verwarming carburateurvoet en inlaatspruitstuk volgens CUP
In het cupboek raden ze aan om de verwarming van de carburateurvoet en het inlaatspruitstuk te verwijderen. Hoe doen ze dit dan; ik geloof dat de waterslang van de turbo naar de carburateurvoet gaat en dan door naar het inlaatspruitstuk en dan naar dat kleine zwarte vaatje. Moet dan gewoon de slang van de turbo rechtstreeks naar dat zwarte vaatje? Wat zijn de nadelen en voordelen (hebben het over betere doorstroming) hiervan??
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Uit het feit dat het er niet bij staat concludeer ik dat het inderdaad zo eenvoudig is. Maar wat is dat zwarte vaatje?
de engelse benaming die ik op die sites altijd zie is "swirl pot" en gezien de aansluitingen vermoed ik dat hij het koelsysteem ontlucht.....
there is no spoon.
Waarom zou je het doen?
Het verschil zal miniem zijn, je wint er geen PK's mee...
Net zoiets als dat Rick z'n carterontluchting heeft omgebouwd naar cup (misschien bang dat ze compressor schoepen vies worden?)
Het is misschien wel beter om het, net zoals Michel S. bedacht had, een aparte radiateur ervoor te maken met ene pompje en fannetjes. (tip: neem een scooterradiateur, zijn ook lekker cheap 2ehands).
Maar anders zou ik het gewoon lekker laten zoals het is. Neem liever een grotere radiateur/aparte oliekoeler/etc. als je meer koeling wilt.
Het verschil zal miniem zijn, je wint er geen PK's mee...
Net zoiets als dat Rick z'n carterontluchting heeft omgebouwd naar cup (misschien bang dat ze compressor schoepen vies worden?)
Het is misschien wel beter om het, net zoals Michel S. bedacht had, een aparte radiateur ervoor te maken met ene pompje en fannetjes. (tip: neem een scooterradiateur, zijn ook lekker cheap 2ehands).
Maar anders zou ik het gewoon lekker laten zoals het is. Neem liever een grotere radiateur/aparte oliekoeler/etc. als je meer koeling wilt.
Is inderdaad beter (grotere radiator etc); maar ik dacht dat de cup dat vast niet voor niets zou hebben. Meer pk's had ik ook niet verwacht; maar betere koeling is nooit weg, zeker niet met dat warme weer van de afgelopen dagen. Ik denk dat de carb met dit weer ook vast geen verwarming nodig heeft?! Mijn motor wordt nu op de snelweg (+120) wel heel warm; zit tussen 3e en laatste streepjes in, dus er is iets niet 100%! Heb ook een poosje zonder thermostaat gereden, schijnt dat dat slecht is voor de waterpomp, hoop maar dat tie niet kaduk is!!!!
Nou in 9 van de 10 gevallen is je radiateur gewoon volgerot.
Een nieuwe radiateur en verse koelvloeistof kan echt wonderen doen. En als je die carb verwarming/koeling eraf haalt zul je echt niet opeens onder dat 3 streeptje zakken.
Een nieuwe radiateur en verse koelvloeistof kan echt wonderen doen. En als je die carb verwarming/koeling eraf haalt zul je echt niet opeens onder dat 3 streeptje zakken.
Ik denk dat het zelfs slecht is om het eraf te halen. Okee, je koelwater wordt niet meer verwarmd door de stijgende hitte die je spuitstuk en je carburateur binnendringt, maar je spruitstuk en je carburateurvoet worden dus ook niet meer gekoeld waardoor de temp op kan blijven lopen. Dus ik denk zelfs dat het negatieve(denk aan veiligheid en levensduur) gevolgens zal hebben.
Wil je meer vermogen, dan eventueel ombouwen en kijken of het werkt wat ik dus eens een keer heb voorgeslagen.
Is maar net de vraag of je het er voor over hebt.
Maar dat die zo warm is, is denk ik te weijten aan een radiateur die waarschijnlijk al een jaar of 7-8 zijn werk heeft gedaan. Normaal moeten ze om de 4 jaar vervangen worden. Dus doe jezelf een lol en koop een nieuwe, of laat een nieuw raampie erin zetten.
succes
Wil je meer vermogen, dan eventueel ombouwen en kijken of het werkt wat ik dus eens een keer heb voorgeslagen.
Is maar net de vraag of je het er voor over hebt.
Maar dat die zo warm is, is denk ik te weijten aan een radiateur die waarschijnlijk al een jaar of 7-8 zijn werk heeft gedaan. Normaal moeten ze om de 4 jaar vervangen worden. Dus doe jezelf een lol en koop een nieuwe, of laat een nieuw raampie erin zetten.
succes
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Jip, jullie hebben gelijk; Ga een nieuwe halen. Ik heb ooit hier op RTC nieuwe koperen raditors te koop gezien voor 175 guldens in Breda; Weet iemand waar dat was?? En overigens zijn die leidingen niet voor de koeling maar voor verwarming; vooral s'winters. In de zomer maakt dat niet zoveel uit! Maar ga toch maar eerst nieuwe raditor halen!!
Ra-da in Breda tel. 076-5652502
Maar ik heb ook weer gehoord dat een koperen radiateur niet zo heel veel beter is dan een gewone, en dat je voor het betere werk het beste een R5 diesel radiateur kan nemen, hoewel die er niet zomaar in past en je dan ook een losse oliekoeler nodig hebt. Het lijkt me hoe dan ook nuttig om eerst eens naar de radiateur (en de oliekoeler) te kijken alvorens het hele koelsysteem aan te gaan passen...
Maar ik heb ook weer gehoord dat een koperen radiateur niet zo heel veel beter is dan een gewone, en dat je voor het betere werk het beste een R5 diesel radiateur kan nemen, hoewel die er niet zomaar in past en je dan ook een losse oliekoeler nodig hebt. Het lijkt me hoe dan ook nuttig om eerst eens naar de radiateur (en de oliekoeler) te kijken alvorens het hele koelsysteem aan te gaan passen...
Meneer Thijsie voor jou!