[5gtt] versnellingsbak vraagjes.

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

Hey mensen.

Ik weet t...er zijn al heel veel topics over vesnelingsbak vragen e.d.
IK HEB OOK UREN GESEARCHED!
Maar ik wil even een paar dingen duidelijk krijgen en misschien zijn de meningen wel weer veranderd sindsdien.

Komen ze.

1) Mijn versnellingsbak-> schakeld niet fijn. Ik moet hem af en toe echt in zn versnelling "rammen". T lijkt alsof er iets in de weg zit waar ik doorheen moet trekken.
Ook kan ik hem soms in zn achteruit zetten ZONDER de ontgrendeling te gebruiken! (soms per ongeluk....heel vervelend als je bij een druk stoplicht staat.. :( ).
->Kan ik t moeizaam schakelen verbeteren door de bak olie te vervangen?
->Betekend dat verhaal van 'in mn achteruit zonder vergrendeling' dat mn bak goed naar de hoeren is??

2) Welke versnellingsbakolie??
(en please nu niet eeuwige discussies... zet gewoon kort neer wat je gebruikt/aanraad.)

3) stel: bak idd naar de hoeren
->Revisie?? (word je eigen bak gereviseerd of koop je een complete bak??
->quanta costa/wieviel doekoe/how much poen??(incl. montage! Want ik geloof dat dat niet voor beginning prutsers is...)

Let me know people!
Want ik baal ervan dat ik af en toe tijd verlies door een slechte overgang in versnellingen tijdens een lekker sprintje. :evil:

thanx.
Goof

spir@l schreef:Ook kan ik hem soms in zn achteruit zetten ZONDER de ontgrendeling te gebruiken! (soms per ongeluk....heel vervelend als je bij een druk stoplicht staat.. :( ).
Waarschijnlijk is die ontgrendeling gewoon naar z'n grootje. Heb ik ook.
Ook ik heb in het verleden dus wel 's per ongeluk in z'n achteruit gestaan :( maar het gebeurd me nu eigenlijk nooit meer.
Als je het kan rapareren, leuk, anders zal je d'r maar aan moeten wennen.
Jeroen V
Contacteer:

de vergergrendeling zit niet bij je bak maar bij je pook, je trekt met dat ringetje een schuifje omhoog zodat je je pook naar links kan drukken. Als je je pookhoes er van af haal kan je het zien zitten en misschien ook wel repareren.
Laatst gewijzigd door Jeroen V op di 28 mei 2002 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Michiel

Litertje ATF (automatic Transmission Fluid) erbij ipv van oude, is lekker dun.
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
spir@l
Contacteer:

ok, maar dat probleem van mn achteruit is niet t ergste!(als je t namenlijk weet gebeurd t zelden! je moet gewoon niet te veel naar links drukken voor zn 1)

Maar dat ik hem zo in zn versnelling moet trekken...
Dat sucks! :(
Vooral van zn 1 naar 2...dat gaat soms echt ten koste van mn rappe sprintje.... :evil:

dus bakolie verversen kan hier wel degelijk positief effect op hebben?
Er werd mij door sommigen verteld dat dat echt niets uit zou maken en dat de bak gewoon naar de klootte was...

ach wat...ik gooi er nieuw spul in en dan zien we wel...
hij doet t iig geval nog wel!

mnazzl.
5drive
Car: Clio 16V

Nou ja, achteruit optrekken lijkt mij niet cool!
Maar eh ik kan je niet zeggen hoe het verder zit alleen dat bij mijn bak hij ook niet altijd lekker 1-2 schakelt..trek je op, naar zijn 2 maar dan hangt ie ergens tussen in (N). Vooral rustig schakelen bij een koude bak zou ik zeggen, ga niet gelijk van het ergst uit een beetje kracht zetten om hem in zijn versnelling te krijgen kan denk ik geen kwaad, als je er maar niet aan hoeft te gaan hangen... :)
jetab
Contacteer:

Lijkt erop dat je synchroommes-ringen versleten zijn. Kosten 52euro (setje van 4stuks)

Vervangen is vrij lastig, maar als je een beetje handig bent en alles duidelijk op tafel legt (alle tandwiellekes en zo) dan valt het goed te doen. Mocht je hieraan beginnen dat zou je meteen de keerring van de aandrijfas aan de passagierszijde kunnen vervangen (ca. 4 euro) deze wil nogal eens gaan lekken. Vervang ook meteen het metale lipje/beugeltje dat achter/bij de 5e versnelling zit, deze hebben nogal eens de nijging om ertussen uit te springen... vrij lastig....

Mocht je ook een rare iritante suis uit je bak horen dan is het de lager die achter het differentieel zit, lagertje kost iets van 65 euro....

succes!
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Ik herken je problemen. Dat hakerige heeft mijn versnellingsbak ook. Je kan inderdaad de synchromesringen vervangen (succes!!!) of een andere bak monteren. Dat laatste zou ik doen of je moet heel handig zijn. Een andere bak vindt je op de sloop (plm 200 Euro) of een gereviseerde (400-500 Euro) Die is dan zo goed als nieuw. Een bak van de sloop is gokken op en goede. Kan je wel mooi een bak met andere overbrengingsverhoudingen opzoeken.

Op dit moment ligt mijn versnellingsbak erachter weg. De vulbussen waren bij montage vergeten, waardoor de bak anders kwam te hangen en de startmotor in de starterkrans begon te happen. Het is dus echt een k*tklus om te doen. Geen ruimte om de bak fatsoenlijk vast te houden cq monteren.

