Chippie zit erin

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Stylo

Chippie zit erin.
Net wat de meesten zeggen.
Het karretje trekt lekkerder door -> tot zo'n 7900 toeren (hoezo kokende olie :D ?)
Van die vele NM meer merk je niet gek veel maar het is zeker een aanrader en zoals ik al zei:
KOM MAAR OP MET DIE GTI VAN JE !!!!! >-) >-)
clio_rally
Contacteer:

Wat ik me bij zo'n chip afvraag is hoeveel vermogen je hebt over het hele bereik? Dus heb je iets aan het doortrekken tot 7800rpm? Hoeveel vermogen heb je dan nog of had je al beter kunnen schakelen bij 7000rpm??? Daarbij is het niet zo dat je motor gemaakt is voor veel meer toeren. Daarvoor zijn de marges bij het balanceren van je verschillende motorondelen te groot geweest. Wil je meer toeren, zul je ook meer moet balanceren, anders slijt het als een gek. We zijn voor de rs ook aan het kijken. Wordt waarschijnlijk een dta systeem, maar we zoeken vooral naar koppel onderin, zolang we geen korte bak hebben en ik kan je zeggen, je pakt niet zomaar 30 nm, daar moet je veel voor doen...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Xedrah

Inderdaad! Ik kan het niet beter zeggen...

Leuk al die toeren, maar heeft het ook zin of sloop je de boel alleen maar...
Mickael

De toerenbegrenzer zit er niet voor niet op!

Ok ik heb ook een ander chipie erin zitten en ben daarmee ook op de rollerbank geweest.

Resultaat= iets hoger vermogen en ook meer NM.

De koppelkromming is een heel stuk vlakker. laagste 162NM bij 1500 tpm hoogst 192NM 6350 rpm max vermogen bij 6200 rpm.
Deze cijfers zijn niet alleen doormiddel van een chip behaald!!!!!

Dus het heeft geen zin deze begrenzer eruit te gooien, want je kan beter eerder schakkelen.

Het lijkt mij trouwens ook niet goed om over de 7000 rpm te gaan, want daar zijn deze motoren niet voor gemaakt. Dit is echter wel aan te passen.
Menno

hmmm, niet helemaal mee eens.
Normaalgesproken zet ik bij een 16V een toerenbegrenzer op 7400. Dat is een toerental dat het standaard draaiend gedeelte kan hebben, en daarboven zakt 't koppel vrij sterk in.

Als je echter je auto sportief berijdt, vind ik 't zelf wel lekker als de toerenbegrenzer verder staat. Als je vol accelererend op een bocht aankomt, is weliswaar 't vermogen weliswaar aan 't inzakken, maar ben je toch sneller wanneer je gewoon nog ff tot 8000 door kan trekken alvorens te remmen, dan wanneer je bijna tegen de begrenzer aankomt, op moet schakelen, en bijna gelijk weer kan terugschakelen en remmen om klaar te zijn voor de bocht.
rev it like a rental
da-goof
Contacteer:

tjeez, 7000 - 7400 - 7600 - 8000 toeren per minuut?!?!? Dat lijkt me echt niet gezond voor de motor. Ik ben nog nooit, met geen enkele wagen, boven de 5500 uitgekomen en dan kun je ook sportief rijden. Scheelt bovendien een slok benzine. Tis niet voor niks dat er een rood gedeelte in je toerenteller zit. Zo blaas je je koppakking er wel een keer uit ja.
Anonymous

mijn vriendin trekt hem zelfs door tot de 6000 toeren :D
Foeke

ik denk dat da-goof het over een renault 4 heeft, en anders misschien nog nooit in een 16kleppertje heeft gereden????? bij een clio zit er geen rood gedeelte op je toerenteller plaatje sticker
<-------So you know don't mess with a Reno------->
clio_rally
Contacteer:

