Want ik hoor nou ineens weer veelsteveel verschillende verhalen.

Let me know.
Kan heel snel en heel kort van mijn part!
thanx.
Slippende koppeling.spir@l schreef:ok ok...
snap ik.
Maar het gaat er mij om dat ik nu weer allemaal "rare" verhalen hoor...
Ik denk dus dat wanneer je koppeling slipt, dat-ie dus NIET PAKT.
Dus je laat je koppeling opkomen en hij blijft "slippen".(wat dus bij veel pk's eerder kan gebeuren...)
Maar nou beweerde laatst iemand dat het een vorm van schakelen zou zijn!!!
Waar ik dus van dacht dat-ie iets van "dubbel-clutch" bedoelde ofzo.
Maar hij wilde me niet geloven... (best logisch opzich, aangezien ik niet alles weet van auto-techniek, en lang niet alles goed kan onderbouwen...)
Dus ik dacht..."Let's ask the experts!!"
vandaar.
dit is alleen maar ter onderbouwing.
Want ik ga vaak twijfelen aan mn eigen "kennis" in dit soort situaties....
Daarom:
Kort maar krachtig pleeeaase.......
thanx.
"ok, heel goed"; hoor je dan op gerustellende toon.Roy (Signaalkabel) schreef:Als je volgas geeft schiet je toerental omhoog maar verders gebeurt er weinig. Dan slipt je koppeling.
Hoe het kan en wat de oorzaak ervan is weet ik niet, en ik wil het eigenlijk ook niet weten.
ja... maar als ik een sprintje trek laat ik 'm in de 2 ook nog lekker slippen ... dus 4500 toeren houden en de koppeling lekker laten werken, tot ie ff piept dan kom je best hard van de plaats.
2. bij het loslaten van al het vermogen van je bak is de grip wat de koppeling heeft niet genoeg om alle energie over te brengen. Je koppeling slipt dan.
Meestal gaat het over 2.
en das nooit gebeurt omdat het rendement beroerd is.clio_rally schreef:PS: Off-topic, tijdens het uitzoeken van een hydrostatische overbrenging ..., maar ja, in een wagen moet dus ook makkelijk kunnen.
das helemaal goed, (o Gij grote leerling :* )spir@l schreef:"double-clutchen".
Juist!
2 keer klutsen!![]()
dus eerst koppeling intrappen.
Dan versnelling in neutraal.
Gas bijgeven zodat motor op toeren komt.
nog een keer koppeling.
En in zn volgende versnelling.
Is dat zo? Volgens de date waar wij mee werken is het rendement van de lier die ik ontwerp rond de 86%, terwijl er ook zweeflier zijn die een gemeten rendement van maar liefste 97% hebben! Maar ok, het weegt ook allemaal niet niks, maar wel een grappig ideetje toch? Oh, waar ben je trouwens lierman? De hoofdsponsor van ons rallyteam doet ook van alles met lieren...robert schreef:en das nooit gebeurt omdat het rendement beroerd is.clio_rally schreef:PS: Off-topic, tijdens het uitzoeken van een hydrostatische overbrenging ..., maar ja, in een wagen moet dus ook makkelijk kunnen.
tuurlijk geen probleem voor een lier.
(ben trouwens -heeel offtopic- lierman op een hydrostatische lier)
Je hebt gelijk, ik was weer wat overhaast. De regeling moet inderdaad zorgen voor een constante kabelkracht. Die zweef jongens (ik weet zelf weinig van zweefvliegen) willen echter een knop waarmee ook de kabelsnelheid aangepast kan worden als er bijvoorbeeld wind staat ofzo. Dan varieert de kabelkracht ook, maar dat willen ze zo, schijnbaar...robert schreef:hola,
de lier regelt of de trekkracht, of de kabelsnelheid, niet beide!! Dat kan helemaal niet.
Een lier hoort de trekkracht te regelen.
De kabelsnelheid is het resultaat van wat de piloot met zn toestel doet.