Dubbelle intercooler
-
- Über-Spammer
mzzz.. ziet er leuk uit Rick.. En dit gebeurd binnen 1 jaar ?? dit jaar ??
-
- Contacteer:
Juni:Maik (WOOFER) schreef:mzzz.. ziet er leuk uit Rick.. En dit gebeurd binnen 1 jaar ?? dit jaar ??
Gril/Bumper
Auto Spuiten
November start Weber en Aqua Mist tevens gegroefde schijven.
December klaar (m'n eigen Kerst kadootje).
Dan in January begin ik met het blok van m'n onderdelen auto te reviseren en aan te passen.
Als dat klaar is gaat dat blok mijn Turbo in....
Hier wil ik dus een sportief nokke asje in gooien...

Daarna komt een harde koppeling en bak....
Mmm ik geloof dat ik die poste met die percentages van je inkomen dat je besteed aan je auto moet aangaan passen....
Ik geloof dat het ergens bij de 95% gaat uitkomen voor 2002/2003
Inderdaad... verder komen er greenstuf gegroefde schijven in. Want das wel nodig.
ff een tip : tijdje geleden was ik ook bezig op zoek naar goede remmen maar ik kan je die ebc afraden.
Schijnt dat die dingen na paar keer goed hard remmen niet meer zo lekker remmen(oftewel helemaal niet)
Ik heb bij verscheidene mensen navraag hiervoor gedaan en tot de conclusie deze schijven liever niet te nemen met teveel verschillende meningen.
heb toen maar bij improve type rs of s schijven genomen, ook geboord en gegroefd weet alleen nie meer welke maar met mintex blokkies en het remt GOED!
ff een tip : tijdje geleden was ik ook bezig op zoek naar goede remmen maar ik kan je die ebc afraden.
Schijnt dat die dingen na paar keer goed hard remmen niet meer zo lekker remmen(oftewel helemaal niet)
Ik heb bij verscheidene mensen navraag hiervoor gedaan en tot de conclusie deze schijven liever niet te nemen met teveel verschillende meningen.
heb toen maar bij improve type rs of s schijven genomen, ook geboord en gegroefd weet alleen nie meer welke maar met mintex blokkies en het remt GOED!
-
- Contacteer:
Thanks Ed!!!ed_pret schreef:Inderdaad... verder komen er greenstuf gegroefde schijven in. Want das wel nodig.
Het mooie is wel dat ik Greenstuf voor een helegoede prijs krijg. Maar ik moet even kijken...
Ik word duidelijk afgeraden om geboorde schijven te nemen. Want die breken toch echt na een tijdje... dus ik ga alleen voor de gegroefde...
FF over die dubbele Weber (ook gezien de problemen die Sander er mee heeft): Ik heb het nog eens even aan mijn tuning-expert gevraagd, en hij meelde mij het volgende:RickGT TURBO schreef:De sproeiers pas ik aan doormiddel van een dubbele weber.speedline schreef: * sproeierbezetting carb. wijzigen (de motor pakt beter op, meer koppel over groter toerengebied (dus ook meer vermogen !), turbo levert eerder meer druk, MINDER zuinig, lagere warmtebelasting (diverse onderdelen), etc.)
Komt een dubbele Weber op...speedline schreef: * in goede staat verkerende carb.
"Het volgende moet aan de carb. gebeuren:
- schoonmaken
- nieuw acceleratiemembraan kopen
- uitsparingen frezen voor seals aan de binnenzijde van de gasstang
- nieuwe gesealde lagers kopen voor de buitenzijde van de gasstang
- aanpassen van de inletvalve & needle
- aanpassen van de flotter
- knippen van pakkingen van viton rubber (veel sterker & benzine
bestendig) Dit is nodig voor vuldrukken boven de 10 psi (0,7 bar)
- monteren van turbo emulsiebuisjes ipv standaard buisjes
- monteren van modulator-rings (voor verrijking van het mengsel bij
hogere vuldrukken)
- sealen van elk mogelijke punt waar de carb. onder druk kan lekken
- eventueel secundaire venturi boosters monteren (bij vuldrukken van 16
psi en meer nodig)
Dat is ongeveer het werk aan de carb. en zou je dus met een nieuwe carb ook
moeten doen (op het acceleratiemembraan na).
De carb. aanpassen is een wetenschap op zich en je hebt er speciaal
gereedschap voor nodig (in da house bij mij).
Hiermee ben je er nog niet.....
De standaard brandstofpomp van de gt turbo voldoet voor de Weber DIR
carburateur, maar doet te weinig voor een dubbele 40mm dellorto.
Andere pomp monteren dus..... ($90)
Bij deze pomp hoort een speciale drukregelaar ($45) die stationair afgesteld
wordt op 0,2 bar en progressief de druk opvoert t.o.v. de vuldruk. Dit
garandeerd voldoende brandstoftoevoer naar de carb. bij hogere vuldrukken.
Als je bovenstaande aanpassingen niet volledig doorvoert, krijg je allerlei
problemen zoals gaten in de zuigers, backfire enz.
Nu weet je waarschijnlijk al waarom die gozer met zijn weber zo loopt te
kutten: Hij heeft hem niet aangepast op de juiste manier, dus loopt ie onder
druk van de turbo gewoon klote.
ps. Ik kan ook webers aanpassen, maar dat is wel veel meer werk: holle
flotters van weber blaas je zo plat als een dubbeltje onder turbodruk, je
hebt eigenlijk geen ruimte voor seals aan de binnenzijde van de gasstang
(dus epoxien of lassen nodig)enz.
Dell's zijn gewoon veel beter voor turbogebruik."
Interesse in een kant-en-klare Dubb. Dellorto of evt. toch Weber voor op je GT Turbo? Mail de expert: groeneveld_robin@hotmail.com
Ik dacht net te rijk is te heet, en te arm is meer koeling. (lucht koelt toch in bep mate?)RickGT TURBO schreef: Maar nu even terug naar het belangrijkste....
Hitte door onder bezetting.
Ik weet ook wel dat het beste om precies goed te krijgen, maar dat lukt toch niet met een carb.
Want ik kan me met de scootertjes zoiets herinneren, of kloppen deze herinneringen niet?
Rob
hoi michiel ik ben zelf ook met dit idee bezig, ik heb bij een doe het zelf zaak een paar spuitkoppen van een gifspuit gekocht.Deze laat ik sralen door middel van ruitesproeimoter van een auto. Dit werkt grandioos ik moet het alleen nog voor m'n intercooler monteren.Het gaat natuurlijk niet voor de snelheid,alleen voor een betere cillindervulling te krijgen,want je turbo krijgt iets meer koeling,koperen radiateur weg koel problemen!.vrg harm.

