[5gtt] Slepend aanlopend geluid; versnelling of koppeling???

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Goof

Ok guys,
ik heb jullie hulp nodig.

Gistermiddag hoorde ik een luid geluid wat ik absloluut niet vertrouw.
Onderweg naar huis reed ik over de A44. Het laatste stuk richting Wassenaar was ik lekker aan het trappen, 140, 150 km/u.
Op een gegeven moment laat ik me gas los (ja, soms moet dat) er hoor ik toch een bak herrie, echt een slepend aanlopend geluid :(, klonk als metaal.
Het geluid hield aan tot de snelheid behoorlijk verminderd was.

Bij het naderen van Wassenaar bemerkte ik dat het geluid zich sowieso voordeed bij het intrappen van de koppeling. :(

Vreemd, en eigenlijk vervelend ook, genoeg, deed het geluid zich bij het inrijden van Den Haag natuurlijk niet meer voor :(

Iemand van jullie enig idee wat ik nu weer aan me GT heb hangen?
Laatst gewijzigd door Goof op wo 29 mei 2002 7:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Dirk (CRX)

zet dat ding eerst eens op de krik om te checken voor speling op de wiellagers, die kunnen echt een klote lawaai maken als ze stuk zijn en dat hoeven ze niet altijd te doen..

dus op de krik en dan kijken of je speling hebt ten opzichte v/d as.. dit check je door het wiel te wiebelen..
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
Goof

Klinkt plausibel, maar hoewel ik weet dat het bedriegelijk is, had ik niet het idee dat het geluid uit die hoek kwam.
Buiten de auto (deur open) hoorde ik niet meer geluid, binnen daarintegen.... :(
Buiten dat is ie net 2 maanden door de APK heen, dus speling op me wielen???
Anonymous

Ik denk dat het van je versnellingsbak komt, check het olieniveau ff. Dopje aan de voorkant eraf en ff je vinger door het gat steken. Het niveau moet gelijk staan aan het schroefdraad.
Goof

Mmmm, dat moest ik idd maar 's checken.
Ga ik me vriendelijke vriend maar weer 's aankijken, of ik ff gebruik van z'n brug/put mag maken.
Abel
Über-Spammer

Chek gelijk je remmen. Misschien dat 1 van die blijven hangen...
Goof

Abel schreef:remmen
Net nieuw! Nou ja, 2 maanden.
Nogmaals, het geluid lijkt NIET uit de hoek van de wielen te komen.
Abel
Über-Spammer

FF krikje er onder en je weet het zeker... Het kan zijn dat hij net ne vrij komt. Ik heb er ook nog al last van gehad. En ik kon zweren dat het niet bij mijn wiellen weg kwam.

Dus check het gewoon ff. Gissen is missen he. ;)
jeroen.k

Ik heb het ook bij mn 19! Wiellager laten vervangen, maar hielp niet. Zit na checken vrijwel zeker in de bak of de aandrijfassen, dus daar zou ik mee beginnen te controleren. Bak-olie peil en speling op de aandrijfassen
Arjen

Ik heb het bij mijn 19 ook gehad dat je soms een vreselijk slijpend geluid hoorde. Later bleek dat een van de veertjes die in de koppelingsplaat zitten eruit was. Deeltjes hiervan kwamen soms tussen de koppeling te zitten met als gevolg het genoemde geluid. Schakelt hij nog wel normaal ?
Goof

Arjen schreef:Later bleek dat een van de veertjes die in de koppelingsplaat zitten eruit was. Deeltjes hiervan kwamen soms tussen de koppeling te zitten met als gevolg het genoemde geluid. Schakelt hij nog wel normaal ?
Zo iets is eigenlijk het eerste idee dat ik bij dit geluid had. Nee, ik heb geen probleem met schakelen.
Het geluid doet zich nu niet voor, maar ook toen ik het geluid WEL hoorde was schakelen geen probleem, koppeling ging altijd al vrij zwaar.
Goof

Goof schreef: Bij het naderen van Wassenaar bemerkte ik dat het geluid zich sowieso voordeed bij het intrappen van de koppeling. :(
Remmen en wiellagers lijken me dus uitgesloten.
Iemand nog??
Menno

wat nog wel eens wil gebeuren is dat er een veer uit de koppelingsplaat springt. Deze veer hoor je de aanlopen langs de drukgroep of 't vliegwiel. Bij mij zorgde dit er tevens voor de de kopppeling niet goed meer vrij kwam, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Bij mij hoorde je 't geluid ook alleen met ingetrapte koppeling. Da's bij jou dus niet 't geval?
rev it like a rental
Goof

Menno schreef:Bij mij hoorde je 't geluid ook alleen met ingetrapte koppeling. Da's bij jou dus niet 't geval?
In eerste instantie kwam ik erachter bij gas los op hoge snelheid, stukkie later hetzelfde fenomeen bij koppeling indtrappen.
Menno

tja, wat zou 't zijn, de koppeling of de bak?

Als je stilstaand, met draaiende motor en de bak in een versnelling, de koppeling in trapt, draait er nix mee in je versnellingsbak. Als je dan toch nog rare geluiden hoort is 't dus niet de bak maar de koppeling. Of 't dan de plaat, drukgroep of druklager is kom je wel achter als je 't spul loshaalt.
rev it like a rental
Goof

Ben bang dat me weer wat te doen staat :(
Thanx, Menno 8)
Plaats reactie