Status update[Turbo is dood]
-
- Contacteer:
Hoi jongens... ik heb weer eens een klusje...
Gister nacht zonder problemen en met turbo naar huis gereden.
Heb hem netjes uitlaten draaien etc etc..
Toen lekker een paar uurtjes geslapen. Daarna om 2 uur s'middags de auto gestart in de bloed hete zon.
Toen in eens kwam de Turbo niet meer op..... Dus deed het gelijk niet meer. Zou iets zijn gaan lekken of verstoppend door die bloedhete zon?
Dus toen maar auto zonder turbo naar huis gereden... (ik was bij m'n vriendin thuis)
Thuis alle druk slangen na gelopen. Kon niks fout vinden. Dus voor de zekerheid alle klemmen er af en weer vast. Ik heb ook even gekeken of de stelschroef van de actuator naar de klep nog kon bewegen.. Deed hij ook gewoon netjes. Tevens is het een anderhalve maand oude revisie turbo. (Turbo World) Dus lijkt me geen Turbo probleem. Vooral daar ik hem best netjes behandel....
Daarna test gereden en weer totaal geen turbo druk.
Zelfs met stationair draaien niet eens iets van druk. Meter komt ook niet meer ietjes op bij stationair zoals normaal..
Het Turbo huis word wel gewoon zachtjes warm. Want de uitlaat is gewoon lekvrij dus uitlaat kant loopt wel gewoon.
Waar zou ik nog meer naar kunnen kijken? Er moet een slang iets lekken of fout zijn....
De aansluiting is overigens gewoon standaard. Dus geen cup aansluiting.
Het enige waar ik niet op lekken kon controleren was het dashboard turbo druk metertje... de slang zit er wel goed op. Maar waar hij van doorzichtig slangetje op zwarte slang overgaat kan ik niet zien.
Dus allereerst de vraag....
Hoe werkt de actuator precies? Hij krijgt druk en duwd dan de veer in het actuator huis in? En hierdoor beweegt het schroef stangetje en word de klep opengeduwd waardoor de overbrengen van draaien naar het slakkehuis begint/toeneemt....
Ik denk dus dat er bij mij geen druk op de slang staat die de veer doet indrukken.... (of hij verliest die druk ergens)
Dus dan zou er iets in de carburateur fout moeten zijn? Want daar zuigt/blaast hij doorheen...
Kan iemand me helpen hiermee... alle uitleg/ideeen is/zijn welkom..
Gister nacht zonder problemen en met turbo naar huis gereden.
Heb hem netjes uitlaten draaien etc etc..
Toen lekker een paar uurtjes geslapen. Daarna om 2 uur s'middags de auto gestart in de bloed hete zon.
Toen in eens kwam de Turbo niet meer op..... Dus deed het gelijk niet meer. Zou iets zijn gaan lekken of verstoppend door die bloedhete zon?
Dus toen maar auto zonder turbo naar huis gereden... (ik was bij m'n vriendin thuis)
Thuis alle druk slangen na gelopen. Kon niks fout vinden. Dus voor de zekerheid alle klemmen er af en weer vast. Ik heb ook even gekeken of de stelschroef van de actuator naar de klep nog kon bewegen.. Deed hij ook gewoon netjes. Tevens is het een anderhalve maand oude revisie turbo. (Turbo World) Dus lijkt me geen Turbo probleem. Vooral daar ik hem best netjes behandel....
Daarna test gereden en weer totaal geen turbo druk.
Zelfs met stationair draaien niet eens iets van druk. Meter komt ook niet meer ietjes op bij stationair zoals normaal..
Het Turbo huis word wel gewoon zachtjes warm. Want de uitlaat is gewoon lekvrij dus uitlaat kant loopt wel gewoon.
Waar zou ik nog meer naar kunnen kijken? Er moet een slang iets lekken of fout zijn....
De aansluiting is overigens gewoon standaard. Dus geen cup aansluiting.
Het enige waar ik niet op lekken kon controleren was het dashboard turbo druk metertje... de slang zit er wel goed op. Maar waar hij van doorzichtig slangetje op zwarte slang overgaat kan ik niet zien.
Dus allereerst de vraag....
