Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Arjen

Weet iemand waar de code 87 voor staat op een relais. Aan de kleur te zien en de dikte zou het een + kabel moeten zijn. Maar waarvandaan ?
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Arjen, als je een gewoon Hella relais hebt liggen, moet je even op het plaatje kijken op 1 van de zijden van het relais, daar staat het wel op meen ik.
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Electronic freak

De code houd volgens mij in de positie en het aantal contakten.
Arjen

Ik heb net ff mijn oude relais doorgemeten en die is dus dood. Net ff bij de dealer besteld en gelukkig had een andere dealer hem nog liggen bij de incourante onderdelen--> korting !!!!

Hopelijk kan ik aan het eind van de week nu weer op benzine tuffen.
Arjen

Ik heb nu dus een nieuw relais. Het is niet hetzelfde relais (typenr) als mijn oude. Maar de nieuwe werd door de comp bij Mr Renault aangegeven als eentje die het ook zou moeten doen. Niet dus!

Tenzij er ook nog ergens een fout in de bedrading zit. De bedrading richting pomp is oke. Op het relais zitten 5 aansluitingen.

Draadkleur + nummer aansluiting op relais:

- plus richting de pomp (dikke rode draad, nr 87)
- dunne rode draad (plus over contact, nr 15)
- dikke grijze draad (constant plus, nr 30)

En dan nog 2 zwarte draden, nr 31 en 31b. Ik neem aan dat dit beide massadraden zijn ? Dat zou moeten betekenen dat ik tussen een plus en massa een spanning zou moeten kunnen meten ?
gille
Contacteer:

volgens mij is dat toch de zelfde als bij een GTT dus die vraagbak van die coupe voldoet die nie aan u vraag je weet wel die dat je kunt downloaden in bepaalde delen dat heeft mij geholpen met de problemen van de bobine bedrading
Arjen

Staan in die Cup-handleiding ook electrische schema's? Ik vraag dit omdat ik alles via tam-tam moet downloaden. Wanneer ik uren bezig ben en het staat er niet in, dan is dat zonde van de tijd/geld.
gille
Contacteer:

Arjen schreef:Staan in die Cup-handleiding ook electrische schema's? Ik vraag dit omdat ik alles via tam-tam moet downloaden. Wanneer ik uren bezig ben en het staat er niet in, dan is dat zonde van de tijd/geld.
weet nie 100% juist maar van de GTT stond er wel bij de elektrische gedeelte van de bobine en waar die draden heen gaan naar+- en pingelsensor en opnemer vliegwiel dus denk ik dat er de rest ook wel zal bijstaan ergens suc6 en groetjes
Arjen

Vanavond maar ff naar de bieb geweest om ff in de vraagbaak te koekeloeren. Is de vraagbaak van de 5 uitgeleend. Gelukkig hebben ze ook nog van die groene ringbanden van Kluwer, dus daar maar ff ingekeken.

Is 1 of andere rukker me voor geweest en heeft alle electrische schema's van de 5 eruit gejat en mee naar huis genomen. Ik nog ff kijken of er nog andere Renaults waren, met hetzelfde soort relais. En ja hoor, the good old R18 heeft hetzelfde relais. Voor zover ik kan zien komt er bij mijn relais geen toerentalsignaal binnen vanaf de ontsteking.

Nu weet ik in ieder geval wat het probleem is en waar ik moet zoeken.

Beter!!!!!
Arjen

Nog ff een vraagje:

Gaat de brandstofpomp van een 5 GT ook draaien wanneer je de auto op contact zet ? Of gaat ie pas draaien wanneer je echt start ?
Steven
Car: M536

Mijne is omgeleid omdat het relais kapot was geloof ik, dus die draait al bij het omhalen van het contact.
Arjen

Maar dat is dus niet standaard ?
Steven
Car: M536

Zover ik weet niet, want de mijne hoor je nogal duidelijk en ik hoor het bij andere gt's niet.