Volgens mij heeft je turbo er helemaal niks aan. Die wordt zelfs warmer.harm5gt schreef:hoi michiel ik ben zelf ook met dit idee bezig, ik heb bij een doe het zelf zaak een paar spuitkoppen van een gifspuit gekocht.Deze laat ik sralen door middel van ruitesproeimoter van een auto. Dit werkt grandioos ik moet het alleen nog voor m'n intercooler monteren.Het gaat natuurlijk niet voor de snelheid,alleen voor een betere cillindervulling te krijgen,want je turbo krijgt iets meer koeling,koperen radiateur weg koel problemen!.vrg harm.![]()
![]()
je turbo heeft de lucht al gecomprimeerd als het in de intercooler is. Dus die wordt niet extra gekoeld. Door de betere vulling en een betere verbranding meer power en dus meer warmte, en die krijgt de turbo wel mee. Dus hij zal alleen maar warmer worden (bij volgas dan).
Of mis ik iets??
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Sounds logical to me...
-
- Contacteer:
Ik denk dat inderdaad je Turbo meer warmte zal genereren. Vooral omdat je turbo meer vermogen zal moeten gaan geven. Want tenslotte door deze koeling kan je hogere druk blazen.Michel S. schreef:Volgens mij heeft je turbo er helemaal niks aan. Die wordt zelfs warmer.harm5gt schreef:hoi michiel ik ben zelf ook met dit idee bezig, ik heb bij een doe het zelf zaak een paar spuitkoppen van een gifspuit gekocht.Deze laat ik sralen door middel van ruitesproeimoter van een auto. Dit werkt grandioos ik moet het alleen nog voor m'n intercooler monteren.Het gaat natuurlijk niet voor de snelheid,alleen voor een betere cillindervulling te krijgen,want je turbo krijgt iets meer koeling,koperen radiateur weg koel problemen!.vrg harm.![]()
![]()
je turbo heeft de lucht al gecomprimeerd als het in de intercooler is. Dus die wordt niet extra gekoeld. Door de betere vulling en een betere verbranding meer power en dus meer warmte, en die krijgt de turbo wel mee. Dus hij zal alleen maar warmer worden (bij volgas dan).
Of mis ik iets??
Ik ga koelen met aqau mist omdat dan m'n blok wat koeler blijft bij vollast. Tevens kan ik m'n octaan gehalt omhoog brengen. Wat ik natuurlijk ook erg fijn vind.
Je ruitenwisser sproeier ombouwen zie ik niet zitten... Als je door je blok wil verstuifen dan moet je wel de juiste sproeiers en druk gebruiken. Aqua Mist levert 28 psi.....
Voor je intercooler water verstuifen kan natuurlijk wel een beetje helpen.... Maar echt dag en nacht verschil geloof ik niet.
Hoe zou je turbo behuizing eigenlijk reageren als je daar vocht over sproeit? Zou hij dan breken door te grote temperatuur verschillen? Binnen heel heet buiten heel koud...
Je turbo krijgt niet meer koeling, je inlaatlucht wel natuurlijk.Michel S. schreef:Volgens mij heeft je turbo er helemaal niks aan. Die wordt zelfs warmer.harm5gt schreef:hoi michiel ik ben zelf ook met dit idee bezig, ik heb bij een doe het zelf zaak een paar spuitkoppen van een gifspuit gekocht.Deze laat ik sralen door middel van ruitesproeimoter van een auto. Dit werkt grandioos ik moet het alleen nog voor m'n intercooler monteren.Het gaat natuurlijk niet voor de snelheid,alleen voor een betere cillindervulling te krijgen,want je turbo krijgt iets meer koeling,koperen radiateur weg koel problemen!.vrg harm.![]()
![]()
Of mis ik iets??
Wie zegt van niet moet even bij de WK-teams gaan solliciteren en uitleggen dat ze niet goed bezig zijn