da-goof schreef:tjeez, 7000 - 7400 - 7600 - 8000 toeren per minuut?!?!? Dat lijkt me echt niet gezond voor de motor. Ik ben nog nooit, met geen enkele wagen, boven de 5500 uitgekomen en dan kun je ook sportief rijden. Scheelt bovendien een slok benzine. Tis niet voor niks dat er een rood gedeelte in je toerenteller zit. Zo blaas je je koppakking er wel een keer uit ja.
Niet overdrijven zeg! :wink: Je kunt hem echt wel tot aan de begrenzer tikken, geen problemo hoor. Ga eens in de boekjes kijken bij welk toerental de motor het maximale vermogen heeft. Meeste motoren hebben dat boven de 5500 toeren, waar jij hem dus nooit rijdt. Beetje zonde, mis je het mooiste van je motor! Je moet alleen niet overdrijven, standaard motoren zijn niet nauwkeurig gebalanceerd en lopen eerder schade op. Maar je kunt hem wel tot ver in de rooie zone doortikken hoor. Het kan nooit kwaad een keer een 'schakel-diagram' op te stellen voor je wagen. Kun je mooi het vermogen op de wielen tegen toeren uitzetten tegen het rpm, zie je meteen bij welke rpm je het beste kunt schakelen om optimaal gebruik te maken van je vermogen...

Gijs
Bezemer Rally Team

Stylo

Desalniettemin heb ik er wel veel lol van.
Maar ik kan me een aantal statements goed voorstellen.
da-goof
Contacteer:

nah ja, goed, ik mag dan inderdaad zelf nog nooit in een 16v hebben gereden, maar toch lijkt het me niet verstandig. Die r4 van me heeft trouwens geen toerenteller en dat heb ik daarop ook helemaal niet nodig, want daar rij ik lekker rustig mee, want ik ga niet na bijna 3 jaar restauratie m'n motortje aan gort rijden, bovendien is een standaard r4 nou niet echt wat je noemt een scheurbak. Je kunt er nog best goed mee in het verkeer mee hoor, maar meer ook niet.
Toch geloof ik niet dat als ik een 16v zou hebben, dat ik hem zo ver in z'n toeren door zou trekken. Eerlijk gezegd veel te bang daarvan schade op te lopen, maar goed, ieder z'n plezier.
Marco16V
Contacteer:

Nou, schade op lopen doet een 16V echt van 7000rpm niet.
Het maximum vermogen wordt ook pas bij 6500rpm geleverd.
Laatst gewijzigd door Marco16V op di 25 jun 2002 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Clio Grand Prix 16V (404)
Anonymous

da-goof schreef:nah ja, goed, ik mag dan inderdaad zelf nog nooit in een 16v hebben gereden, maar toch lijkt het me niet verstandig. Die r4 van me heeft trouwens geen toerenteller en dat heb ik daarop ook helemaal niet nodig, want daar rij ik lekker rustig mee, want ik ga niet na bijna 3 jaar restauratie m'n motortje aan gort rijden, bovendien is een standaard r4 nou niet echt wat je noemt een scheurbak. Je kunt er nog best goed mee in het verkeer mee hoor, maar meer ook niet.
Toch geloof ik niet dat als ik een 16v zou hebben, dat ik hem zo ver in z'n toeren door zou trekken. Eerlijk gezegd veel te bang daarvan schade op te lopen, maar goed, ieder z'n plezier.
even voor alle duidelijkheid:

Een MR-2 bijvoorbeeld kom pas in het rood bij 8500. boven de 8000 gaat ie heel leuk fluiten, das echt supergeil. Begrenzer is ong. 9500 geloof ik. Het zou gewoon zielig voor die auto zijn als je er nooit meer dan 5500 RPM mee zou rijden.

In mijn laguna daarentegen is 5500 RPM een hele boel, 6000 is begin rode gebied en bij 6200 of 6100 iig vlak erna knalt ie al in ze begrenzer.

Een 16v ligt ertussenin, het 'rode' (bij een 16v alleen niet rood gekleurd) gebied, loopt van 7000 tot aan 8000. Standaard knalt de begrenzer er in op 7500. En dankzij achterberg's afdraaiwerk en menno's tsjipkunsten kan ik nu door tot 8000 8-)8-) )

Wat ik wil zeggen is is dat je per auto moet koekeloeren wat een verstandig toerental is.
Laatst gewijzigd door Anonymous op di 25 jun 2002 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator
Car: MB

die honda motoren kunnen meestal ook wel veel toeren draaien (denk aan de S2000 en bijv. de nieuwe civic type R). Je krijgt dan van die motor achtige geluiden (alleen kun je nog niet doorhalen tot de 16000 :lol: :( )
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Car: M536

De 1.6-16v Laguna Phase 2 van paps knalt bij 6100 ook in de begrenzer. Vervelend, want bij 5750 heb je pas topvermogen en je zou in principe wel een klein stukkie doorkunnen na die 6100.

