Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
clio_rally
Contacteer:

Turbo uitzetten is vrij lastig. Het ding spint in principe altijd. Zo'n schakelaar kan hoogstens de drukopbouw verhinderen...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
RickGT TURBO
Contacteer:

Volgens mij en ik denk (moet haast wel) dat ik het fout heb. Slaat de Turbo druk meter verder uit met volgas op 2500 toeren met de schakelaar aan dan met de schakelaar uit. Maar mischien is het wel gewoon optisch bedrog ofzo. Want ik zag niet direct iets op de slangen zitten.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Hi gasten..

galowa rick: ik heb mijn turbodruk ook opgeschroeft.. en er komt nog wel ff wat bij kijken... ik ben nu zo ver dat ik mijn 'intercooler' moet verstevigen en dat ik nu een andere koppaking erin moet doen.

ik kan hem ook wel weer terug zetten.. maar als je er eenmaal van proeft wil je meer..

vandaar dat ik een kraantje gaat inbouwen zoadat ik normaal op0,6bar rijd en scheuren op 1,0 a 1,125. want als ik hoger ga dan moet je wel weer wat anders gaan aanpassen..

of te wel. blijf ff lekker relaxt rijden zoals je nu doet en heb veel plezier van je bak.. ff sparen.. en turbo tuning doen. naar bv. 1bar..

nou sterkte.. ik hoop dat je aan dit gelul van mij wat hebt..

Greetz Maik.
Dirk (CRX)

De man achter Improve heet Frans Nien(nogwattes)..
RickGT TURBO
Contacteer:

Tuurlijk heb ik wat aan je "gelul"!!!
Maar turbo tuning. Dan bedoel bij Turbo world voor 2000 gulden m'n turbo laten opschroeven?
Is natuurlijk ook een optie. Maar is voor m'n gevoel een dure optie. Want ik wil er wel ook van leren namelijk. En dat process sla ik dan over.....
mmmm shit... maar is wel makelijk. (en a shitload o' money)
On 2002-04-02 16:13, Maik (WOOFER)
wrote:
Hi gasten..

galowa rick: ik heb mijn turbodruk ook opgeschroeft.. en er komt nog wel ff wat bij kijken... ik ben nu zo ver dat ik mijn 'intercooler' moet verstevigen en dat ik nu een andere koppaking erin moet doen.

ik kan hem ook wel weer terug zetten.. maar als je er eenmaal van proeft wil je meer..

vandaar dat ik een kraantje gaat inbouwen zoadat ik normaal op0,6bar rijd en scheuren op 1,0 a 1,125. want als ik hoger ga dan moet je wel weer wat anders gaan aanpassen..

of te wel. blijf ff lekker relaxt rijden zoals je nu doet en heb veel plezier van je bak.. ff sparen.. en turbo tuning doen. naar bv. 1bar..

nou sterkte.. ik hoop dat je aan dit gelul van mij wat hebt..

Greetz Maik.
[ This message was edited by: RickGT TURBO on 2002-04-02 16:32 ]
Mark G
Contacteer:

Steven(ventieldopje) schreef:Nou ik zou dat onboard maar weglaten, strax draai je em bij een stoplicht ff te ver...

Ik zie wel wat in die schakelingen voor hoog laag. Dan schakel je em pas om als je em nodig hebt. En handig voor lange stukken op de snelweg.