Hoe werkt de actuator precies? Hij krijgt druk en duwd dan de veer in het actuator huis in? En hierdoor beweegt het schroef stangetje en word de klep opengeduwd waardoor de overbrengen van draaien naar het slakkehuis begint/toeneemt....
Ik denk dus dat er bij mij geen druk op de slang staat die de veer doet indrukken.... (of hij verliest die druk ergens)
Dus dan zou er iets in de carburateur fout moeten zijn? Want daar zuigt/blaast hij doorheen...
Kan iemand me helpen hiermee... alle uitleg/ideeen is/zijn welkom..
Laatst gewijzigd door RickGT TURBO op ma 3 jun 2002 19:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Nee. De uitlaatlucht stroomt door de turbo. De turbo begint druk op te bouwen. Het slangetje op de actuator 'bevat' deze druk. Bij een bepaalde hoogte hiervan (normaal dus 0,6 bar) drukt de actuator dat schroefstangetje uit, welke de klep van de wastegate OPEN zet. Nu gaat de uitlaatlucht door de wastegate, dus LANGS de turbo, en bouwt de turbo geen druk meer op!! Dus de druk zakt in principe, en de klep gaat weer dicht en zo blijft ie dus op 0.6 bar hangen.
Het kan bij jou dus niet direct aan de werking van de actuator liggen. Wel kan het zijn dat je wastegate om een of andere reden open blijft staan, kijk hier es naar. Kijk es of de 'schroefstang' die uit de actuator komt niet nog eruit staat. Misschien blijft ie hangen! Dit kan gebeuren. Dus je wastegate staat steeds open en je uitlaatlucht komt dus niet door de turbo!
Snap je?
Mzzl!
Riel.
Het kan bij jou dus niet direct aan de werking van de actuator liggen. Wel kan het zijn dat je wastegate om een of andere reden open blijft staan, kijk hier es naar. Kijk es of de 'schroefstang' die uit de actuator komt niet nog eruit staat. Misschien blijft ie hangen! Dit kan gebeuren. Dus je wastegate staat steeds open en je uitlaatlucht komt dus niet door de turbo!
Snap je?
Mzzl!
Riel.
Bij een gereviseerde turbo worden de actuator en wastegate toch gelijk gereviseerd meegeleverd?
Je zou eens kunnen controleren of de turbo-as niet vastgeslagen is door de aanzuigbuis van je luchtfilter even los te halen...
Je zou eens kunnen controleren of de turbo-as niet vastgeslagen is door de aanzuigbuis van je luchtfilter even los te halen...
there is no spoon.
-
- Contacteer:
Nee, want de motor wordt ook niet geblazen...Steven(ventieldopje) schreef:Misschien een simpele:
Is niet gewoon je turbodrukmeter stuk?
-
- Contacteer:
Hoi Riel;Riël schreef: Het kan bij jou dus niet direct aan de werking van de actuator liggen. Wel kan het zijn dat je wastegate om een of andere reden open blijft staan, kijk hier es naar. Kijk es of de 'schroefstang' die uit de actuator komt niet nog eruit staat. Misschien blijft ie hangen! Dit kan gebeuren. Dus je wastegate staat steeds open en je uitlaatlucht komt
Riel.
hoe kan ik dit het makelijkst testen zonder de Turbo uit te bouwen.
Want de schroef plus klep hendeltje kunnen gewoon heen en weer bewegen... (boven op het huis/in het zicht)
-
- Contacteer:
Dat ga ik gelijk even doen vanavond zodra ik thuis kom.Tijn schreef:Bij een gereviseerde turbo worden de actuator en wastegate toch gelijk gereviseerd meegeleverd?
Zou wel heel erg gaar zijn als dat is gebeurt.
Want ik vind toch echt dat een revisie Turbo die ze dan nog Hybride noemen na anderhalve maand heel voorzichtig gebruik dat niet mag doen.
RickGT TURBO schreef:Hoi Riel;Riël schreef: Het kan bij jou dus niet direct aan de werking van de actuator liggen. Wel kan het zijn dat je wastegate om een of andere reden open blijft staan, kijk hier es naar. Kijk es of de 'schroefstang' die uit de actuator komt niet nog eruit staat. Misschien blijft ie hangen! Dit kan gebeuren. Dus je wastegate staat steeds open en je uitlaatlucht komt
Riel.
hoe kan ik dit het makelijkst testen zonder de Turbo uit te bouwen.