Hoe zit dat met de clio 2/3's met 1.6-16v motoren? Kunnen die wel iets verder door?

Mijn GT heb ik 1x op de 6800 gehad, maar daar kom ik liever niet meer, klinkt ie nogal raar. (gelukkig was het maar ffies en was de motor goed warm)

standaard staat voor een fase 2 de begrenzer op 7000 en fase 1 op 6500? (GT)

edit: typo
Laatst gewijzigd door Steven op di 25 jun 2002 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

das wel raar ja je zou verwachten dat je nog even door mag halen met die 1.6 16v
Visscher
Contacteer:

da-goof schreef:tjeez, 7000 - 7400 - 7600 - 8000 toeren per minuut?!?!? Dat lijkt me echt niet gezond voor de motor. Ik ben nog nooit, met geen enkele wagen, boven de 5500 uitgekomen en dan kun je ook sportief rijden. Scheelt bovendien een slok benzine. Tis niet voor niks dat er een rood gedeelte in je toerenteller zit. Zo blaas je je koppakking er wel een keer uit ja.
hmmz, je hebt zeker nog nooit in een clio 16V of 19 16V gereden? Want echt sportief rij je daarin niet, als je niet boven de 5500 uitwil komen....

edit: oh sorry je hebt al gezegt dat je nog nooit in een 16v hebt gereden...
edit
Rory

Hoe zit dat met de clio 2/3's met 1.6-16v motoren? Kunnen die wel iets verder door?
Mijn Clio2 1.6 16v begint de begrenzer pas op 6500 en stopt op 7500rpm, meeste NM word op 3750rpm geleverd, dus veel nut heeft die begrenzer niet, want kom er amper in de buurt :)
Steven

hé? Kan jij em doortrekken tot 7500?

Of bedoel je dat die bij 6500 begint te hikken en de tellerplaat doorgaat tot 7500?

Maargoed die Laguna is eigenlijk te zwaar om lekker op koppel te kunnen rijden. Dus toer ik letterlijk door :)
Xedrah

Dat is natuurlijk onzin. De begrenzer is er op één bepaald toerental. Als dat toerental bereikt wordt, dan wordt doorgaans de ontsteking uitgeschakeld en zal ie niet meer toeren maken.
rasit..

als de Clio2 1.6 16v 7500 rpm (zal wel niet) haalt ben ik benieuwd hoeveel de RS haalt :p
clio_rally
Contacteer:

De RS zit ergens hoog in de 7000 geloof ik. Ik let eigenlijk nooit waanzinnig op de toerenteller als ik in de rallybak rijd. Gewoon doortrekken en voor de begrenzer schakelen, maar dat gaat automatisch. Soms schakel je net wat te laat, zit je er vol in, maar ja, kan allemaal wel...

Gijs
Bezemer Rally Team

Stylo

Achterberg?
Doet ie ook in nokkenassen enzo? Of alleen in chips?
(Croky enzo :lol: )
voerman
Contacteer:

Steven, en anderen. Mijn ClioII 1.6 16v laat de toeren stoppen net onder de 6500rpm. En inderdaad de wijzerplaat gaat door tot de 7500rpm. Ik heb wel het idee dat deze blokken prima toeren kunnen draaien. Boven de 4500 rpm kan je lekker sporten. In Duitsland rijdt de Clio net niet tegen de toerenbegrenzer aan. Mijn moeder d'r AR 1.5ie 33 hangt vaak genoeg tegen de toerenbegrenzer. Beiden wagens zijn extreem zuinig qua olie gebruik, max 1l olie per 15k km. Voor de echte autobahn fans, je kan een langere overbrenging krijgen bij Reichhard Motorsport. Tevens heeft Reichhard een 'boxje' die je blok 4-6 pk extra geeft plus hoger toerental voordat je toerenbegrenzen aanslaat. Oh ja, zo'n Green Cotton filter kitje maakt je blok wel een stuk soepeler.
Armando