Dan denk ik bijvoorbeeld 0.6 en 0.9, alles wat daartussenzit gebruik je tochnie.
Ondertussen al iemand die dit systeem in de praktijk heeft zitten? En werkt het een beetje prima...
(I Hope So...)
Steven
Car: M536

Ik ben er ook wel benieuwd naar :)
Michel S.
Contacteer:

Ik zou je een onboard bleedvalve echt Afraden. Heb alleen maar ellende met dat ding. En daar betaal je 125 Piek-gulden voor.
Ga dan voor de klep-optie. Natuurlijk hoef je geen van 100 euro te kopen. Gewoon zoeken naaar een Amal-valve. Dingen zitten standard in veel auto's met turbo, de 21T bevoorbeeld. Je hebt er meer aan(veiliger, nooit te hoge druk door te ver draaien aan je bleedvalve, en een mooie lage druk voor je vriending)

Nu effe over de druk opvoeren. Komop jongens. Allemaal een beetje schijnheilig doen over hoe slecht het is voor het blok. Denk dat de meeste van jullie de druk ook wel hoger hebben staan. Of wel iets anders hebben gedaan voor more Power.

Je hebt 2 manieren hoe je de druk(en vermogen/koppel) kunt verhogen. De goede manier en de slechte manier.
DE slechte manier is het makkelijkst en het goedkoopst. Je bent er ook niet lang mee bezig. Gewoon turbo omhoog en knallen. Dat is dus niet zo goed voor je blok. Daar zijn we het wel over eens.

De goede manier kost wat meer tijd en moeite, maar is wel veilig en je hebt er het langste plezier van. Oh ja, het kost ook een paar knaken, maar geen 2000 gulden ofzo.

Dit is wat je moet doen.

Pak je intercooler en sloop hem eigenlijk helemaal uit elkaar. Maak hem aan alle kanten schoon en doe hem meteen freeflowen. Zet het ding weer in elkaar en verstevig het ding. B.V. met een brede lange Ty-Wrap. Of zoals ik toen met een paar aan elkaar geknoopte Ty-wraps. ik had ze toen niet alleen zo erom gedaan dat ze in het midden van de lucht-aansluitingen liepen, maar dan ook nog helemaal rondom langs de zijkant. Zodat die dus extra stevig was.
Dat gedaan, sloop je je carburateur eraf. Haal hem uit elkaar en maak alles goed schoon. Vervang verotte dingen en verotte pakkingen. Vervang de orginele sproeier door een 130 of nog beter een 135ér sproeier. Deze zijn vrij prijzig als je ze moet kopen. Denk aan 30 euro. Niet zo heel veel, maar als je bedenkt dat zo een boortje om het te boren nog geen 5 euro kost, is het wel duur.Dus als je zo een sproeier wil hebben, meld je effe, dan kan ik je er wel 1 bezorgen tegen een leukere prijs.

Als je dat gedaan hebt, sloop je een paar slangen eruit totdat je dus het turbo-cup systeem hebt.

Vervang je thermostaat door een lichtere. Dus i.p.v. 83 graden 75 ofzo. Dan wordt het wat beter gekoeld, en dat is goed voor het beestje.

Verder kun je nog je onsteking 4 graden vooronsteking geven, dat helpt ook wel een beetje mee.

Als je dat hebt gedaan kan die gerust 1.0 bar aan. Dan zal het blokje niet zo gauw kapot gaan. Wel goed warmrijden uiteraard.

En nog wat extra dingen. Zorg dat er goede kwaliteit olie inzit. Natuurlijk genoeg olie, en niet te oud.

Stel eventueel je kleppen af en zorg dat je genoeg koelwater hebt.

Durf te wedden als je met beleid rijdt, dat je er heel lang plezier van hebt. mijn auto heeft 180.000 gelopen met orginele koppakking. Waarvan minimaal 40.000 met 1.0 bar.
10.000 met 1.1 bar
en 900 km met 1.4 bar (toen begaf de koppeling het. dus terug naar 1.1)

we horen het wel.

groetjes
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Michel S.
Contacteer:

Mark G schreef:
Steven(ventieldopje) schreef:Nou ik zou dat onboard maar weglaten, strax draai je em bij een stoplicht ff te ver...

Ik zie wel wat in die schakelingen voor hoog laag. Dan schakel je em pas om als je em nodig hebt. En handig voor lange stukken op de snelweg.

