Da's nieuwsMyZ schreef:voerman schreef:Steven, en anderen. Mijn ClioII 1.6 16v ...filter kitje maakt je blok wel een stuk soepeler.
Alleen werkt dit boxje wel, het schakelt nl tijdelijk je dynamo uit.

Da's nieuwsMyZ schreef:voerman schreef:Steven, en anderen. Mijn ClioII 1.6 16v ...filter kitje maakt je blok wel een stuk soepeler.
Alleen werkt dit boxje wel, het schakelt nl tijdelijk je dynamo uit.
Net boven de 7000 rpm begint er een groen lampje als een idioot te knipperenRaSiT schreef:als de Clio2 1.6 16v 7500 rpm (zal wel niet) haalt ben ik benieuwd hoeveel de RS haalt
Mechanisch??? Hoe werkta???Matijs schreef:D'r zal toch wel een mechanische begrenzer op de GTT zitten?
was een evo 3 chip van dennis, die kwam uit zijn eigen clio dus die zal wel goed zijn,Rasit.. schreef:chippie misschien niet goed afgesteld?
arjen waar zit hem het verschil, tussen die Superchip en die Evochip.????????Arjen schreef:Lijkt me sterk dat het iets met de chip te maken heeft. Welk oranje lampje ging branden ? Ik heb zelf een half jaar met een Superchip gereden en rij nu al bijna een jaar met een Evo chip. No problemo.
Wat is genoeg ? Net iets boven min ? Wanneer bijv. de oliepomp niet goed werkt kan er nog zoveel olie inzitten lijkt me, maar daar knapt ie dan toch niet echt van op.Jeroen V schreef:olie lampje sprong aan, erzat naarderhand nog wel genoeg olie in
ik heb in mijn 21T zo een chip van u broer maar wat voor een is dat dan ?????,een Evo of een Superchip.Arjen schreef:Zal wel in het kenveld van de ontsteking en injectie zitten. Met de Evo chip is ie nets iets gretiger/feller. Het is echt geen wereld van verschil, maar ik heb het gevoel dat de vermogens/koppelkromme iets vlakker is. Vooral tussen de 3000 en 4500 rpm. Je hebt met het de Evo iets minder het gevoel dat ie bij 4500 harder gaat trekken. Maar dat komt volgens mij omdat ie daarvoor al iets beter presteert.
Is geen risico hoor. Kijk als je blokje niet helemaal fris is en je constant tot de 8000 toeren blijft doortrekken dan is het vragen om moeilijkheden. Heb zelf 4 clio's gehad, allemaal gechipped maar reed in 1e en 2e tot 7200 toeren,3e en 4e tot 7400 en 5 maximaal (rijd je dus nooit). BElangrijkste is dus ook om die begrenzer niet op te gaan zoeken, zeker niet continue. Als er wat met de chip zou zijn dan moet je dat direct merken, zeker als ie te arm zou staan. Kortom, iets te makkelijk om te roepen dat het aan het chipje zou liggen.Rasit.. schreef:het blijft een risico zo'n chip..
Dit is wel een errug stom antwoord (sorry dat ik het op deze manier moet zeggen), maar die chip die regelt wel alle mechanische delen!!!!! Probeer er nu nog eens over na te denkenStylo schreef:Hoe kan je blok nou vastlopen van een chip.
Het blok is toch mechanisch.
Er moet toch iets met de olie gebeurd zijn ofzo.
Ik geloof dat die chip voor de 21T van Sodemo is. Dus niet zomaar een chipie!!!! Maar wil je het zeker weten, dan moet je hem maar ff mailen.gille 21turbo schreef:ik heb in mijn 21T zo een chip van u broer maar wat voor een is dat dan ?????,een Evo of een Superchip.
Dan ben ik toch nieuwsgierig welke mechanische delen zo'n chip regelt ? De versnellingsbak, nokkenas ofzo ? Lijkt me dus niet !!! Oftewel: denk eerst ff na voordat je iets zegt. Door zo'n chipie zal de motor mischien iets zwaarder belast worden. Maar wanneer je olieniveau OK is en je eventueel ook nog 98 benzine tankt is er lijkt me toch echt niets aan de hand.Tom schreef:Dit is wel een errug stom antwoord (sorry dat ik het op deze manier moet zeggen), maar die chip die regelt wel alle mechanische delen!!!!! Probeer er nu nog eens over na te denkenStylo schreef:Hoe kan je blok nou vastlopen van een chip.