Maar hang me er niet aan op ;)
Menno

std pas wanneer je echt start.
rev it like a rental
Arjen

Kun je wel gewoon een spanning meten op de draad ? Ik neem aan dat het relais en ook de toerenteller, hier pulsjes uit berekend ?
Menno

toerenteller krijgt vanaf de ontsteking 't zelfde signaal als naar de bobine gaat.
rev it like a rental
Arjen

Aha, dan ben ik nu wel achter het probleem. Ik heb ooit een keer , wegens draadbreuk,de draad vervangen die van de ontsteking richting de toerenteller loopt. Heb er toen nooit aan gedacht dat er nog een aftakking in draad zou kunnen zitten die richting het relais gaat. Oftewel ff een kabeltje trekken en dan starten, lopen !
Arjen

Nou, de pomp en het relais werken, maar lopen doet hij nog niet. De benzine komt nu tot de carb. Wanneer ik de stop van de vlotterkamer eruit draai stroomt daar ook benzine uit. Toch slaat de motor of wanneer ik hem van LPG op benzine zet. Heeft iemand misschien een idee waarom ? Kan er nog iets fout zijn met de carb ? De stationair en de hoofdsproeier zijn oke. Al zat de stationairsproeier eerst wel verstopt met wit/groene aanslag.
gille
Contacteer:

Arjen schreef:Nou, de pomp en het relais werken, maar lopen doet hij nog niet. De benzine komt nu tot de carb. Wanneer ik de stop van de vlotterkamer eruit draai stroomt daar ook benzine uit. Toch slaat de motor of wanneer ik hem van LPG op benzine zet. Heeft iemand misschien een idee waarom ? Kan er nog iets fout zijn met de carb ? De stationair en de hoofdsproeier zijn oke. Al zat de stationairsproeier eerst wel verstopt met wit/groene aanslag.
goede raad neem carbu er ff af demonteer sproeiers en konsoorten ,kuis die eens goed uit en monteer alles terug en stel dat allemaal goed af vraagje heb je wel onsteking????
Arjen

Ik heb de ontsteking nog niet gechecked maar de bougies die worden niet nat. Ook ruik je geen benzinegeur uit de uitlaat. Ik heb net de vlotter gechecked en de vlotterkamer schoongemaakt. De hoofdsproeier is ook gewoon open. Maar starten doet ie nog steeds niet.
gille
Contacteer:

check ff je pomp terug eens want bij lang stilstaan doen die ook gekke kuren normaal kun je als je met 2 bent checken dat er benzine uitkomt als je de motor laat rondgaan en zit er geen filter tussen je leiding die verklooid is van het stilstaan
Arjen

Ik heb gewoon de aanvoerslang van de benzine bij de carb losgehaald. Dan ff starten en dan gutst de benzine er in grote hoeveelheden uit.

Dus de benzine komt tot de carb en komt niet in de motor.
gille
Contacteer:

nee dus en je vlotter hapert nie als je nu eens met startpilot ff probeert te starten gewoon een beetje in je luchtfilter doen nie te veel wegens backfire aja hoe was de staat van je sproeiersen je vlotter hoe ziet of zag ie er uit
Arjen

De stationairsproeier zat eerst dicht met witte drab. Die heb ik met carb-cleaner weer open gemaakt. De hoofdsproeier was gewoon open. De vlotter was ook gewoon gangbaar, alleen stond de vlotterkamer maar halfvol met benzine. Ook zat er witte zooi onderin. Dat heb ik ook ff schoongemaakt.

Soms start ie heel even op benzine om na 1 seconde meteen weer af te slaan.

Ik zal deze week nog ff het filter onder de auto checken. Maar ik blijf erbij dat de benzine bij de carb komt.
gille
Contacteer:

Arjen schreef:De stationairsproeier zat eerst dicht met witte drab. Die heb ik met carb-cleaner weer open gemaakt. De hoofdsproeier was gewoon open. De vlotter was ook gewoon gangbaar, alleen stond de vlotterkamer maar halfvol met benzine. Ook zat er witte zooi onderin. Dat heb ik ook ff schoongemaakt.

