Zuinig?
-
- Berichten: 458
- Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Even een vraag: is zo'n R5 1.4 GT Turbo nou eigenlijk zuinig, relatief gezien dan, bedoel ik. Of moet ik er rekening mee houden dat ie in de binnenstad bij pittig gebruik 1 op 8 gemiddeld rijdt?
JtC
JtC
-
- Berichten: 1954
- Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
- Locatie: Friesland
ja, en buiten de stad bij pittig gebruik ong. 1 : 10.. als je heel rustig rijdt nooit boven de 3500 toeren komt, langere stukken rijdt etc. dan is 1 : 12 / 13 mogelijk
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
-
- Berichten: 458
- Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Da's dus niet niks. Ben nu aan het twijfelen. Ik wilde een Cliootje kopen, maar op zich vind ik een GTT ook wel erg leuk (behalve dan dat ie gaat zuipen).
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Ik haal altijd minimaal 525km op een tank, daarna moet ik 40-44 liter tanken (en dan is de buis vol). Dus reken maar uit....
Dit geldt dus ook voor lange snelwegritten boven de 140 (maar dan zit ik natuurlijk aan de ondergrens
), en verder trap ik natuurlijk bij de meeste stoplichten het gas wel goed in, want dat is leuk
. Het maakt dus niet uit of ik tussendoor een keer met 160 naar mijn ouders rijd en terug (220km). Ik haal altijd minimaal 525km, meestal meer (tot wel 575km) op een tank.
Of het representatief is voor de gemiddelde is weet (denk) ik niet, maar een goede GTT moet dat kunnen lijkt me.
Een Clio 16v haalt dat niet...
Dit geldt dus ook voor lange snelwegritten boven de 140 (maar dan zit ik natuurlijk aan de ondergrens


Of het representatief is voor de gemiddelde is weet (denk) ik niet, maar een goede GTT moet dat kunnen lijkt me.
Een Clio 16v haalt dat niet...
Zo'n ding kan zuinig man.(rijden met beleid dan wel).Just the Cook schreef:Da's dus niet niks. Ben nu aan het twijfelen. Ik wilde een Cliootje kopen, maar op zich vind ik een GTT ook wel erg leuk (behalve dan dat ie gaat zuipen).
Ding haalt mooie getallen.
Daar moet menig moderne auto zich om wurgen om een mooie 13 KM met een liter te doen.
Die van mij was blijbaar perfect afgesteld. Haalde ongeveer 12 km met een liter binnendoor tot prvenciaal verkeer. Op de autosnelweg ging het meer naar 15-16 km per liter.
En dat haal je toch niet zo gauw met een andere auto.
Maar als je constant stampt, zuipt die ook constant
Ik had ongeveer een gemiddeld verbruik van 11 tot 12 km per liter. En ik reed niet altijd rustig hoor.
groetjes
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Ligt er idd aan hoe je rijdt.
Gemiddeld reed ik altijd 1 op 10.
Bij flink doorijden al gauw 1 op 8.
Heb 1 keer iets van 1 op 16
gereden.
Mijn broer moest een ouwe land rover terug brengen ergens in de buurt van a'dam.
Ik er reed er achter aan, snelweg, constant niet harder dan 80 km/h.Turbometertje is niet van zijn plaats geweest.
Gemiddeld reed ik altijd 1 op 10.
Bij flink doorijden al gauw 1 op 8.
Heb 1 keer iets van 1 op 16