Dan denk ik bijvoorbeeld 0.6 en 0.9, alles wat daartussenzit gebruik je tochnie.
Ondertussen al iemand die dit systeem in de praktijk heeft zitten? En werkt het een beetje prima...
(I Hope So...)
heb het systeem al meer als 2 jaar geleden ingebouwd in mijn blauwe 5 toen der tijd. Werkt perfect. Gewoon een klep van een 21T gepakt en dat op het cup systeem aangesloten. Schakelaar erop en gaan met de banaan.
Volgas.
Turbodruk op 0.9 bar afgesteld en dan met de klep een extra 0.2/0.3 bar. Behoorlijk merkbaar.
Heb er zelfs wat mee liggen te kutten. Druk op 0.6 en dan met de klep naar 1.2. Echt heerlijk. 3 duwen in je rug. Als je gas geeft, als je turbo inslaat, en als je turbo die extra boost leverd.
Maar ook 0.6-0.8 is mogelijk. Gewoon wat spelen met de restrictors(kleine plastic tules in de klep. Uitboren/ vervangen etc etc)

Systeem later ook gebouwd op de witte GTT. Echt lachen als je naast iemand zit en je rijdt gelijk op, of hij zelfs sneller. Knop om en smilen. Gehad met een 19 16V. Ding achter mij aan, en naast mij. De blauwe trok het niet met 0,6 bar. Dus ik heel subtiel de schakelaar om en hup turbo naar 1.2 bar. Ding leek wel stil te staan. Echt lachen.

groetjes
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Stefijn

RickGT TURBO schreef:
On 2002-04-02 11:40, JBL-GT-Turbo
wrote:
rustig zegt ie :lol: 1,0 bar.. maar wel een gat joh? hmmmz.. krijg jij dan toch gelijk?
1 bar is toch rustig? Nu is het toch 0.7/0.8? En max is geloof (volgens het forum) 1.4. En 1.2 lijkt me dan net een beetje hoog en 1.0 gewoon standaard.
Ik las ook zoiets op de site van Tino...
Wat voor druk rijd jij Tino? Ik geloof toch ook 1.0?
Rick, misschien moet je eerst wat info inwinnen links en rechts over wat nou wel en niet kan. Ik heb de indruk dat - met alle respect - als ik sommige van jouw topics lees dat je de klepel wel hebt horen luiden, maar tóch flink aan het opvoeren slaat ;) en liefst alle mogelijkheden tegelijk.

Hier nog wat puntjes (die ongetwijfeld eerder al genoemd werden):

- standaarddruk is 0,68 bar (als je dát al niet eens weet ...)

- Bij 0,9-1,0 bar (dat is dus al 30-50% meer!!) moet je je intercooler verstevigen om te voorkomen dat de standaardstrap (rubber) dat ding niet in elkaar kan houden, en kun je beter je koeling gaan verbeteren/vernieuwen.

- Als je boven de 1,1 bar gaat dan moet je carburateur aangepast worden, wil je voorkomen dat je motor gaat pingelen en uit elkaar ploft, door het aanpassen van sproeiers, om de motor van extra brandstof te voorzien (extra branstof is dan ook meteen extra koeling)

- De standaardturbo - maar die heb jij niet - wordt in principe gegarandeerd tot 1,2 bar.

- Bij 1,4, sja, dan heb je geen standaardmotor meer...niet lang iig... :) Extra oliekoelers, nieuwe alu intercooler, koeling aanpassen

Niet dat ik er alles van weet, maar daarom neem ik ook RUSTIG de tijd om een keer te gaan opvoeren. Misschien kan iemand die er écht verstand van heeft dit lijstje nog verder uitwerken, verbeteren, want ik heb deze info ook alleen maar van het forum.

