Waarom geen luchtmassameter??
Een vriend vroeg me vandaag waarom er geen luchtmassameter op een Clio 16V zit? Zelf zou ik het niet weten, maar hij zei dat er geen op zit...ben nu zelf ook wel benieuwd...Iemand??
en wordt dit dan ook gecorrigeerd/in de gaten gehouden door de lambdasonde??jacco 16v schreef:de aangezogen lucht hoeveelheid word bij een clio bepaal door de onderdruk sensor in combinatie met de lucht tempratuur.
er moet toch meer zijn dan dit? Anders kan het toch nooit goed gaan of ???jacco 16v schreef:de aangezogen lucht hoeveelheid word bij een clio bepaal door de onderdruk sensor in combinatie met de lucht tempratuur.
yep. er zijn in princiepe 2 methoden, soms worden die door elkaar gebruikt.haaz schreef:er moet toch meer zijn dan dit? Anders kan het toch nooit goed gaan of ???jacco 16v schreef:de aangezogen lucht hoeveelheid word bij een clio bepaal door de onderdruk sensor in combinatie met de lucht tempratuur.
de inspuithoeveelheid PER inspuiting is grofjes:
(1)de inlaatdruk x VE x T/293 x k
of
(2)de luchtflow/rpm x k
-VE is het volumetrisch rendement
-T is de inlaattemperatuur in kelvin
-k is een constante, daarin zit de grootte van de motor, injector, aantal cilinders en van alles.
-rpm is rpm (duh)
-inlaatdruk wordt gemeten met de map sensor
-luchtflow wordt gemeten met de luchmassaflowmeter
natuurlijk kan de formule nog aangevuld worden met vele diverse correcties, het gaat hier slechts om het princiepe.
dus methode (1) kan met alleen een map sensor, en methode (2) kan wel met alleen een massaflowmeter.
kijk das duidelijk....hij zal tevreden zijn...ik ben het iig wel met dit antwoord.
Je hebt ook nog de gaskleppositiesensor die een grote rol speelt 
Maar ik moet even een topicje hebben om een vraag te dumpen.
We zitten met een probleem met een franse auto. Symptomen zijn als volgt:
Starten en meteen afslaan
Indien ie blijft lopen met plofjes enzo, loopt beroerd.
Het gaat hier om een peugeot 205 1.9 met Jetronic (geen gti).
Luchtmassameter en gaskleppositiesensor nagemeten.
De eerste heeft een voedingsspanning van 14 volt, is ok, maar uitgangsspanningen van 6 en 8 volt
De tweede heeft een inwendige oneindige weerstand (zou iets van 3000 ohm moeten zijn?) en krijgt de volle 14 volt op zijn jas. Normaal wordt deze maar met 5v gevoed als ik me niet vergis?
Ik weet niemand die juiste meetwaarden kan verschaffen, maar zoals ik het nu meet klopt er geen bal van. Overigens is dit alleen gemeten met lopende m otor, met alleen contact zou ik op de luchtmassameter ook gewoon goede waarden moeten meten, maar dan meet ik enkele millivoltjes.
Ik heb het idee dat de computer naar de mallemoer is. Iemand die deze conclusie met me deelt ?

Maar ik moet even een topicje hebben om een vraag te dumpen.
We zitten met een probleem met een franse auto. Symptomen zijn als volgt:
Starten en meteen afslaan
Indien ie blijft lopen met plofjes enzo, loopt beroerd.
Het gaat hier om een peugeot 205 1.9 met Jetronic (geen gti).
Luchtmassameter en gaskleppositiesensor nagemeten.
De eerste heeft een voedingsspanning van 14 volt, is ok, maar uitgangsspanningen van 6 en 8 volt

De tweede heeft een inwendige oneindige weerstand (zou iets van 3000 ohm moeten zijn?) en krijgt de volle 14 volt op zijn jas. Normaal wordt deze maar met 5v gevoed als ik me niet vergis?
Ik weet niemand die juiste meetwaarden kan verschaffen, maar zoals ik het nu meet klopt er geen bal van. Overigens is dit alleen gemeten met lopende m otor, met alleen contact zou ik op de luchtmassameter ook gewoon goede waarden moeten meten, maar dan meet ik enkele millivoltjes.
Ik heb het idee dat de computer naar de mallemoer is. Iemand die deze conclusie met me deelt ?

