koeling intercooler

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Tom
Moderator
Car: MB

Ik las van de week in de laatste autovisie een test van de nieuwe subaru impreza WRX STi (wat een bak overigens, 0-100: 5,5 sec. top:238 prijs: 48.395;- :( )

Maar ja, nu las ik dus dat die een extra koeling had voor de intercooler. Je kunt namelijk door middel van een ruitesproeier-achtige constructie water sproeien over de intercooler om deze op die manier wat beter te koelen (met alle positieve gevolgen van dien). Heeft een van jullie hier wel eens eerder van gehoord??? Ik vond het namelijk wel een aparte optie en moest uiteraard meteen aan mijn 5je denken :wink:
mathijs

zie gtt-tuning de "cybercooler" dat is ongeveer wat jij bedoelt :D
RickGT TURBO
Contacteer:

Je hebt water koeling buiten je Intercooler...
Maar je hebt ook mengsel koeling doormiddel van water injectie in je intercooler.

Ik ben momenteel dit aan het uitvogelen om d'r op te zitten in November, samen met m'n andere Carb.
clio_rally
Contacteer:

Weet niet hoe het precies zit bij de subaru, maar de extra koeling dmv een spray op de intercooler is niet echt ingewikkeld. Gewoon een beetje water op je intercooler sprayen en hij koelt nog harder. Deze optie is niet heel erg nieuw ofzo, de lancia delta integrale evo2 uit 1994 had het standaard al gemonteerd. Meeste mensen gebruiken liever 50/50 mengsel van water en methanol, schijnt nog beter te verdampen, niet te snel, niet te langzaam. Verder vind ik zo'n subaru persoonlijk niks. Spaar dan je geld uit voor een goeie integrale uit Italie. Kost je misschien 15.000 euro voor een mooie, doet 0-100 in 5.6 en topt 234... kun je hem van je overgebleven centjes nog een stuk sneller maken :D

Gijs

PS: Zijn een hoop systemen te koop die je zelf kunt monteren. Bestaan meestal uit een regelsysteempje, moet je zelf een resevoir en sproeier klussen. Sproeiermotor gewoon van je ruitenwisser jatten en spray kun je overal los kopen...
robert

de externe spray moet je alleen met water doen.
Ook al zeggen anderen dat ze methanol bijmengen, dan nog moet je dat niet dan. (want een vonkje onder de kap is zo gevonden)

Als je intern sprayed moet je het NA de interkoeler doen (anders blijft het water onderin staan, en het koelend effect is beter). Intern kan je er wel methanol bijdoen. In praktijk pak je gewoon spiritus.

Ik heb wel eens iemand gesproken die dragracede met een giga opgevokte kever. Hij koelde zijn interkoeler met een CO2 blusser! Kijk das kewl.
Michel S.
Contacteer:

Cyberspray is leuk.

Ik denk dat ik vandaad weer eens ga knutselen. Een turboschakelaar erop maken zodat als die boven de 0,9 bar komt dat de cyberspray inschakeld. Bij de 21T is dat volgens mij enorm makkelijk te maken. Hij heeft namelijk de 1ste intercooler helemaal rechtsonder bij het wiel zitten. Moet dus heel makkelijk gaan.

Alleen waar kan ik het beste het water mee vernevelen om een zo groot mogelijk oppervlak te koelen met spray.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
robert

als je het verhaal van de aquamist gasten leest zie je dat ze juist sproeien bij lage last, dus voordat ze gaan planken.
Het idee is dat de koeler dan van tevoren al extra koud is. De warmtecapaciteit vant alu zorgt er dan bij het planken ervoor dat er voldoende extra hitte opgenomen kan worden.
Het vermogen van de xtra koeling door extern sprayen is namelijk zo laag dat er tijdens het planken vrij weinig van terecht komt.
Door van te voren te koelen kan je koude in het alu bufferen.

tenminste das het aquamist verhaal.

En das ook een reden waarom ik een water/lucht "charge" koeler heb, ik heb namelijk 2 liter koud water als koude buffer.

Interne spray heeft natuurlijk wel een behoorlijk effect. Vooral met methanol of....tolueen??
Sander
Contacteer:

Het belangrijkste is volgens mij om de lucht temp. zo stabiel mogelijk te maken, zodat je daar je carb. op af kunt stellen! ( met inj. is dat natuurlijk niet zo van belang want die regelt wel wat bij ) En dat kan maar op een manier volgens mij en dat is met een water gekoelde interkoeler. En dan elektronische regel op een bepaalde temp. b.v. 25 graden.

