Ik heb onlangs de koppakking vervangen van mijn Clio 1.9 Diesel (1992) Geen fijn werkje en de pech is ook nog dat de riem is verschoven toen ik de boel weer in elkaar zette.
Nu heb ik verder helemaal geen informatie over deze motor en vroeg me af of iemand me hier tips kan geven over hoe ik dit weer op elkaar kan afstellen. Ik zie markeringen op de tandwielen, maar het tandwiel van de krukas is verborgen achter een poelie voor de waterpomp/dynamo etc.
alvast dank!
Gerrit
1.9 Diesel Clio distributieriem verschoven...
-
- Contacteer:
Deze tekening heb ik nog voor je . Je zet de krukas vast in de bdp stand met borgpen ( je kan hiervoor ook de achterkant van een boortje 8mm gebruiken . Dat boortje stop je in het gat naast de bodem van de peilstok ( eerst het boutje uit het gat draaien ). Zie tekening om te zien hoe het stiftje erin zit . Door het gat wat bovenop de bak zit kan je ook een merkteken zien van het bdp punt. als deze gelijk staat aan het teken op het bakhuis dan staat ie ongeveer goed . Als de borg pen erin zit moet je wel controleren of ie goed zit . Je moet de motor geen kant meer op kunnen draaien . Dan staat het merkteken op de krukas tandwiel bijna onderaan. Je ligt dan de distributie riem eromheen met het merkteken gelijk aan die van de krukas . Dan leg je riem omhoog richting de nokkenas poelie ( van deze moet je het merkteken gelijk zetten aan het merkteken op het kapje erachter ) Als je met de riem bovenaan ben zou het 2e merkteken op de riem moeten kloppen met die van de krukas poelie . Dan leg je de riem om de pomp poelie (bij een poelie met 1 merkteken) , dan zet je deze gelijk aan het 3e merkteken op de riem . ( Bij een pomp met 2 merktekens ) moet je kijken of het een bosch of een lucas roto pomp is . op de poelie staan 2 letters bij elk mer teken 1 . Bij bosch het merk teken B gebruiken, bij een Lucas pomp merkteken R gebruiken .Daarna de riem op de juiste spanning brengen .
Zo heb ik het ook bij mijn express gedaan.
Succes ermee
[img]http://members1.chello.nl/~m.haasdijk/rtc/driem.jpg[/img]
Zo heb ik het ook bij mijn express gedaan.
Succes ermee
[img]http://members1.chello.nl/~m.haasdijk/rtc/driem.jpg[/img]
De merk tekens voor het optijd zetten van de distributie zitten tegenwoordig toch op de riem zelf.
je zet alle merk tekens op het nokasriemwiel en pomp wiel en de krukas poelie toch gelijk met de strepen op de distributie riem.
je zet alle merk tekens op het nokasriemwiel en pomp wiel en de krukas poelie toch gelijk met de strepen op de distributie riem.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
-
- Contacteer:
Dat klopt , maar je moet wel goed beginnen anders kom je niet uit .
-
- Contacteer:
Bij een gewone diesel is het ook zo . Als het nog nooit gedaan heb kan je het voor de zekerheid controleren door naar meerdere merktekens te kijken .
Als je het vaak genoeg heb gedaan , dan krijg je er handigheid in en weet je vanzelf dat het goed staat .
Better to be safe than sorry .
Als je het vaak genoeg heb gedaan , dan krijg je er handigheid in en weet je vanzelf dat het goed staat .
Better to be safe than sorry .

we krijgen bijna geen gewone diesels meer behave dan in de kangoo.
over distributie gesproken.
enkele fijne vind ik.
espace v6 om bougies en distributie te vervangen hele motor uitbouwen.
of espace 2,2 dt die fijne torx die aan de achterkant van de distributie kap zit.
en waar je bijna niet bij kunt.
over distributie gesproken.
enkele fijne vind ik.
espace v6 om bougies en distributie te vervangen hele motor uitbouwen.
of espace 2,2 dt die fijne torx die aan de achterkant van de distributie kap zit.
en waar je bijna niet bij kunt.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
-
- Contacteer:
Die gewone dieseltje gaan gelukkig niet zo vaak kapot als de nieuwere dti en dci 's .
( maar als iemand er toch nog een dti blokje in de schuur heeft liggen wil ik hem wel hebben voor m'n express
)
Gelukkig gaan die bougies ook om de 120.000km , dan moet de motor er toch uit voor de distributie. Dat is volgens mij iets van bijna 2 dagen werk (best wel duur ) mar als je toch zo'n espace kan betalen ........
Voor dat torxje heb je die speciale platte torx sleutel achtig iets . Die waren we pas ff kwijt dan loop je echt te kloten .
( maar als iemand er toch nog een dti blokje in de schuur heeft liggen wil ik hem wel hebben voor m'n express

Gelukkig gaan die bougies ook om de 120.000km , dan moet de motor er toch uit voor de distributie. Dat is volgens mij iets van bijna 2 dagen werk (best wel duur ) mar als je toch zo'n espace kan betalen ........

Voor dat torxje heb je die speciale platte torx sleutel achtig iets . Die waren we pas ff kwijt dan loop je echt te kloten .
Dank allemaal voor deze uitleg en plaatjes! Het wagentje zit weer in elkaar, loopt, maar helaas.. nog steeds witte rook, gepruttel,... Ik vermoed dus toch dat de kop wat te heet geworden is en dat ik een nieuwe moet zien te sjeffen. Iemand nog tips/adressen?
-
- Contacteer:
Dat had ik ook met mijn express toen ik er een andere kop op
had gezet . Toen heb ik de diesel pomp op de auto afgesteld
en toen liep ie super .
had gezet . Toen heb ik de diesel pomp op de auto afgesteld
en toen liep ie super .