[GTT] lek? Vocht (nat) bij L-dorpel

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
Plaats reactie
Stefijn

Hmmm...ik kwam erachter dat de vloer bij de linkerdorpel nat is

[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/lek/gttlekkage.jpg[/img]

De grote vlek geeft ongeveer het vocht aan, het gearceerde deel is echt nat.

Links in dat rondje, daar is het rubber vrij slecht. Dat is de naad in de rubberrand (begin/eind) die wat gehavend is.

[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/lek/gttlekkage1.jpg[/img]

Het rare is dat volgens mij het water ook naar binnenkomt als de auto stilstaat en het regent, het moet dus iig van of via boven komen.
Onlangs was het nat daar, nadat ik de auto had afgespoten met een hogedrukspuit, ik dacht dat ik misschien iets te hard onder de deur door had gespoten, waardoor het bij dat slechte rubber naar binnen was gegaan.
Toen dat echter was opgedroogd stond er na een regenbui wéér water in, terwijl ik toen helemaal niet had gereden.

Misschien eens idee om het rubber er eens uit te halen en een halve meter te verschuiven?

De deur zou ook een keer opnieuw ingehangen moeten worden, maar die is niet zo erg uit zijn lood dat de rubbers niet meer aansluiten, dus ook dat kan het niet echt zijn.

De bodem aan de onderkant ziet er verder goed uit (geen roest, plaat is gaaf), onder de dorpel kan ik het uiteraard niet zien, maar ik verwacht daar ook geen probleem omdat ik een vrij roestvrije auto heb (maar dat ga ik komende week wel even bekijken).

Wie heeft nog een theorie/tip waar ik even naar moet kijken?
Laatst gewijzigd door Stefijn op di 5 aug 2003 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Bas Blue Sport

Ga eens met een hogedrukspuit goed op de voorruit spuiten.
Bij ons is de kitnaad niet goed waardoor er dus water naar binnen komt bij regen of tijdens het wassen.

Of heb je misschien een dak raam?
Stefijn

Nee, geen dakraam.

Verder zijn er inderdaad wel wat plekjes bij het voorruitrubber die niet perfect aan lijken te sluiten, maar dan zou de natte plek toch wat verder naar voren moeten zitten lijkt me. De bekleding is linksvooraan en bij de voeten steun niet nat, tenminste niet de laatste keer.

Toch wel effe in de gaten houden die voorruit.

Wat zou ik daaraan moeten doen? Vooruit eruit halen en opnieuw inzetten?
Bas Blue Sport

Stefijn (ZakRaket) schreef:Nee, geen dakraam.

Verder zijn er inderdaad wel wat plekjes bij het voorruitrubber die niet perfect aan lijken te sluiten, maar dan zou de natte plek toch wat verder naar voren moeten zitten lijkt me. De bekleding is linksvooraan en bij de voeten steun niet nat, tenminste niet de laatste keer.

Toch wel effe in de gaten houden die voorruit.

Wat zou ik daaraan moeten doen? Vooruit eruit halen en opnieuw inzetten?

Zou idd wel het beste zijn.

Bij ons is de bijrijderskant nat maar ook niet aan de voorkant. water zoek altijd een laag punt op.
Stefijn

Zeker wel rotwerk, kan ik wellicht beter láten doen :(
martijn.p
Contacteer:

Bij de renault dealer kunnen ze je voorruit testen op lekkage. Ze spuiten dan aan de binnenkant er iets op, en spuiten dan vanbuiten met hoge druk (lucht). Als er een lek is komen er bubbeltjes op het opgesproten spul aan de binnenkant. Hebben ze voor mij ooit kosteloos gedaan.
Bas Blue Sport

Stefijn (ZakRaket) schreef:Zeker wel rotwerk, kan ik wellicht beter láten doen :(

Ik zeg altijd maar zo; Als je een snelle Renault rijdt, moet je of handig zijn met gereedschap, of je moet veel geld hebben.

succes
Goof

Stefijn (ZakRaket) schreef: De bodem aan de onderkant ziet er verder goed uit (geen roest, plaat is gaaf), onder de dorpel kan ik het uiteraard niet zien, maar ik verwacht daar ook geen probleem omdat ik een vrij roestvrije auto heb (maar dat ga ik komende week wel even bekijken).
Dit zou ik niet te hard zeggen....... en ik kan er over mee praten ;)
Bij mij "viel het mee", vooral als je bedenkt dat het inmiddels een auto is van 15 jaar oud.

Voor de rest, voor mijn bestuurdersstoel wil het ook nog wel eens nat worden maar het is me nog steeds onduidelijk waar dat vandaan komt.
Het is nu droog, maar binnenkort trek ik toch de hele bekleding d'r uit, ga ik nog 's verder sporen. :)
Stefijn

En toch denk ik dat het niet de bodem is aangezien het water naar binnen komt als ie stilstaat, niet als ie rijdt. Het zou dus ergens langs boven moeten komen (voorruit, deurstijl of iets dergelijks)

Gisteren gewassen met een tuinslang en geen water binnen gehad.
Stefijn

Oke, nu heeft het de hele nacht geregend. Gisteren was alles droog, en de auto heeft sinds gisteren stilgestaan (in de hevige regen dus), en nu is het weer nat.
Een streep van een paar cm breed precies langs de dorpel, net aan de onderkant van de plastic afdekking, net zoals op de bovenstaande foto, alleen blijft het nu net langs de onderkant van de plastic afdekking.

Het MOET dus van boven komen, en dan wel de deur of de voorruit.

Ik krijg het idee dat het water van voren dóór die plastic afdekking naar beneden loopt en dan op de vloerbedekking komt.

