inhouden bij inkomen turbodruk

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Arjen

Aloha,

Zoals jullie waarschijnlijk al een keer gelezen hebben ben ik bezig om mijn 11 turbo weer op benzine te laten lopen.

Dat doet hij inmiddels prima, maar met 1 maar......

Wanneer je het gas echt flink intrapt (volle turbodruk) geeft hij voor mijn gevoel niet het volle vermogen. HIj moet tussen 3500-4500 toeren echt ff door een "grens" heen. Hij houdt dan iets in en stottert ook een beetje. Wanneer je dan gewoon het gas erop houdt wordt het wel beter en komt hij over die 4500 rpm grens heen om gewoon tot aan het rode van de rpm-teller door te trekken.

Wat ligt het meest voor de hand:

-brandstofdrukregelaar
-vuil benzinefilter
-foutieve brandstofpomp (is van een R21 1.7)
-toch nog iets verstopt of klemmend in de carb

Iemand een idee ?
Arjen

Niemand een idee ? Ik heb al een search gedaan op het forum, maar niet echt iets kunnen vinden.
catrinus

Als je benzine filter verstopt zit dan hoor je de pomp vrij hard gieren. Staat het co misschien niet goed? Dan kan ook een hoop ellende geven.
There will be plenty of time to rest when your dead
Arjen

Co heb ik afgesteld. De pomp hoor je wel aardig gieren, maar ik heb er ook geen achterbank meer in, die het geluid dempt. Ga toch zo ff het filter checken.
Arjen

Turbodruk staat op 1.1 bar. De motor heeft een poos niet op benzine gelopen. Ik heb daarom de benzinepomp en membranen in de carb al moeten vervangen. De auto heeft eerder altijd prima op benzine gelopen. Ik heb net ook het filter vervangen, maar dat heeft ook niks geholpen.

Net ff een stuk gereden en ik heb de indruk dat het wel iets beter wordt, dus voorlopig houd ik het erop dat er toch nog wat "zooi" in de carb zit.
Michiel

Luchtfilter?
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Arjen

Op LPG is er niets aan de hand, dus het luchtfilter is oke.

Misschien toch nog een andere carb-cleaner gebruiken.
gille
Contacteer:

Arjen schreef:Op LPG is er niets aan de hand, dus het luchtfilter is oke.

Misschien toch nog een andere carb-cleaner gebruiken.
kun je van niemand een GTT carbu lenen voor ff te proberen want als die goed loopt op gas denk ik eerder aan de benzine druk of de pomp hoor
Arjen

Zou de benzinedrukregelaar ook kapot kunnen gaan, doordat er lang niet op benzine is gereden ?
Pomp zit er onlangs "nieuw" op. Hij is alleen van een een R21 1.7. Maar van de buitenkant zijn ze gelijk en volgens de man van de sloop was het de juiste.
Menno

Als de drukregelaar loopt te muiten, is het 't meest waarschijnlijk dat je problemen krijgt bij de max turbodruk. Bij een GTT zonder cup afstelling, is dat bij een hoger toerental dan waar jij je troubels hebt volgens mij.

Brandstofpomp heeft 't 't zwaarst bij maximum vermogen, ook bij een hoog toerental.

Blijft dus over je carburateur. Weet je zeker dat alle ontbijtkoek er uit is? Dat spul is taai hoor.

Eventueel zou je je ontsteking nog even kunnen checken, dat is wel een systeempje dat 't bij max turbodruk in 't middentoeren gebied (max koppel) 't zwaarst heeft. Eventueel just for test de bougies wat strakker zetten. (maar voorlopig houden we 't toch ff op de carburateur)
rev it like a rental
Arjen

Ik de verdelerkap ff gechecked en die is niet super meer. Maar op LPG rijdt de auto nog prima en het laten ontsteken van LPG vraagt toch meer van de ontsteking dan het ontsteken van benzine.

Ik heb nog een keer de carb uitelkaar gehaald maar schoner krijg ik hem niet. Wel heb ik ontdekt dat wanneer ik de auto iets op choke zet de problemen over zijn en hij er echt als een raket vandoor spuit.
Edwin5gtt (Punttang) OUD
Contacteer:

Arjen schreef:Ik de verdelerkap ff gechecked en die is niet super meer. Maar op LPG rijdt de auto nog prima en het laten ontsteken van LPG vraagt toch meer van de ontsteking dan het ontsteken van benzine.

Ik heb nog een keer de carb uitelkaar gehaald maar schoner krijg ik hem niet. Wel heb ik ontdekt dat wanneer ik de auto iets op choke zet de problemen over zijn en hij er echt als een raket vandoor spuit.

Koop een grotere sproeier. ik denk dat het dan over moet zijn. Door de grotere druk heeft hij ook veel meer benzine nodig en dat kan de originele sproeier niet geven.
Arjen

En waar zit de hoofdsproeier dan ? Is dat die sproeier die je via de aftapplug van de vlotterbak eruit kunt draaien ? En hoe groot moet ie zijn ? Turbo staat iets over de 1.1 bar.
Steven
Car: M536

zo rond de 135 is wel in de goeie richting, dus je kan de originele opboren naar 135 of kijken of je nog een originele 135 kan bemachtigen.