ben te lui om er echt over na te denken, maar toch een paar tips:
die tps sensor is slechts een schakelaar, die volgas en gaslos doorgeeft. Geen variabele weerstand dus.
Als je het zwarte dekseltje van je luchtmeter afhoekt, kan je die meter prachtig tweaken. (maar das in dit geval niet de oplossing). De uitgangen die je meet zijn de luchttemperatuursensor, en de luchtflow.
Het klinkt idd erg waarschijnlijk dat er een spanningsregelaar in de ecu dood is, omdat je overal de boordspanning meet, op de plek waar je 5volt zou moeten meten.
Wat 205 is dat eigenlijk, een 1.9 maar geen gti? Een griffe? (eigenlijk toch een gti)
Bijvoorbeeld 7805jes laten gewoon de ingangsspanning door als ze dood zijn, dikke kans dat je die ecu wel kan repareren.
die tps sensor is slechts een schakelaar, die volgas en gaslos doorgeeft. Geen variabele weerstand dus.
Als je het zwarte dekseltje van je luchtmeter afhoekt, kan je die meter prachtig tweaken. (maar das in dit geval niet de oplossing). De uitgangen die je meet zijn de luchttemperatuursensor, en de luchtflow.
Het klinkt idd erg waarschijnlijk dat er een spanningsregelaar in de ecu dood is, omdat je overal de boordspanning meet, op de plek waar je 5volt zou moeten meten.
Wat 205 is dat eigenlijk, een 1.9 maar geen gti? Een griffe? (eigenlijk toch een gti)
Bijvoorbeeld 7805jes laten gewoon de ingangsspanning door als ze dood zijn, dikke kans dat je die ecu wel kan repareren.
rev it like a rental
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Of een Cti, maar das ook een GTi alleen dan zonder dak
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Berichten: 2019
- Lid geworden op: ma 3 feb 2003 12:54
- Locatie: Catsop
Zitten je bougiekabels niet gewoon verkeerd? zou kunne...
7805jes? Wat bedoel je daarmee? Het is een 102pk 1.9 Gentry idd geen gti.Menno schreef:ben te lui om er echt over na te denken, maar toch een paar tips:
die tps sensor is slechts een schakelaar, die volgas en gaslos doorgeeft. Geen variabele weerstand dus.
Als je het zwarte dekseltje van je luchtmeter afhoekt, kan je die meter prachtig tweaken. (maar das in dit geval niet de oplossing). De uitgangen die je meet zijn de luchttemperatuursensor, en de luchtflow.
Het klinkt idd erg waarschijnlijk dat er een spanningsregelaar in de ecu dood is, omdat je overal de boordspanning meet, op de plek waar je 5volt zou moeten meten.
Wat 205 is dat eigenlijk, een 1.9 maar geen gti? Een griffe? (eigenlijk toch een gti)
Bijvoorbeeld 7805jes laten gewoon de ingangsspanning door als ze dood zijn, dikke kans dat je die ecu wel kan repareren.
Bram (vospower) schreef:Zitten je bougiekabels niet gewoon verkeerd? zou kunne...

Neu, zeker niet. Ze zijn er ook niet afgeweest geloof ik.
een spanningsregelaartje. Ik zeg: open die ECURiël schreef:7805jes? Wat bedoel je daarmee? Het is een 102pk 1.9 Gentry idd geen gti.Menno schreef:ben te lui om er echt over na te denken, maar toch een paar tips:
die tps sensor is slechts een schakelaar, die volgas en gaslos doorgeeft. Geen variabele weerstand dus.
Als je het zwarte dekseltje van je luchtmeter afhoekt, kan je die meter prachtig tweaken. (maar das in dit geval niet de oplossing). De uitgangen die je meet zijn de luchttemperatuursensor, en de luchtflow.
Het klinkt idd erg waarschijnlijk dat er een spanningsregelaar in de ecu dood is, omdat je overal de boordspanning meet, op de plek waar je 5volt zou moeten meten.
Wat 205 is dat eigenlijk, een 1.9 maar geen gti? Een griffe? (eigenlijk toch een gti)
Bijvoorbeeld 7805jes laten gewoon de ingangsspanning door als ze dood zijn, dikke kans dat je die ecu wel kan repareren.