wat hij bedoelt van regelt alles zal zijn de ECU enzo....;;vooronsteking en brandstof en lucht en daar kanin weze normaals niks mee fout lopen dat je blok vastloopt ik hou het op een falende oliepomp, is nie ongewoon bij snelle renault's.Arjen schreef:Dan ben ik toch nieuwsgierig welke mechanische delen zo'n chip regelt ? De versnellingsbak, nokkenas ofzo ? Lijkt me dus niet !!! Oftewel: denk eerst ff na voordat je iets zegt. Door zo'n chipie zal de motor mischien iets zwaarder belast worden. Maar wanneer je olieniveau OK is en je eventueel ook nog 98 benzine tankt is er lijkt me toch echt niets aan de hand.Tom schreef:Dit is wel een errug stom antwoord (sorry dat ik het op deze manier moet zeggen), maar die chip die regelt wel alle mechanische delen!!!!! Probeer er nu nog eens over na te denkenStylo schreef:Hoe kan je blok nou vastlopen van een chip.
Sorry hoor, maar het olie lampje staat helemaal los van je chip. Je chip veranderd het motor managment. De olie systeem is helemaal los van dat systeem.Jeroen V schreef:olie lampje sprong aan, erzat naarderhand nog wel genoeg olie in
Volgens mij doe je dat nog altijd zelf ...clio_rally schreef:Ach, laten we eerlijk wezen, een chip KAN inderdaad je blokkie goed de soep in laten draaien, het HOEFT alleen niet.
Bij een goed warmgereden motor is de extra slijtage van het beetje meer vermogen verwaarloosbaar. Als je met je gewone chip bergop rijdt zou ie even goed ietje meer slijten
Je kunt er natuurlijk altijd van uitgaan dat er extra slijtage optreed. Simpelweg omdat je meer vermogen uit je blok perst, wat altijd leidt tot meer slijtage.
Dat is logisch. Maar het valt wel mee. Het meeste wat de chip doet is de fabrieksmarges toch wat verleggen, en de toerenbegrenzer. Verder zal de 'driveability' wel verslechteren, de heren renault zullen de chip net zo afgesteld hebben dat ie lekker soepel is, en ietsje minder pittig. De fabrieksmarges zijn ruim genoeg om eigenlijk zonder risico je motormanagement wat aan te passen.Verder heb je enorm veel slechte chips. Ik koop nooit kant-en-klare chips, omdat deze nooit exact voor je eigen auto gemaakt zijn. Ik laat ze dan liever door een goeie tuner speciaal voor mijn wagen schrijven, helemaal als je andere dingen aan gaat passen. Verder moet je natuurlijk oppassen met alle makkelijke middeltjes, die eigenlijk alleen maar je benzine druk verhogen. Jippie, meer benzine in me cilinders. Maar ja, in welke verhouding? Voor je het weet ben je langzaam je cilinders aan het spoelen en dan gaat het opeens hard met je blokje.Dan vraag ik me nog af, hoeveel pk win je met een chip in een wagen zonder turbo? En degene die je chipje gemaakt heeft, is die echt zoveel slimmer dan de heren bij Reno? Want die hebben er echt wel over nagedacht. Die hebben een keuze gemaakt tussen vermogen, slijtage en verbruik. En als jij dus kiest voor meer vermogen, zul je heus iets van de andere twee factoren opofferen.
Kijk, ik ben niet voor of tegen. Maar een hoop mensen hebben weer direct een extreme mening, omdat ze dat gehoord hebben ofzo. Verder vind ik alleen wel dat er een hoop mensen zijn, ook op dit forum, die eigenlijk niks van hun chip afweten, behalve dat het vaan een goed merk is. We zijn nu ook met de ClioRS bezig, maar je wilt wel weten wat je doet. Krijg je alleen meer vermogen? Bij welk toerental? Hoe zit het met het vermogens verloop? En hoe zit het met het koppel?
Voor de RS zoeken we bijvoorbeeld met name naar meer koppel onderin, zeker nu we nog geen korte bak hebben. Waarschijnlijk laten we ook hiervoor speciaal iets schrijven. Renault Sport heeft zelf ook een chip, waar ze 18 pk mee claimen te halen, maar die is weer meer voor het circuit, te hoge toerentallen... zo moet je in mijn mening naar een goeie chip zoeken...mijn twee cent...
Gijs
Persoonlijk vind ik dit dus echt zo'n opmerking die nergens op slaatRiël schreef:Volgens mij doe je dat nog altijd zelf ...clio_rally schreef:Ach, laten we eerlijk wezen, een chip KAN inderdaad je blokkie goed de soep in laten draaien, het HOEFT alleen niet.