En die 1000km die je al gereden hebt, ik heb nu 50.000 km gereden en de standaarddruk verveeld nog geen moment. Je hebt tijd zat :)
Jeroen V
Contacteer:

- Bij 0,9-1,0 bar (dat is dus al 30-50% meer!!) moet je je intercooler verstevigen om te voorkomen dat de standaardstrap (rubber) dat ding niet in elkaar kan houden, en kun je beter je koeling gaan verbeteren/vernieuwen.

Datr is geen 30-50 % meer, je moet ook de 1 bar atmosferische druk er bij optellen, je gaat dus eigenlijk van 1.68 naar 1.9 a 2.0 dat is dus zo'n 15 a 20 % meer druk.
Stefijn

Jeroen V schreef:- Bij 0,9-1,0 bar (dat is dus al 30-50% meer!!) moet je je intercooler verstevigen om te voorkomen dat de standaardstrap (rubber) dat ding niet in elkaar kan houden, en kun je beter je koeling gaan verbeteren/vernieuwen.

Datr is geen 30-50 % meer, je moet ook de 1 bar atmosferische druk er bij optellen, je gaat dus eigenlijk van 1.68 naar 1.9 a 2.0 dat is dus zo'n 15 a 20 % meer druk.
Das klopft jah! :)

ZOals ik al zeg: mensen met meer verstand van zaken moeten het lijstje maar aanvullen, leer ik ook weer wat bij :)
RickGT TURBO
Contacteer:

Stefijn (ZakRaket) schreef:
Rick, misschien moet je eerst wat info inwinnen links en rechts over wat nou wel en niet kan. Ik heb de indruk dat - met alle respect - als ik sommige van jouw topics lees dat je de klepel wel hebt horen luiden, maar tóch flink aan het opvoeren slaat ;) en liefst alle mogelijkheden tegelijk.
Mee eens en das ook vaak wel een beetje waar. Want ik ben iemand die er 100% voor gaat of niet en onderweg alles aan het leren is. Want ik had er eerst dus echt de ballen verstand van en ben dus nu aan het leren. (wat ik overigens een van de leukste kanten hier van vind) :)
Stefijn (ZakRaket) schreef: Hier nog wat puntjes (die ongetwijfeld eerder al genoemd werden):

- standaarddruk is 0,68 bar (als je dát al niet eens weet ...)

Jupz, begrijp dat inderdaad..
Momenteel heb ik nog een standaard sproeier. (moet urgent verandering in komen, overigens) Daarom rij ik nu pas 0.85 momenteel (oplopend met langdurig belasting tot 0.9 bar. Dat is 0.5 bar hoger dan de Turbo World standaard druk. Standaard hadden ze hem mij aangeleverd met 0.8 en 0.85 met langdurig belasten.

Qua koeling kies ik voor een aqua mist systeem. (ga ik in November/December inbouwen) Is bijna de zelfde prijs als een dubbelle capaciteit interkoeler maar met veel meer effect en de mogelijkheid om je octaan gehalte omhoog te gaan brengen.

Overigens heb ik geen problemen met Intercooler die kapot blaast... Ik heb effe een paar keer tot 1.4 bar belast gehad en alles bleef in mekaar.
Maar toch ga ik alles verstevigen natuurlijk :) Ik wil zo wie zo die rottige thermostaat veer kwijt die in de weg zit... Dus makelijker lucht stromen zonder troep er voor...
Stefijn (ZakRaket) schreef: - Als je boven de 1,1 bar gaat dan moet je carburateur aangepast worden, wil je voorkomen dat je motor gaat pingelen en uit elkaar ploft, door het aanpassen van sproeiers, om de motor van extra brandstof te voorzien (extra branstof is dan ook meteen extra koeling)
Jupz heb je gelijk in.
Daarom heb ik sinds m'n revisie turbo de druk redelijk laag. Sproeier kit ben ik al een tijd naar opzoek, maar ik ga voor op m'n revisie blok voor een andere carb.
In January word m'n andere blok gerevisiseerd en aangepast voor me. Daar komt dan een andere carb op.

