991 geen kat, uit belgie)
Ik heb het niet op hety kentekenbewijs van de laguna (1995 wel kat) staan en ook niet op het kentekenbewijs van de clio (1991 geen kat, uit belgie)
-
ALs je U9 op je kenteken bewijs hebt staan dan mag je tot 0,5 co2 uitstoot hebben en als je K6 hebt dan mag je tot 1,5 co2 uitstoor hebben.
Ik zal eens ff kijken hoe het precies zit,
momentje ik ga ff zoeken.
Ik zal eens ff kijken hoe het precies zit,
momentje ik ga ff zoeken.
-
DE KATALYSATOR
Algemeen gesteld is de kat bij benzine en lpg wagens NIET VERPLICHT tot het eind van 1992. Wèl is het zo dat een auto met U-9 aanduiding op het kenteken STATIONAIR een CO percentage beneden 0,5% moet hebben. Een viergastest is niet nodig! Bij de wagens met een K-6 aanduiding ligt de verplichting voor het CO percentage beneden de 1.5%, wat in de praktijk vrij goed te realiseren is. Om beneden een half procent CO te komen is met lpg als brandstof in het algemeen geen probleem. Op benzine is dit lage percentage vaak wat moeilijker te bereiken.
RENDEMENT:
Het rendement qua koppel en vermogen bij het verwijderen van de kat is vooral bij de eerste generatie - met K-6 aangeduid - bijzonder groot.Ook de tweede generatie - met U-9 aangeduid - geeft meer vermogen bij het verwijderen van de kat. Immers ook hier "ademt" de motor makkelijker en zal dus meer presteren.
Algemeen gesteld is de kat bij benzine en lpg wagens NIET VERPLICHT tot het eind van 1992. Wèl is het zo dat een auto met U-9 aanduiding op het kenteken STATIONAIR een CO percentage beneden 0,5% moet hebben. Een viergastest is niet nodig! Bij de wagens met een K-6 aanduiding ligt de verplichting voor het CO percentage beneden de 1.5%, wat in de praktijk vrij goed te realiseren is. Om beneden een half procent CO te komen is met lpg als brandstof in het algemeen geen probleem. Op benzine is dit lage percentage vaak wat moeilijker te bereiken.
RENDEMENT:
Het rendement qua koppel en vermogen bij het verwijderen van de kat is vooral bij de eerste generatie - met K-6 aangeduid - bijzonder groot.Ook de tweede generatie - met U-9 aangeduid - geeft meer vermogen bij het verwijderen van de kat. Immers ook hier "ademt" de motor makkelijker en zal dus meer presteren.
-
Over de Katalysator
Er zijn erg veel verhalen, waarheden en onwaarheden over een katalysator. Eén ding is in elk geval zeker; als de kat wordt weggehaald en vervangen door een pijp zal dat voertuig niet alleen veel meer, maar vooral een veel scherper geluid produceren. Dit geluid komt dan meestal niet alleen achter uit de uitlaatpijp, maar ook tussen de voorstoelen van onder de auto naar boven.Dit is op te lossen door toepassing van een dempertje op de originele plaats van de kat.
KAT VERPLICHTINGEN
Geel kenteken:
Algemeen gesteld is de kat bij benzine en lpg wagens NIET VERPLICHT tot het eind van 1992. Wèl is het zo dat een auto met U-9 aanduiding op het kenteken STATIONAIR een koolmonoxide percentage beneden een half procent moet hebben. Een viergastest is niet nodig! Bij de wagens met een K-6 aanduiding ligt de verplichting voor het CO pecentage beneden de 1.5procent, wat in de praktijk vrij goed te realiseren is. Om beneden een half procent CO te komen is met lpg als brandstof in het algemeen geen probleem. Op benzine is dit lage percentage vaak wat moeilijker te bereiken.
RENDEMENT:
UITZONDERINGEN:
GEBLAZEN MOTOREN zoals bijvoorbeeld een G-60 zullen zonder een kat alleen meer rendement geven als ook het motormanagement wordt aangepast. Door minder weerstand in de uitlaat krijgt deze motor een veel betere spoeling en moet daardoor een andere brandstofdosering hebben.