Sorry, maar ook zoiets. Ik zeg alleen maar dat het meer slijt. Hoeveel dit is hangt van de chip af. Geloof maar dat er chips zijn die je blok vrij snel kunnen slopen, maar nogmaals, dat hoeft niet. Ennuh, ja, als ik alleen maar een aanhanger trek slijt mijn blok ook, en als ik ga dragracen ook, ennuh... Daar gaat het toch niet om? Het gaat om het verschil tussen een normale en een snelle chip, en dan vergelijk je die twee meestal onder dezelfde omstandigheden...Bij een goed warmgereden motor is de extra slijtage van het beetje meer vermogen verwaarloosbaar. Als je met je gewone chip bergop rijdt zou ie even goed ietje meer slijten
Je kunt er natuurlijk altijd van uitgaan dat er extra slijtage optreed. Simpelweg omdat je meer vermogen uit je blok perst, wat altijd leidt tot meer slijtage.
Ok, het enige wat ik nogmaals zeg is dat ik niet voor of tegen ben. Maar wees reeel en geef gewoon toe dat je in ruil voor je pittige motor altijd iets aan slijtage zult winnen. Pk's kosten nu eenmaal meer energie, simpel gesteld. Een mooi opgevoerd blok zal toch minder km's kunnenn draaien dan een standaard blok...(gemiddeld natuurlijk)Dat is logisch. Maar het valt wel mee. Het meeste wat de chip doet is de fabrieksmarges toch wat verleggen, en de toerenbegrenzer. Verder zal de 'driveability' wel verslechteren, de heren renault zullen de chip net zo afgesteld hebben dat ie lekker soepel is, en ietsje minder pittig. De fabrieksmarges zijn ruim genoeg om eigenlijk zonder risico je motormanagement wat aan te passen.Verder heb je enorm veel slechte chips. Ik koop nooit kant-en-klare chips, omdat deze nooit exact voor je eigen auto gemaakt zijn. Ik laat ze dan liever door een goeie tuner speciaal voor mijn wagen schrijven, helemaal als je andere dingen aan gaat passen. Verder moet je natuurlijk oppassen met alle makkelijke middeltjes, die eigenlijk alleen maar je benzine druk verhogen. Jippie, meer benzine in me cilinders. Maar ja, in welke verhouding? Voor je het weet ben je langzaam je cilinders aan het spoelen en dan gaat het opeens hard met je blokje.Dan vraag ik me nog af, hoeveel pk win je met een chip in een wagen zonder turbo? En degene die je chipje gemaakt heeft, is die echt zoveel slimmer dan de heren bij Reno? Want die hebben er echt wel over nagedacht. Die hebben een keuze gemaakt tussen vermogen, slijtage en verbruik. En als jij dus kiest voor meer vermogen, zul je heus iets van de andere twee factoren opofferen.
Yep, commercie, mensen horen dit en dat en willen het ook. En reken maar dat die gasten goud geld verdienen. Wat kost het schrijven van een goeie chip nou? Meeste goeie tuners voor Delta's zitten in Engeland. Zelfs met de hoge pond ben je daar iets van 750 euro kwijt voor een chip die op je wagen gemaakt is. En dat is voor een delta, een stuk lastiger dan een 16v of een willie, en echt de moeite waard...Kijk, ik ben niet voor of tegen. Maar een hoop mensen hebben weer direct een extreme mening, omdat ze dat gehoord hebben ofzo. Verder vind ik alleen wel dat er een hoop mensen zijn, ook op dit forum, die eigenlijk niks van hun chip afweten, behalve dat het vaan een goed merk is. We zijn nu ook met de ClioRS bezig, maar je wilt wel weten wat je doet. Krijg je alleen meer vermogen? Bij welk toerental? Hoe zit het met het vermogens verloop? En hoe zit het met het koppel?
Voor de RS zoeken we bijvoorbeeld met name naar meer koppel onderin, zeker nu we nog geen korte bak hebben. Waarschijnlijk laten we ook hiervoor speciaal iets schrijven. Renault Sport heeft zelf ook een chip, waar ze 18 pk mee claimen te halen, maar die is weer meer voor het circuit, te hoge toerentallen... zo moet je in mijn mening naar een goeie chip zoeken...mijn twee cent...
Gijs
Idd een voor je motor geschreven chip is natuurlijk beter dan een 'standaard' snelle chip. Maar ja, commercie he ... en die 'standaard' snelle chips zijn meestal voldoende om weer een autorijdend persoon happy te maken.
Mzzl!