Mijn broer moest een ouwe land rover terug brengen ergens in de buurt van a'dam.
Ik er reed er achter aan, snelweg, constant niet harder dan 80 km/h.Turbometertje is niet van zijn plaats geweest.
-
- Berichten: 458
- Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Dan is het toch maar goed dat ik gisteren mijn Laguna heb verkocht: 1:7/1:8 in de stad, 1:10 op de snelweg! Het oliepeil zakte de laatste tijd ook steeds sneller verder naar beneden. Ik denk dat het motorblok zo langzamerhand aan het afsterven was. Dag lieve Laguna.... . Nee, ik was bang dat zo'n GTT onderhand net zo onzuinig zou zijn als wijlen Laguna, maar gelukkig blijkt uit jullie reacties dat dat niet zo is, althans niet zo hoeft te zijn.
-
- Berichten: 458
- Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Inderdaad ja, ik hoor ook vaak dat er iets mis is met de turbo en dat soort dingen. Hoe zit dat eigenlijk? Ik moet toch niet iedere maand 300 Euro opzij houden voor evt. defecten en andere ongein?
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
Nou ik ga er vanuit dat je het forum regelmatig leest....dan weet je dus ook wat er allemaal kan gebeuren met een 5, etc, etc...
-
- Berichten: 458
- Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Maar het kan nooit kwaad om bepaalde zaken weer omhoog te halen, toch?
Toen ik hier op het forum kwam had ik zelf nog geen 5. Na het lezen van alle problemen had ik ook mijn twijfels, maar heb het toch gedaan. En heb er zeker geen spijt van! Natuurlijk heb je wel wat kosten aan je auto, maar als je bij de aankoop op de grote dingen let kan er niet zo heel veel mis gaan.
Het is natuurlijk wel zo dat je hier alleen maar de mensen met problemen hoort en niet de mensen die al tijden zonder grote problemen rondrijden in hun 5. Ik denk dat die laatste groep wel het grootste is.
Maar denk niet dat je jaren probleemloos kan rijden. Het KAN wel, maar ga er niet vanuit!
Het is natuurlijk wel zo dat je hier alleen maar de mensen met problemen hoort en niet de mensen die al tijden zonder grote problemen rondrijden in hun 5. Ik denk dat die laatste groep wel het grootste is.
Maar denk niet dat je jaren probleemloos kan rijden. Het KAN wel, maar ga er niet vanuit!
-
- Berichten: 1954
- Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
- Locatie: Friesland
matijs heeft een lijst met zaken waar je op moet letten bij een GTT, problemen.doc ik weet alleen niet waar hij die heeft staan
makkelijk hè.. maar er kunnen zoveel dingen aan die auto's stukgaan, maar dat heb je bij elke auto..enige toevoeging hier is de turbo..
nou moet ik zeggen met dat verbruik van mijn auto niet geheel representatief was, auto was niet super afgesteld en ik reed met hogere banden dan origneel (dus dagteller loopt dan trager)..

nou moet ik zeggen met dat verbruik van mijn auto niet geheel representatief was, auto was niet super afgesteld en ik reed met hogere banden dan origneel (dus dagteller loopt dan trager)..
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
Ik heb 2 jaar in mn GTT gereden en nu net sinds 3 weken in een clio 1.8-16V. Clio is wel royaler maar ik moet zeggen dat het verbruik niet veel scheelt. Voor zover ik dat tot nu toe kan beoordelen. En ik heb de afgelopen weken toch echt niet superrustig in die Clio gereden!
Mijn 5je GTT, phase II loopt ongeveer 1 op 11. EN moet toch zeggen dat ik elke sprintuitdaging aan ga, mits hij warm is uiteraard..
Bij echt lange ritten, met een vrij constant
tempo van zo'n 150 is het 1 op 12 a 13...
Dus het valt best mee. Maar als je echt gaat planken,
en dan vooral op korte stukken zit ik toch ook echt
rond de 1 op 8.. Oftwel, it's all in the right foot...
Bij echt lange ritten, met een vrij constant
tempo van zo'n 150 is het 1 op 12 a 13...
Dus het valt best mee. Maar als je echt gaat planken,
en dan vooral op korte stukken zit ik toch ook echt
rond de 1 op 8.. Oftwel, it's all in the right foot...
Life is too short to not enjoy 

