Goede olie? (bak+motor)

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
jetab
Contacteer:

Zoals de meeste van jullie weten heb ik sinds zondag een 2e GTT erbij. In deze GTT moet nog versnellingsbakolie en motorolie, aangezien ik het zo goedkoop mogelijk wil houden (MAAR wel goed) heb ik aan een vriend van mij gevraagd of hij van zijn werk olie mee kon nemen, dat kon hij, hij mailde mij de volgende gegevens:

* Bakolie:
Energear Hypo 85W-140
SAE 85W-140)
Transmissie olie voor hypoïde eindoverbrengingen (heavy duty).

* Motorolie:
Vanellus C4 Global
SAE 15W40

Dit is gratis en denk zelf dus heeel aantrekkelijk, volgens heb is het goede olie. Nu wil ik ff de mening van de experts... :wink:
jetab
Contacteer:

Hmmm niemand??
MyZ

zijn al wel genoeg topics over olie, geloof met de meeste als uitkomst dat Elf gewoon de beste is. Bakolie en motorolie.
jetab
Contacteer:

Klopt, heb al die forums al doorgelezen. Maar IK wil gewoon weten of ik deze olie zonder problemen kan gebruiken... (en of je nu ELF of BP pakt.... dat maakt volgens mij niet zo heeeel veel uit...)
MyZ

denk het wel. Als je vriendin niet goed goed gesmeerd is heb je ook meer slijtage :D
Mark G
Contacteer:

Ik denk dat die olie zonder problemen gebruikt kan worden. De ene neemt 5W40, de andere 15W40...
De eeuwig durende discutie...

Als er maar voldoende van het 'zwarte' goedje aanwezig is :)

(en niet van den Aldi komt :lol: )
Anonymous

Mark G schreef:Als er maar voldoende van het 'zwarte' goedje aanwezig is :)

Laatst in de consumenten gids was er eentest met allerlei olieen en daar kwam uit dat het gewoon geen reet uitmaakt waar je het kocht. Goedkope olie was dus gewoon net zo goed als de 'dure' in het tankstation.

PS bij de gamma is nu 5 liter Valvoline 10w40 voor 19 euro. Nog goedkoper dan hun huismerk.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Tenzij je de motor echt zwaar belast.

Trouwens SAE 80W140?? Er is mij verteld dat 90 hier het hoogst verkrijgbare was?! Lijkt me erg dikke olie.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
robert

ja die dikte bestaat wel.
Ik heb zelf castrol 75W140 in de bak. E18 per liter grmmbl.
Voor de bak lijkt me die olie heel goed.
tip: handeltje?? :D :D

Over die 15W40: tsja eeuwige discussie idd. Die 15 is te hoog voor het mooie in de winter, en de 40 iets te laag voor het echt serieuse gaswerk. Maar voor gewoon rijden: leuk budgetspul.
jetab
Contacteer:

Okee! Bedankt mensen! Dat laat ik die vriend van mij de olie meenemen (scheelt weer hoop euro's :-) )
clio_rally
Contacteer:

Ploegah schreef:
Mark G schreef:Als er maar voldoende van het 'zwarte' goedje aanwezig is :)

Laatst in de consumenten gids was er eentest met allerlei olieen en daar kwam uit dat het gewoon geen reet uitmaakt waar je het kocht. Goedkope olie was dus gewoon net zo goed als de 'dure' in het tankstation.

PS bij de gamma is nu 5 liter Valvoline 10w40 voor 19 euro. Nog goedkoper dan hun huismerk.
Whoah, welke olie is dit? Ik gebruik zelf, net als een hoop delta-rijders, de 15w40 half-syntheet van valvoline, simpel kwaliteitsspul...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Anonymous

clio_rally schreef:Whoah, welke olie is dit? Ik gebruik zelf, net als een hoop delta-rijders, de 15w40 half-syntheet van valvoline, simpel kwaliteitsspul...
uhm gewoon tis olie olie, van valvoline, 10W40.

al die flashy namen lees ik niet.

15w40 is geloof ik half syntheet en 5w40 100% synthetisch.. maar wat 10W40 nu precies is ?

ik weet wel dat het dunner is bij koude start dan 15W40 maar nog niet zo dun als 5W40.

Als je het echt graag wil kan ik wel even voor je kijken ? (5 liter ding nu in mijn auto).
clio_rally
Contacteer:

Ploegah schreef:
uhm gewoon tis olie olie, van valvoline, 10W40.

al die flashy namen lees ik niet.

15w40 is geloof ik half syntheet en 5w40 100% synthetisch.. maar wat 10W40 nu precies is ?

ik weet wel dat het dunner is bij koude start dan 15W40 maar nog niet zo dun als 5W40.

