Dumpvalve zelf maken!!!! Download de tekeningen!!

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Michel S.
Contacteer:

hey People,

Zoals sommige wel weten ben ik mijn eigen dumpvalve(s) aan het maken.

Dit heeft diversen redenenen/voordelen.

Stuk goedkoper dan kopen(denk aan 1/4 van aanschafprijs

Zelf aan te passen/repareren. Kan b.v. ook 1 van messing maken voor een andere look. Of speciaal kunstof enz enz.

Aangezien ik meerdere auto's heb ben ik geen maandloon kwijt voor ze allemaal van een dumpvalve te voorzien. Zeker omdat ik twin dumpvalves wil hebben

je leert er een hoop van.

Je kunt hem maken naar je eigen idee maken Qua maten enzo.

Je hebt een eigen gemaakt product in je auto wat alles toch wel wat persoonlijker maakt.

hier zijn al wat previews
[img]http://212.120.120.12/previewdumpvalve.jpg[/img]

hier is het hele pakket

http://212.120.120.12/dumpvalve.exe

Had het al eens gepost gisteren, maar was in een bestaand topic. En sommige mensen die er misschien intresse in hebben kijken er niet meer naar, vandaar het nieuwe topic.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

cool man..

ik had het i.i.g nog niet gezien.
Zj*rZ

ja kewl man!!
Maar hoe heb je die plastic zuiger gemaakt?
Michel S.
Contacteer:

ZjorZ(ZjorZ) schreef:ja kewl man!!
Maar hoe heb je die plastic zuiger gemaakt?
Ik heb hem nog niet nagemaakt. De foto's wat je ziet zijn van het orgineel.

Platic zuiger is ook niet zo een probleem. Gewoon draaien die hap. lijkt me toch niet zo een probleem.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Zj*rZ

lol, ja idd... ik dacht dat het gevalletje helemaal hol van binnen zou zijn. Wel leuk om te doen als de rest klaar is :p
martijn.p
Contacteer:

Gaan ze in de verkoop ? :wink:
marco

ik wacht vol spanning michel,denk dat dit je ook wel weer gaat lukken :wink: ,en als dat zo is dan heb je een goudmijntje :p :lol: ,
greetz marco
Michel S.
Contacteer:

mpsanten schreef:Gaan ze in de verkoop ? :wink:
Als er genoeg vraag naar is dan wil ik ze wel gaan maken voor de verkoop. Probleem is alleen dat ik me dan moet leren draaien. Dat kan ik niet, mijn broer wel. heeft diploma's en alles ervoor. En zoals je wel kunt zien in de tekening is een dumpvalve nou niet iets wat op het oog gemaakt kan worden. Moet je echt weten wat je doet. Dus het is best wel effe wat leren. Maar als die 1ste goed lukt en ik kan het namaken voor een gunstige prijs, dan doe ik dat en wordt ik dumpvalve leverancier voor RTC hhahahaha.

mzzl
robert

duzz als ik het goed begrijp is er nog niet eentje gemaakt??
met bv aangetoond dat de afdichtingen en toleranties ok zijn??
Michel S.
Contacteer:

robert schreef:duzz als ik het goed begrijp is er nog niet eentje gemaakt??
met bv aangetoond dat de afdichtingen en toleranties ok zijn??
er is er nog geen gemaakt nee, maar die op de tekening is precies zoals ik hem hier voor me heb liggen met precies de maten. Dus deze week het ding namaken en kijken of het precies hetzelfde klinkt/werkt.

En dan massa productie?
Sander
Contacteer:

De passing is ook afhankelijk van het materiaal wat je gebruikt, dus het kan wel eens propjes op gaan leveren. Wat hij word goed heet!

S :wink: nder
Michel S.
Contacteer:

Sander schreef:De passing is ook afhankelijk van het materiaal wat je gebruikt, dus het kan wel eens propjes op gaan leveren. Wat hij word goed heet!

S :wink: nder
daarom wordt de eerste gewoon van alu gemaakt. De eerste wat ik maak wordt precies een replica van de bestaande. Dan daarme rijden en kijken of het goed werkt en bevalt. Naderhand gaan we dan eens experimenteren.
Michel S.
Contacteer:

en anders breng ik de eerste watergekoelde dumpvalve op de markt :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Marius

Erg goed plan Michel.

Wat ook wel belangrijk is denk ik, is de veerspanning.