En als mijn 2x36mm carb. werkt is dat het volgende project voor mij! ( heb al een koeler en wat zoek werk verricht )

S :D nder
Goof

Die bak was gister nog bij Ars & Ikels, vette bak hoor.
Misschien niet de mooiste, maar wel bloedsnel!
Michel S.
Contacteer:

robert schreef:als je het verhaal van de aquamist gasten leest zie je dat ze juist sproeien bij lage last, dus voordat ze gaan planken.
Het idee is dat de koeler dan van tevoren al extra koud is. De warmtecapaciteit vant alu zorgt er dan bij het planken ervoor dat er voldoende extra hitte opgenomen kan worden.
Het vermogen van de xtra koeling door extern sprayen is namelijk zo laag dat er tijdens het planken vrij weinig van terecht komt.
Door van te voren te koelen kan je koude in het alu bufferen.

tenminste das het aquamist verhaal.

En das ook een reden waarom ik een water/lucht "charge" koeler heb, ik heb namelijk 2 liter koud water als koude buffer.

Interne spray heeft natuurlijk wel een behoorlijk effect. Vooral met methanol of....tolueen??
Okee. dus we moeten van te voren goed koelen. Hoe zit het dan tijdens het rijden. Dat moet toch ook iets helpen.

Lijkt me vooral bij het sprinten handig. Ijs erin mikken met water. Gegarandeerd dat je de lucht kouder krijgt.

Bij mij is het niet van belang om de lucht een constante temp te geven. Is immers injectie die het wel bijregeld.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
RickGT TURBO
Contacteer:

En het leuke is dat zo een aquamist systeem niet eens zo heel erg duur is...
Ach wacht maar tot die van mij d'r in hangt. Dan kan je mijn ervaringen hier vast wel lezen. En dan heeft m'n tuner er ook ervaring me... :)
robert

Michel S schreef:Bij mij is het niet van belang om de lucht een constante temp te geven. Is immers injectie die het wel bijregeld.
ik heb al eens eerder verteld dat het een carb in princiepe niet uitmaakt hoe warm de lucht is, dat gaat vanzelf goed. Tenminste, het moet niet te koud zijn. Hoe heter, hoe beter verdamping. Echter hoe kouder hoe beter kwa vermogen en pingelen. wij willen het compromis verschuiven naar vermogen, dus je probeert em zo laag mogelijk te krijgen, maar niet lager dan 20 deg ofzo.

Het is nog maar de vraag of injectie altijd wel bijregeld tgv een andere inlaattemp. Want dat moet je em eerst maar eens uitleggen. En de werkelijke inlaattemp is eigenlijk niet goed te meten. (trust me, I know) De terugkoppeling door de lambdasonde zal meestal niet werken, omdat we het hier over vollast hebben, dan staatie altijd rijk en is de terugkoppeling uitgeschakeld.
Michel S.
Contacteer:

robert schreef:
Michel S schreef:Bij mij is het niet van belang om de lucht een constante temp te geven. Is immers injectie die het wel bijregeld.
ik heb al eens eerder verteld dat het een carb in princiepe niet uitmaakt hoe warm de lucht is, dat gaat vanzelf goed. Tenminste, het moet niet te koud zijn. Hoe heter, hoe beter verdamping. Echter hoe kouder hoe beter kwa vermogen en pingelen. wij willen het compromis verschuiven naar vermogen, dus je probeert em zo laag mogelijk te krijgen, maar niet lager dan 20 deg ofzo.

Het is nog maar de vraag of injectie altijd wel bijregeld tgv een andere inlaattemp. Want dat moet je em eerst maar eens uitleggen. En de werkelijke inlaattemp is eigenlijk niet goed te meten. (trust me, I know) De terugkoppeling door de lambdasonde zal meestal niet werken, omdat we het hier over vollast hebben, dan staatie altijd rijk en is de terugkoppeling uitgeschakeld.
21T heeft geen lambdasonde terugkoppeling. Zit er nu wel in, zodat ik hem een beetje in de gaten kan houde, maar zit er standard niet in.

Maar wat betreft de temp. Er zit een temp meter in de elleboog boven de gasklep. Dus hij zal de temp wel meten. Hoe nauwkeurig dat is, geen idee. Maar een verschil van 40 en 20 graden zal die toch wel meten en ook daarop corrigeren. Of zie ik dat fout??
robert

ja das zo groot, daar is zeker weten een correctie voor.
Michel S.
Contacteer:

Die autofreak hier in het dorp, ook wel bekend als schilder met de EVO VI en de lancia's, heeft zo een lancia delta EVO I of II. Die heeft dus ook die waterspray. Wel lachen. Van die waterzakken achterin.
RickGT TURBO
Contacteer:

Ik sprak net met Xero en hij vertelde me dat hij het maar niks vond. Hij kreeg het systeem maar niet goed geregeld....

