Meetgegevens interpreteren van extra meters

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Stefijn

Voltage:

Voltage staat voor het starten op 12v, onder het rijden op 13,5 - 14 volt. Is dat normaal?

Tevens gaat ie nogal op en neer bij richtingaangeven, slechte aarding ergens? Ik heb hetzelfde bij mijn oliedrukmeter en watertemperatuurmeter als ik mijn lichten aan zet, die gaan dan allebei een stukkie omhoog, volgens mij ook een aardingsprobleempje

Olietemperatuur:

Wat is een normale olietemperatuur, ergens in de range van 90-110°C of zo (afhankelijk van buitentemperatuur en belasting)?

Turbodruk:

Als ik constante snelheid zonder trubodruk rijdt (bijv. 80km/h), dan geeft de turbodruk- annex vacuummeter -0,3 tot -0,5 bar aan (een vacuum dus). Ook als ik bijv. 140 rijdt en de standaarddrukmeter ongeveer +0,3 tot +0,4 bar aangeeft, dan zie ik een vacuum van -0,3 tot -0,5 bar op mijn ingebouwde turbodrukmeter.
Het is zo dat als ik zoŽn snelheid rijdt mijn dumpvalve continue een beetje openstaat, ondanks dat er +0,3 tot +0,4 bar turbodruk op staat. Moet ik de dumpvalve eens onderhouden of is dit normaal?

Ik heb het idee dat er turbodruk ontsnapt die niet zou moeten ontsnappen (zou ook niet gebeuren als ik geen dumpvalve had).

Overigens geeft deze meter wel netjes 0,65 bar aan bij volgas, mooi standaard dus nog :)
Tom
Moderator
Car: MB

mischien een stomme vraag (maar omdat we het er nu toch over hebben), is het lastig om zoŽn losse turbodruk meter aan te sluiten?? En waar sluit je hem precies aan??
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Mark G
Contacteer:

Stefijn (ZakRaket) schreef:Voltage:

Voltage staat voor het starten op 12v, onder het rijden op 13,5 - 14 volt. Is dat normaal?
Yes... was bij al m'n vorige auto's ook zo...
Stefijn (ZakRaket) schreef: Tevens gaat ie nogal op en neer bij richtingaangeven, slechte aarding ergens? Ik heb hetzelfde bij mijn oliedrukmeter en watertemperatuurmeter als ik mijn lichten aan zet, die gaan dan allebei een stukkie omhoog, volgens mij ook een aardingsprobleempje
Heb ik ook op m'n GTT, ik hoor zelfs de bezinnepomp inhouden telkens de pinker 'pinkt'.
De temperatuur is bij mij ook hoger als ik de lichten aansteek.
Niet echt een oplossing voor het probleem, maar je bent dus niet de enige die er last van heeft :)
Steven
Car: M536

Nou Mark heeft al netjes antwoord gegeven, weinig aan toe te voegen. (gene zin om alles toe te lichten)

En wat je turbodrukmeter zegt is normaal, als jij geen turbo gebruikt heb je dus in principe een atmosferische motor die zelf ze lucht moet aanzuigen, dus onstaat er een onderdruk door alle weerstand die het inlaattraject geeft.

Vandaar en als je dumpvalve zou lekken kan ie inderdaad iets anders aangeven, want he kan dan zijn dat er in je 'vacuum-traject' een vals-lekje zit waardoor ie em niet dicht kan houden.
Dus kijk de slangetjes van je vacuum na, knip eventueel een klein stukje van de slang af bij elke koppeling zodat ie weer lekker strak om de aansluiting zit.
Stefijn

Tom schreef:mischien een stomme vraag (maar omdat we het er nu toch over hebben), is het lastig om zoŽn losse turbodruk meter aan te sluiten?? En waar sluit je hem precies aan??
Is simpel, gewoon een aftakking maken in de slang naar je ontsteking (voor vacuum EN druk) of je drukmeter (voor alleen druk), en dan slangetje doortrekken naar je nieuwe drukmeter. Montagespul zit bij je meter.

Over het vacuum, bij lage snelheden zonder gebruik van de turbo snap ik het wel, maar als ik toch 0,4 bar druk heb, en toch constant rijd, dan kan ie toch niet zon hoog vacuum hebben? GEen atmosferische motor dan
Stylo

Hoi

Je spanning klapt altijd in elkaar.
Zodra je dynamo draait geeft hij een spanning af van ruim 13V
Maar als je start klapt deze in elkaar.
Ook als je een verbruiker aanzet zal de spanning dalen. Zet maar eens een zware vertsterker aan.
Als je accu spanning onbelast onder de 12V daalt moet je de accu vervangen.
13.5V -14V is normaal. 8)
Plaats reactie