Heren,
Zonet is mijn radiator gesprongen... En dat terwijl ik geparkeerd stond na een ritje van zo'n 40km.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
(misschien de koppakkingen?)
Ik wacht met smart op jullie antwoord..
Gr JW
Help! radiator gesprongen...
-
- Contacteer:
Wat bedoel je met koppakking. Er kan volgens mij niet dusdanige druk in het systeem komen dat je radiator springt dan begeven de slangetjes het eerder op het buffer tankje zit ook nog eens een overstortdop bij te veel druk loost hij een paar PSI tjes al is je koppakking lek is dit waarschijnlijk de eerste plek waar je koelvloeistof verliest.
-
- Contacteer:
Djeedub schreef:Heren,
Zonet is mijn radiator gesprongen... En dat terwijl ik geparkeerd stond na een ritje van zo'n 40km.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
(misschien de koppakkingen?)
Ik wacht met smart op jullie antwoord..
Gr JW
Dit kan meerdere oorzaken hebben natuurlijk.
Heb je je motor een tijdje laten doordraaien om hem wat af te laten koelen (wat je met een gtt dus altijd moet doen). Ik laat mijn gtt dus altijd goed afkoelen. Waar je ook goed naar moet kijken is of de koelvan ook is aangeslagen. Als dit dus niet zo is kan je motor te warm zijn geworden en daardoor kunnen er ook weer slangen en andere dingen kapot gaan. Ik heb het idee dat je de motor te warm uit hebt gezet, maar dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Misschien is er al iets slecht geweest en is dus nu juist kapot gegaan.
Heel veel suc6 met de reparatie.
Mazzelzzzzz
-
- Contacteer:
Je koppakking is zo naa te kijken of hij lek is of niet. Haal je pijlstok van de olie er uit en steek het in de brand met een aansteker. Loopt de olie gewoon geleidelijk uit elkaar weg dan is er niks aan de hand. Als je dus kleine belletjes ziet dan is je koppakking kapot. Maar dat is dus niet vaak het geval. Heel veel suc6. Mazzelzzzzzz
Allereerst bedankt voor de reacties..
het volgende..
Uiteraard laat ik de motor een tijdje doorlopen... hij liep een tijdje stationair heb hem 10 minuten uit gehad, vervolgens heb ik hem gestart en op het moment dat ik weg wil rijden zie ik rook onde de motorkap (net genoeg om te gaan kijken wat het is..).
Op dat moment draaide de radiator fan niet.
Een ander ding.. de koppakkingen kunnen natuurlijk ook op een plek eruit liggen waar het dichter bij het koelsysteem zit dan bij het oliesysteem?
En wellicht is mijn overstortdop naar de klote..
Laten we zeggen.. hopelijk was de radiator al versleten ....
Greetz JW
het volgende..
Uiteraard laat ik de motor een tijdje doorlopen... hij liep een tijdje stationair heb hem 10 minuten uit gehad, vervolgens heb ik hem gestart en op het moment dat ik weg wil rijden zie ik rook onde de motorkap (net genoeg om te gaan kijken wat het is..).
Een ander ding.. de koppakkingen kunnen natuurlijk ook op een plek eruit liggen waar het dichter bij het koelsysteem zit dan bij het oliesysteem?
Greetz JW
Loves flying....
-
- Contacteer:
Ja daar heb je gelijk in de pakking houd de compresie kamers oli kanaalen en koelvloeistof kanaalen gescheiden is maar net waar i kapot is.
Het is te hopen dat het gewoon de radiateur is of nog beter de slang van de radiateur met een klein gaatje die op de radiateur spuit.
in ieder geval succes en At your service.
Het is te hopen dat het gewoon de radiateur is of nog beter de slang van de radiateur met een klein gaatje die op de radiateur spuit.
in ieder geval succes en At your service.
-
- Contacteer:
Djeedub schreef:Allereerst bedankt voor de reacties..
het volgende..
Greetz JW
Mijn tip is, start hem morgen effe en kijk waar hij lekt. Effe onder de auto kijken dan weet je meteen waar hij ergens lekt. Het kan geen kwaat om hem effe te laten lopen met een koude motor. Kijk ook goed of hij niet lekt bij de ingang voor je verwarming daar kan hij ook lekken.
die zit ongeveer in het midden van de auto iets meer richting de bestuurder. En dan onder het schutbord net achter de turbo.
Ik hoop voor je dat het een slang was of een slangenklem die niet goed aangedraaid was, want dat is het goedkoopste.
suc6.
Mmm.. nee ik heb al gezien waar de radiator gesprongen is.. aan de linkerkant precies op een naad (lasnaad)
Maar goed dat zal zo'n reparatie niet zijn, als er geen onderliggende oorzaak is.. (stel een lekke koppakking zorgt voor overdruk in het koelstysteem, dan gaat hij (of iets anders) er binnenkort weer uit..)
Misschien toch maar een betere dop kopen die wel met een overdruk doorslat..
Gr JW
Maar goed dat zal zo'n reparatie niet zijn, als er geen onderliggende oorzaak is.. (stel een lekke koppakking zorgt voor overdruk in het koelstysteem, dan gaat hij (of iets anders) er binnenkort weer uit..)
Misschien toch maar een betere dop kopen die wel met een overdruk doorslat..
Gr JW
Loves flying....
Ow gewoon ff searchen naar radiateur en je vind zat adresjes. Als een koperen niet veel duurder is als orgineel kun je een koperen nemen, maar hijs niet megaveel beter als origineel dus ga je niet blauw betalen.
Maar toen je hiero was voor dat interieur werdt ie ookal aardig warm telkens, dus een nieuwe radaiateur zat er wel aan te komen.
ps. hoe bevalt het interieur?
Maar toen je hiero was voor dat interieur werdt ie ookal aardig warm telkens, dus een nieuwe radaiateur zat er wel aan te komen.

Hey thankx manSteven(ventieldopje) schreef:Ow gewoon ff searchen naar radiateur en je vind zat adresjes. Als een koperen niet veel duurder is als orgineel kun je een koperen nemen, maar hijs niet megaveel beter als origineel dus ga je niet blauw betalen.
We hebben het nu niet eens over de grijze maar een nandere zwarte...

Ik zal gaan zoeken naar adresjes, als jij nog wat weet hoor ik het wel toch?
(inmiddels hebben we er 4 nodig...)

Enne het interieur zit goed, er gaan binnenkort was hoezen van weer andere stoelen, eerst maar es het bakkie rijdend maken...
Laterzz
JW
Loves flying....