Hij vond dat je dan toch echt beter NOS kon gebruiken.

Verder vertelde hij me (toen ik over Henk z'n wagentje had) dat hijzelf vorig weekend 234 pk had gedraaid op een test bank.

Dus ik heb hem gelijk gevraagt om de foto's en de scans. Die zou hij gaan regelen. Dus dat komt binnen kort ook op de site :)

Ik ga toch nog het aqua mist systeem proberen. Moet toch echt wel m'n levensduur van het blok helpen.
Michel S.
Contacteer:

RickGT TURBO schreef:Ik sprak net met Xero en hij vertelde me dat hij het maar niks vond. Hij kreeg het systeem maar niet goed geregeld....

Verder vertelde hij me (toen ik over Henk z'n wagentje had) dat hijzelf vorig weekend 234 pk had gedraaid op een test bank.

Dus ik heb hem gelijk gevraagt om de foto's en de scans. Die zou hij gaan regelen. Dus dat komt binnen kort ook op de site :)

Ik ga toch nog het aqua mist systeem proberen. Moet toch echt wel m'n levensduur van het blok helpen.
Nos is wel iets heel anders dan aquamist zoals dat cool heet.

Nos is inwendig en aqua is uitwending. Misschien vergist die zich met waterinjectie. Dat is ongeveer zoiets als aquamist, maar dat is dus wel inwendig. Alleen met water is het puur voor de koeling. Zodat je meer vermogen uit je ketel kunt halen.

Nos daarintegen is heel anders.
RickGT TURBO
Contacteer:

Michel S. schreef:
RickGT TURBO schreef:Ik sprak net met Xero en hij vertelde me dat hij het maar niks vond. Hij kreeg het systeem maar niet goed geregeld....

Nos is inwendig en aqua is uitwending. Misschien vergist die zich met waterinjectie. Dat is ongeveer zoiets als aquamist, maar dat is dus wel inwendig. Alleen met water is het puur voor de koeling. Zodat je meer vermogen uit je ketel kunt halen.

Mmm effe twee dingetjes..
1 ik was onduidelijk
en 2 je haalt wat door mekaar.

1.
Hij had aqua mist vertelde hij. En die 234 pk had hij zonder NOS zei hij... Dus ik wil graag de grafiek zien. Ben rete nieuwsgierig...

2. Aqua mist is een water injectie systeem. Het verstuift water om dus je mengsel in de carburateur en de rest van de motor te koelen..
Michel S.
Contacteer:

RickGT TURBO schreef:
Michel S. schreef:

Mmm effe twee dingetjes..
1 ik was onduidelijk
en 2 je haalt wat door mekaar.

1.
Hij had aqua mist vertelde hij. En die 234 pk had hij zonder NOS zei hij... Dus ik wil graag de grafiek zien. Ben rete nieuwsgierig...

2. Aqua mist is een water injectie systeem. Het verstuift water om dus je mengsel in de carburateur en de rest van de motor te koelen..
ik haal het door elkaar ja.
Haal Aquamist met Cyberspray door elkaar. Dom dom dom.

Maar dat komt omdat we het hier hebben over intercooler koeling. Toch. En dat is niet aquamist, das Cyberspray.

Maar goed opgelet. Laten we de zon de schuld geven :lol:
clio_rally
Contacteer:

En nog een betwerige opmerking. Aquamist is een merk, dus je kunt het beter duidelijk omschrijven, omdat er meer merken zijn die hetzelfde doen. Verder dacht ik dat ik van aqaumist juist altijd begrepen had dat het de nevel op de intercooler spoot...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
RickGT TURBO
Contacteer:

Nee, nee.. als je de site leest (ik heb ze overigens ook met ze heen en weer gemailed) dan lees je dat ze vocht inspuiten.
Dit is dus niet een water over de intercooler systeem.

Aqua Mist is inderdaad een merk. Ze hebben 4 verschillende systemen. Waar van er twee maar geschikt zijn voor op de GT.
Ik ga met het 1s systeem beginnen en kan altijd later een upgrade kopen bij ze naar het duurdere pakket.

