Geluidje bij het starten.

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Serge1916V

Als ik mijn 19 16V start dan maakt hij een ratel geluid op het moment dat hij aanslaat.
Kan dat de startmotor zijn ?
die doordraait, letterlijk & figuurlijk. :lol:
jeroen.k

Heb geen 16v en heb er ook geen verstand van , maar......heb hier wel eens gelezen dat dat stotende kleppen oid zijn, waar bijna elke 16v last van heeft als die koud is.
Serge1916V

Dit is dus als er speling op je kleppen zit.
Want als er geen speling op zit dan moet het allemaal goed zijn. Toch ? :D
jeroen.k

zoals ik zei, ben geen expert, maar volgens mij heeft een 16v een automatisch kleppenstelmechanisme? En die stelt dat bij? Maar er was een mooie naam voor. Zal het ff opzoeken of mischien dat er strax mensen komen die weten wat ik bedoel. :)
Ben

het kan ook je startmotor tandwiel zijn die niet goe dpakt op je starterskrans. Klinkt eng en molt je tandjes. Als het zo is kan je en een nieuwe starterskrans en startmotor halen. Meestal zijn bijde tandwielen beschadigd.

Geen idee of dit je ratel probleempje is.
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

Klinkt die "ratel" alsof je verkeerd schakeld zeg maar??

Een naar geluidje??

Dat had ik namenlijk ook met mn "leen 19GTX".
Precies als-ie aanslaat maakte hij dat geluid.
En soms zelfs al af en toe een keertje voor dat-ie starte.

Volgens de eigenaar van de auto was dat de startmotor.
Hij zei dat-ie dat al heel lang had, en dat-ie t zo liet zolang hij t nog gewoon goed deed.

Ik weet verder dus ook niet precies wat t is, maar hij starte bij mij wel gewoon nog altijd goed.

succes.

mazzl.
Stefijn

Waarschijnlijk koolborstels van de startmotor?

Ik heb dat ook al minimaal 2 jaar, en zolang hij start doe ik er niks aan.
Bart V

als je echt KGGGGGG hoord is het je startmotor die effe blijft hangen (zelfde effect als de motor starten terwijl deze draait) vriend van mij had het met zn 5, bij hem zat hij helemaal vast en draaide sn startmotor mee met zn motor. binnen een paar minuten was zn startmotor dood. als het blijft zal je waarschijnlijk aan een andere startmotor moeten gaan denken.

mazzel
Serge1916V

Dit gebeurt ook niet elke keer, maar wel bijna elke keer.
Het lijkt erop dat de startmotor doorschiet ofzo.
HIj start altijd gewoon goed, ik laat dit ook gewoon zo, tot ie het niet meer doet. Dan zie ik wel weer verder, is zo'n startmotor trouwens duur ??
Waar zit dat ding onder de motorkap ? links recht ?? of bij de koelvloeistof ? ruitenwisservloeistof ?
Weet iemand dit ?

Gr
Thnx :)
Serge1916V

Volgens mij zijn het de wiellagers.
Hoe kan ik controleren of het inderdaad mijn wiellagers zijn ??
Moet ik dan tegen dat wiel lopen schoppen? :D
of moet het wiel eraf ?

gr
serge
Bart V

Confusedsb schreef:Volgens mij zijn het de wiellagers.
Hoe kan ik controleren of het inderdaad mijn wiellagers zijn ??
Moet ik dan tegen dat wiel lopen schoppen? :D
of moet het wiel eraf ?

gr
serge
huh????? ik volg het ffies niet meer nu.

als je wiellagers verrot zijn hoor je dat tijdens het rijden (duh) een zoemend geluid. het word erger of minder erg als je naar links of rechts stuurt. probeer dit op een stille asfaltweg, dan kan je alles perfect horen.

succes
Serge1916V

Ohhh sorry :D
Ik ben aant werk en tegelijk op het forum :)
Ik ben een beetje in de war.
Maar als ik rijd en ik rijd harder als 60 dan maakt ie een tering herrie tot de 110 km/h en als je dan harder gaat dan word het weer minder.

Weet je of het duur is zo'n wiellager ?
En is dat makkelijk om zelf te doen ?

Gr
Serge
Serge1916V

niemand ??
Weten jullie dat niet ? :lol:
Stefijn

?

Bij het starten maakt ie een raar geluid - als je stilstaat dus - en je denkt dat het de wiellagers zijn?!

nu ben IK confused...
Pieter
Contacteer:

Het verschil tussen het ratelen van je startmotor en het tikken van je klepen is echt heeeeel groot. Als je het echt niet weet en vraag het eens bji een garage als je start.

Als het het tikken van je kleppen is, komt dat omdat de hydraulische klepstoters eerst met olie moeten worden gevuld voordat ze de gewenste stand innemen. Die olie moet eerst vanuit de oliepomp naar boven, in die tijd kunnen je kleppen tikken.

Als het je startmotor is, kan het zijn dat hij niet goed terugschiet (van de starterkrans af) als je klaar bent met starten. Als hij maar half terugschiet, kan het zijn dat hij even in aanraking komt met de tanden van je starterkrans zonder dat de tanden nog in elkaar grijpen.

Wat je wiellagers betreft, want dat kan hier niets mee te maken hebben:

- Zelf doen kan, maar ik raad je aan gewoon naar een garage te gaan (daar hebben ze een speciale pers als het goed is) , want qua arbeidsuren kost het je bijna niets. Koop zelf nieuwe lagers, demonteer je naaf/ schijf en ga daarmee naar de garage. Ik weet zeker dat ze in minder dan tien minuten klaar zijn.

Als je het wilt controleren moet je even je wielen opkrikken en kijken of er speling te voelen is. Als het je voorwielen zijn kan een versleten aandrijfas overigens ook speling veroorzaken.
Haas
Car: Megane RS

Bart V schreef:als je echt KGGGGGG hoort...
uuuh....hoe zegt u?? KGGGGGG.....??? ah...zo:D....:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Serge1916V

Van de startmotor denk ik dan dat het te laat terug schiet.
Want ik dacht in het begin dat ik gewoon te lang de sleutel omdraaide om te starten, dus probeerde ik zo snel mogelijk de sleutel los te laten wanneer de motor aansloeg. Maar dat bleek niet te helpen :D
Dus denk ik dat de tandwielen te traag van elkaar afgaan. Het gebeurd ook af en toe....maar wel een scary geluidje.

Wat de wielagerbetreft.
Als ik rijd en kom boven de 60 dan begint er een ZOEM die door heel de auto heen dreunt en als je harder rijdt en zachter dan word het minder en harder.
Soms doet ie het ook gewoon ff niet, ik hoor ook tijdens het rijden/optrekken net alsof je uitlaat los zit ofzo.
Dat kan allemaal wel de wielager zijn voor zover ik weet.
Ik ga in ieder geval die lager zaterdag zelf vervangen.
Is piece a cake 8) , als je een poelitrekker hebt in ieder geval.
Maar dat zal wel lukken, hoop ik.
Ik houd jullie op de hoogte.

Gr
Serge
Plaats reactie