TURBOMOTOREN zijn juist heel "dankbaar" voor een betere mogelijkheid tot meer ademhaling. Door een uitlaat met minder weerstand - dus zonder kat en / of door grotere pijpdiameters en dempers zonder tegendruk - zal deze motor véél beter presteren. Goed praktijkvoorbeeld is de Impreza die alleen al door het weghalen van de tweede kat nogal wat beter z'n "best doet". Insiders hebben ons in het oor gefluisterd dat deze wagen met alleen de allereerste kat zelfs al door de viergastest komt…
KAT VERPLICHTINGEN BIJ EEN DIESEL:
De kat is bij een diesel of een turbodiesel NIET VERPLICHT, zolang de wagen maar door de roettest komt. De gewone atmosferische diesel zal zonder kat weinig beter lopen. Daarentegen levert de turbodiesel zonder de kat over het algemeen nogal wat MEER TREKKRACHT (koppel) en meer vermogen (pk's). Ook zal de wagen minder roet uitstoten doordat de turbo - nu zonder tegendruk - vroeger oppakt én meer lucht in de motor perst. Eigenlijk is bij de turbodiesel een goede uitlaat de ideale basis voor tuning. Immers met een betere turbodruk - en dus meer lucht - zal de motor ook weer meer brandstof aankunnen, dus een nog beter RENDEMENT opleveren.
Note: wagens met een automatische transmissie hoeven niet voor de roettest.
KAT VERPLICHTINGEN GRIJS KENTEKEN:
Bij een auto met grijs kenteken met een een benzine- of lpgmotor met een maximum gewicht van 3500 kg is de kat verplicht vanaf begin 1998.
Voor dieselverplichtingen én rendement zie geel kenteken.
NOTE:
Dit artikel is geschreven naar ons allerbeste weten.Het valt niet mee om een ingewikkeld APK-boek - geschreven door ambtenaren - om te zetten in normaal leesbare taal.U kunt ons dan ook niet aansprakelijk stellen voor eventuele fouten of hier rechten aan ontlenen.

Er zijn erg veel verhalen, waarheden en onwaarheden over een katalysator. Eén ding is in elk geval zeker; als de kat wordt weggehaald en vervangen door een pijp zal dat voertuig niet alleen veel meer, maar vooral een veel scherper geluid produceren. Dit geluid komt dan meestal niet alleen achter uit de uitlaatpijp, maar ook tussen de voorstoelen van onder de auto naar boven.Dit is op te lossen door toepassing van een dempertje op de originele plaats van de kat.
KAT VERPLICHTINGEN
Geel kenteken:
Algemeen gesteld is de kat bij benzine en lpg wagens NIET VERPLICHT tot het eind van 1992. Wèl is het zo dat een auto met U-9 aanduiding op het kenteken STATIONAIR een koolmonoxide percentage beneden een half procent moet hebben. Een viergastest is niet nodig! Bij de wagens met een K-6 aanduiding ligt de verplichting voor het CO pecentage beneden de 1.5procent, wat in de praktijk vrij goed te realiseren is. Om beneden een half procent CO te komen is met lpg als brandstof in het algemeen geen probleem. Op benzine is dit lage percentage vaak wat moeilijker te bereiken.
RENDEMENT:
UITZONDERINGEN:
GEBLAZEN MOTOREN zoals bijvoorbeeld een G-60 zullen zonder een kat alleen meer rendement geven als ook het motormanagement wordt aangepast. Door minder weerstand in de uitlaat krijgt deze motor een veel betere spoeling en moet daardoor een andere brandstofdosering hebben.
TURBOMOTOREN zijn juist heel "dankbaar" voor een betere mogelijkheid tot meer ademhaling. Door een uitlaat met minder weerstand - dus zonder kat en / of door grotere pijpdiameters en dempers zonder tegendruk - zal deze motor véél beter presteren. Goed praktijkvoorbeeld is de Impreza die alleen al door het weghalen van de tweede kat nogal wat beter z'n "best doet". Insiders hebben ons in het oor gefluisterd dat deze wagen met alleen de allereerste kat zelfs al door de viergastest komt…
KAT VERPLICHTINGEN BIJ EEN DIESEL:
De kat is bij een diesel of een turbodiesel NIET VERPLICHT, zolang de wagen maar door de roettest komt. De gewone atmosferische diesel zal zonder kat weinig beter lopen. Daarentegen levert de turbodiesel zonder de kat over het algemeen nogal wat MEER TREKKRACHT (koppel) en meer vermogen (pk's). Ook zal de wagen minder roet uitstoten doordat de turbo - nu zonder tegendruk - vroeger oppakt én meer lucht in de motor perst. Eigenlijk is bij de turbodiesel een goede uitlaat de ideale basis voor tuning. Immers met een betere turbodruk - en dus meer lucht - zal de motor ook weer meer brandstof aankunnen, dus een nog beter RENDEMENT opleveren.