Want de schroef plus klep hendeltje kunnen gewoon heen en weer bewegen... (boven op het huis/in het zicht)
Gewoon? Zit er niet enige weerstand achter? Weet niet of het mij lukt met mijn hand in elk geval ... Testen kun je het door op de achterste nippel van de actuator wat lucht te blazen. Haal je de vooste er even vanaf. De achterste is dus die nippel die NIET aan de kant van de schroefpin zit. Als je hier + - 0,6 bar opzet moet je de wastegate kunnen zien bewegen.
Zet alles erop en start de auto. Ga nu weer bij de kap staan en kijk es of de wastegate niet open gaat zogauw de uitlaat ertegenaan blaast?? Geef es wat gas met je hand op de carb of je er iets ziet bewegen.
Er wordt idd een andere actuator bijgeleverd toch maar als ze deze weer een beetje k*t inmekaar hebben gezet?? Ik hoop dat het daaraan ligt eerlijk gezegd ...
-
- Contacteer:
Er beweegt helemaal niks...Riël schreef: Gewoon? Zit er niet enige weerstand achter? Weet niet of het mij lukt met mijn hand in elk geval ...
quote]
Ik heb het even met een schroeven draaier voorzichtig geprobeerd. Want ik weet dat er een veer in zit.
Riël schreef: Testen kun je het door op de achterste nippel van de actuator wat lucht te blazen. Haal je de vooste er even vanaf. De achterste is dus die nippel die NIET aan de kant van de schroefpin zit. Als je hier + - 0,6 bar opzet moet je de wastegate kunnen zien bewegen.
Zet alles erop en start de auto. Ga nu weer bij de kap staan en kijk es of de wastegate niet open gaat zogauw de uitlaat ertegenaan blaast?? Geef es wat gas met je hand op de carb of je er iets ziet bewegen.
Er wordt idd een andere actuator bijgeleverd toch maar als ze deze weer een beetje k*t inmekaar hebben gezet?? Ik hoop dat het daaraan ligt eerlijk gezegd ...
Maar dat komt volgens mij omdat er totaal geen druk uit de slangen komt... Dus volgens mij draaien de schoepen in het slakke huis helemaal niet...
En het is een nieuwe actuator...
Als dat het is dan vind ik ook dat ze d'r eens naar moeten kijken. Want dat vind ik niet netjes....
Ach eerst maar eens uitzoeken wat er fout is... En daarna maar eens Turbo World bellen als er inderdaad zo iets fout is....
-
- Contacteer:
ALs m'n Turbo naar de klote is dan moet ik toch eens met Turbo World gaan praten....Riël schreef:De schoepen draaien niet omdat MISSCHIEN de wastegate open staat. Probeer dat uit te zoeken. Anders denk ik toch, dat je turbo naar de ** is ...
Maar het lijkt me echt heel erg onwaarschijnlijk...
Dit probleem heb ik ook eens gehad ... toen heb ik alles nagekeken en alle slangen waren goed maar waar je snel over heen kikt is je intercooler ! deze was bij mij door midden geblazen.. als ik jou was zou ik dat even bekijken.
-
- Contacteer:
Ok...
hierbij nu even snel bevindingen...
Met stationair draaien draaien de schoepen voor niet..
Dus interkooler niet kapot geblazen..
Toen dus afkoelen en helemaal open gemaakt (uitlaat zijde).
Het asje plus schoepen draait gewoon perfect met de vingers... Dus niet olie tekort en vast lopen.
Toen klep gevoelt..
Werkt ook perfect...
Maar als met stationair de schoepen niet draaien moet volgens mij haast wel zo zijn dat de klep openstaat.
Dus nu aller eerst even een simpele vraag...
Met stationair draaien dan moet de klep toch helemaal dicht staan?
Want dan loopt hij gewoon door de schoepjes heen...
Toch??????????
Ik heb nu even de klep met de hand bewogen en die sluit ook gewoon af. Maar ik weet dus niet of hij lekte...
Nu kom ik bij het test traject uit...
Ik kan natuurlijk niet testen met de downpipe er af neem ik aan... ivm ontploffing van te rijk mengesl in het uitlaat traject....
Of is daar een handige tip voor?
hierbij nu even snel bevindingen...
