[r5tr 1.4] acculampje knippert onder het rijden

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

Gisteren bracht ik me vriendin weg naar huis, en zie ik dat acculampje zo nu en dan knipperen. Op de terugweg deed die het nog wat vaker. Het starten gaat echter prima, en ik had de ruitenwissers aan, de koplampen, en de radio en daar was niks aan te merken.
De accu die erin zit is volgens mij ook best nieuw nog. Lijkt me eerder een sensor die niet klopt, of kan het nog meer zijn?
En als het die sensor is, hoe kun je dat controleren of oplossen?

Het is trouwens niet als die stationair loopt of heel langzaam rijdt (2e versnelling)
Mickael

Het zal waarschijnlijk de dynamo zijn die aan zijn einde komt. De borstels die erin zitten zullen wel aardig versleten zijn.
Anonymous

Het is net begonnen, dat knipperen, gisteren om precies te zijn. Kan ik daar nog wel een paar km mee rijden zonder dat ik stil kom te staan? Want ik ben bang dat die volgende week pas na de garage kan namelijk.
Rick

Rene.B schreef:Het is net begonnen, dat knipperen, gisteren om precies te zijn. Kan ik daar nog wel een paar km mee rijden zonder dat ik stil kom te staan? Want ik ben bang dat die volgende week pas na de garage kan namelijk.
In principe nog wel, maar ik zou het dan wel rustig aan gaan doen ,want anders zijn je bortsels in no time helemaal op en dan sta je stil, of je moet een hele sterke accu hebben :)
Mickael

Achja ik zelf heb dit ook gehad maar dan alleen in een clio16V. Toen ik dit had reed ik net op weg naar noord-Frankrijk. Ik ben heen en weer gegaan zonder stil komen te staan.

Ik weet niet hoe dat bij een 5-je is, maar als je een goede accu hebt kan je er best nog wel ff mee rijden. Gewoon zo min mogelijk stroom gebruiken, dus geen radio, geen licht gebruiken (tenzij echt nodig).

TIP: neem startkabels mee mocht je komen te staan kan je daar je mee opladen, moet er wel iemand zo vriendelijk willen zijn je ff wat stroom te geven.

suc6
jeroen.k

Heb hetzelfde probleem met mn R5 1.1 gehad. Als die alleen knippert bij hogere snelheden en dergelijke dan zou ik eens controleren of de plus en min wel goed bevestigd zitten op de dynamo! Als die iets los kunnen trillen gaat hij knipperen namelijk!

Controleer dan iig ff met een multimeter op de polen van je accu hoeveel volt je dynamo nog bijlaad.
Als dit rond de 14 is dan doet ie het nog.

Tenzij...hij de Amperes niet meer trekt! Hoe je dat precies meet weet ik niet (heeft ANWB toen voor me gedaan).

Als je dynamo bijna op is kun je dat soms ook horen aan een soort slepend geluid wat eruit komt!

Als de dynamo gewoon voor het grijpen ligt zou ik hem ook niet naar de garage brengen, gewoon zelf doen, dat is rete-makkelijk namelijk! Moet je alleen de V-snaar niet te strak aan trekken, want dan is je dynamo zo weer kaduuk!

Nwe dynamo kost ronde de 80 euro en op de sloop heb je ze meestal wel voor tussen de 15 en 30 euro!

Hoe ik dit allemaal weet? Heb bij mn 5-je in één jaar tijd 4 dynamo's versleten en bij mn 19 al één!
RickGT TURBO
Contacteer:

Ik het er nog eentje liggen die het goed doet. Uit een GTT. Die wil ik wel kwijt anders...
Drive it like you stole it
jeroen.k

Zijn wel allemaal dezelfde dynamo's jah!

Ik heb ze toen ook uit allerei soorten 5-jes gesloopt!
Anonymous

jeroen.k schreef:Heb hetzelfde probleem met mn R5 1.1 gehad. Als die alleen knippert bij hogere snelheden en dergelijke dan zou ik eens controleren of de plus en min wel goed bevestigd zitten op de dynamo! Als die iets los kunnen trillen gaat hij knipperen namelijk!

Controleer dan iig ff met een multimeter op de polen van je accu hoeveel volt je dynamo nog bijlaad.
Als dit rond de 14 is dan doet ie het nog.
Dat kan ook nog ja! Dat klinkt wel waarschijnlijker. De garage meet het ook nog even door, moet toch een grote beurt. Maandagavond breng ik em weg, in die tussentijd verwacht ik nog een 100km te rijden.

Ik heb even gemeten alvast. Met de motor uit geeft die exact 13V af en met een draaiende motor precies 14,40V. Dat zijn hele mooie waarden lijkt me :)

Ik ga nu even die bevestiging van die dynamo controleren.
Waar kan ik trouwens de dynamo vinden en hoe ziet die eruit? *schaam*
Of is dat dat cilindervormige ding dat op een elektromotor lijkt?
Abel
Über-Spammer

gelijk dat ding vervangen. Heb het ook gehad met mijn TR. dacht ook aan vuil contact. maar was slijtage van de dynamo. sleepringen waren op. sloop 25 piek. en gaan met die banaan. doet het perfect. zorg wel dat die niet uit een auto komt met asosiaal veel kilometers. De mijne heeft het 240 000 uitgehouden.
Serge1916V

Mickael schreef:Achja ik zelf heb dit ook gehad maar dan alleen in een clio16V. Toen ik dit had reed ik net op weg naar noord-Frankrijk. Ik ben heen en weer gegaan zonder stil komen te staan.

Ik weet niet hoe dat bij een 5-je is, maar als je een goede accu hebt kan je er best nog wel ff mee rijden. Gewoon zo min mogelijk stroom gebruiken, dus geen radio, geen licht gebruiken (tenzij echt nodig).

TIP: neem startkabels mee mocht je komen te staan kan je daar je mee opladen, moet er wel iemand zo vriendelijk willen zijn je ff wat stroom te geven.

suc6

Hahahaha
Radio is ECHT nodig. Dus dan moet je maar de lampen uit doen ;)
Anonymous

Ik ben gisteravond ff weg geweest. Rij ik terug, begon dat lampje wel erg vaak te knipperen, was wel even spannend dus :(
Op de snelweg brande die op een gegeven moment 2 sec achter mekaar. Wel thuis gekomen gelukkig, maar ik laat hem wel staan tot maandag. Dan gaat ie naar de garage.
Vanavond maar de Ford van paps meenemen :D
Rudo

Het klinkt alsof er ergens een draadbreukje zit. Ik heb een tijdje geleden hetzelfde gehad, en toen bleek dat één van de aansluitingen op de dynamo niet goed was, een draadbreuk nét na het stekkertje. Je zou de stekkertjes even los kunnen halen, eraf knippen en nieuwe stekkertjes erop zetten.

Als het probleem zich dan nog steeds voordoet dan kun je nog de koolstofborstels controleren. Dat is het gedeelte waar die stekkertjes op zitten, dat kun je loshalen van de dynamo. Je hebt dan de spanningsverdeler in je handen, hierin zitten twee zwarte staafjes (de koolstofborsteltjes :) ) die je in kunt veren. Deze zijn als ze nog goed zijn aan het uiteinde rond afgesleten. In de dynamo zelf zie je dat ze in contact komen met een ronde spoel. Deze spoel moet nog redelijk glad zijn. Als dat niet het geval is, dus als er diepere groeven inzitten, en als de koolstofborstels afgebrokkeld of zelfs afgebroken zijn dan is de dynamo aan het eind van zijn leven. :)

ZoŽn spanningsregelaartje kost overigens ongeveer 40 euro bij de automaterialenzaak, dus voordat je zoŽn ding aanschaft moet je ff kijken of dat wel nodig is.
Rudo

Je dynamo ziet er ongeveer zó uit:

[img]http://www.autospar.no/images/katalog/s ... dynamo.jpg[/img]

Hij zit vooraan tegen je motorblok en de v-snaar loopt er overheen :)
Gijs V.

Voordat je allerlei dingen gaat vervangen, check even de 2 draadjes die BOVENOP je dynamo naar binnen lopen. Die met dat oranje stekkertje (althans bij mij oranje).
Dit stekkertje is heel vaak de boosdoener bij 5GTT. Ik had er ook last van en volgens mijn kennis (die 30 jaar bij renault gewerkt heeft en die dingen blind uitmekaar en weer inmekaar zet!) is het 9 van de 10 keer dit stekkertje. In het begin toen de 5 uitkwam hebben ze honderden nieuwe dynamo's op deze karretjes gezet, waarbij regelmatig de klant terugkwam dat het probleem niet verholpen was!
Even inspuiten met wd40 of contactspray en weer terugzetten. Als je draadjes aan het begin van deze stekker er verdacht of gebroken uitzien, dan weet je ook genoeg..!