Om je een idee te geven:Just the Cook schreef:Inderdaad ja, ik hoor ook vaak dat er iets mis is met de turbo en dat soort dingen. Hoe zit dat eigenlijk? Ik moet toch niet iedere maand 300 Euro opzij houden voor evt. defecten en andere ongein?
Zelf heb ik met mijn vorige GT 300.000 km gereden met dezelfde turbo (watergekoeld). Een maat van mij (mpsanten, zwerft hier ook ergens rond)zit momenteel óók op de drie ton, en het blokje loopt nog steeds! Deze auto gaat binnenkort wel afgekeurd worden maar dat heeft te maken met een roestgat in één van de dragende delen.
Motorisch zijn de GT-tjes heel sterk, het is ook in principe een eenvoudig blokje wat in zijn beginvorm al ergens in de jaren zestig werd toegepast! Je moet alleen erg goed de koeling in de gaten houden! Dit is erg belangrijk voor een GT. Dus niet gaan beknibbelen op bijvoorbeeld radiateur. Als deze niet meer goed functioneerd meteen een andere erop, en in mijn ogen bij voorkeur een nieuwe. Hou de temperatuurmeter vooral de eerste tijd goed in de gaten. Op een gegeven moment zal de fan aan de voorzijde aan moeten slaan als de meter boven een bepaalde waarde komt. Als de fan niet aanslaat is dit vaak te wijten aan een slecht werkend thermocontact. Deze zit in de buurt van je dynamo. Effe aan frommelen en dan werkt het vaak weer. Dit dus ook goed checken bij aankoop van een GT!
Verders zou ik even op deze site gaan searchen naar ervaringen van andere bezoekers, er is al erg veel over geschreven!
Succes!
Oh ja....
Bij planken ongeveer 1:8, in de stad 1:10, combinatie van stad+snelweg 1:12.
En als ik op vakantie ga met de GT (Een paar keer Frankrijk, een keer Italië) en ik weet mijn rechtervoet op de snelweg te beheersen en de auto op zo'n 110/120 te houden dan red ik 1:16
(Beschouw in dit geval je turbometer als een soort econmy-wijzer
)
Bij planken ongeveer 1:8, in de stad 1:10, combinatie van stad+snelweg 1:12.
En als ik op vakantie ga met de GT (Een paar keer Frankrijk, een keer Italië) en ik weet mijn rechtervoet op de snelweg te beheersen en de auto op zo'n 110/120 te houden dan red ik 1:16

(Beschouw in dit geval je turbometer als een soort econmy-wijzer
Hoe stel je dat dan af? De Co-waarde ligt toch vast; en voor de rest valt er toch weinig te stellen? 1 op 15 wil ik ook halen!!!!Michel S. schreef:Just the Cook schreef:Die van mij was blijbaar perfect afgesteld. Haalde ongeveer 12 km met een liter binnendoor tot prvenciaal verkeer. Op de autosnelweg ging het meer naar 15-16 km per liter.
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Bevalt me prima! Moet zeggen dat het gewoon een beetje (no offence) "meer auto" is, qua luxe enzo dan. Maar dat is logisch. Hoewel de drang naar het kart-turbo-gevoel nooit verdwijnt!!mike16v schreef:en bevalt je 'nieuwe' clio een beetje? ze zeggen dat ie wat minder ruw is dan de 5... ik heb geen vergelijk, maar de clio bevalt me prima


Laat ik zeggen dat ik het niet verwacht had van de Clio, ik had gedacht dat ie vrij "degelijk" zou zijn in vergelijking met mn GTT, maar dat valt me echt 200% mee! Je moet alleen wel goed hoog in de toeren rijden. En ok het blijft natuurlijk een auto zonder turbo en dat mis je toch echt wel een beetje.
rustig rijdens 1:8 gassen 1:4 
Staat goed afgesteld. Ik had toen in de periode van hoog verbruik 1:3 rustig en 1:1 gassen, een klein lekje in me accelratiepomp membraampje. Maar kan niet zeggen dat hij nu echt zuinig loopt, en hij lekt nergens.

