[clio 16v] Info gevraagd

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Anonymous

Hallo forumleden,

Ik wil binnenkort een tweedehands auto aanschaffen. Nu heb ik zelf de voorkeur voor de japanse merken. Maar voor de gein heb ik ook eens gekeken naar een Clio 16v. Ik vind het echt een toffe bak en ook lekker snel. Nu ga ik dus twijfelen. Moet ik nu voor een japanner gaan (in mijn geval Honda Civic VTi/V-tec), of een fransman :)?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen om een keuze te maken. Daarom wil ik graag wat antwoorden op de volgende vragen:
- Zijn de clio-tjes net zo betrouwbaar als een japanner?
- Wat zijn de zwakken punten van een clio 16v?
- Rijdt de clio 16v redelijk zuinig (1:10 of hoger)?
- Zijn ze makkelijk te tunen (heeft het blok nog wat reserve voor extra vermogen)?
- Vanaf welk toerental begint ie lekker te trekken?
- Tot waar kun je doortrekken voordat je eigenlijk geen vermogen toename meer hebt en dus moet schakelen?
- Is onderhoud duur aan de clio? Ik heb een swift GTi gehad (ook lekker snel) maar die was erg goedkoop in onderhoud en ging ook nooit kapot.
- Hebben jullie nog tips/hint zodat ik nog makkelijker een keuze kan maken?

Alvast hartstikke bedankt voor de moeite en ik hoop wat te horen zodat ik dan eindelijk ijverig kan zoeken naar een goede en mooie clio 16v uit 1994-1996....

Jasper
frank_williams

beetje een flauwe reply misschien, maar al je vragen zijn reeds beantwoord of besproken op dit forum.
en stel je ff voor in de topic "wie is wie" staat in nl.chat
frank
Anonymous

Ja, dat weet ik, maar ik heb niet alles kunnen vinden... Daarom wilde ik het nog een keer stellen. Ik heb al heel veel gevonden via de search, maar niet echt de antwoorden op mijn vragen. Vandaar.
Jasper

PS: Is dit een redelijke prijs: http://www.marktplaats.nl/printbody.php ... ef=&style=
Laatst gewijzigd door Anonymous op di 2 jul 2002 20:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Jasper16v

Paar antwoordjes:

Begint goed te trekken rond 4000/4500, de 1.8 16 klepper motor is een hoge toeren motor, moet het dus van de hoge(re) toeren hebben, trekt door tot 7000 (standaard).
Gemiddeld rijd je denk ik 1:10, let ik persoonlijk nooit op, bijvullen als ie leeg is :wink: .
Blok is sterk, is ruimte voor extra vermogen, maar ligt grotendeels aan km stand.

Ik heb zelf geen grote probs gehad (klop, klop).
Jasper16v

http://www.marktplaats.nl/printbody.php ... ef=&style=

Ik heb f 11.000,- betaald toendertijd voor mijn clio 16v, was geheel standaard, NL auto, 110.000 km
Deze heeft als extra's zonnedak en andere grotere velgen.

Maar eigenlijk mag je niet twijfelen tussen een honda en een renault :wink:
Je hebt met het ene merk meer dan het andere (geld iig voor mij). Ik mag Honda's niet zo, maar je hoort me niet zeggen dat het geen goede auto's zijn.
Anonymous

De auto op de foto is een fase I, van 1992/1993. Auto ziet er netjes uit maar vind het veel geld voor een faseI. Een v-tec begint ook pas echt goed te rijden vanaf 5500/6000 toeren. Op zich gaat er aan een jap weinig kapot. Met een Clio moet je geluk hebben. Ken jongens die meer dan 250dkm zonder problemen hebben gereden. Qua tuning zijn er volop mogelijkheden, er is een Clio-cup geweest en daar zijn nog genoeg leuke dingen van te vinden. Versnellingsbakjes kunnen nog weleens probleempjes opleveren. Als geld geen echte grote rol speelt, ga je beter voor een Williams. Deze zijn en sneller en betrouwbaarder/ sterker. Liever een standaard williams dan een opgefokte 1800 16v. Onderdelen zijn er genoeg te krijgen, regelmatig rijdt er hier iemand zijn clio plat dus parts genoeg!!! :wink:
Jesper16v
Contacteer:

Fijne vent ben jij :evil: :-* :wink:
jeroen.k

Tis de waarheid, kun hij ook niks aan doen. Je kan die gast wel voorliegen , maar het is zo! Feit blijft dat je het hier hebt over "sportwagens" van minimaal 6 jaar oud. Het ligt dus maar net aan hoe de vorige baasjes er mee zijn omgegaan. Dat geld voor alle merken. Je kunt geluk hebben en je kunt pech hebben, maar dat kan met een jap net zo! Vindt niet dat je bij een auto van die leeftijd direct het merk de schuld mag geven, mijn vinger zal altijd wijzen naar de vorige eigenaar!

Oftwel, jappen zijn in eerst instantie mischien iets betrouwbaarder dan renaults, maar renaults zijn opzich ook best betrouwbaar. Het ligt helemaal aan de staat van de auto!
Anonymous

Jepser, tis niet persoonlijk bedoeld. Heb zelf begin dit jaar mijn hele clio in onderdelen verkocht. :wink:
Rudo

Hé Jasper (Ice), heb je al eens aan een 5 GT turbo gedacht? Zijn weer een stukkie goedkoper dan een Clio 16v. Ook weer wat minder betrouwbaar, maar als er iets stuk is dan is het over het algemeen wat beter te betalen dan bij een Clio. Voor een tweede auto is een GT errug leuk, en je leert er een hoop van als je er zelf aan gaat sleutelen. :)
Anonymous

Nou, bedankt allemaal voor de antwoorden. Het is al een stuk duidelijk geworden. De auto is in het begin bedoelt als tweede auto, maar ik heb een andere baan aangeboden gekregen en die accepteer ik. Dat betekend dat de Leon (die ik nu heb) in moet leveren en dus met mijn tweede auto-tje moet gaan rijden.

Een 5 GTT is veel te klein voor mij. Hij is ook wat minder betrouwbaar (logisch want ze zijn nogal oud) en aangezien ik er toch ongeveer 30dkm moet gaan rijden per jaar moet het wel een iets betrouwbare auto zijn.

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Hoe zuinig rijdt een Clio 16v als je veel snelweg km rijdt? En kan een persoon van 1.89m (ik) makkelijk in een Clio 16v zitten en rijden zonder zijn hoofd te stoten of te vechten met zijn knieen?

Ik zit nog steeds te twijfelen tussen een Honda Civic V-tec of een Clio 16v/williams. Verstand van autotechniek heb ik wel en kan aardig knutselen aan een auto. Zijn de onderdelen van een Clio 16v redelijk goedkoop (bv koppeling, distributieriem, wiellagers, aandrijfassen, enz)?

Nou, ik hoop dat jullie me nog kunnen helpen met bovenstaande vragen. Iig bedankt.
Anonymous

Qua lengte is het goed te doen in een 16v. Prijzen van een fransoos liggen sowieso lager dan de prijzen van een jap. Nogmaals, onderdelen mogen geen probleem vormen. Er zijn diverse mensen hier die het een en ander aan onderdelen hebben liggen en er zijn zat bedrijfjes die veel renault spul hebben liggen (veban, tol).

Qua verbruik zit de 16v rond de 1 op 12 a 13l op 100 km bij snelweggebruik. Misschien nog wel iets beter, het hangt uiteraard af van jouw rijstijl. In de stad zal het 1 op 8 worden.
Anonymous

Ice schreef:Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Hoe zuinig rijdt een Clio 16v als je veel snelweg km rijdt? En kan een persoon van 1.89m (ik) makkelijk in een Clio 16v zitten en rijden zonder zijn hoofd te stoten of te vechten met zijn knieen?
Ik ben zelf 1.87 meter en dat gaat prima.

Trouwens, nog een reden om een clio 16v te kopen: je mag lid worden van de Renault Tuning Club !!! ;-)
Jasper16v

ik ben zo rond de 1.92m denk ik
groter moet je ook niet echt zijn

maar stap eens in een clio(16v) en tjek zelf de zitpositie
Mickael

Ice schreef:Hoe zuinig rijdt een Clio 16v als je veel snelweg km rijdt?

En kan een persoon van 1.89m (ik) makkelijk in een Clio 16v zitten en rijden zonder zijn hoofd te stoten of te vechten met zijn knieen?

Ik zit nog steeds te twijfelen tussen een Honda Civic V-tec of een Clio 16v/williams. Verstand van autotechniek heb ik wel en kan aardig knutselen aan een auto. Zijn de onderdelen van een Clio 16v redelijk goedkoop (bv koppeling, distributieriem, wiellagers, aandrijfassen, enz)?

Nou, ik hoop dat jullie me nog kunnen helpen met bovenstaande vragen. Iig bedankt.
Het verbruik is erg verschillend tussen de clio's, maar rekenen ong. gem verbruik van 1 op 10. Ik zelf heb een snelweg verbruik van 1 op 14 en een stad verbruik van 1 op 10. Mijn vriendin rijd ook clio16V en heeft een verbruik van 1 op 11 snelweg en 1 op 9 in de stad. Ik denk zelf dat het veel uitmaakt of je je kat eronder laat zitten of niet en of dat je hem wel of niet chiptuned.

De onderdelen zijn niet duurder als andere merken (honda onderdelen zijn duurder), maar hou er wel reking mee dat je bij een clio er zeer slecht bij kan. (grote motor in kleine ruimte).

Aandrijfas is ongeveer 150 euro
koppeling set is org. 150 euro sport 200 euro
distributieriem is niet zo duur.

Maar het monteren gaat wel veel tijd inzitten, want je komt bijna nergens bij.

Ik rij al bijna 4 jaar in mijn clio en rij ook ong. 30.000 km per jaar dat is goed te doen.

Kijk goed naar de onderhoud historie van een clio dat wil vaak al heel veel zeggen.

Suc6
Laatst gewijzigd door Mickael op do 4 jul 2002 9:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

Mickael schreef:Het verbruik is erg verschillend tussen de clio's, maar rekenen ong. gem verbruik van 1 op 10. Ik zelf heb een snelweg verbruik van 1 op 14 en een stad verbruik van 1 op 10. Mijn vriendin rijd ook clio16V en heeft een verbruik van 1 op 11 snelweg en 1 op 9 in de stad. Ik denk zelf dat het veel uitmaakt of je je kat eronder laat zitten of niet en of dat je hem wel of niet chiptuned.
Ik rij in de stad 1 op 8 en op de snelweg 1 op 10/11 (afhankelijk van de stand van mij voet)

maar der is ook wel e.e.a. aan gedaan.
Mickael

Ik rij in de stad 1 op 8 en op de snelweg 1 op 10/11 (afhankelijk van de stand van mij voet)

maar der is ook wel e.e.a. aan gedaan.[/quote]

Paul jij hebt een achterberg blok en waarschijnlijk met KAT, haal die er ff onderuit en kijk dan wat je voor verbruik heb.

Ja ik weet het het mag niet van achterberg maar toch probeer het eens. Het schilde bij mij echt heel veel.
Anonymous

Nee ik heb geen kat.

Tis een belgische import uit 1991 en toen hoefde dat daar nog niet :-D
Rudo

Ice schreef: Een 5 GTT is veel te klein voor mij.
Ik ben 1.87 (zowel in de hoogte als in de breedte :wink: ) en ik zit prima in mijn GT (standaard stoeltjes).
Dirk (CRX)

Goed dan hier effe een reply van iemand die beide Honda en Renault heeft gereden..

Het zijn totaal verschillende auto's een Civic VTi of een Clio 16v.. qua luxe is de Clio iets ruimer bedeeld, beetje hogere zit, meer speling naar het dak en het is aan fransman.. qua vermogen hebt je meer aan de Vtec (puur PK wijs).. Ik heb zelf nog niet mogen rijden in een Clio 16v maar wel meegereden ik moet zeggen, rijdt goed.

Qua verbruik tja, de Jap rijdt gewoon VEEEEEEL zuiniger, daar kun je niet onderuit. De keuze tussen een goede Vti of een Goede Clio 16v was bij mij ECHT naar de Honda gegaan, meer fun for driving dan de Clio 16v. (Alleen moet je dan de harde zit, vlak op de grond voor lief nemen 30dkm/p/jaar.)
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
Rudo

Dirk (CRX) schreef:Goed dan hier effe een reply van iemand die beide Honda en Renault heeft gereden..

Het zijn totaal verschillende auto's een Civic VTi of een Clio 16v.. qua luxe is de Clio iets ruimer bedeeld, beetje hogere zit, meer speling naar het dak en het is aan fransman.. qua vermogen hebt je meer aan de Vtec (puur PK wijs).. Ik heb zelf nog niet mogen rijden in een Clio 16v maar wel meegereden ik moet zeggen, rijdt goed.

Qua verbruik tja, de Jap rijdt gewoon VEEEEEEL zuiniger, daar kun je niet onderuit. De keuze tussen een goede Vti of een Goede Clio 16v was bij mij ECHT naar de Honda gegaan, meer fun for driving dan de Clio 16v. (Alleen moet je dan de harde zit, vlak op de grond voor lief nemen 30dkm/p/jaar.)

Dirk, no offence, maar je zegt zelf dat je nooit in een Clio 16v hebt gereden, hoe kun je dan beweren dat de Honda meer "fun for driving" biedt????????

Of heb je het "van horen zeggen"?
Foeke

Rudo schreef:
Ice schreef: Een 5 GTT is veel te klein voor mij.
Ik ben 1.87 (zowel in de hoogte als in de breedte :wink: ) en ik zit prima in mijn GT (standaard stoeltjes).
precies ben ook 1.90m ook in de breedte ja >-) en die standaard clio 16V stoeltjes zitten prima
http://home.planet.nl/~verha376/DSC00782.JPG met die rugzak aan de rechterkant :wink:
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Dirk (CRX)

Rudo schreef:
Dirk, no offence, maar je zegt zelf dat je nooit in een Clio 16v hebt gereden, hoe kun je dan beweren dat de Honda meer "fun for driving" biedt????????

Of heb je het "van horen zeggen"?
None taken, maar ik heb er naast gezeten bij een Clio, zowel bij Paul zijn Achterberg blok als die van Arjan met een cupbak erin.. en door de hogere zit heb je net 'iets' minder 'gevoel' met het wegdek wat voor gevoel bij extreme situaties van belang is.. qua wegligging weet ik het niet.. ik zou zeggen, testritten?
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
Rudo

Dirk (CRX) schreef:...maar ik heb er naast gezeten bij een Clio...
Ok, dank je wel, verder heb ik geen vragen. :)
Anonymous

Thanx allemaal. Aan deze antwoorden heb ik wat! Ik ben dus blij dat ik erin pas. :)

Maar wat Dirk(CRX) zei, dat dacht ik dus ook. De Vti (of V-tec) is sneller en je ligt lager bij het asfalt. Ook is de Honda zuiniger en makkelijker in onderhoud omdat je er makkelijker bij kan zonder het blok te verwijderen. Hij is wel een stuk duurder in aanschaf.

Ik ben er dus nog niet uit. Ik denk dat ik maar in beide eens een keer een testrit ga maken. De Clio 16v vind ik er stoer uitzien. Hij is ook lekker compact en dat vind ik wel fijn rijden. Het probleem is dat ik niemand ken met een Clio (16v). Ik zou best wel eens mee willen rijden in een 16v. Lijkt me wel kikkuh. :)

Begin volgende maand wil ik een auto aanschaffen. Dan moet ik mijn keus dus gemaakt hebben. Damn, waarom twijfel ik altijd???

Als iemand een goede (liefst > 1994), mooie Clio 16v (< 120.000km) te koop weet staan, dan hoor ik dat graag!
Anonymous

Kom maar eens naar een FNB (a.s. vrijdag ben ik er weer), dan mag je met mij een stukje meerijden.

En over wat dirk zegt over het weggedrag van een CRX en een 16v is waar dat je in een CRX lager zit. Maar welke van de twee harder door de bocht gaat ? Ik denk eerder de 16v dan de CRX, maar veel scheelt het niet. (en ik heb goede ervaring met beide)

Trouwens, wat ook een voordeel is van een 16v is dat je er iets in kan meenemen. (CRX heeft geen achterbank)

Als ik voor een jap zou gaan zou ik eerder een MR2 scoren, met die middenmotor doe je echt goede zaken qua wegligging.
Laatst gewijzigd door Anonymous op do 4 jul 2002 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudo

Jasper, je zou morgenavond, vrijdag dus, langs kunnen komen bij de FNB, dit is een soort van meeting die elke vrijdagavond gehouden wordt bij de Mac Donalds in Bodegraven. Er is dan vast wel iemand met wie je een stukje mee mag rijden in een 16V. En als Dirk nou ook komt met zijn Honda, dan heb je het plaatje compleet :)
Rudo

Bedankt Paul! :(

(Of moet ik gewoon wat sneller typen met mŽn worstevingertjes :wink: )
Anonymous

Rudo schreef:Bedankt Paul! :(

(Of moet ik gewoon wat sneller typen met mŽn worstevingertjes :wink: )
of een groter toetsenbord kopen :-D (werkt prima)
Anonymous

Ploegah schreef:Kom maar eens naar een FNB (a.s. vrijdag ben ik er weer), dan mag je met mij een stukje meerijden.
...
Als ik voor een jap zou gaan zou het ik eerder een MR2 scoren, met die middenmotor doe je echt goede zaken qua wegligging.
A.s. vrijdag kan ik niet. Maar toch bedankt voor het aanbod.

Ik wil geen CRX maar een Civic. De CRX is te klein (geen ruimte om iets mee te nemen). Daarom valt ook de MR2 af. Hier kan je eigenlijk helemaal niks meenemen. Ik hoef niet perse een japanner. Als ik maar een auto heb die snel is (< 8 sec), degelijk, betrouwbaar en eentje waar ik zelf aan kan sleutelen als er iets mis mee is...

Zit ook naar een Williams te kijken. Zag er eentje op marktplaats voor iets van 9200 euro. Maar dat is iets te veel voor mij. Dus toch maar een 16v of Civic VTi/V-tec.
Anonymous

een civic zou ik je zoiezo afraden. Wat een hok is dat (sorry meelezende civic eigenaren).

Is echt half een auto als een clio 16v.

gister nog een gek gemaakt met me laguna BOEHAHAHA :-D8)
Anonymous

Hmm, vrijdag klinkt wel gezellig. Jammer dat ik niet kan. Wel een reden om een 16v aan te schaffen. Kan ik mooi andere mensen ontmoeten en ideeen uitwisselen. Als er dan ook iets zou zijn met 'mijn' 16v, dan is er hulp zat, toch? :)
Anonymous

Ice schreef:Hmm, vrijdag klinkt wel gezellig. Jammer dat ik niet kan. Wel een reden om een 16v aan te schaffen. Kan ik mooi andere mensen ontmoeten en ideeen uitwisselen. Als er dan ook iets zou zijn met 'mijn' 16v, dan is er hulp zat, toch? :)
uiteraard !
Anonymous

Nou, ik moet wel zeggen dat op dit moment de Clio 16v favo is. Gewoon omdat ik wel van compacte auto's hou en dat de wegligging heel goed moet zijn (heb ik gehoord). Ook vind ik de Clio 16v er lekker uitzien. Alleen het dashboard. Echt, het lelijkste wat ik ooit gezien heb, bah! Dat wordt dus echt een andere he. En die ga ik dan proberen zelf te maken.

Maar goed, tips, hints (ook over een goede, mooie 2e hands Clio 16v), zijn altijd welkom.
Ivar

Hoi ik vraag me af of er in de beurt van Rotterdam ook meetings zijn want ik wil ook een Clio 16v gaan kopen en het lijkt me leuk om er is met mensen die er al langer eentje rijden over te praten

Mazzl
Plaats reactie