materiaal bumpers

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Matijs
Contacteer:

Van wat voor materiaal, dus welke soort kunststof, zijn de schildbumpers van de R5 gemaakt? Is dit bij de GT Turbo hetzelfde? Is er nog verschil in materiaal tussen phase 1 en phase 2?
Weet iemand dit toevallig, of weet iemand waar ik dit kan vinden?
Tom
Moderator
Car: MB

volgens mij zijn de bumpers van een gtt (phase 2) van een soort glasfiber achtig materiaal gemaakt.
Matijs
Contacteer:

Bedankt voor je reactie, maar ik wil het toch iets nauwkeuriger weten...
Volgens mij is het geen polyesther, want dat is naar mijn weten vrij kwetsbaar. De bumpers zijn van een hele harde maar toch veerkrachtige kunststof. Glasfiber zou denk ik aan deze eisen voldoen, maar ik wil het graag zeker weten.
Matijs
Contacteer:

Even dit topic weer uit de dood doen herrijzen.
Heeft iemand misschien ergens een bumper of skirt los liggen? Ik wil namelijk nog steeds weten wat voor soort plastic het is.
Als het goed is staat er aan de binnenkant van de plastic delen een recycle-symbool met daarin een cijfer van 1 tot 7. Dat cijfer wil ik dus graag weten, want dat geeft aan welke soort kunststof het is.
[img]http://www.urethanesupply.com/recycle1.gif[/img]
1= PETE =?
2= HDPE =High Density Polyethyleen
3= PVC =Polyvinyl chloride
4= LDPE =Low Density Polyethyleen
5= PP =Polypropyleen
6= PS =Polystyreen (piepschuim?)
7= overigen of combinaties van bovenstaande

En nou maar hopen dat het niet 7 is, want dan weet ik nog niks :)
Kay
Contacteer:

moet je je bumper eens demonteren.
Volgens mij staat één van die afkortingen aan de binnenzijde van de voorbumper gedrukt.
Ik zeg nogmaals : dacht ik?....

greetz kay
Matijs
Contacteer:

Precies, maar ik heb geen auto :lol:
Iemand die mij even kan helpen?
Rudo

Ik kan je wel helpen denk ik. Mijn voorbumper ligt bij mij in de schuur omdat ik de onderste lip aan het restaureren ben. (is gescheurd). Ik zal vanavond ff voor je kijken of ik dat nummer kan vinden. Ik hoop dat het niet te laag staat, want de onderkant is al behoorlijk dichtgesmeerd met plamuur. :)
Matijs
Contacteer:

cool, thanx :)
da-goof
Contacteer:

ik denk een polypropyleen of polyethyleen soort. Polystyreen zou misschien ook kunnen. Overigens, polystyreen is er niet alleen in piepschuimuitvoering, dit is namelijk de geëxtrudeerde vorm van PS.
Marco16V
Contacteer:

Wat ook mogelijk is, is ABS (Acryl Butadyeen Styreen)
Dit is een veel toegepaste kunststof.
Clio Grand Prix 16V (404)
Turbo-Peer

Ik ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd naar het soort materiaal, ik moet namelijk een klein afgebroken stukje van het afdekkapje net onder de achterlichten lijmen/kitten. En als ik het materiaal weet, kan ik de beste kit/lijm kopen die daarvoor in de handel is.
Maaruh...als je er nie uit komt, moet je anders Renault eens proberen te mailen, die mensen daar zijn erg behulpzaam in het beantwoorden van vragen heb ik gemerkt (ook al gaat het over een auto van 15 jaar geleden). Iets wat bij andere bedrijven wel eens anders kan zijn :(

Oja...maar probeer niet al te technische vragen te stellen, want dan sturen ze je door naar de dichtsbijzijnde Reno-garage. Ze zijn nie achterlijk natuurlijk :D
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Matijs
Contacteer:

Bedankt voor de reacties jongens! We wachten nog even in spanning af wat Rudo gaat vinden :wink:
Rudo

Nou, ik moet je helaas teleurstellen! Ik kan nergens het symbool vinden dat jij hebt afgebeeld. Wel een kalendertje en dat leert mij dat de bumper uit 91 is terwijl mijn GT uit 88 is, dus een keertje een tikkie gehad :)

Maar verder kom ik niets tegen. Maar nogmaals, het hele onderste gedeelte is van binnen voorzien van polyester matjes en van buiten van plamuur, dus misschien dat het daar ergens heeft gestaan?
Matijs
Contacteer:

Kee, toch bedankt.
Iemand anders nog een idee?
da-goof
Contacteer:

kun je niet met een paar standaard truukjes uitvinden wat voor kunststof het is? Ik weet nog uit een practicum van scheikunde, ooit, een lange tijd geleden, dat je het soort plastic kunt bepalen met een paar simpele proefjes. Bv. als je het verbrand, waar ruikt het dan naar: kaarsvet,.... Of als je het verbrand, roet het dan of niet of smelt het en druipt het? Of: lsot het op in een oplosmiddel? Dat soort dingen, ik weet niet hoe je aan die truukjes kunt komen, maar ze bestaan wel. Krijg je natuurlijk geen heel nauwkeurig beeld, maar je weet dan in ieder geval wel de familie waartoe het behoord. Nog een nadeel is natuurlijk dat je je bumper niet zomaar ff aansteekt en zo.
Matijs
Contacteer:

Ja, klopt. bijvoorbeeld:

[img]http://www.urethanesupply.com/PlasticRe ... wChart.jpg[/img]

Maar dan moet je nog steeds eerst iets hebben om dat op te testen, en ik heb dat niet. Vandaar dat ik het hier vraag.
Heino

Mensen,die bumpers zijn gewoon van polyester,die van mij was een beetje stuk en heb ik weer gerestaureerd met polyester mat en plamuur.
Plaats reactie