Note: wagens met een automatische transmissie hoeven niet voor de roettest.
KAT VERPLICHTINGEN GRIJS KENTEKEN:
Bij een auto met grijs kenteken met een een benzine- of lpgmotor met een maximum gewicht van 3500 kg is de kat verplicht vanaf begin 1998.
Voor dieselverplichtingen én rendement zie geel kenteken.
NOTE:
Dit artikel is geschreven naar ons allerbeste weten.Het valt niet mee om een ingewikkeld APK-boek - geschreven door ambtenaren - om te zetten in normaal leesbare taal.U kunt ons dan ook niet aansprakelijk stellen voor eventuele fouten of hier rechten aan ontlenen.

Oke nu het volgende:
Ik heb een auto uit 89, die geregistreerd staat met een 1.4 energy motor met carburateur. CO mag dan maximaal 1.5 zijn. Ik heb er inmiddels een 1.7 multipoint injectie in getakeld welke 0.5 max 0.5 % CO mag hebben. Maar welke waarde mag ik aanhouden voor de APK???? Als er een steekproef komt pakken zij toch de gegevens erbij aan de hand van het kenteken???? (1.4e 1.5%)
En dan nog een vraag als we toch bezig zijn:
Er zijn hier waarschijnlijk genoeg mensen die een grotere motor met hetzelfde aantal cylinders in hun auto gezet hebben. Geeft dit eventueel problemen met de apk???? Er staan verder geen gegevens op je kenteken van de motor behalve het aantal cylinders. Maar als ze verder gaan spitten aan de hand van je kenteken kunnen ze precies achterhalen wat voor een motor erin hoort te zitten.
Tja moet het allemaal ff zeker weten, je zal net zien dat er een steekproef op komt.
Greetz
Ik heb een auto uit 89, die geregistreerd staat met een 1.4 energy motor met carburateur. CO mag dan maximaal 1.5 zijn. Ik heb er inmiddels een 1.7 multipoint injectie in getakeld welke 0.5 max 0.5 % CO mag hebben. Maar welke waarde mag ik aanhouden voor de APK???? Als er een steekproef komt pakken zij toch de gegevens erbij aan de hand van het kenteken???? (1.4e 1.5%)
En dan nog een vraag als we toch bezig zijn:
Er zijn hier waarschijnlijk genoeg mensen die een grotere motor met hetzelfde aantal cylinders in hun auto gezet hebben. Geeft dit eventueel problemen met de apk???? Er staan verder geen gegevens op je kenteken van de motor behalve het aantal cylinders. Maar als ze verder gaan spitten aan de hand van je kenteken kunnen ze precies achterhalen wat voor een motor erin hoort te zitten.
Tja moet het allemaal ff zeker weten, je zal net zien dat er een steekproef op komt.
Greetz
-
oei bart begin je nu een beetje angtst te krijgen dat je 19 niet goed gekeurd wordt?
ps hoe rijdt je auto nu? helaas heb ik in mijn nieuwe woning geen internet gvd
dus hou helaas niks meer bij.
ben erg benieuwd hoe hij nu rijdt
zijn golfjes nu verleden tijd bij jou
ik hoor het wel suc6 met je co
ps hoe rijdt je auto nu? helaas heb ik in mijn nieuwe woning geen internet gvd

ben erg benieuwd hoe hij nu rijdt
zijn golfjes nu verleden tijd bij jou
ik hoor het wel suc6 met je co
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
hij rijd heerlijk, hij is lekker rap, en pakt in elke versnelling lekker op, zeker rond de 3500 toeren begint hij echt lekker te trekken. Tja hij komt zo ook wel door de apk, aangezien het co niet belachelijk hoog is, maar mijn mengsel word nu veel te rijk geregeld wat een slechte verbranding en meer benzine verbruik als gevolg heeft.
Greetz
Greetz