Hey weer iemand die over een boxje praat :lol: :lol: :lol:
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik prefereer toch Croky...
Armando

Merijn schreef:Ik prefereer toch Croky...
Ik ook weet aleen nog niet wat ik het beste kan doen een goedkope kopen alla rtc gemaakt of een bij een van die dure bedrijven. Heb me er nog niet in verdiept. Bij deze kan iemand me vertellen wat het verschil is??
Merijn
Über-Spammer

Heheheh... Ik weet het niet, Dito! ;) Ik had het over paprika-chips!
RickGT TURBO
Contacteer:

Steven(ventieldopje) schreef:.

Heh???????

Een GT is carburateur en heeft dus geen begrenzer... Je gaat gewoon door tot je blokje ploef zegt...
Drive it like you stole it
Armando

Merijn schreef:Heheheh... Ik weet het niet, Dito! ;) Ik had het over paprika-chips!
Ohh ik dacht dat ze hier ook chips maakte. Mijn voorkeur gaat in ieder geval uit naar Paprika en niet van die ribbeltjes erin dat zijn van die nep gepureerde chips..
Merijn
Über-Spammer

Ik ben een beetje verslaafd aan de Pringles de laatste tijd! ;) Vooral Hot & Spicy...
MyZ

voerman schreef:Steven, en anderen. Mijn ClioII 1.6 16v laat de toeren stoppen net onder de 6500rpm. En inderdaad de wijzerplaat gaat door tot de 7500rpm. Ik heb wel het idee dat deze blokken prima toeren kunnen draaien. Boven de 4500 rpm kan je lekker sporten. In Duitsland rijdt de Clio net niet tegen de toerenbegrenzer aan. Mijn moeder d'r AR 1.5ie 33 hangt vaak genoeg tegen de toerenbegrenzer. Beiden wagens zijn extreem zuinig qua olie gebruik, max 1l olie per 15k km. Voor de echte autobahn fans, je kan een langere overbrenging krijgen bij Reichhard Motorsport. Tevens heeft Reichhard een 'boxje' die je blok 4-6 pk extra geeft plus hoger toerental voordat je toerenbegrenzen aanslaat. Oh ja, zo'n Green Cotton filter kitje maakt je blok wel een stuk soepeler.

Alleen werkt dit boxje wel, het schakelt nl tijdelijk je dynamo uit.
Armando

MyZ schreef:
voerman schreef:Steven, en anderen. Mijn ClioII 1.6 16v laat de toeren stoppen net onder de 6500rpm. En inderdaad de wijzerplaat gaat door tot de 7500rpm. Ik heb wel het idee dat deze blokken prima toeren kunnen draaien. Boven de 4500 rpm kan je lekker sporten. In Duitsland rijdt de Clio net niet tegen de toerenbegrenzer aan. Mijn moeder d'r AR 1.5ie 33 hangt vaak genoeg tegen de toerenbegrenzer. Beiden wagens zijn extreem zuinig qua olie gebruik, max 1l olie per 15k km. Voor de echte autobahn fans, je kan een langere overbrenging krijgen bij Reichhard Motorsport. Tevens heeft Reichhard een 'boxje' die je blok 4-6 pk extra geeft plus hoger toerental voordat je toerenbegrenzen aanslaat. Oh ja, zo'n Green Cotton filter kitje maakt je blok wel een stuk soepeler.

Alleen werkt dit boxje wel, het schakelt nl tijdelijk je dynamo uit.
Is dit niet schade gevoelig??
Steven

RickGT TURBO schreef:
Steven(ventieldopje) schreef:.

Heh???????

Een GT is carburateur en heeft dus geen begrenzer... Je gaat gewoon door tot je blokje ploef zegt...
Volgens mij zat er toch echt een begrenzer op de ontsteking? Is regelmatig over gelult hiero.

En dat het een carb-motor is hoef je mij echnie te vertellen hoor Rick :p
Matijs
Contacteer:

D'r zal toch wel een mechanische begrenzer op de GTT zitten?
Plaats reactie