Soms start ie heel even op benzine om na 1 seconde meteen weer af te slaan.

Ik zal deze week nog ff het filter onder de auto checken. Maar ik blijf erbij dat de benzine bij de carb komt.
met carbucleaner alleen red je het nie hoor volledig afdoen en alles uit doen desnoods ff op keukentafel leggen stukje per stukje reinigen terug monteren en starten maar
Arjen

Heb je dan overal ook nieuwe pakkingen voor nodig ? En ik neem aan dat de koelwaterslangen van de carburateur-voetverwarming dan los moeten ?
gille
Contacteer:

alles nieuwe van pakkingen ben je ineens zeker dat die nie meer lekt volledig demonteren is het beste zeg en het pointoke is dat nog goed?
Arjen

gille 21TURBO schreef:alles nieuwe van pakkingen ben je ineens zeker dat die nie meer lekt volledig demonteren is het beste zeg en het pointoke is dat nog goed?
pointoke ??????? Ik kom uit het hoge noorden en daar zijn wij niet zo slim om dit te begrijpen :wink:
Wat bedoel je daar mee?
gille
Contacteer:

Arjen schreef:
gille 21TURBO schreef:alles nieuwe van pakkingen ben je ineens zeker dat die nie meer lekt volledig demonteren is het beste zeg en het pointoke is dat nog goed?
pointoke ??????? Ik kom uit het hoge noorden en daar zijn wij niet zo slim om dit te begrijpen :wink:
Wat bedoel je daar mee?
onder de vlotter als je dat staafje lost zit er toch een piramide soortgelijk ding met dat kopje dat veert kijk dat eens na dat da nog wel veert dus als er benzine inkomt lift dat de vlotter en komt dat kopje uit dat piramide gedoe dat noemen wij een pointoke (belgen he) :lol: :lol: :wink: kijk dat ook maar eens na
Arjen

Aha, volgens mij noemen wij dat hier vlotternaald :)
Die beweegt wel, maar die piramyde waar hij in zit heb ik nog niet bekeken. Die kreeg ik niet zo 1,2,3 los. Ik zal de vlotter er wel ff afhalen, zodat ik er dan beter bij kan.

Alvast bedankt voor het meedenken.
gille
Contacteer:

Arjen schreef:Aha, volgens mij noemen wij dat hier vlotternaald :)
Die beweegt wel, maar die piramyde waar hij in zit heb ik nog niet bekeken. Die kreeg ik niet zo 1,2,3 los. Ik zal de vlotter er wel ff afhalen, zodat ik er dan beter bij kan.

Alvast bedankt voor het meedenken.
youe welcomme
Arjen

Ik heb vandaag ff de carb losgehaald. Alles was schoon, behalve......een klein gaatje achter de stationairsproeier. Die heb ik ff schoongemaakt. En daarna liep ie op benzine !!!! Nog niet echt mooi, maar dat lijkt me een kwestie van alles ff schoonrijden en afstellen. Morgen alleen nog ff nieuwe pakkingen en slangklemmen halen, zodat ik zeker weet dat alles dan goed is.

Yippie!!!!!!!!!! :)
gille
Contacteer:

kap bij je eerst tank maar van die kuiser erin kan nooit kwaad en voor de rest suc6 groetjes
Arjen

Dat was ik inderdaad wel van plan.
Arjen

Stationair loopt ie nu redelijk, maar wanneer ik ga rijden en de turbodruk inkomt gaat hij inhouden en doet eigenlijk niet veel meer:

- benzinedrukregelaar ?
- valse lucht via de carb ?
- of gewoon toch nog een kanaaltje verstopt in de carb ?

Weet iemand wat het meest voor de hand liggend is?
Plaats reactie