Ik heb vorige week maandag mijn koppakking vervangen. Was een berg werk maar ik heb het in een dag gefixt. Ik heb een gewone 1,4 en de type van mijn motor is c3j b407.
Mijn motortje lekte olie tussen de kop en het onder blok. Voor de rest maakte hij een extra brommend geluid als je aan het optrekken was en je trapte het gas pedaal extra in. Meer geluid maar geen extra acceleratie.
Verder lekte hij geen koel vloeistof.
Maandag ochtend naar mijn oom gereden. die heeft een grote werplaats. (niet dat het perse nodig was ofzo)
Alles afbouwen en losdraaien. kop er af tillen en op de werkbank gezet. Was niet zo heel erg moeilijk. Motortje was nogal bruin/zwart van binnen maar gebruikt helemaal geen olie en heeft toch al 265K gereden.
Bij het demonteren van de kop viel me op dat de uitlaat en inlaat spruitstuk tegen elkaar waren gedraaid. En er zat een pakking tussen. deze was duidelijk lek. Deze zat ook helaas niet in de koppakking set. Maar moest dus later worden opgehaald 30KM verder op. Ook moest ik een helicoil hebben want een draadtap in de inlaat spruitsuk waar de uitlaatspruitstuk er mee tegen vastgerdaaid wordt was stuk. en daar was hij dus ook lek. Wie weet waarom er een verbinding zit tussen de in en uilaat spruitstukken.
Ik ben er tot 9 uur s'avonds mee bezig geweest met dus een 2 uur oponthoud. dus ik zou het nu in een 6 uur kunnen doen denk ik. misschien nog wel sneller. ligt aan de werkzaamheden die aan de kop moeten worden gedaan. De kop moet over een 300 kilometer weer worden aangedraaid, nu dus al een 700 KM weer gereden en geen problemen ondervonden. geen lekage behalve aan de carter plug...

Was zeer leerzaam om te doen. volgende keer weet ik waar ik om moet denken. BV koper ringetjes in de carb. van de bezinetoevoer. ik heb ze nog weer lek dicht kunnen krijgen gelukkig.
Suc6 en alvast bedankt voor de info.. En helaas mijn fototoestel vergeten he.
Edit typo's en vergeten woorden