Spoilers???

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
da-goof
Contacteer:

nou, wat betreft bevestiging en versteviging, je kunt de bevestigingsbeugels achteraf op de juiste plaats met polyester bevestigen, gewoon je beugel met een prop polyester vast zetten. Polyester op polyester houdt altijd. Versteviging vand e bumper kun je doen door bv. metaal in je polyester te verwerken. Gewoon hoeklijntjes dus. Deze zitten dan toch niet aan de zichtkant. Het is trouwens wel aan te raden om in de mal eerst gelcoat aan te brengen. Dit is een dikke vorm van polyester die ervoor zorgt dat je achteraf een dikke, gladde toplaag hebt zodat je ook nog kan schuren zonder meteen in de glasvezel te belanden. Er is wel een nadeel aan polyester, namelijk, dat het altijd iets of wat vervormt als het uithardt. Dat wil zeggen dat je bumper altijd iets krom is. Door het metaal kun je dat enigszins voorkomen, maar achteraf zul je bij montage altijd wat moeten wringen. De klei die je het beste kunt gebruiken is chamotten klei. Dit is van die bruine klei, met harde stukjes in. Hoe wel altijd in de gaten dat je je delen goed vet moet maken alvorens met polyester te beginnen, ander krijg je het er nooit meer in 1 stuk uit.
da-goof
Contacteer:

oh, nog 1 ding, altijd eerst polyester kwasten en er dan pas de glasmatten in leggen. Zorg vervolgens dat deze goed verzadigd zijn, want die glasvezels zijn hol. Je ziet zelf wel wanneer ze verzadigd zijn, want dan krijgen ze de kleur van de polyester en dus niet meer wit. En trek handschoenen aan, want het geeft een hoop rommel dat wil je niet weten. Polyester is overigens alleen op te lossen met Aceton, met thinner richt je niks uit. En zorg ervoor dat er absoluut geen vocht in je polyester komt, want 1 druppel water in je pot betekent al dat ie niet meer uithardt, nooit meer, zelfs niet als je die druppel eruit haalt.
Matijs
Contacteer:

Cool, bedankt voor alle info!
robert

hola do-goof,
je klinkt als een ervaren polyester man.
Ik kan wel makkelijk aan glasknipsels komen, maar niet aan hars. Waar haal jij dat? en die gelcoat?
da-goof
Contacteer:

nou ja ervaren, ik heb er vooral veel bij gestaan, maar zelf ook wel eens wat gemaakt. Ik heb een familielid die er van alles mee maakt op die manier, werkt fantastisch, maar enige ervaring is toch wel handig. Die hars wordt per (olie)vat ingekocht dat is dacht ik 230 liter. Ik denk echter dat je het ook wel per emmer in kunt kopen. Die persoon koopt het altijd in belgie in, bedrijfsnamen ken ik niet, maar kan ik wel opvragen. Die bedrijven verkopen als ik me niet vergis ook aan particulieren en ze hebben eigenlijk alles in hun assortiment, dwz, hars, gelcoat, verharders, versnellers, glasvezels, vulmiddelen, vertragers, siliconen, kleurmiddelen en noem maar op. Das misschien ook wel leuk, om er meteen een kleurtje aan te geven, zwart of zo, dan zie je een eventuele kras niet zo snel.
Marcel dLC

Hars kun je gewoon bij de gamma ofzo halen, maar ik denk dat jij op grotere hoeveelheden doelt....
robert

idd ik haal het bij de gamma, maar dat kan je alleen krijgen in die kleine DHZ polyester kitjes.
Heel leuk voor een klein projectje (tot 0.25 Kg ofzo) maar veeeels te duur voor het echte werk.

please informeer eens bij die kennis :D:D
Matijs
Contacteer:

Ai em olsoo ferrie interestit :)
Marcel dLC

Ik wil het in de toekomst ook ooit nog wel eens proberen, lijkt me wel vet, heb ook al zelf een embleemloze grille gemaakt met polyester.
Zal ik wel eerst een werkplaats moeten hebben want ons pa en ma worden al stapelgek van de onderdelen van mij en m'n broertje!
Toch ga ik het ooit wel proberen denk.....
BartK (Adrenalin)

Da Goof,
Dat had jou moeder mij ook wel eens mogen leren tijdens de handenarbeid les op de St. Anna school :lol: !!! Daar had ik dan nog veel plezier van gehad :D .
da-goof
Contacteer:

goddamned, ze kennen je toch ook overal hoor. BartK, had die naam al wel eens eerder gezien, maar waar staat die K voor? Trouwens m'n rooie R4 al rond zien rijden, hij is eindelijk af, na bijna 3 jaar sleutelen.
Oh btw, als je polyester in grote hoeveelheden koopt zit je aan een prijs van rond het tientje per liter geloof ik in guldens dan wel.
Matijs
Contacteer:

Kijk, dat zijn schappelijke bedragen 8)
BartK (Adrenalin)

da-goof schreef:goddamned, ze kennen je toch ook overal hoor. BartK, had die naam al wel eens eerder gezien, maar waar staat die K voor? Trouwens m'n rooie R4 al rond zien rijden, hij is eindelijk af, na bijna 3 jaar sleutelen.
Die K staat voor Kennis. Ik heb je nog niet zien rijden in je R4, zal er nog wel een keer van komen :wink: .
Plaats reactie