Dat andere systeem weet ik eigenlijk nog niks van af.
Anonymous

He Rick , doe es wat aan je avatar icoon man.
Word hier misselijk elke keer waneer ik jou nick zie staan. :-* :-* :-* :-* :-* :-*
Ben

Ja Rick ik wordt er ook misselijk van :-*
RickGT TURBO
Contacteer:

Is toch lekker twee zoenende vrouwen :)

Wacht maar op m'n volgende :) hahahah

Moet er wel om lachen...
Michel S.
Contacteer:

RickGT TURBO schreef:Is toch lekker twee zoenende vrouwen :)

Wacht maar op m'n volgende :) hahahah

Moet er wel om lachen...
zodra je met zoenende kerels aankomt ga ik een poll openen voor een ban. hahahahahahaa
Matijs
Contacteer:

Ik stem voor het bannen van zoenende mannen! :D

Die aquamist spullen zien er trouwens serieus uit zeg. Wat mag dat eerste setje kosten rick?
RickGT TURBO
Contacteer:

Matijs schreef:Ik stem voor het bannen van zoenende mannen! :D

Die aquamist spullen zien er trouwens serieus uit zeg. Wat mag dat eerste setje kosten rick?
Ik moet nog even uitzoeken wat de winkel verkoop prijs is. Maar ik geloof iets van 800 gulden ex btw.
Dus pak en beet 1000 piek. En de duurdere versie zit je op 1500 ex...

Maar ik weet het niet 100% zeker...
speedline

21T heeft geen lambdasonde terugkoppeling. Zit er nu wel in, zodat ik hem een beetje in de gaten kan houde, maar zit er standard niet in.

Maar wat betreft de temp. Er zit een temp meter in de elleboog boven de gasklep. Dus hij zal de temp wel meten. Hoe nauwkeurig dat is, geen idee. Maar een verschil van 40 en 20 graden zal die toch wel meten en ook daarop corrigeren. Of zie ik dat fout??
Nou reken maar dat je regeleenheid van je J7R motor een terugkoppeling van de lamdasonde heeft.

Robert bedoelt niet iets wat jij af kunt lezen (ook een vorm van feedback !), maar de terugkoppeling naar de regeleenheid.

Dit zodat de motor in deellast-situaties in closed-loop kan draaien. Stationair en vollast draait de regeleenheid in open-loop, enerzijds omdat de motor af zou slaan en anderzijds omdat de motor zijn maximaal koppel/ vermogen niet kan ontwikkelen (iets rijk of bij sommige motoren iets arm).

Dit noemen we een REGELING, dan vindt er achteraf controle plaats over de wijziging die de regeleenheid aan de hand van parameters in een kenveld doorvoert. Indien we praten over een BESTURING vindt er achteraf geen controle plaats.

Een duidelijk verschil !

O ja, voor de evt. ontbranding van 50/50 water-alcahol koelvloeistof. Er zit al blusmiddel in het mengsel zelf :lol:

Oh ja: doe mij maar een Impreza 22B STi, nog net ff sneller :D >-) (Lancia aanhang--->>> :( NIET SLAAN AUW AUHWW)

May the force be with you... :lol:
Menno

speedline schreef:

Nou reken maar dat je regeleenheid van je J7R motor een terugkoppeling van de lamdasonde heeft.

Robert bedoelt niet iets wat jij af kunt lezen (ook een vorm van feedback !), maar de terugkoppeling naar de regeleenheid.

Dit zodat de motor in deellast-situaties in closed-loop kan draaien. Stationair en vollast draait de regeleenheid in open-loop, enerzijds omdat de motor af zou slaan en anderzijds omdat de motor zijn maximaal koppel/ vermogen niet kan ontwikkelen (iets rijk of bij sommige motoren iets arm).

Dit noemen we een REGELING, dan vindt er achteraf controle plaats over de wijziging die de regeleenheid aan de hand van parameters in een kenveld doorvoert. Indien we praten over een BESTURING vindt er achteraf geen controle plaats.

Een duidelijk verschil !

Pas van phase 2 zit er een sonde en lambdaregeling op een 21 Turbo. Dan natuurlijk ook stationair Lambdaregeling. Tevens heeft Renault er wel een handje van om middel een paar softwaretruuks er bij een auto met sonde voor te zorgen dat ze ook vollast 't mengsel onder controle hebben. (geen regeling, maar ze hebben 't toch geregeld :lol: )
rev it like a rental
Michel S.
Contacteer:

speedline schreef:

Een duidelijk verschil !

