Condensator

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
superdave
Contacteer:

FF een vraagje, wat is een condensator? Waar dient ie voor en heb je er 1 nodig als je:
* 2 subwoofers (beide 500 Watt)
* 2 versterkers
* 2 speakers (beide 150 Watt)
achterin je autootje wil bouwen?

Ik reken op jullie wijsheid en ervaring 8) 8)
Stylo

Een condensator is een soort backup.
Als je versterker veel vermogen levert, dan klapt de voedingsspanning van je accu in.
Een condensator vangt deze klappen op, zodat je accu niet te veel belast wordt.
meestal wordt er een condensator van 1F parallel gebruikt over de voedingsspanning.
Ze zijn vrij prijzig.
Mark G
Contacteer:

Volgens mij doen ze het volgende:
(verbeter mij gerust als ik ernaast zit :p )

Condensators kunnen héél snel een hoeveel energie vrijgeven. Stroom dus.

Door het hoge vermogen dat een versterker soms vraagt is het soms zo dat deze niet genoeg stroom krijgt van de batterij. Deze zal dan uit de condensator komen.
bv. zware bassen.
Verder zuiveren ze de stroom van pieken en vervuiling.

Het zal ongeveer juist zijn... :wink:
Roy
Moderator

Jup helemaal goed :)

Tip : Ga naar de zwarte markt in Beverwijk. Heb je een condensator met elektronica voor 130 euro :)
5 GT Turbo '88 GT5
MyZ

Ga naar ACR in Duitsland heb je hem voor 99 euro incl spanningsweergave en laadelectronica.
Anonymous

Over de zin en onzin :

http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=1853

Ff van een ander forum gejat :wink: :p
Marco16V
Contacteer:

Als je plotseling veel vermogen vraagt van je accu(zoals bassen van een sub) daalt de spanning van de accu naar misschien wel de helft. Een condensator compenseert dit op door opdatzelfde moment spanning te leveren, zodat de spanning voor de versterker constant blijft.

Goede condensatoren zijn wel erg prijzig.
Clio Grand Prix 16V (404)
Tom
Moderator
Car: MB

een condensator (aangegeven met de hoofdletter C in schakelingen en met de dimensie F, Farad), is eigenlijk niks anders dan een component dat bestaat uit twee van elkaar gescheiden geleiders met daartussen een islolator.

Wanneer je spanning zal zetten op de condensator (een elco'tje is polariteits gevoelig!! maar een hele hoop andere condensatoren zijn niet polariteits gevoelig) zal deze zijn eigen langzaam "opladen". wanneer je dit op papier zet zal er een vrij mooie vloeiende oplopende lijn ontstaan. Er is nu dus een vrij grote lading (wordt aangegeven met Q) aanwezig in de C. Wanneer er nu echter een component is die na de condensator geschakeld is (in de audio dus vaak een woofer) en die plotseling vrij grote vermogens nodig heeft dan is er dus de mogelijkheid om eerst de condensator "leeg te trekken" zonder dat de spanningsbron (bijv. accu) een dip vertoond

Hoe groter de waarde dus van de condensator (1F is dus veeeeel groter als 1microF !!!!) des te meer lading er opgeslagen kan worden en des te grotere spannings pieken er verwerkt kunnen worden.

<< Let er op dat een "geladen of volle" condenstar onbelast zeeeer langzaam leegloopt. indien deze zich in een schakeling bevind waar men de spanning van af heeft gehaald zal er toch nog geruime tijd (afhankelijk van de grootte van de condensator) een stroom kunnen lopen. LET HIEROP OM ERNSTIGE BESCHADIGINGEN TE VOORKOMEN!! Wanneer deze zicch niet in een schakeling bevind is het mogelijk om beide aansluiting korstondig kort te sluiten om op deze manier de lading weg te laten vloeien>>

De lading van een condensator is overigens te berekenen met de volgende formule: Q=C.U

Q= lading in coulomb
C= capaciteit in F
U= spanning in V
Foeke

condensatoren worden ook vaak gebruikt ter ontstoring van bepaalde apperatuur zpals boxen en versterkers
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Tom
Moderator

voor ontstoring worden ze idd ook vrij vaak gebruikt. Condensatoren zijn eigenlijk hele nuttige componten met veel vuldige toepassing gebieden. in speakers (en dan met name filters) zittenn ook altijd condensatoren (en spoelen). De condensator haalt dan grofweg gezegd het "hoog" eruit en de spoel het "laag"
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
RonaldClio16v
Contacteer:

Je kan voor dat geld beter een gel accu kopen heeft ook nog eens meer effect als een condensator.
O wil je er toch een 0.5 Farad per 500 watt RMS.
AT YOUR SERVICE
Steven
Car: M536

Simpelgezegd een buffer dus.

Om het ff samen te vatten ;)
Tom
Moderator

Steven(ventieldopje) schreef:Simpelgezegd een buffer dus.

Om het ff samen te vatten ;)
tja, wat moet ik daar nu op zeggen. Maar je hebt wel gelijk (in de toepassing in car audio dan)
Steven

Jah ik weet zelf wel wat het is, uitgebreid met natuurkunde gehad en ik heb zelfs dit jaar nog zitten rekenen met die kromme's daarvan.

Maja ut boeit me allemaal weinig, ben niet zo'n electrotechnieker :)
Robert dB.

voorkomt zo'n C (ghehe vakterm) ook dat je lichten mee gaan dansen met de bass?
Steven

Jep

Maar het zal niet geheel verdwijnen denk ik.
Anonymous

Robert dB. schreef:voorkomt zo'n C (ghehe vakterm) ook dat je lichten mee gaan dansen met de bass?
Ja maar je kan beter eerst investeren in een goede accu.

In de laguna met 142.2 Db waren er bijna geen dansende lichten, met een optima yellowtop.

Naar mijn idee is een condensator meer iets om erin te stoppen als je ene probleem hebt.
Arjen

Wat ook uitmaakt is de grootte van je dynamo. In mijn 11 had ik een Optima accu en een 1 fiets condensator nodig om de versterkers aan te houden en de lichten van de auto niet te laten knipperen. In mijn 19, met dezelfde installatie, heb ik die condensator niet echt nodig. Maar op ddde 19 zit een veel zwaardere dynamo.
Tom
Moderator

de dyname zal idd ook een rol spelen. Wanneer je logisch gaat nadenken (ik weet het, is voor sommig mensen best moeilijk :) ) is dat ook vrij normaal
Plaats reactie