Succes ermee!
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
jetab
Contacteer:

Martijn *Baccara* schreef: Op dit moment ligt mijn versnellingsbak erachter weg. De vulbussen waren bij montage vergeten, waardoor de bak anders kwam te hangen en de startmotor in de starterkrans begon te happen. Het is dus echt een k*tklus om te doen. Geen ruimte om de bak fatsoenlijk vast te houden cq monteren.

Succes ermee!
HUH vulbussen??? Je bak zit volgens mij gewoon zonder iets ertussen op je onderblok vast!
gille
Contacteer:

is er in feite een verschil tussen een phase 1 bak en een phase2 alsook de koppeling
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

jetab schreef:
Martijn *Baccara* schreef: Op dit moment ligt mijn versnellingsbak erachter weg. De vulbussen waren bij montage vergeten, waardoor de bak anders kwam te hangen en de startmotor in de starterkrans begon te happen. Het is dus echt een k*tklus om te doen. Geen ruimte om de bak fatsoenlijk vast te houden cq monteren.

Succes ermee!
HUH vulbussen??? Je bak zit volgens mij gewoon zonder iets ertussen op je onderblok vast!
Deze bussen zitten om de 2 tapeinden (1 voor, 1 achter het blok). Het is bij mij 60000 km en 1,5 jaar goed gegaan. Nu dus niet meer. Ze horen er wel degelijk in, net als dat kleine busje van de startmotor.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
spir@l
Contacteer:

en je bak vervangen....
IS dat erg moeilijk.
Ik heb verder niet veel technische kennis in huis.
Maar als t vergelijkbaar is met een stuurhuis vervangen (dus loshalen wat los moet en dan weer vastzetten wat je loshebt gehaald....)dan moet t lukken.

thanx mensen.
Tijn
Contacteer:

Bakolie: ELFComp HTX (703 of 723, ik weet nooit welke van de twee het nou is...) werkt bij mij helemaal top.
there is no spoon.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Op zich is het technisch gezien niet ingewikkeld. Bij mijn 1.7 is weinig ruimte om je te kunnen bewegen, bij een GTT is dat nog erger. Daar schijnt het compleet uitbouwen van motor en bak handiger te zijn. Het kost je een zaterdag (met hulp!) en veel zweet :)
canonballman

het zijn PASbussen, geen vulbussen. Deze zorgen voor een goede centrering van de bak op de motor.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Oh, okee. :) :)
Steven
Car: M536

Ik wil wel helpen met uitbouwen als het moet.
spir@l
Contacteer:

Steven:->> ok...helpen met uitbouwen....en het inbouwen dan?? :)

Nee, ik laat mn bak nog maar even voor wat t is denk ik.
Zolang hij nog gewoon blijft schakelen kan ik beter mn geld aan andere dingen spenderen.

Maar steven...als t zover is weet ik je te vinden!! :lol:

bedankt voor alle info.

mazzl.
Steven
Car: M536

Is best, ik wil altijd wel helpen.

We gaan binnenkort Rudo's koppeling vervangen, dus dan ga ik me kennis weer een beetje uitbreiden :)

Maaruh, voor wat, hoort wat hé ;)
martijn.p
Contacteer:

Martijn *Baccara* schreef:Ik herken je problemen. Dat hakerige heeft mijn versnellingsbak ook. Je kan inderdaad de synchromesringen vervangen (succes!!!) of een andere bak monteren. Dat laatste zou ik doen of je moet heel handig zijn. Een andere bak vindt je op de sloop (plm 200 Euro) of een gereviseerde (400-500 Euro) Die is dan zo goed als nieuw. Een bak van de sloop is gokken op en goede. Kan je wel mooi een bak met andere overbrengingsverhoudingen opzoeken.

Op dit moment ligt mijn versnellingsbak erachter weg. De vulbussen waren bij montage vergeten, waardoor de bak anders kwam te hangen en de startmotor in de starterkrans begon te happen. Het is dus echt een k*tklus om te doen. Geen ruimte om de bak fatsoenlijk vast te houden cq monteren.

Succes ermee!

Weet je toevallig ook waar je zo'n revisie bak kunt kopen ?
Roy
Moderator

Ik denk gewoon bij de dealer. En dan moet je je oude bak inleveren.
5 GT Turbo '88 GT5
martijn.p
Contacteer:

Ah, duidelijk.

Bevallen de achterlichten ?
Roy
Moderator

Ja hartstikke bedankt daarvoor :)
5 GT Turbo '88 GT5
martijn.p
Contacteer:

Roy (Signaalkabel) schreef:Ik denk gewoon bij de dealer. En dan moet je je oude bak inleveren.
Ik ben het vandaag even bij de dealer wezen vragen, maar dan kost ie meer dan 1100 Euro.
Jelmer

Als je een "Sjoemelpook" hebt kan t ook aan het ringetje liggen die om het moertje zit tussen de overgang van de stang onder je auto naar de hendel van de versnellingsbak zeg maar. Als daar te veel speling in zit krijg je ook veel problemen met schakelen en vooral met R.
NiX©
Riël
Über-Spammer

Ik heb nog een bak liggen ... als je geinteresseerd bent. Hij heeft ff buiten gelegen, maar dat kan denk ik geen kwaad, hij is een beetje goor. Wel heeft ie het prima gedaan altijd.
Chrisv

some people are alive only because it's illegal to kill them
Plaats reactie