Hoe kom ik erachter waar het lekt? Ik zal zowieso alle plastic bedekkingen links moeten verwijderen en de bekleding terugtrekken, maar hoe kan ik zien waar het water naar beneden komt? Natuurlijk druppels maar die kunnen weer opdrogen, moet ik er babypoeder tegenaan smijten of zo? ;)
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

Check eerst al je afwaterings gaatjes eens. Voordat je nieuwe voorruiten en weet ik veel wat gaat kopen.
.:: TurboPowerr ::.
Rick

Als het regent of je wast je auto loopt er gewoon water je deur in en aan de onderkant zitten gaatjes die vaak verstopt raken, dus kijk maar eens of die nog open zijn. Suc6

edit: om te kijken waar het lekt moet je gewoon een keer in de auto gaan zitten en vragen of iemand met een tuinslang op je auto wil gaan spuiten, meestal zie je dan wel waar het vandaan komt.
Laatst gewijzigd door Rick op do 20 jun 2002 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Stefijn

Tino schreef:Check eerst al je afwaterings gaatjes eens. Voordat je nieuwe voorruiten en weet ik veel wat gaat kopen.
je bedoelt die in de deuren? Ik heb nog eens gekeken en ik denk inderdaad ook dat het daar iets moet zijn, want het rubber van de deursponning en de onderkant van de bekleding aan de binnenkant deur zijn ook nat.

Het rubber is van boven en achter (onder de kunststof afdekking) zeiknat, zou inderdaad goed kunnen dat mijn deur gewoon vol water staat en dat het via de binnenbekleding over het rubber wordt doorgegeven

Daarvoor moet ik denk ik de bekleding loshalen?

(sorry voor mijn noobievragen, binnenkort gaat dat over, want dan heb ik ze allemaal gehad ;) )
Goof

Stefijn (ZakRaket) schreef: (sorry voor mijn noobievragen, binnenkort gaat dat over, want dan heb ik ze allemaal gehad ;) )
Maakt niet uit, ik volg je vorderingen met veel interesse :) gezien het feit ik ook nog wel wat na te lopen heb :)
Marius

Bij mij zat er een roestgat in de wielkast, achter de plastic kap.
Er liep toen water vanuit de accubak\krikbak achter het plasticen ding zo mijn interieur in.

Controleer dit ook even.
Stefijn

Marius schreef:Bij mij zat er een roestgat in de wielkast, achter de plastic kap.
Er liep toen water vanuit de accubak\krikbak achter het plasticen ding zo mijn interieur in.

Controleer dit ook even.
Zal ik doen, maar het is niet waarschijnlijk omdat de nattigheid zon 20 cm van de voorkant begint.

Een andere optie: ik denk maar dat moet ik effe checken dat ik bij het monteren van speakers die folie verwijderd heb. Dat houdt natuurlijk ook het vocht niet echt buiten. Zowieso effe nieuwe opplakken dit weekend.
Abel
Über-Spammer

Stefijn (ZakRaket) schreef:
Tino schreef:Check eerst al je afwaterings gaatjes eens. Voordat je nieuwe voorruiten en weet ik veel wat gaat kopen.
je bedoelt die in de deuren? Ik heb nog eens gekeken en ik denk inderdaad ook dat het daar iets moet zijn, want het rubber van de deursponning en de onderkant van de bekleding aan de binnenkant deur zijn ook nat.

Het rubber is van boven en achter (onder de kunststof afdekking) zeiknat, zou inderdaad goed kunnen dat mijn deur gewoon vol water staat en dat het via de binnenbekleding over het rubber wordt doorgegeven

Daarvoor moet ik denk ik de bekleding loshalen?

(sorry voor mijn noobievragen, binnenkort gaat dat over, want dan heb ik ze allemaal gehad ;) )
Er zit een gaatje onder aan de deur. gewoon deur open en kijken.
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Stefijn (ZakRaket) schreef:
Een andere optie: ik denk maar dat moet ik effe checken dat ik bij het monteren van speakers die folie verwijderd heb. Dat houdt natuurlijk ook het vocht niet echt buiten. Zowieso effe nieuwe opplakken dit weekend.
Dat had ik dus ook. Daardoor was hij bij mij toen ook vochtig op dezelfde plek als bij jouw. Ik heb toen dat plasticcen binnenstuk nieuw besteld, en weg was de lekkage. En uiteraard de boksen er voorzichtiger weer ingezet.
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Stefijn

Chris schreef: Dat had ik dus ook. Daardoor was hij bij mij toen ook vochtig op dezelfde plek als bij jouw. Ik heb toen dat plasticcen binnenstuk nieuw besteld, en weg was de lekkage. En uiteraard de boksen er voorzichtiger weer ingezet.
Plastic binnenstuk? Is dat niet gewoon geplakte folie?

Anyway, ik heb nu over alle gaten beletteringsfolie geplakt, dus dat moet wel oke zijn (7 jaar gegarandeerd weervast).
Overigens heb ik mijn auto gewassen toen de de bekleding eruit lag en de gaten open waren en er kwam toen BEHOORLIJK wat water naar binnen, dus dit moet het lek wel geweest zijn.

Verder heb ik alle bekleding linksonder losgemaakt en ga ik in de gaten houden of het nu wel droog blijft met de nieuwe folie.

Daarvoor heb ik een wateropsporingstechniekje bedacht: :)

Ik plak langs de hele zijkant en tot aan de middenconsole achter de pedalen langs een paar cm boven de vloer van die schilderstape die ik inkleur met een NIET watervaste stift. Als dat ergens water langsloopt kan ik het naderhand (als het goed is) precies zien wáár dat was :)
Plaats reactie