Bij een turbomotor wordt de lucht voor verbranding op druk aangevoerd via de turbo.
Bij een ongeblazen motor moet de auto de lucht zelf aanzuigen. Bij stilstand moet hij harder zuigen dan als je rijdt lijkt me!
Nu ben ik dus benieuwd...als een ongeblazen auto bijvoorbeeld 100km p/u rijdt, bouwt deze dan ook een bepaalde druk op? Dus dat de lucht de motor ingeperst wordt door de hoge snelheid? Of moet de motor dan nog steeds de lucht aanzuigen?
Iemand die dit weet?
Luchtdruk
snelheid geeft stuwdruk, jazeker!!!
als je luchtinlaat mooi aan de voorkant zit heb je je voordeel van je stuwdruk.
De stuwdruk kan je berekenen met bernouilli.
de stuwdruk is 0.5 x rho x snelheid ^2
eenheid van druk is pascal
rho is de luchtdichtheid is plm 1.29 kg/mn3
en de eenheid van snelheid is m/s, das bij 100 kmh al wel 27.8 m/s
effe rekene: stuwdruk is 0.5 x 1.29 x 27.8^2 = 500 pascal!!!
WOW 500 pascal. helaas is 1 pascal presies 0.00001 bar, zodat de netto winst 0.005 bar is.

als je luchtinlaat mooi aan de voorkant zit heb je je voordeel van je stuwdruk.
De stuwdruk kan je berekenen met bernouilli.
de stuwdruk is 0.5 x rho x snelheid ^2
eenheid van druk is pascal
rho is de luchtdichtheid is plm 1.29 kg/mn3
en de eenheid van snelheid is m/s, das bij 100 kmh al wel 27.8 m/s
effe rekene: stuwdruk is 0.5 x 1.29 x 27.8^2 = 500 pascal!!!
WOW 500 pascal. helaas is 1 pascal presies 0.00001 bar, zodat de netto winst 0.005 bar is.