Als het een beetje lukt ben ik zeker geinteresseerd in de aanschaf.
Michel S.
Contacteer:

Marius schreef:Erg goed plan Michel.

ik kan mijn natuurkunde boek niet meer vinden. Daar stond alles in over veren. hoe je de constante moet berekenen enzo. Dat kan ik niet meer vinden. En ik weet het ook allemaal niet meer. IS toch al een 7 jaar geleden ofzo. Heb gewoon een paar gewichten gepakt en op de veren gezet.

Hopelijk dat daar dan een constante uit kan worden berekend. heb hier namelijk ook niemand zitten die dat kan opmeten. Heb de grote veer hiero liggen, maar die is iets zwakker. Maar ik denk wel dat het lukt.
Marius

Erg easy.

Leg een gewicht op de veer. Meet nu de afstand die de veer is ingeveerd t.o.v. zijn lengte in onbelaste toestand.
Dan kun je de veerconstante C in N/m uitrekenen.

Doe het het liefst met een aantal verschillende gewichten, zodat je een goede gemiddelde hebt.
Michel S.
Contacteer:

Marius schreef:Erg easy.

Leg een gewicht op de veer. Meet nu de afstand die de veer is ingeveerd t.o.v. zijn lengte in onbelaste toestand.
Dan kun je de veerconstante C in N/m uitrekenen.

Doe het het liefst met een aantal verschillende gewichten, zodat je een goede gemiddelde hebt.
grote veer.

30 inwendig, 33 uitwendig.
lang onbelast 44 mm en een veerconstante van 2500 N/M

dunne veer
9.6mm uitwendig
8.4 mm inwendig
38 mm lang
veerconstante 250 N/M

dat zijn dan de getallen wat erbij horen. Thanx voor de formula :)
Chrisv

Marius schreef:Erg goed plan Michel.

Me too! :)
some people are alive only because it's illegal to kill them
Roy
Moderator

Ff omhooghalen :)
5 GT Turbo '88 GT5
Steven
Car: M536

Waddan? Jij hebt toch al zo'n mooie dumpvalve van bol... uuh dinges? :)
Michel S.
Contacteer:

Steven(ventieldopje) schreef:Waddan? Jij hebt toch al zo'n mooie dumpvalve van bol... uuh dinges? :)
hij heeft misschien al een dumpvalve. Maar komop. Moet ik een poll starten of een prijs ervoor uitreiken??

Wat is beter dan een Dumpvalve.
2 dumpvalve natuurlijk. Wat is beter dan 2 dumpvalves. 2 dumpvalves die je hebt kunnen maken voor nog niet eens de prijs van 1 dumpvalve :p

denk dat het dit weekend gaan gebeuren.

mzzl
Tur'b'onaldo
Contacteer:

Michel S.

kan jij je mail eventueel lezen ..?

thx
;-)
m.v.g.
Tur'b'onaldo
Tur'b'onaldo
Contacteer:

Michel s.

ik heb zojuist kontakt gehad met ene John Grant uit Eindhoven ( zoek op Marktplaats.nl naar dumpvalve ) en deze maakt ze al lange tijd van metaal en zijn ook nog "adjusteble" kan jij onder die prijs gaan zitten van 140 euro ..?
wellicht kun je ook een babbeltje met deze meneer maken ....joined venture ..?
m.v.g.
Tur'b'onaldo
Michel S.
Contacteer:

140 euro.

Is dat niet gewoon de nieuwprijs???

Vindt ik wel een beetje erg duur. Denk dat ik, zou ik ze moeten maken voor iemand anders op een kleine 100 euro of minder zou zitten.
Als je het zelf maakt kost het natuurlijk nog minder, want ja, je hoeft jezelf niks voor de uren werk te geven.

maar eerst maar eens kijken hoeveel werk het nou precies is.

mzzl
marco

Tur'b'onaldo schreef:Michel s.

ik heb zojuist kontakt gehad met ene John Grant uit Eindhoven ( zoek op Marktplaats.nl naar dumpvalve ) en deze maakt ze al lange tijd van metaal en zijn ook nog "adjusteble" kan jij onder die prijs gaan zitten van 140 euro ..?
wellicht kun je ook een babbeltje met deze meneer maken ....joined venture ..?
nou heb net gezocht maar niks kunnen vinden ,waar staat die dan ????
greetz marco
turborap

Zoek eens op "dump" of "valve" dan zie je hem.
Weet iemand of ie voor die prijs er een aansluitset bij doet?
Tur'b'onaldo
Contacteer:

Michel S. schreef:140 euro.