rev it like a rental
-
- Berichten: 5838
- Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
- Locatie: Etten-Leur
- Contacteer:
das een klein zwart dingetje van ongeveer 1 cm bij 7 mm met een metalen lipje eraan.
zitten 3 pootjes aan. als je het metaal plat legt dan staat op de linker pootje de hoge spanning (minimaal 7 volt, maar meestal 12 volt) op de middelste zit de massa en op de rechter komt er 5 volt uit.
zitten 3 pootjes aan. als je het metaal plat legt dan staat op de linker pootje de hoge spanning (minimaal 7 volt, maar meestal 12 volt) op de middelste zit de massa en op de rechter komt er 5 volt uit.
Ah dat ding
Ik meet m eens na.

-
- Berichten: 5838
- Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
- Locatie: Etten-Leur
- Contacteer:
Lijkt me meer een FET dan een spanningsregelaar. Spanningsregelaar lijkt me vaker een zener - transistor combinatie, eventueel in een IC-tje.
Ik zie 't al
Ik heb wel een andere gevonden met een ander nummer. Spanning op pin 1-2 is 12 volt, op pin 2-3 is ie 13 volt. Klopt niet geloof ik
Ik ga eens dezelfde zoeken, en m eens erin zetten. Lijkt me best leuk als ik die ecu weer aan de gang krijg zo

Ik heb wel een andere gevonden met een ander nummer. Spanning op pin 1-2 is 12 volt, op pin 2-3 is ie 13 volt. Klopt niet geloof ik

Ik ga eens dezelfde zoeken, en m eens erin zetten. Lijkt me best leuk als ik die ecu weer aan de gang krijg zo

Opzoeken wat het was, en het is geen spanningsregelaar, dat ding is een darlington transistor.
Beetje hetzelfde idee als een FET alleen verbruikt deze 1.4 volt, maar wordt hier gebruikt als stroomversterker. Dat ding werkt zo te zien prima.
Ik kan verder geen vergelijkbare onderdelen vinden op die ecu.
Beetje hetzelfde idee als een FET alleen verbruikt deze 1.4 volt, maar wordt hier gebruikt als stroomversterker. Dat ding werkt zo te zien prima.
Ik kan verder geen vergelijkbare onderdelen vinden op die ecu.
die 7805 is de meest basic spanningregelaar. Vaak worden in ECU's exemplaren met 5 pinnen gebruikt.
Mail anders ff een fotootje van de binnenkant. Je kunt ook de sporen vanaf de connector volgen, dan vind je 'm wel.
Mail anders ff een fotootje van de binnenkant. Je kunt ook de sporen vanaf de connector volgen, dan vind je 'm wel.
rev it like a rental
De 12v voedingsspanning komt uit op een dikke weerstand, die circa 6v over zich heeft staan. Volgens meer staat er niet meer dan de rest op de ecu, maar da's in elk geval geen constante spanning. Ik zal eens kijken voor een plaatje. Vervelende is dat zo'n ecu niet te vinden is, die gentry's loopt nederland ook niet van over. Anders wist ik tenminste zeker dat ik goed aan het zoeken was.
die Peusjes zijn wat dat betrefd niet zo moeilijk. Als zelfs de 1.9 8v en 16V al dezelfde ecu gebruiken, zal je d'r bij zo'n Gentry ook wel een ecu van een 1.9 gti in kunnen. Wel van eentje met kat (toch?) nemen, te vinden op elke sloop, op de hoek van de straat.
rev it like a rental
Mmmz, zou het toch werken? We hadden er eentje gevonden, maar die ecu had een net iets ander nummer. Denk wel dat ik een Jetronic moet nemen en geen motronic. De katloze hebben een motronic. Ik zal dat ook eens proberen, maar als 't niet werkt is 't ook zo weggegooid geld? Er is echt zo'n onbevredigbare drang dat rare defect te repareren 
En dat terwijl in beginsel alleen de startmotor is vervangen

