Hoe Conrad geluidsset installeren?

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
Anonymous

Ik heb onlangs bij Conrad voor m'n renaultje 5 een simpel (doch prima) setje aangeschaft om het geluid in m'n auto iets beter te maken. Voor de link, klik hier. Ik had daarvoor namelijk alleen maar 2x 15 watt achterin zitten.
Ik heb overigens een R5 GTR:
[img]http://www.websolve.nl/user/bart/renault5/01.jpg[/img]

Nou leek me dat niet zo'n moeilijk klusje om te doen, maar toch kom ik er niet uit. Daarom hieronder wat foto's met bijbehorende vragen. Ik hoop dat jullie me een beetje op weg willen helpen...

VRAAG 1
De speakers zitten er inmiddels in, maar de hoge tonen speakers niet. Die moeten voorin ergens op het dashboard komen ofzo. Ik heb alleen geen flauw idee hoe ik dat moet doen. Hier zijn twee fotootjes (alhoewel de eerste me hier niet echt nodig lijkt ;) )
[img]http://www.websolve.nl/user/bart/renault5/10.jpg[/img]
[img]http://www.websolve.nl/user/bart/renault5/06.jpg[/img]

VRAAG 2
Dan de bekabeling. Naar de achterspeakers lagen natuurlijk al kabels en ook voor de deurspeakers was dat al geregeld, daar hoefde ik dus niks aan te doen. Als vervolg op vraag 1 wilde ik jullie vragen hoe ik dat dan met de kleine speakertjes voor moet doen.

VRAAG 3
Dan de aansluiting met de radio. Ik dacht dat dit vrij eenvoudig te doen was, maar ik kom niet uit de wirwar van draden. Moet ik bijvoorbeeld hier alles afknippen en vervolgens met kroonsteentjes gaan werken om die verdelers van Conrad (zie het eerste plaatje hieronder) ertussen te zetten? Misschien dat jullie tips hebben of een makkelijkere oplossing. Voor de verduidelijking nog wat plaatjes erbij:
[img]http://www.websolve.nl/user/bart/renault5/07.jpg[/img]
[img]http://www.websolve.nl/user/bart/renault5/03.jpg[/img]
[img]http://www.websolve.nl/user/bart/renault5/04.jpg[/img]
[img]http://www.websolve.nl/user/bart/renault5/05.jpg[/img]

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
Erix
Contacteer:

Hoi Websolve, stel jezelf eerst eens voor in Wie is Wie?.

Vraag 1
Voor die tweeter zul je toch ergens een gat gaan moeten zagen/boren met een gatenzaag. Ze zou ze inderdaad in je dashboard kunnen zetten maar dat wordt een heel gedoe. Om daar lekker in te kunnen boren zul je het namelijk los moeten halen. Een gaatje in je deurpaneel is zo gemaakt en mocht er iets fout gaan is een deurpaneel toch een stuk goedkoper als een stuk dashboard. Als het gat er inzit zou ik hem monteren volgens de inbouw montage (zie boekje).

Vraag 2
De set dient als volgt aangesloten te worden:

.........Tweeter
............\
...Mid-----X-over-----------radio
............/
..........Low

Ik kan verders niet uit je verhaaltje opmaken welke unit je waar gaat plaatsen maar alle kabels voor deze manier van aansluiten zitten in het setje.

Vraag 3
Bij je radio zie ik al een aantal klemmetjes zitten als deze voor de speakers zijn zou je hier tussen het x-over filter kunnen zetten. Let wel op dat achter het filter de frequenties gescheiden zijn dus alle units hun eigen aansluiting dienen te hebben. Voor de tweeters zul je zeker nog kabels moeten trekken dan. De rest ligt er misschien al en zou je kunnen gerbuiken. Verder zie ik die rode ISO-connector. Dit is een standaard waarvan het schema zo te achterhalen is mocht je niet weten welk draadje waarvoor dient.

Veel suc6 ermee....