Dat is wel een conclusie die je uit die berekening mag trekken denk ik 

Ik had namelijk een wild ideetje!
Het zal wel helemaal niet kunnen, maar als het wel kan is het een leuke manier van tuning lijkt me!
Ik zat namelijk te denken...als ik nou een electronisch compressortje (bijv van een luchthoorn?) aansluit op een knopje in de auto en die desgewenst lucht in mn motor laat blazen dan zal de auto wat sneller oppakken vanuit stilstand lijkt me. En mischien zelfs wat xtra pk?
Alleen kom ik zover...
De compressor sluit ik aan een knopje op het stuur. Deze blaast lucht in de motor. Aangezien deze compressor onafhankelijk van mijn motor druk opbouwt zal er een simpele dumpvalve tussen moeten, zodat er geen slangen gaan knappen (als zo'n ding al zoveel druk opbouwt). Je gebruikt het apparaatje alleen als je wat sneller wil optrekken en is een powerboostvalve dan ook wel handig (voor wat extra benzine bij de extra lucht).
Kan dit? Of is dit vrijwel onmogelijk?
Het zal wel helemaal niet kunnen, maar als het wel kan is het een leuke manier van tuning lijkt me!
Ik zat namelijk te denken...als ik nou een electronisch compressortje (bijv van een luchthoorn?) aansluit op een knopje in de auto en die desgewenst lucht in mn motor laat blazen dan zal de auto wat sneller oppakken vanuit stilstand lijkt me. En mischien zelfs wat xtra pk?
Alleen kom ik zover...
De compressor sluit ik aan een knopje op het stuur. Deze blaast lucht in de motor. Aangezien deze compressor onafhankelijk van mijn motor druk opbouwt zal er een simpele dumpvalve tussen moeten, zodat er geen slangen gaan knappen (als zo'n ding al zoveel druk opbouwt). Je gebruikt het apparaatje alleen als je wat sneller wil optrekken en is een powerboostvalve dan ook wel handig (voor wat extra benzine bij de extra lucht).
Kan dit? Of is dit vrijwel onmogelijk?
ik denk dat je pas wat ervan kan merken als je een trechter bouwt zo breed en zo hoog als je auto. Dan krijg je denk ik wel een positief effect.
Denk dat inlaat spruitstuk een beter idee is. Op de rollerbank scheelde het wel behoorlijk bij iemand.
Denk dat inlaat spruitstuk een beter idee is. Op de rollerbank scheelde het wel behoorlijk bij iemand.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Had ook nog niet bekeken hoeveel druk zo'n compressor opbouwt en hoe snel. Maar 0,1 Bar lijkt me toch al aardig wat voor een ongeblazen motor toch?
Daarbij is het een singlepoint injectie, dus bij teveel druk kan de injector het met de benzine waarschijnlijk niet eens bijhouden.
Het gaat mij er puur om dat hij de 1e paar meter wat sneller is (bij een echte sprint maak je toch niks klaar in een 1.4e)
Maar de vraag is (mocht ik een compressortje vinden die aan de eisen voldoet) is de opstelling die ik net aangaf theoretisch mogelijk? Zie ik (behalve het vinden van een juiste compressor) iets over het hoofd?
P.S. Hoeveel is 1 PSI????
Daarbij is het een singlepoint injectie, dus bij teveel druk kan de injector het met de benzine waarschijnlijk niet eens bijhouden.
Het gaat mij er puur om dat hij de 1e paar meter wat sneller is (bij een echte sprint maak je toch niks klaar in een 1.4e)
Maar de vraag is (mocht ik een compressortje vinden die aan de eisen voldoet) is de opstelling die ik net aangaf theoretisch mogelijk? Zie ik (behalve het vinden van een juiste compressor) iets over het hoofd?
drukvulling zal wel werken ja, dat lijkt me vrij logisch. Of je het electrisch voor elkaar krijgt is een tweedde...jeroen.k schreef:Had ook nog niet bekeken hoeveel druk zo'n compressor opbouwt en hoe snel. Maar 0,1 Bar lijkt me toch al aardig wat voor een ongeblazen motor toch?
mechanisch daarintegen