Is dat niet gewoon de nieuwprijs???

Vindt ik wel een beetje erg duur.
maar eerst maar eens kijken hoeveel werk het nou precies is.

mzzl
ik heb al prijzen gezien ( bij EDS bijvoorbeeld ) van 300 tot 600 euro .......en dat is mij teveel hoor ..dan maar geen dumpvalve! ;-)
dus 140 euro kwam lekker uit de hoek ...bovendien schijnt deze man nog meer kennis in huis te hebben kwa turbotechniek....

Micehl S. ik stuur je een foto met de valve die hij maakt ...wellicht heb je er iets aan ?!
m.v.g.
Tur'b'onaldo
Tur'b'onaldo
Contacteer:

marco schreef:
Tur'b'onaldo schreef:Michel s.

nou heb net gezocht maar niks kunnen vinden ,waar staat die dan ????
greetz marco

dit is um ;-)

http://www.marktplaats.nl/index.php3?g= ... ID=1479&z=
m.v.g.
Tur'b'onaldo
marco

aha thx ,maar waarom staat die onder audi :p
renault heeft ook turbo's :lol: :D
Marius

Ja je kan natuurlijk wel via marktplaats kopen, maar een originele 'McLain-dump-valve' is natuurlijk beter, dan weet je zeker dat het goed is. :-)

(Krijg ik nu korting Michel, als het een beetje lukt ?) ;-) )
Michel S.
Contacteer:

Marius schreef:Ja je kan natuurlijk wel via marktplaats kopen, maar een originele 'McLain-dump-valve' is natuurlijk beter, dan weet je zeker dat het goed is. :-)

(Krijg ik nu korting Michel, als het een beetje lukt ?) ;-) )
jij krijgt altijd korting :p

verstelbare dumpvalve. Dat kan 2 dingen inhouden volgens mij. Of het is een membraam dumpvalve. Ben daar absoluut geen voorstander van, of het is een enkele zuiger dumpvalve.
Dan kan ik me er wat bij voorstellen, bij dat verstelbaar.
Echter zijn beide dumpvalves niet zomaar op elke auto te gebruiken. Een auto met injectie met behulp van een luchtweger kan problemen krijgen.

Bij de dumpvalve wat ik namaak heb je 2 zuigers en blijft het systeem constant gesloten, totdat er overdruk is en je het gas los laat.

Maar ja, dit weekend is eht niet gelukt om het na te bouwen. Hopelijkl wel voro het volgende weekend.
robert

Michel S. schreef: verstelbare dumpvalve.
ik heb zon ding nog nooit uit elkaar gehaald, maar het kan zowat niet anders dan dat de alleen de veerspanning instelbaar is. Hiermee kan je dan kiezen bij welke onderdruk de klep opend.

dat kan best wel bij membraam en zuigertypes.
Michel S. schreef: Een auto met injectie met behulp van een luchtweger kan problemen krijgen.
yep, om dat te voorkomen moet je de de afgeblazen lucht aansluiten op het inlaatsysteem, en tussen de turbo en na de luchtmeter/weger. (jammer van je psst geluid, maar het gaat om de functie, toch?) De dumpvalve moet dus ook een slangaansluiting hebben aan de blaaskant. Dat hebben ze niet allemaal.
(heb ik trouwens al gehad over:
http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... 14#1116514
Michel S. schreef: Maar ja, dit weekend is eht niet gelukt om het na te bouwen. Hopelijkl wel voro het volgende weekend.
succes, we zijn benieuwd.
Michel S.
Contacteer:

robert schreef: ik heb zon ding nog nooit uit elkaar gehaald, maar het kan zowat niet anders dan dat de alleen de veerspanning instelbaar is. Hiermee kan je dan kiezen bij welke onderdruk de klep opend.

dat kan best wel bij membraam en zuigertypes.
Die wa ik dus ben aan het maken is een dubbele zuiger dumpvalve. Daar is niks aan in te stellen. Het ding opens al bij 0,1 bar als je het gas los laat. Maar dat komt echt door de contructie ervan. Wekr met alle drukken zover mij bekend is.
Robert schreef:
yep, om dat te voorkomen moet je de de afgeblazen lucht aansluiten op het inlaatsysteem, en tussen de turbo en na de luchtmeter/weger. (jammer van je psst geluid, maar het gaat om de functie, toch?) De dumpvalve moet dus ook een slangaansluiting hebben aan de blaaskant. Dat hebben ze niet allemaal.
Yep, closed loop systeem. Maar het probleem ligt hem niet bij het afblazen, tenminste niet helemaal. Tuurlijk gaat het ding over de rooie bij het afblazen, want er gaat een helehoop lucht naar binnen en weer naar buiten via de dumpvalve. En meestal is een systeem met eem luchtweger zonder MAP, dus ding gaat geheid flippen.