En dat terwijl in beginsel alleen de startmotor is vervangen

-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: zo 7 dec 2003 16:35
- Locatie: Helden, Limburg; Velp, Gelderland.
@Riël,
De katloze motoren bij een 205 zijn Jetronic's. Als je een ingevoerde hebt uit Duitsland, dan zijn ze achteraf ge-G-kat. Dwz dat die wijnkurken daar in Frankrijk eenmaal lambdasensor, en eenmaal katalysator uit het rek hebben gepakt, en deze op de nog bestaande Jetronic gefutseld. Beetje een halve oplossing, maar zo zit het wel.
De Motronic computer is met kat en lambdasonde, maar deze MOET perse een lambda signaal hebben, anders loopt ie voor geen ruk. Dat is de 122 pk versie, of de +/- 150 pk 16v versie.
De Jetronics, dat zijn de oudere type's nog, de 105 pk (gentry/rallye mot. code DFZ) en de 122 pk (GTi: DKZ), en de oude 130 pk versie (GTi: D6B). Voor de 16v's is dat de 160 pk versie (Mi16 D6C), en de kat versie waar ik de code niet van uit mijn hoofd weet.
De Jetronics zijn makkelijk te herkennen aan de vacuumvervroeger op de verdeler. De latere Motronics zijn via de ECU vervroegd.
Je kan eens kijken op http://www.205gti.com -> bezoekers forums -> downloads. Daar staat de complete Haynes over de injectiezeik allemaal. Kun je ook de sensor waarden ed vinden.
Want de gaskleppositiemeter bij een 205 heeft wel degelijk een weerstandsbaan erin zitten, en niet alleen een vollast en nullast contact. Enkel een weerstandsbaan en een nullastschakelaar. Die moet je ook horen klikken (onder de kap natuurlijk) als je het gas loslaat.
Mocht je nog wat dingen (waardes en zo) moeten weten moet je me maar even PM'en of mailen.
grz Thijs
De katloze motoren bij een 205 zijn Jetronic's. Als je een ingevoerde hebt uit Duitsland, dan zijn ze achteraf ge-G-kat. Dwz dat die wijnkurken daar in Frankrijk eenmaal lambdasensor, en eenmaal katalysator uit het rek hebben gepakt, en deze op de nog bestaande Jetronic gefutseld. Beetje een halve oplossing, maar zo zit het wel.
De Motronic computer is met kat en lambdasonde, maar deze MOET perse een lambda signaal hebben, anders loopt ie voor geen ruk. Dat is de 122 pk versie, of de +/- 150 pk 16v versie.
De Jetronics, dat zijn de oudere type's nog, de 105 pk (gentry/rallye mot. code DFZ) en de 122 pk (GTi: DKZ), en de oude 130 pk versie (GTi: D6B). Voor de 16v's is dat de 160 pk versie (Mi16 D6C), en de kat versie waar ik de code niet van uit mijn hoofd weet.
De Jetronics zijn makkelijk te herkennen aan de vacuumvervroeger op de verdeler. De latere Motronics zijn via de ECU vervroegd.
Je kan eens kijken op http://www.205gti.com -> bezoekers forums -> downloads. Daar staat de complete Haynes over de injectiezeik allemaal. Kun je ook de sensor waarden ed vinden.
Want de gaskleppositiemeter bij een 205 heeft wel degelijk een weerstandsbaan erin zitten, en niet alleen een vollast en nullast contact. Enkel een weerstandsbaan en een nullastschakelaar. Die moet je ook horen klikken (onder de kap natuurlijk) als je het gas loslaat.
Mocht je nog wat dingen (waardes en zo) moeten weten moet je me maar even PM'en of mailen.
grz Thijs