Staat goed afgesteld. Ik had toen in de periode van hoog verbruik 1:3 rustig en 1:1 gassen, een klein lekje in me accelratiepomp membraampje. Maar kan niet zeggen dat hij nu echt zuinig loopt, en hij lekt nergens.
Dan mag ik dus blij zijn??mike16v schreef:met een clio mag je blij zijn als je 1 op 10 haalt, was bij mijn vorige auto (R19 1.4 RL) wel anders haalde ik met gemak 1 op 14, en als ik alleen maar snel weg reed wel 1 op 16!
groetjes
Ik rij met mijn Clio ongeveer 1 op 9,5 en dan gaat dat gas er goed op hoor. Veel korte stukjes binnen de stad.
De laatste keer dat ik naar de FNB was gegaan, had ik op de heenweg lekker rustig 120/130 gereden en op de terugweg constant 160 en een keer flink doortrappen naar de 220!! Hij reed op die tank netjes 1 op 10,3!!!!
M'n 19 haalt bij normaal woon-werkverkeer 1 op 15-16. Ik verbaas me telkens weer als ik na 600 km de tank volgooi, nooit meer dan 39 liter
Maar ik denk dat 1 op 13-14 best te doen is met een 5. Als je maar met een eitje onder het gaspedaal rijdt, ervoor zorgt dat de auto in een uitstekende conditie is en dat de bandenspanning in orde is (liefst 0,3-0,5 bar hoger dan aangegeven)

Maar ik denk dat 1 op 13-14 best te doen is met een 5. Als je maar met een eitje onder het gaspedaal rijdt, ervoor zorgt dat de auto in een uitstekende conditie is en dat de bandenspanning in orde is (liefst 0,3-0,5 bar hoger dan aangegeven)
Dus bandenspanning met de standaard 13" velgen + banden op 2,1-2,3 bar ipb 1,8????Willem S schreef:Maar ik denk dat 1 op 13-14 best te doen is met een 5. Als je maar met een eitje onder het gaspedaal rijdt, ervoor zorgt dat de auto in een uitstekende conditie is en dat de bandenspanning in orde is (liefst 0,3-0,5 bar hoger dan aangegeven)
Dat is misschien voor het verbruik wel gunstig, maar persoonlijk zou ik het niet doen! Je GT wordt er niet handelbaarder op.
Bij normaal weggedrag heb ik maximaal 1:10 en als ik het gaspedaal "floor" dan iets van 1:5 a 1:6, maar ik vind het knap dat mensen 1:14 kunnen rijden met een GTT, want dat haal ik amper met mijn ma's peugeot 205 1.1!
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
Een Willi doet ook 1:10 (stad-snelweg), 1:13 (snelweg), 1:8 (stad).
Op de terugweg vanaf de Nurburgring heb ik ca. 1 op 12 gereden, en dat met gemiddeld 140-150 km/h en stukjes 235
Op de terugweg vanaf de Nurburgring heb ik ca. 1 op 12 gereden, en dat met gemiddeld 140-150 km/h en stukjes 235

-
- Berichten: 1185
- Lid geworden op: vr 19 okt 2001 0:00
- Locatie: Meganefreak-city
- Contacteer:
hoe harder de band, hoe zuiniger...te hard is inderdaad niet goed maar tussen 2,1 en 2,3 (voor de mijne is dit al standaard) is de auto's juist sportiever te rijden, uiteraard neemt het comfort iets afRudo schreef:Dus bandenspanning met de standaard 13" velgen + banden op 2,1-2,3 bar ipb 1,8????Willem S schreef:Maar ik denk dat 1 op 13-14 best te doen is met een 5. Als je maar met een eitje onder het gaspedaal rijdt, ervoor zorgt dat de auto in een uitstekende conditie is en dat de bandenspanning in orde is (liefst 0,3-0,5 bar hoger dan aangegeven)
Dat is misschien voor het verbruik wel gunstig, maar persoonlijk zou ik het niet doen! Je GT wordt er niet handelbaarder op.
Maar over de zuinigheid van een GTT, ik heb geen idee maar ik denk dat de benzine goedkoper is dan de onderdelen (als ik het zo af en toe mag lezen)