Erix
RonaldClio16v
Contacteer:

Kleur codering rood iso blokje.

luidspreker Rechts voor: bruin/groen, oranje/groen
luidspreker Links voor: bruin, oranje
luidspreker Rechts achter: oranje/paars, bruis/paars
luidspreker links achter: bruin/wit, oranje/wit
Ik heb hier een heel boek over de electrische instalatie van een 5gtt ofwel C405 dus als je nog vragen hebt just ask.
AT YOUR SERVICE
Anonymous

Erix schreef:Hoi Websolve, stel jezelf eerst eens voor in Wie is Wie?.
Heb ik nét gedaan 8).
Erix schreef: Vraag 1
Voor die tweeter zul je toch ergens een gat gaan moeten zagen/boren met een gatenzaag. Ze zou ze inderdaad in je dashboard kunnen zetten maar dat wordt een heel gedoe. Om daar lekker in te kunnen boren zul je het namelijk los moeten halen. Een gaatje in je deurpaneel is zo gemaakt en mocht er iets fout gaan is een deurpaneel toch een stuk goedkoper als een stuk dashboard. Als het gat er inzit zou ik hem monteren volgens de inbouw montage (zie boekje).
Als je kijkt op het plaatje, dan zie je tussen het dashboard en de zijkant een ruimte zitten. Kan ik hem niet daarnaast gewoon met dubbelzijdig tape vastzetten? Ik zie het namelijk niet zo zitten om in die auto te gaan zitten zagen. Ik vraag me alleen wel af, hoe ik dat dan moet doen met de draden. Kan je het daarachter makkelijk losmaken bijvoorbeeld om die draden achterlangs te leiden?
Erix schreef: Bij je radio zie ik al een aantal klemmetjes zitten als deze voor de speakers zijn zou je hier tussen het x-over filter kunnen zetten. Let wel op dat achter het filter de frequenties gescheiden zijn dus alle units hun eigen aansluiting dienen te hebben. Voor de tweeters zul je zeker nog kabels moeten trekken dan. De rest ligt er misschien al en zou je kunnen gerbuiken. Verder zie ik die rode ISO-connector. Dit is een standaard waarvan het schema zo te achterhalen is mocht je niet weten welk draadje waarvoor dient.
RonaldClio16v schreef:Kleur codering rood iso blokje.
luidspreker Rechts voor: bruin/groen, oranje/groen
luidspreker Links voor: bruin, oranje
luidspreker Rechts achter: oranje/paars, bruis/paars
luidspreker links achter: bruin/wit, oranje/wit
Kijk, dat was de informatie die ik nodig had. Ik ben ff gaan kijken, maar er zitten nog meer kleurtjes in dat iso blokje. Ik heb nog een aansluiting met een geel draadje, eentje met een zwart draadje en eentje met een rood draadje samen met een rood/grijs draadje. Als ik die gewoon laat zitten (en dus niet doorknip) dan moet het wel lukken toch?
Laatst gewijzigd door Anonymous op ma 1 jul 2002 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Roy
Moderator

Je kan het beste je tweeters vastzetten met dubbelzijdig tape. Handig als je het ooit nog wilt veranderen.

Die gele draad is constante spanning, rode is de plus, zwart de massa maar het heeft niks met je speakers te maken :)

Succes ermee
5 GT Turbo '88 GT5
Anonymous

Dankje voor je snelle reactie. Ik ga meteen beginnen met knippen ;)
RonaldClio16v
Contacteer:

Massa (zwart)
+12 Volt na kontakt slot (geel)
+12 Volt voor kontakt slot (rood) kontakt b3
rood/grijs? ga ik ff opzoeken.

Die tweeters kunnen heel goed met dubbelzijdig tape in de hoek van het raam op het dashboard plakken dan klinkt hij perfekt.Kun je de draden naar beneden treken naast de stijl. Het dashbord is gewoon open van onderen dus daar kan je makkelijk bij.
AT YOUR SERVICE
Anonymous

Jongens fantastisch!
Het werkt allemaal super nu dankzij jullie geweldige hulp. Heel erg bedankt en als ik in de toekomst nog wat heb, dan zal ik het hier zeker vragen.
* weBSolve is helemaal blij met z'n nieuwe geluidje :)
Plaats reactie