there is no spoon.
0.07 bar dacht ik.jeroen.k schreef:Had ook nog niet bekeken hoeveel druk zo'n compressor opbouwt en hoe snel. Maar 0,1 Bar lijkt me toch al aardig wat voor een ongeblazen motor toch?
Maar een compressortje?? Even redeneren. Je motor draait een lekkere 6000 RPM zullen ze zeggen(volgas). Je hebt een vulling van wat? 70 %(is maar een schatting). Daarbij zit 1/15 deel benzine. Dus je hebt nog maar 65% luchtvulling in ons voorbeel. Je hebt een 1.4 liter motor dus dat is 0.91 liter per 2rpm.
Nu draait het ding 6000 rpm. Dat is dus 2730 liter lucht per minuut.
grote toeter geweest dan als dat compressortje zoveel leverd.
Volgens mij bestaan er echt geen hulpmiddelen om zomaar effe 0.1 of 0.3 bar druk te leveren. iedergeval genoeg om er wat van te merken. Zeker niet iets wat je gewoon effe op 12 volt aansluit.
Er zijn wel van die dingen die de lucht toevoer positief beinvloeden door er een fan voor te zetten, maar ja, werkt volgens mij in de praktijk ook voor geen meter.
p.s. de berekening kan wankelen. ben namelijk best moe.
Laatst gewijzigd door Michel S. op wo 26 jun 2002 14:29, 2 keer totaal gewijzigd.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
De opstelling is wel aardig correct. Juiste compressor vinden zal nog wel ff lastig zijn. Als je je achterbank er uit sloopt, moet je daar wel wat kwijt kunnen. Als dat niet past kan je 't geheel altijd nog op een aanhanger plaatsen. Daar kan je dan gelijk de generator bijzetten die de stroom levert voor je compressor.jeroen.k schreef: Maar de vraag is (mocht ik een compressortje vinden die aan de eisen voldoet) is de opstelling die ik net aangaf theoretisch mogelijk? Zie ik (behalve het vinden van een juiste compressor) iets over het hoofd?
rev it like a rental
das helaas fout gedacht. Trechters doen nix met de vuldruk. Het staat ook helemaal niet in de bernouilli formule.Michel S. schreef:ik denk dat je pas wat ervan kan merken als je een trechter bouwt zo breed en zo hoog als je auto.
Ja dan krijg je het G-lader principe! Maar dit moet dus goedkoop zijn (nederlander) en alleen voor heel af en toe! maar hoe werkt het systeem met een G-lader dan? die bouwt ook continu druk op lijkt me. Laat hij die ook ontsnappen via een dump-valve?Tijn schreef:drukvulling zal wel werken ja, dat lijkt me vrij logisch. Of je het electrisch voor elkaar krijgt is een tweedde...jeroen.k schreef:Had ook nog niet bekeken hoeveel druk zo'n compressor opbouwt en hoe snel. Maar 0,1 Bar lijkt me toch al aardig wat voor een ongeblazen motor toch?
mechanisch daarintegen
en hoeveel is nu 1 PSI?
was toch iets met vernauwen van de doorlaat. Of is dat de wet van boiley.robert schreef:das helaas fout gedacht. Trechters doen nix met de vuldruk. Het staat ook helemaal niet in de bernouilli formule.Michel S. schreef:ik denk dat je pas wat ervan kan merken als je een trechter bouwt zo breed en zo hoog als je auto.
Zal wel druk en luchtdoorvoer door elkaar gooien. Want als het b.v. om remkoeling gaat is een trechter toch wel effectief.
Kortom, dit zou alleen kunnen werken met een G-lader?Michel S. schreef:0.07 bar dacht ik.jeroen.k schreef:Had ook nog niet bekeken hoeveel druk zo'n compressor opbouwt en hoe snel. Maar 0,1 Bar lijkt me toch al aardig wat voor een ongeblazen motor toch?
Maar een compressortje?? Even redeneren. Je motor draait een lekkere 5000 RPM zullen ze zeggen(volgas). Je hebt een vulling van wat? 70 %(is maar een schatting). Daarbij zit 1/15 deel benzine. Dus je hebt nog maar 65% luchtvulling in ons voorbeel. Je hebt een 1.4 liter motor dus dat is 0.91 liter per 2rpm.
Nu draait het ding 6000 rpm. Dat is dus 2730 liter lucht per minuut.
grote toeter geweest dan als dat compressortje zoveel leverd.
Volgens mij bestaan er echt geen hulpmiddelen om zomaar effe 0.1 of 0.3 bar druk te leveren. iedergeval genoeg om er wat van te merken. Zeker niet iets wat je gewoon effe op 12 volt aansluit.
Er zijn wel van die dingen die de lucht toevoer positief beinvloeden door er een fan voor te zetten, maar ja, werkt volgens mij in de praktijk ook voor geen meter.
p.s. de berekening kan wankelen. ben namelijk best moe.
Die dan op een lage druk zetten en dan heb je gewoon continu druk. Oftwel kop/koppakking is na x aantasl km kapot kost klauwen met geld en levert weinig op! Dus kan dan beter voor die paar pk een andere auto/ander blok kopen!
als je nog even doorrekend met de 2730 liter lucht per minuuut en 0.2 bar vuldruk:
eventjes naar standaard eenheden:
2730 l/min = 0.0455 mn3/s
en 0.2 bar = 20000 pascal.
het vermogen van de verpompte lucht is p x flow
= 0.0455 x 20000 = 910 Watt.
neem voor het rendement van je pompje zon 50% (en dan heb je nog een goeie) en voor je electromotor 75% en je weet dat je motor 2400 Watt trekt. Bij een 12V accu is dat een stroompje van 2400/12 is 200 Ampere.
Das evenveel als 2 flinke startmotoren.
eventjes naar standaard eenheden:
2730 l/min = 0.0455 mn3/s
en 0.2 bar = 20000 pascal.
het vermogen van de verpompte lucht is p x flow
= 0.0455 x 20000 = 910 Watt.
neem voor het rendement van je pompje zon 50% (en dan heb je nog een goeie) en voor je electromotor 75% en je weet dat je motor 2400 Watt trekt. Bij een 12V accu is dat een stroompje van 2400/12 is 200 Ampere.
Das evenveel als 2 flinke startmotoren.
nou, 2400 watt is 2.4 Kw. Omgerekend zo dat 3.2 PK zijn. Denk dat de winst iets groter zou zijn dan dat.Maus schreef:Het kost, denk ik, waarschijnlijk meer vermogen dan dat het opleverd. Of niet?
zeker omdat je de stroom uit accus kunt trekken en de aandrijving er niet mee gaat belasten zoals een G-lader.
Maar het is gewoon punt 1 niet te doen met een pomp. Punt 2 veel te duur in aanschaf.
Punt 3 je systeem is niet gebouwd op overdruk, oftewel je komt nog een hoop eraan het sleutelen om het goed te krijgen. En dat kost wel flink knaken.
Tevens nog iets. G-lader zou ik ook niet doen.
G-lader verdubbelt het vermogen misschien wel((woei), maar neemt zelf ook een behoorlijk stuk voor zich. Dus die corrado 1.8 G60 met 160 PK aan de krukas zet misschien wel voor 180-190 PK aan vermogen om.
Dat jij die 20-30 Pk niet in de bak krijgt wat toch geleverd worden betekend niet dat daar geen benzine voor wordt gebruikt.
Nooit corrado rijders horen zeggen dat het ding behoorlijk zuipt? Nu weet je waarom. Ding heeft enorm veel verliezen die je dus kwijt bent. Okee, je krijgt er druk voor terug, maar de netto winst is eigenlijk niet zo heel erg groot. De dorst van de auto daarintegen wel.
ik zeg maar 3 letters. N O S (journaal