Met stationair draaien draaien de schoepen voor niet..
Dus interkooler niet kapot geblazen..
Toen dus afkoelen en helemaal open gemaakt (uitlaat zijde).
Het asje plus schoepen draait gewoon perfect met de vingers... Dus niet olie tekort en vast lopen.
Toen klep gevoelt..
Werkt ook perfect...
Maar als met stationair de schoepen niet draaien moet volgens mij haast wel zo zijn dat de klep openstaat.
Dus nu aller eerst even een simpele vraag...
Met stationair draaien dan moet de klep toch helemaal dicht staan?
Want dan loopt hij gewoon door de schoepjes heen...
Toch??????????
Ik heb nu even de klep met de hand bewogen en die sluit ook gewoon af. Maar ik weet dus niet of hij lekte...
Nu kom ik bij het test traject uit...
Ik kan natuurlijk niet testen met de downpipe er af neem ik aan... ivm ontploffing van te rijk mengesl in het uitlaat traject....
Of is daar een handige tip voor?
-
- Contacteer:
Ben zo wie zo niet heel erg blij met hun revisie werk. Ik vind dat ze de turbo nog met te veel as speling hebben afgeleverd....Steven(ventieldopje) schreef:Zoek en gij zult vinden.
Maar het zou aardig naadje zijn als ie nu al stuk is gelopuh...
-
- Contacteer:
Ja, begrijp ik heel goed. Maar dat is hier duidelijk niet het geval. Kan je ook aan de staat van de turbo zien.Roy (Signaalkabel) schreef:Ja en als je turbo naar de *** is verteld turbo world het standaard verhaal. Te warm geworden, veel te hard gereden blablabla
-
- Contacteer:
\Menno schreef:zo'n turbo hoort speling te hebben, das inherent aan de methode van lagering.
Als ik je verhaal zo lees zou ik eerst eens heel goed je slangen en je intercooler checken.
Menno dat heb ik dus gister gedaan. Ik dacht (en denk het eigenlijk nog steeds) dat het de slangen is...
Dus voordat ik iets groters ging doen heb ik dat gecheckt. En kon niks vinden.. Alle maal nieuwe slangklemmen overal opgezet ook nog.
Dus vanavond als eerste de luchtinlaat slang van het luchtfilter-turbo afgehaald. Toen gekeken of stationair de turbo draaide... En de schoepen bleven stilstaan. Dus dan moet het uitlaatgas toch anders ontstappen?
Dus een openstaande klep dacht ik zo...
Maar die bewoog gewoon zoals het hoorde...
Echt raar is dit...
Heb ik het fout dat de schoepen horen te draaien met stationair... toch ook gewoon??
Ja kijk es als je een peut gas geeft. Misschien is de wastegate kapot?? dat het pinnetje wel draait maar de klep nix doet cq. afgebroken is. Ik blijf erbij dat je daar ergens moet zoeken.
En die anti-terugslag klep?? DIe had ik ook om een of andere reden naar de haaien. Ik weet niet of dat wat uitmaakt, maar sluit je systeem es ff a la cup-versie aan, dat haalde bij mij de problemen weg !!
En die anti-terugslag klep?? DIe had ik ook om een of andere reden naar de haaien. Ik weet niet of dat wat uitmaakt, maar sluit je systeem es ff a la cup-versie aan, dat haalde bij mij de problemen weg !!
Laatst gewijzigd door Riël op ma 3 jun 2002 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
dus je hebt ook de wastegate-stang bewogen. Die moet toch behoorlijk gespannen staan door de 'actuator' zodat dat heel zwaar gaat?
Dat heb ik vant weekend zo mogen voelen in een R4AT.
Als het bewegen van de wastegate-stang nou eens heel licht gaat zou het kunnen zijn dat de veer in de actuator gebroken is. Dan hebbie ook ineens geen druk meer.

Als het bewegen van de wastegate-stang nou eens heel licht gaat zou het kunnen zijn dat de veer in de actuator gebroken is. Dan hebbie ook ineens geen druk meer.
