Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
Arjen

Bij het wisselen van mijn motorblok is een nippel van de ABS pomp losgegaan. Hierdoor is er wat lucht in het remsysteem gekomen. Nu heb ik het gevoel dat sindsdien de pomp vaker aanslaat. Zou dit verbeelding wezen of zou het kunnen komen omdat er lucht in het systeem zit ?
Anonymous

Lucht is samendrukbaar, zodat de druk in de leiding lager wordt, met als gevolg dat de pomp vaker aanslaat om de druk op peil te houden.

Dat wordt dus ontluchten....
Arjen

Zoiets dacht ik dus al. Zal dit weekend ff ontluchten; en nu maar hopen dat de nippels niet afbreken.
Arjen

Gaat het ontluchten van een remsysteem met ABS hetzelfde als het ontluchten van een normaal systeem ? Of moet je eerst de druk uit het systeem halen ?
Serge1916V

Ik hoop voor jou dat je geen duitse hebt.
Want die hebben meer bar erop staan. En Dat kan niet iedereen, want daar heb je dan weer een speciaal apparaat voor nodig die veel bar kan ontluchten.

:smile:

Veel plezier!!
Anonymous

Een stukje uit de vraagbaak:

ABS
Het ABS systeem bestaat uit 2 gescheiden remcircuits die apart en verschillend ontlucht moeten worden. Neem de volgende voorzorgsmaatregelen voordat u begint met ontluchten:
- Bij gevuld drukvat en ingedrukt rempedaal mag nooit het achterremcircuit worden geopend.
- De druk in het drukvat voor de achterremmen is 180 bar, daarom moet u eerst de druk in het drukvat laten dalen door met uitgeschakelde motor en contact "uit" 20 keer het rempedaal in te drukken tot het pedaal "hard" aanvoelt.

Voorremmen:
Let op ! Druk in het drukvat moet weggenomen zijn; contact "uit"
-vul het remvloeistofreservoir.
-koppel het ontluchtingsapparaat aan op het vloeistofreservoir.
-sluit de slangen van het ontluchtingsapparaat aan op de ontluchtingsnippels van de voorwielremcilinders.
-sluit het apparaat aan op een perslucht aansluiting van minimaal 5 bar.
-zet de persluchttoevoer open.
-open de ontluchtingsnippel van de rechter voorrem en laat de remvloeistof ongeveer 20 seconden doorstromen.
let op ! Luchtbellen in de slangen van het ontluchtingsapparaat zijn niet belangrijk.
-herhaal dit bij de linker onluchtingsnippel van de linker voorrem.

Achterremmen
Let op ! Druk in het drukvat moet weggenomen zijn; contact "uit".
-Vul het remvloeistofreservoir.
-Sluit een slangetje aan op de ontluchtingsnippel van de rechter achterrem; hang het uiteinde in een beker oid
-open het ontluchtingsnippel
-druk het rempedaal zachtjes in en zet contact "aan". Door het inschakelen van de pomp stroomt er remvloeistof uit de nippel. Wacht tot er geen luchtbellen zichtbaar zijn
-draai de ontluchtingsnippel dicht en zet meteen daarna het contact "uit".
-vul remvloeostof bij.
-ontlucht op dezelfde wijze de linker achterrem.
Zet tenslotte het contact "aan" en wacht tot de pomp niet meer draait; het systeem is nu weer op druk. Vul remvloeistof bij tot het maximum teken.
Visscher
Contacteer:

Grappig, zo`n boek (vraagbaak) moet ik ook maar eens gaan halen voor mijn 19!!!

Bedankt, Paul
Anonymous

On 2002-03-26 14:53, Visscher
wrote:
Grappig, zo`n boek (vraagbaak) moet ik ook maar eens gaan halen voor mijn 19!!!

Bedankt, Paul
Paul? Ik zie geen Paul?
RickGT TURBO
Contacteer:

Willem, zou jij mischien voor mij uit de vraagbaak het stukje over portier sloten kunnen scannen?

Ik had ook een vraagbaak. Had hem nieuw gekocht. Maar die junk had heeft ook m'n vraagbaak mee gestolen.
Hij wilde zeker leren met minder schade de auto's open te maken... 8(
Arjen

Blijft toch leuk, dat verschil tussen boeken onderling. Ik heb zelf een duits boek over de 19. Daar staat in dat je een auto met ABS gewoon kunt ontluchten zoals je dat normaal ook doet. Maar het verhaal uit de vraagbaak heb ik ook wel eens gelezen. Vandaar dus mijn vraag. Maar welk verhaal klopt?