Als je het echt graag wil kan ik wel even voor je kijken ? (5 liter ding nu in mijn auto).
Nee bedankt, dat hoeft niet. De 15w40 van valvoline is volgens mij inderdaad alleen in half-syntheet. Maar misschien is de 10w40 dat ook. Ik heb iig 15w40 nodig voor de lancia, 10w40 kan net, maar daaronder is te dun. Ik wil misschien een keer de 10w60 van castrol proberen, maar ja, beetje duur en vol-syntheet, met alle rotzooi die er dan waarschijnlijk bijkomt...

Gijs
Bezemer Rally Team

Anonymous

clio_rally schreef:Nee bedankt, dat hoeft niet. De 15w40 van valvoline is volgens mij inderdaad alleen in half-syntheet. Maar misschien is de 10w40 dat ook. Ik heb iig 15w40 nodig voor de lancia, 10w40 kan net, maar daaronder is te dun. Ik wil misschien een keer de 10w60 van castrol proberen, maar ja, beetje duur en vol-syntheet, met alle rotzooi die er dan waarschijnlijk bijkomt...
Misschien hebben ze ook de 15W40 in de aanbieding ? Mijn gamma is nogel een kleine vestiging, als ik jou was zal ik wel ff checken.
clio_rally
Contacteer:

Daarom begon ik er idd over, ik ga binnenkort wel even kijken,

Gijs
Bezemer Rally Team

Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

10W40 van valvoline is ook half-syntetisch. k'heb het hier zelf in de kast staan. ik gebruik het voor de clio 16v. geen klachten over
Tom
Moderator
Car: MB

ik gebruik altijd vol-synthetische olie van Shel ( Shell Helix ultra 0W-40)
Is zeker prijzig, maar heb hele goede ervaringen met die olie
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
clio_rally
Contacteer:

Tom schreef:ik gebruik altijd vol-synthetische olie van Shel ( Shell Helix ultra 0W-40)
Is zeker prijzig, maar heb hele goede ervaringen met die olie
De shell olie vind ik altijd wat te duur voor wat je krijgt. Koop dan liever meteen de 10w60 syntheet van castrol. Maaruh, ik gooi in de delta liever geen vol-syntheet. De wagen heeft heel zijn leven op mineraal gereden, pas sinds twee jaar op half-syntheet. Als ik nu over zou gaan op vol-syntheet, zouden er wel eens wat oliekeeringetje kunnen gaan lekken, heb je vaker bij deze overstap...

Gijs
Bezemer Rally Team

Tom
Moderator
Car: MB

Shell is idd heel erg duur (was laatst ongegveer 120 gulden kwijt voor mij 5je tijdens het verversen), maar mijn auto'tje rijd al heel zijn leven op vol syntheet en dat bevalt hem prima dus dat blijf ik vooral doen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
speedline

Voor de 5GT Turbo C1J motor een 10W/40 (Elf ST(i) Competition NF2000), want de bij ons heersende temperaturen vereist een 5W/40 naar advies van Renault. Deze is alleen niet meer leverbaar dus dan is de voorgaande de betere keus.

Bij dikkere oliën riskeer je schade aan distributie, afdichtingen en keerringen. Denk aan de enorme krachten die er met 5+bar oliedruk koud op alle onderdelen komen te staan !

P.s.: ca. 4 gulden/ liter zonder korting bij plaatselijke oliehandel dus...

bak 75/80W (TransElf TRX)

Er hoort geen 75/140W Extreme Pressure olie in voor
een hypoïd diff., want dat heeft deze auto niet ! Het mag natuurlijk wel ! Maar nodig absoluut niet !

P.s.: Een hypoïd differentieel is een diff. waarbij de hartlijnen van kroon en pignon een afstand uit elkaar zijn geplaatst.
Laatst gewijzigd door speedline op di 22 okt 2002 18:51, 2 keer totaal gewijzigd.
clio_rally
Contacteer:

Tom schreef:Shell is idd heel erg duur (was laatst ongegveer 120 gulden kwijt voor mij 5je tijdens het verversen), maar mijn auto'tje rijd al heel zijn leven op vol syntheet en dat bevalt hem prima dus dat blijf ik vooral doen
Zal best, maar 120 gulden voor hoeveel? Vijf liter (heb geen idee wat het is bij een 5je) is echt teveel. Er zijn een hoop goede syntheten te koop voor minder...

Gijs
Bezemer Rally Team

clio_rally
Contacteer:

speedline schreef:motor 10W/40 (Elf STi Competition NF2000)

Bij dikkere oliën riskeer je schade aan distributie, afdichtingen en keerringen. Denk aan de enorme krachten die er met 5+bar oliedruk koud op alle onderdelen komen te staan !

bak 75/80W (TransElf TRX)

Er hoort geen 75/140W Extreme Pressure olie in voor
een hypoïd diff., want dat heeft deze auto niet !