Maar met die 1.1 bar is dit zeker wel aan te raden, bovendien is he took wel een logische verklaring waarom ie op gas wel goed rijd.
Arjen

Zijn boortjes in die maat gewoon bij de betere ijzerzaak te koop ?
En dan nu de domme vraag: waar zit de hoofdsproeier precies?
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

Let wel : een sproeier boortje is anders dan een normaal boortje.
.:: TurboPowerr ::.
Michel S.
Contacteer:

Tino schreef:Let wel : een sproeier boortje is anders dan een normaal boortje.
Wat is daar dan anders aan???
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Heino

Michel S. schreef:
Die is speciaal om sproeiers op te boren.
Arjen

Is er niemand die me kan vertellen waar de hoofdsproeier zit ? Het lijkt me dat het degene is die je via het gat van de overloopnippel van de vlotterkamer eruit zou moeten kunnen draaien. Alleen is dat nu net het enigste onderdeel van de carb die ik niet los krijg.
Michel S.
Contacteer:

Heino schreef:
Michel S. schreef:
Die is speciaal om sproeiers op te boren.
euh ja. Sproeier is messing. een 135ér sproeier heeft een gat van 1.35 mm. Wat is er dan zo speciaal aan dat boortje???
Is volgens mij gewoon een metaalboortje. Want kan me er helemaal niks bij voorstellen.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
catrinus

Dit hoort gewoon bij de catagorie bougie vonken en lucht punaises.
robert

nou meestal is de sproeiermaat gewoon de diameter van het gat,

maar bij sommige merken kan het ook wel een maat voor de stromingsweerstand zijn. Das lastig na te meten.

maar bij de gtt ist gewoon nauwkeurig boren. Ook prima na te meten.
catrinus

Arjen schreef:Is er niemand die me kan vertellen waar de hoofdsproeier zit ? Het lijkt me dat het degene is die je via het gat van de overloopnippel van de vlotterkamer eruit zou moeten kunnen draaien. Alleen is dat nu net het enigste onderdeel van de carb die ik niet los krijg.
Ik ga ff opzoeken voor je waar die hoofdsproeier zit. Heb een moment.
catrinus

er zit een bout aan de zijkant van je carburateur waar de vlotter ook zit. Haal je deze bout eraf (sleutel 12) en je kijkt tegen de hoofdsproeier aan.
Arjen

Thanks Catrinus, maar ik was er zelf ook al achter gekomen. Ik ben vanmiddag namelijk ff naar BCCP geweest om die sproeier eruit te laten halen. Met een slagschroevendraaier is dat gelukt. Ik heb meteen ff een 135 sproeier (10 euro) meegenomen en alles weer op de auto gezet. En het probleem is nu voor 99 % opgelost. De rest komt gewoon toch nog door vervuiling, want de stationair-sproeier raakt soms ook nog verstopt.

Ik heb meteen ff een nieuwe bus carb-cleaner meegenomen; deze ff erdoor spuiten en klaar is kees.
catrinus

is die sproeier zo moeilijk te verwijderen? Ik wil de mijne gaan opboren naar een grotere maat dan 135. Alleen wil ik de sproeier eruit halen en dan gaan boren i.p.v. in de carburateur laten zitten en dan boren.
Arjen

Omdat ie bij mij zo vast zat, ben ik naar BCCP gegaan voor een boortje. Dan kon ik de sproeier laten zitten en hem toch groter krijgen.

Bij mij zat ie flink vast door alle zooi van het lange stilstaan. Ook was de inkeping voor de schroevendraaier niet echt goed meer. Maar met een slagschroevendraaier was ie er zo uit. Dus bij een carb die altijd gewoon gebruikt is, draai je hem er waarschijnlijk zo uit.

Ik zou gewoon een grotere sproeier erin zetten. Is makkelijker dan uitboren. De man van BCCP meet elk boortje nog eens speciaal met een micrometer. Het lijkt me dat het boren vrij nauwkeurig werk is. En een sproeier kost maar 10 euro.
Arjen

Ik ff een halve bus carb-cleaner door de carburateur gespoten en hij loopt nu weer zonder afslaan en stotteren. Tevens heb ik het gasmengstuk uit de luchtslang gehaald. In theorie zou hij nu dus een stuk sneller moeten gaan. Dat gasmengstuk zorgt voor een aardige vernauwing. Maar tot nu toe liep ie op gas echt veel sneller. Wanneer de druk inkomt draait de motor probleemloos tot het rode. Alleen de duw in de rug is een stuk minder.

Heeft iemand een idee hoe dit zou kunnen ? De carb lijkt me nu toch echt schoon.

Brandstofdrukregelaar?
Plaats reactie