0.1 bar is voor de vuist weg zo'n 7 pk uitgaande van 75 pk als standaardvermogen ... ? schatting hoor...Michel S. schreef:nou, 2400 watt is 2.4 Kw. Omgerekend zo dat 3.2 PK zijn. Denk dat de winst iets groter zou zijn dan dat.Maus schreef:Het kost, denk ik, waarschijnlijk meer vermogen dan dat het opleverd. Of niet?
there is no spoon.
78 pk's inderdaad. Het is dus gewoon een leuk idee, maar niet realistisch mbt het vermogen dat je nodig hebt een dergelijk systeem te laten functioneren!
Toch jammer!
Dan maar ff doorsparen voor het Volvo 480 turbo blok!
Toch jammer!
Dan maar ff doorsparen voor het Volvo 480 turbo blok!

Turbofabrikanten zijn bezig een elektromotor te integreren in een turbo. De zogenaamde electric motor assisted turbocharger. De reactetijd wordt hiermee een factor 4 verkleind in een testopstelling. 1s vs. 4sTijn schreef:drukvulling zal wel werken ja, dat lijkt me vrij logisch. Of je het electrisch voor elkaar krijgt is een tweedde...jeroen.k schreef:Had ook nog niet bekeken hoeveel druk zo'n compressor opbouwt en hoe snel. Maar 0,1 Bar lijkt me toch al aardig wat voor een ongeblazen motor toch?
mechanisch daarintegen

De bedrijfsauto-fabrikant Scania gebruikt een uitlaatgas aangedreven turbine om via een vloeistofkoppeling en een tandwielreductie de krukas aan te drijven. Dit zorgt voor een verbeterd rendement en een verlaagd brandstofverbruik. Deze techniek staat bekend als turbocompounding.
Bij de firma turbogenset werken ze aan elektrisch aangedreven of drijvende turboŽs, superchargers en compressors. Waarvan hier een afbeelding:
[img]http://www.turbogenset.com/images/Supercharsmall.jpg[/img]