P.s.: Een hypoïd differentieel is een diff. waarbij de hartlijnen van kroon en pignon een afstand uit elkaar zijn geplaatst.
5+ bar valt toch nog meer? Bij de lancia is hij koud te hoog voor het metertje (dus meer dan 6/7 bar) maar ja, hoort nu eenmaal zo...

Gijs
Bezemer Rally Team

Arjen

Mr Vraagbaak geeft toch echt SPECIAAL aan dat in de bak van een 11 turbo alleen Tranself TRX 80W140 olie mag. En die bak is ongeveer gelijk aan die van een 5. Ik rij daar ook al jaren mee en zonder problemen.
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

:lol: :lol:
Daaar gaaan we weeeeeerr.......

:lol:

Welkom in deel 378 van..."DE EEUWIGE OLIE-DISCUSSIE"

Heb je per ongeluk een deel gemist?
Geen zorgen!
Doe maar een search op "olie" en je kunt alle voorgaande afleveringen op je gemak nalezen...

mazzl.
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

spir@l schreef::lol: :lol:
Daaar gaaan we weeeeeerr.......

Welkom in deel 378 van..."DE EEUWIGE OLIE-DISCUSSIE"

Heb je per ongeluk een deel gemist?
Geen zorgen!
Doe maar een search op "olie" en je kunt alle voorgaande afleveringen op je gemak nalezen...

mazzl.
:D :lol: :lol: :D
Arjen

Goed he ! Blijft altijd weer lastig om sommige mensen te overtuigen ! :wink:
Steven
Car: M536

speedline schreef:motor 10W/40 (Elf STi Competition NF2000)

En wat moet ik me voorstellen bij de plaatselijke oliehandel?

En dit is volsyntheet?
RickGT TURBO
Contacteer:

Vraagje....

Wat beter voor je turbo asje met hoge toeren...

Dikke olie of dunne olie...

Ik heb het gevoel dat m'n asje (waardus spelling opzit) als de olie rete warm is (dus dun) veel minder aanloopt.

Wat zijn jullie meningen en waarom?
Drive it like you stole it
ed_pret

biertje?

(kheb net oliefilter +olie ververst :))
jacco 16v

RickGT TURBO schreef:Vraagje....

Wat beter voor je turbo asje met hoge toeren...

Dikke olie of dunne olie...

Ik heb het gevoel dat m'n asje (waardus spelling opzit) als de olie rete warm is (dus dun) veel minder aanloopt.

Wat zijn jullie meningen en waarom?
het nadeel van dikkere olie is dat de obrengst minder is.
omdat dikke olie moeilijker door al die kleine kanaaltjes te persen is.
waar door de turbo minder olie binnen krijgt.
het overgens niet zo dat de lagers van de turbo en ook van de krukas door de olie druk die de oliepomp levert uit hun lagers getild worden.
Daar zorgt het rondraaien van de krukas en de turbo zelf wel voor.
de oliepomp zorgt er aleen voor dat de juiste hoeveelheid olie op de juiste plaats aankomt.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Steven
Car: M536

Inderdaad, de glijlagertjes zorgen zelf voor hun smeerfilm.

Daarom kan teveel speling funest zijn, omdat er dan geen smeerfilm meer aanwezig kan zijn. (olie vloeit gewoon weg). Door te weinig olie loopt het lager droog en zal ontzettend heet worden door de wrijving, kan zelfs gaan vreten als je pech hebt. (turbo vast).
Serge1916V

Olie voor een F7P motor.
dus clio en 19 16V = 10W50 of 15W50
eerste nummer is de dikte als ie warm is en het tweede als ie koud is.
Vraag dit maar na bij een revisie-bedrijf.
Als je dit niet doet dan lopen je drijfstanglagers eruit op den duur.

Gr
Serge
robert

Serge1916V schreef:10W50 of 15W50
eerste nummer is de dikte als ie warm is en het tweede als ie koud is.
toch een beetje stoned misschien? :lol:
Serge1916V

Het was nog vroeg he!! :)
Ik ben hier om 7uur begonnen met werken.
Volgens mij sliep ik toen nog :wink:

GRTZZZ
robert

ok dan, zal ik je nog even helpen. 10W50:
als de olie koud is is hij zo dik als een "10" olie; als hij warm is is hij zo dik als een "50" olie.

beetje verwarrend is dat een koude "10" olie nog een stuk dikker is als een warme "50", daarom heb je het eerste en tweede getal waarschijnlijk omgedraaid.
Plaats reactie