Ik heb overigens op 1.2 bar nog geen echte brandstof te kort. Dus geen pingelen, inhouden of ander raar doen.
Wel weet ik dat door een toch wat arm mengsel er veel minder mengsel koeling is en ik dus wat dingetjes er zwaar zou belasten dan.
Wat ik niet wil.
Stefijn (ZakRaket) schreef: - De standaardturbo - maar die heb jij niet - wordt in principe gegarandeerd tot 1,2 bar.
Nou ik zou hem gewoon met een standaard turbo vergelijken hoor. Echt verschil zit er dus echt niet in. Dus dat valt heel erg mee. (Ik zou je dus altijd aanraden om, als je voor meer vermogen wil gaan, of bij Turbo Hoet laten maken naar je specificaties of een modelletje uit Engeland te bestellen.)
Stefijn (ZakRaket) schreef: - Bij 1,4, sja, dan heb je geen standaardmotor meer...niet lang iig... :) Extra oliekoelers, nieuwe alu intercooler, koeling aanpassen
Nou is inderdaad dat m'n plan. 1.4 bar is met aqua mist plus methanol voor hoger octaan en dikker revisie blok.
Stefijn (ZakRaket) schreef: Niet dat ik er alles van weet, maar daarom neem ik ook RUSTIG de tijd om een keer te gaan opvoeren. Misschien kan iemand die er écht verstand van heeft dit lijstje nog verder uitwerken, verbeteren, want ik heb deze info ook alleen maar van het forum.
Ikke dus ook. Nou ja... ik ben toch wel een beetje druk en haastig wat dat betreft.
Dus eigenlijk heb je stiekum toch wel een heel beetje boel gelijk. :)
Ik waardeer het zo wie zo dat je zulke opbouwende kritiek (vind ik overigens een erg groot woord) hebt. Want van dit soort dingetjes leer ik weer meer.
Thanks!
Stefijn (ZakRaket) schreef: En die 1000km die je al gereden hebt, ik heb nu 50.000 km gereden en de standaarddruk verveeld nog geen moment. Je hebt tijd zat :)
Tijd zat dat wel.....
Ik ben meestal erg gehaast in het leven... want het leven is zo over heb ik gemerkt. Dus ik probeer altijd alles tegelijk te doen. Waardoor ik dus soms wat vaker op m'n bek ga. Maar ja... dat ben ik.

Hehe... overigens zit ik nu qua km meer op de 10.000 km. Heb een beetje veel genoten van de GTT...

Thanks voor de feedback. Ik waardeer het wel! (ook al kom ik soms over als een smart-ass, die alles wil)
Drive it like you stole it
kevinb
Contacteer:

[quote="Michel S."]Ik zou je een onboard bleedvalve echt Afraden. Heb alleen maar ellende met dat ding. En daar betaal je 125 Piek-gulden voor.
Ga dan voor de klep-optie. Natuurlijk hoef je geen van 100 euro te kopen. Gewoon zoeken naaar een Amal-valve. Dingen zitten standard in veel auto's met turbo, de 21T bevoorbeeld. Je hebt er meer aan(veiliger, nooit te hoge druk door te ver draaien aan je bleedvalve, en een mooie lage druk voor je vriending)

Zijn die dingen dan los te koop bij de dealer?
Zie ik ook wel zitten eigenlijk.
Zo ja, gewoon achter een "amal-valve" vragen?
gille
Contacteer:

kevinb schreef:
Michel S. schreef:Ik zou je een onboard bleedvalve echt Afraden. Heb alleen maar ellende met dat ding. En daar betaal je 125 Piek-gulden voor.

Zijn die dingen dan los te koop bij de dealer?
Zie ik ook wel zitten eigenlijk.
Zo ja, gewoon achter een "amal-valve" vragen?
heb ik wel nog voor je liggen een amalvalve
Plaats reactie