O ja, voor de evt. ontbranding van 50/50 water-alcahol koelvloeistof. Er zit al blusmiddel in het mengsel zelf :lol:

Oh ja: doe mij maar een Impreza 22B STi, nog net ff sneller :D >-) (Lancia aanhang--->>> :( NIET SLAAN AUW AUHWW)

Ik heb een phase I, en die heeft geen regeling.
Phase II wel, maar dat is volgens mij meteen met KATER eronder. Minder power. YUK.

Ik ga je niet slaan omdat je liever een 22B STi hebt dan een lancia. Kom naast je staan, want heb liever ook zo 1. Maar nog liever een EVO VI of een Supra MKIV Twin turbo. Een Skyline ben ik ook niet vies van. Mag allemaal van mij.

Gelieve mij niet te haten.
speedline

U hebben gelijk, sahib :wink:

Ik l*lde weer eens te principieel zonder ff GOED na te denken :D

O ja, Lancia Delta HFI Evo = geile auto met veel meer emotie. Maar die jappen bouwen toch wel heel vet kwaliteitspul. Mijn top 3 ff (annex verlanglijst)tussendoor:
*1: Nissan Skyline R33 GT-R NisMo 400 V-Spec ('t mag ook een 550 of 600 zijn, hoor... :p )
*2: Mitsubishi Lancer VR4 GSR Evolution VI Tommi Makinen Edition (evo 6,5 met active yaw control hmmm :p )
And last but not least...
*3: Subaru Impreza Coupe AWD WRX Type-R 22B STi (ook met intercoolerspray :p )

En dat als Renault fanaat en purist, wie had dat gedacht :wink: :D :lol: ...
clio_rally
Contacteer:

Ach, ik val niemand aan als hij niet voor de lancia kiest, het blijft een persoonlijke keuze. Ikzelf heb niks met al het jappenspul. Mag dan erg goed zijn, blijft geen uitstraling hebben. Daarbij val ik voor de rallygeschiedenis die erachter zit. En ja, als je naar de rallygeschiedenis gaat kijken komt geen jap ook maar in de buurt van de integrale, blijft nou eenmaal zo (zes titels bij de constructeurs en vier bij de coureurs...). Maar ja, de laatste integrale werd 8 jaar geleden gemaakt, dus ook ik kan natuurlijk moeilijk hardmaken dat ze nu veel verder zijn, is gewoon een feit dat men doorgaat. Als ik echt geld zou hebben zou ik liever een evo2 helemaal als nieuw maken, anders een evo7, nooit een scooby...

Gijs

PS: Het is trouwens HF, geen HFI en als ik echt geld had? Een Xsara WRC, maak je iedereen gek...
Bezemer Rally Team

speedline

clio_rally schreef:Ach, ik val niemand aan als hij niet voor de lancia kiest, het blijft een persoonlijke keuze. Ikzelf heb niks met al het jappenspul. Mag dan erg goed zijn, blijft geen uitstraling hebben. Daarbij val ik voor de rallygeschiedenis die erachter zit. En ja, als je naar de rallygeschiedenis gaat kijken komt geen jap ook maar in de buurt van de integrale, blijft nou eenmaal zo (zes titels bij de constructeurs en vier bij de coureurs...). Maar ja, de laatste integrale werd 8 jaar geleden gemaakt, dus ook ik kan natuurlijk moeilijk hardmaken dat ze nu veel verder zijn, is gewoon een feit dat men doorgaat. Als ik echt geld zou hebben zou ik liever een evo2 helemaal als nieuw maken, anders een evo7, nooit een scooby...

Gijs

PS: Het is trouwens HF, geen HFI en als ik echt geld had? Een Xsara WRC, maak je iedereen gek...
Het HFI als in High-Fidelity INTEGRALE... Of niet soms ? Evo 7 is idd rallyauto geschikt voor op straat in tegenstelling tot scooby = opgedirkte personenauto.
clio_rally
Contacteer:

High Fidelity Integrale, zo kun je het zien ja :wink: , maar in principe noemt iedereen het HF Integrale, omdat HF niet alleen bij de integrale wordt gebruikt, zo is er ook de HF 4WD, de HF turbo etcetc...HF wordt al bijna 40 jaar door lancia gebruikt voor de 'snelle' modellen, vroeger alleen de rallywagens...
Ik denk trouwens dat de HF integrale de meeste verkeerd gebruikt autonaam ooit is. Zoek maar eens op internet en je komt overal HF 4WD integrales, HF turbo integrales, 2wd integrales etcetc tegen. Net als mensen die een integrale evo3 verkopen...jaja...

Gijs
Bezemer Rally Team

Riël
Über-Spammer

Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie