Ik heb net ontdekt dat mijn 5 scheef staat!
Linkervoorveer waarschijnlijk gebroken.
Nu heb ik nog 2 2dehands verlagingsveren van 35 mm liggen. Is het mogelijk om deze eronder te zetten en hem achter ook meteen zover omlaag te krijgen? Wat heeft dit voor invloed? Is er evt. iemand die mij hiermee wil/kan helpen, uiteraard tegen vergoeding?
Of zeggen jullie, koop maar meteen nieuwe! En wat is dan goed? Wel een hoop vragen zo, maar ik hoop wat van jullie te kunnen leren
Net als voor, zitten achter ook veren.
Alleen achter zijn dit zgn. torsieveren. Metalen staven die op torsie (draaiing) belast worden.
Deze kunnen verschillend gemonteerd zitten (bv. als gevolg van een verlaging achter), waardoor de ene kant meer veerspanning heeft, en de auto dus een hogere stand geeft aan die kant.
He marius, bedankt voor je snelle reactie. Ik weet idd dat er achter torsieveren zitten, maar er is de laatste tijd niks aan de auto veranderd. Kan dit slijtage o.i.d. zijn??
Iemand enig idee hoe lang het duurt om hem om laag te brengen? Oftewel of het mij veel pieken gaat kosten bij de garage? Of evt. iemand die mij er mee kan helpen Alvast thanx...
de voorveren die moet je vervangen dus, maar dit is een gevaarlijk karwijtje: de veren staan onder spanning dus als je ze gewoon losschroeft springen ze je tegemoet. Je moet een speciaal hulpmiddel hebben die de veer op spanning houdt als je hem losschroeft, die hebben ze bij de garage. Ik weet niet of iemand op renault-tuning die tang heeft?
Voor de voorkant de veren te vervangen heb je naast een doppenset (en soms een luchtsleutel) veerspanners nodig. Voor de achterkant heb je een slagtrekker en veel geduld nodig. Voor kan IK het in 3 uur, achter is minimaal 3 uur, ooit wel 5 a 6 als het ECHT tegenzit.
Hoe verlaag je hem dan achter? waar moet je schroeven? Ik heb bij m'n vorige GTT veren eronder gezet van een gewoon 5'je met trekhaak (dus dikker en met hulpveren) en dat reedt als een jecco alleen ging die met z'n kont 5 cm omhoog...
Martijnberk schreef:de voorveren die moet je vervangen dus, maar dit is een gevaarlijk karwijtje: de veren staan onder spanning dus als je ze gewoon losschroeft springen ze je tegemoet. Je moet een speciaal hulpmiddel hebben die de veer op spanning houdt als je hem losschroeft, die hebben ze bij de garage. Ik weet niet of iemand op renault-tuning die tang heeft?
ZoŽn setje veerklemmen kun je bij de betere autozaak halen, kosten ongeveer 50 euro.
Martijnberk schreef:Ja maar hoe? hoe verstel je die? en ten tweede heb je dan toch minder veerweg?
Heel simpel gezegd: je tikt de torsiestaaf eruit, verdraaid Žm een paar tandjes en doet Žm weer terug.
Overigens is dit een wel héél simplistische weergave van de vaak door roest en ouderdom tegenvallende werkelijkheid.
En ja, je hebt minder veerweg waardoor de vering dus stugger wordt. (De torsie heeft bij het eruit halen ook de neiging om te ontspannen, terwijl jij Žm juist meer op spanning wilt brengen, dat kan dus nog een leuke worsteling worden )
Ik heb dus nog 2 verlagingsveren liggen, di echter lichtelijk geroest zijn. Is zeker het beste om ze helemaal roestvrij te maken en van een nieuw laagje verf te voorzien? (= wel een takkewerk...)