Ik hoop dat het dit is, kan je een hoop werk en kosten besparen...succes!

edit: oops, had jou post niet eens gelezen Rudo.. :lol: Ik bedoel dus exact hetzelfde..!
Laatst gewijzigd door Gijs V. op ma 24 jun 2002 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault, créateur de GTT !!!
Rudo

Dat is dus precies wat ik ook bedoel :)
Ben

Ik heb het ook sinds een week maar alleen als ik rustig rijd na een flink stuk te hebben geblazen.
RickGT TURBO
Contacteer:

Goose schreef:Voordat je allerlei dingen gaat vervangen, check even de 2 draadjes die BOVENOP je dynamo naar binnen lopen. Die met dat oranje stekkertje (althans bij mij oranje).
Dit stekkertje is heel vaak de boosdoener bij 5GTT. Ik had er ook last van en volgens mijn kennis (die 30 jaar bij renault gewerkt heeft en die dingen blind uitmekaar en weer inmekaar zet!) is het 9 van de 10 keer dit stekkertje. In het begin toen de 5 uitkwam hebben ze honderden nieuwe dynamo's op deze karretjes gezet, waarbij regelmatig de klant terugkwam dat het probleem niet verholpen was!
Even inspuiten met wd40 of contactspray en weer terugzetten. Als je draadjes aan het begin van deze stekker er verdacht of gebroken uitzien, dan weet je ook genoeg..!

Ik hoop dat het dit is, kan je een hoop werk en kosten besparen...succes!

edit: oops, had jou post niet eens gelezen Rudo.. :lol: Ik bedoel dus exact hetzelfde..!
Helemaal mee eens! Dit is een zwak plekje en het metaal breekt daar snel.
Drive it like you stole it
Anonymous

Hee, handige tips nog :)
Ik had dit topic al een hele tijd niet meer gezien, druk met andere dingen.

Mijn auto is naar de garage geweest, en die zegt ook. Hij laadt prima bij dus niks aan de hand zegt die.
Sinds die tijd heb ik er een paar honderd km mee gereden en dat ding maar knipperen bij hogere snelheden, maar hij doet het nog steeds :p

Ik ga maar eens die contacten controleren, en die koolstofborstels dan. Hele goeie tip!

En de reden dat het zo lang duurt voordat ik een paar km rij met dat ding komt omdat ik op het moment ook een auto van me baas erbij heb. Een VW caddy :-*
Maarja, gratis hè :D
Ben

Mijn dynamo laadde volgens de meter ook perfect. Maar toch bleef het lampje knipperen. Stekkertjes vervangen hielp niets. Toch maar een andere dynamo gekocht. Probleem verholpen.

Ik heb het overigens ook een maand volgehouden met knipperende accu lampje maar op een gegeven moment sta je echt wel met een lege accu stil :) had ik ook.
Anonymous

Ik heb eindelijk de tijd gehad om er naar te kijken. Heb het stekkertje los gehad, beetje schoongemaakt enzo. Daarna wat contactspray erop en ff laten intrekken.
Toen een stukkie rijen met radio, ventilator, lampen aan en geen geknipper meer van het accu-lampje! :) 8)
Ben zelfs nog ff de snelweg op geweest en met 150 nog eens gekeken wat het deed, maar hij bleef netjes uit.

Bedankt allemaal :)
Turbo-Peer

Rene.B schreef:Ik heb eindelijk de tijd gehad om er naar te kijken. Heb het stekkertje los gehad, beetje schoongemaakt enzo. Daarna wat contactspray erop en ff laten intrekken.
Toen een stukkie rijen met radio, ventilator, lampen aan en geen geknipper meer van het accu-lampje! :) 8)
Ben zelfs nog ff de snelweg op geweest en met 150 nog eens gekeken wat het deed, maar hij bleef netjes uit.

Bedankt allemaal :)
Inderdaad: Schoonmaken en inspuiten met contactspray...geen geknipper meer van het acculampje.
Heb ik pas ook ondervonden, alleen is bij mij 1 koolborstel flink ingesleten en daardoor ook de sleepringen nie meer 100%.
Maja, kan weer een tijd vooruit totdat ik een mooie deal tegenkom voor een dynamo.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Plaats reactie