En het verhaal in de vraagbaak: gaat dat over een Bosch of een Bendix ABS-systeem?
Arjen

Het verhaal in het duitse boek dat ik heb gaat over het ontluchten van het Bosch-systeem. Dit gaat op de normale manier, alleen de achterwielen moeten op de grond blijven. Maar een 16v heeft een Bendix systeem. Heeft iemand hier ervaring mee ? Ik wil namelijk zeker weten hoe het ontluchten in zijn werk gaat, voordat ik een nippel opendraai.
Anonymous

Ik denk dat ze je bij Renault er meer over kunnen vertellen.
Arjen

Ik heb het vanmiddag bij de dealer gevraagd, maar die wisten het ook niet zo 1,2,3. Ze dachten dat er inderdaad een soort pomp voor nodig was, maar dit wisten ze niet zeker.
catrinus

Arjen je hebt mail
There will be plenty of time to rest when your dead
Menno

in 't boek van me 21 staat ook zo'n verhaal over NOOIT iets doen zonder die 180 bar er af te halen, las ik nadat ik alles op de usual way had ontlucht. (wat overigens probleemloos ging)
rev it like a rental
Arjen

Dan ga ik dat ook maar proberen. Zal wel eerst, voor de zekerheid, 20 keer het rempedaal intrappen.
Serge1916V

pas op wat je doet.
Want als je echt een duitse hebt dan weten ze het ook niet precies bij de renault dealer.
Voor mij hebben ze ook alles moeten uitzoeken. Want ze wisten er geen ruk van.

Als het goed is dan kunnen hun aan zo'n boekje komen waar alles in beschreven stond.

Ze moesten voor mij helemaal naar Den Haag gaan om dat (speciale) ontluchtingsapparaat te halen. Ik woon in Eindhoven, dus wel een stukje verder :smile:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

het kan zijn dat je de pomp moet aansturen om te ontluchten
bij mercedes gaat dat zo
ding aan de kast de kast stuurdt je pomp aan dan zegt de kast welke nippel je moet openen en wanneer weer dicht moet doen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Anonymous

Even voor alle duidelijkheid, je moet een Renault niet met een Mercedes vergelijken.

En, er zijn geen renaults in Duitsland gemaakt, er zijn verschillen in uitvoeringen tussen de verschillende landen, maar iets als een ABS installatie, daar zit geen verschil in.
In ieder geval blijft het principe gelijk, druk eraf, lucht eruit, het reservoir op peil houden en de druk er weer op.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

haha dat doe ik niet maar er zijn meer merken die zo werken
onluchten door middel van aansturing uit de ecu
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Arjen

Ik zie ook niet zo wat nu het verschil tussen een duitse en een nederlandse zou moeten wezen. Het ABS-systeem is volgens mij gewoon hetzelfde. Ik zal de druk wel ff van het systeem afhalen en dan gewoon op de normale manier ontluchten.
Visscher
Contacteer:

Toen ik mijn abs systeem heb vervangen, heb ik zo`n boek gehad (geleend bij mn oom) :grin: daarin stond alles beschreven. Je moest eerst de pomp zelf ontluchten en dan nog 4 stappen.

Maar ik heb hem toch op de standaart manier ontlucht, alleen bij de remklauwen en hij remt goed, dus...

Suc6
clio_rally
Contacteer:

Volgens mij werken bijna alle remsystemen zo. Je hebt wel ook van die handig pompjes om het sneller te doen. Dan hebben je een soort reservoir, waar je remvloeistof indoet. Vervolgens is die met een slangetje verbonden aan een dopje dat precies op je remvloeistofreservoir past. Dan neem je je reservewiel, sluit de nippel aan op dit reservoir en ga je zo je remsysteem schoonspoelen, op de druk van de reserveband. Echt handig, en je kunt het dan in je eentje doen, er hoeft niet ieder keer iemand te pompen....

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Arjen

Ik ben dit weekend met mijn remmen bezig geweest. De ontluchtingsnippels zaten muurvast. Die spuit ik nu dus elke dag ff in met WD40. Hopelijk gaan ze dan wat makkelijker los.

Wel ontdekte ik dat het binnenste remblok rechtsvoor erg klemde in de klauw. Dit kwam door vuil/roest op de plekken waar de blokken doorheen glijden. Die heb ik dus schoongemaakt en voor mijn gevoel trillen de remmen nu minder. Ook heb ik het idee dat de pomp nu minder vaak aanslaat. Zou dat kunnen ? En hoe maak ik de klauw goed schoon ? Ben al druk met schuurpapier in de weer geweest, maar het moet nog een stuk beter kunnen.
jacco 16v

arjen tip voor die ontluchtings nippels geef er klap met de kamer op boven op de kop dat wil ook wel eens helpen.
over het ontluchten van remmerij met abs dat gaat bij ons in de werkplaats precies het zelfde als met een auto zonder abs.
gewoon dat drukvat op het reservoir van de hoofdremcilinder en na elkaar de nippels van de remklauwen opendraaien.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Arjen

Bedankt voor de tip. Ondertussen is een nippel al gesneuveld in de strijd, dus ik moet eerst een keer die klauw maken. Maar ik houd het in m'n achterberg, o nee, achterhoofd.
Serge1916V

ABS

Als de auto ABS heeft, moet je gedurende 20 a 30 seconden nadat het contact is ingeschakeld, een gebrom horen vanuit de motorruimte. Als dat opgehouden is trap dan 2x diep op het rempedaal. Het moet dan stil blijven, mocht de pomp weer aanslaan, dan is de ABS pomp waarschijnlijk stuk. Dat is een duur geintje als je er later achterkomt.

:D
Plaats reactie