Maar het andere probleem is dat de dumpvalve open staat bij stationair draaien. Door de onderdruk trekt die meer lucht naar binnen(via de openingen van de dumpvalve) en loopt het ding behoorlijk rot. Hij krijgt immers ongewogen lucht naar binnen.

Bij de dubbele zuiger-dumpvalve wat ik dus ben aan het maken heb je dat laatste probleem niet.
Hij is net als die andere niet geschikt voor closed loop, maar als daaar intresse in is, wil ik het wel eens gaan proberen te maken.

effe afwachten dus.
robert

bij stationair draaien heb je toch minder vacuum als bij hoogtoeren gasdicht.
Bv stationair 0.3-0.40 bar absoluut, bij schakelen (das > 3000 rpm en gasklep dicht) 0.15-0.20 bar absoluut.

Dus je ontwerpt of stelt je veerkracht zondanig af dat hij bij 0.25 bar absoluut opend. Let wel, dit zijn de drukken van de vacuumaansluiting.
Afhankelijk van de uitvoering wordt de veer nog tegengewerkt door de vuldruk. Bij stationair is er geen vuldruk, dus de veer heeft het makkelijker, hij zal dus makkelijker sluiten.

Er is heel makkelijk aan te rekenen; je moet gewoon kijken welke druk er op welk oppervlakte staat, dan weet je de krachten die tegen elkaar inwerken. Nou de zuiger gaat in de richting van de grootste kracht.
Michel S.
Contacteer:

robert schreef:bij stationair draaien heb je toch minder vacuum als bij hoogtoeren gasdicht.
Bv stationair 0.3-0.40 bar absoluut, bij schakelen (das > 3000 rpm en gasklep dicht) 0.15-0.20 bar absoluut.

Dus je ontwerpt of stelt je veerkracht zondanig af dat hij bij 0.25 bar absoluut opend. Let wel, dit zijn de drukken van de vacuumaansluiting.
Afhankelijk van de uitvoering wordt de veer nog tegengewerkt door de vuldruk. Bij stationair is er geen vuldruk, dus de veer heeft het makkelijker, hij zal dus makkelijker sluiten.

Er is heel makkelijk aan te rekenen; je moet gewoon kijken welke druk er op welk oppervlakte staat, dan weet je de krachten die tegen elkaar inwerken. Nou de zuiger gaat in de richting van de grootste kracht.
bij een dubbele zuiger heb je 2 veren. De veer in de grote zuiger. Hier zit dus ook de aansluiting van het spruitstuk op, en de onderste veer. Deze veer bepaald een beetje de druk voor het afblazen. Echter is deze veer zo zwak dat die de klep alleen maar dichthoudt bij 0,0 overboost of minder. Daarboven blaast die gewoon af. Zodra je druk gaat opbouwen wordt de onderste zuiger vastgehouden(dicht dan wel) door de grote zuiger. Zodra je dus van het gas afgaat(grote zuiger gaat naar boven) is het F(veerkracht) - F(druk x oppervlak) en resulteerd dat de klep gewoon naar boven wordt geduwt. Zodra de druk bijna atmosfeer is(in de volksmond dus 1 bar absoluut), dan sluit de klep.

op deze manier kan er alleen maar worden afgeblazen en niet lucht worden naar binnen getrokken.

Bij een membraam zorgt de veer voor het afblaaspunt. Dus een sterke veer zal pas bij 0.9 bar afblazen(goed te horen door kort psss)
terwijl een slappe veer bij 0,4 ofzo afblaast.

Ik heb het niet zo staan op van die stelbare dingen. Want ja, wat heb je eraan. De psss is korter, en bij de omslag-druk gaat het ding dicht en remt de turbo alsnog abrupt af.

Dus doe mij maar een dubbele zuiger. Iets meer werk en meer wat kapot kan gaan, maar echt veel mooier geluid(echt heeel lang psssssssssssssssssssssss) en je weet gewoon dat je turbo maximaal beschermd wordt. Want bij 1 streepje hoor je hem al duidelijk afblazen. Oftewel bij gewoon gebruik krijgt je turbo het ook minder zwaar.
Plaats reactie