Ja dus?? Was bij mijn 21 precies hetzelfde. Je hebt daar gerantie totdat je in je auto gestapt bent. Als je later terug komt is het nooit hun fout want tja... hun zijn de experts :-*RickGT TURBO schreef:Ja, begrijp ik heel goed. Maar dat is hier duidelijk niet het geval. Kan je ook aan de staat van de turbo zien.Roy (Signaalkabel) schreef:Ja en als je turbo naar de *** is verteld turbo world het standaard verhaal. Te warm geworden, veel te hard gereden blablabla
5 GT Turbo '88 GT5
-
- Contacteer:
Vervelend maar waar..Roy (Signaalkabel) schreef:Ja dus?? Was bij mijn 21 precies hetzelfde. Je hebt daar gerantie totdat je in je auto gestapt bent. Als je later terug komt is het nooit hun fout want tja... hun zijn de experts :-*RickGT TURBO schreef:Ja, begrijp ik heel goed. Maar dat is hier duidelijk niet het geval. Kan je ook aan de staat van de turbo zien.Roy (Signaalkabel) schreef:Ja en als je turbo naar de *** is verteld turbo world het standaard verhaal. Te warm geworden, veel te hard gereden blablabla
-
- Contacteer:
robert schreef:dus je hebt ook de wastegate-stang bewogen. Die moet toch behoorlijk gespannen staan door de 'actuator' zodat dat heel zwaar gaat?
Nee nee veer is heel.. Gaat zeker moeilijk...
Ik heb om de klep te testen het los gemaakt. Want wil de veer niet onnoodzakelijk laten lijden.
Je krijgt wel een garantie kaart en al die crap mee maar als je erom komt is het nooit hun fout.
En dit is trouwens een slechte ervaring die ik heb meegemaakt. Waarschijnlijk zijn er ook wel mensen die goede ervaringen hebben.
En dit is trouwens een slechte ervaring die ik heb meegemaakt. Waarschijnlijk zijn er ook wel mensen die goede ervaringen hebben.
5 GT Turbo '88 GT5
-
- Contacteer:
Waste gate klep heb ik getest. Het zit nog heel in mekaar en kan vrij bewegen (toen ik hem lost had gemaakt van de actuator).Riël schreef:Ja kijk es als je een peut gas geeft. Misschien is de wastegate kapot?? dat het pinnetje wel draait maar de klep nix doet cq. afgebroken is. Ik blijf erbij dat je daar ergens moet zoeken.
Dus dat is heel.
Maar wat is de anti terugslag klep? zit dat bij de actuator? (effe hard op denke....)
<ik denk het wel want je hebt het over testen dmv cup aan te sluiten>
Ik ga nu het geheel aan de uitlaat kant weer in mekaar zetten en dan eens even testen of hij nu wel de schoepen laat draaien...
Dat zou niet samen moeten hangen met de slangen zo lang de klep dicht geduwd word door de veer horen volgens mij de schoepen te draaien door het uitlaat gas......
-
- Contacteer:
Oh das leuk... Maar bij mij werd verteld dat ik garantie had tot om de hoek... of te wel dus niks...Roy (Signaalkabel) schreef:Je krijgt wel een garantie kaart en al die crap mee maar als je erom komt is het nooit hun fout.
Heb inderdaad geen garantie kaart ofzo gekregen van ze...
Pfff sorry maar dit valt in de klasse miereneukerij...
Je moet je niet zoveel zorgen maken om je bakkie... Tuurlijk kan alles kapot, maar je kunt wel overdrijven....
Ik ga toch ooknie elke x als ik thuis kom me auto op bokken zetten omdat anders de banden doorzakken op 1 punt?
Geen zorgen voor morgen, halee!
Je moet je niet zoveel zorgen maken om je bakkie... Tuurlijk kan alles kapot, maar je kunt wel overdrijven....
Ik ga toch ooknie elke x als ik thuis kom me auto op bokken zetten omdat anders de banden doorzakken op 1 punt?
Wat valt onder de klasse mierenneukerij?Steven(ventieldopje) schreef:Pfff sorry maar dit valt in de klasse miereneukerij...
Jah was ff onduidelijk, ik probeer altijd zo min mogelijk te quoten voor het overzicht.Merijn schreef:Wat valt onder de klasse mierenneukerij?Steven(ventieldopje) schreef:Pfff sorry maar dit valt in de klasse miereneukerij...
Alleen was ik dit x iets te laat met posten en zat er vanalles tussen.
Het slaat dus op het veertje van de actuator losmaken zodat je em niet belast.