Het ligt er alleen maar net aan hoe je het bouwt of het ook zin heeft om het er op te zetten.... ten eerste moet je weten wat de temp is van je inlaatlucht en of daar nog wat tegenaan te koelen valt. Ten tweede werkt zo'n systeem beter als het frontale oppervlak groter is lijkt mij. Het heeft bij een op 0.7 bar rijdende GT niet zo veel zin als bij een 2 + bar rallyauto, gewoon omdat de temp bij de GT relatief gezien niet zo hoog oploopt.....
Er zijn vast mensen die dit beter kunnen verwoorden....
Rick, Aquamist wat jij bedoelt is totaal onvergelijkbaar. dat wordt IN je systeem gespoten. Voor het systeem wat hier beschreven weordt kan je prima volstaan met een ruitesproeierpompje. Het is wel het handigst als je een extra tankje aanlegt hiervoor....
there is no spoon.
-
- Contacteer:
Dat zei ik geloof ik ook. Maar je hebt wel helemaal gelijk..Tijn schreef: Rick, Aquamist wat jij bedoelt is totaal onvergelijkbaar. dat wordt IN je systeem gespoten. Voor het systeem wat hier beschreven weordt kan je prima volstaan met een ruitesproeierpompje. Het is wel het handigst als je een extra tankje aanlegt hiervoor....
"Voor je intercooler water verstuifen kan natuurlijk wel een beetje helpen.... Maar echt dag en nacht verschil geloof ik niet."
Er is inderdaad wel verschil in de systeempjes en zijn onvergelijkbaar.
Maar waar ik dus wel serieus naar benieuwd ben is:"
Hoe zou je turbo behuizing eigenlijk reageren als je daar vocht over sproeit? Zou hij dan breken door te grote temperatuur verschillen? Binnen heel heet buiten heel koud... "
Wat denk jij? Doen ze dat in de Rally ook?
Drive it like you stole it
Dat zou ik niet doen, dan scheurt hij van voor tot achter open!
S
nder

S

Laatst gewijzigd door Sander op vr 7 jun 2002 9:06, 1 keer totaal gewijzigd.
nee, over de turbo sproei je geen water.... daar is de waterkoeling op je turbo zelf voor...... wie had dat idee dan?
ja, ik denk dat hij zou gaan scheuren op termijn....
there is no spoon.
-
- Contacteer:
Niemand zei dat... was gewoon een van m'n wilde ideeen dat ik zelf al met logisch nadenken afschoot....Tijn schreef:nee, over de turbo sproei je geen water.... daar is de waterkoeling op je turbo zelf voor...... wie had dat idee dan?
Hoe zou je een betere koeling voor op je Turbo kunnen maken? Want uitlaat kant zou ik best wel wat meer gekoeld willen hebben....
-
- Contacteer:
Het kost je, denk ik, sowieso je turbo. Een turbo wordt op druk al snel iets van 800 graden celsius geloof ik. In de wrc rijden ze dan nog eens met ALS waardoor de turbo tijdens het gebruik zelfs verwarmde wordt tot iets van 1200 graden! Ga er dan maar eens water op spuiten...
Gijs
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
-
- Contacteer:
Robert,robert schreef:je moet het uitlaatgas voor de turbo juist heet houden. (maar liefst niet heter dan plm 950 deg)
De waterkoeling van de turbo is koeling van het lagerhuis.
kan je me uitleggen waarom dat is? Omdat hetelucht dikker is en dus meer push door de schoepen zal geven?
Nee hete lucht is dunner, en heeft dus meer volume.
De flow is dus hoger! Er zit meer energie in, dus de turbo kan er ook meer uithalen.
Dit geldt vooral in het lage toerengebied waar de turbodruk nog opkomt en wastegate nog niet open is.
Echte rally kanonnen hebben ook een truukje hiervoor:
ze zetten in het toerengebiedje waar de turbodruk nog opkomt de ontsteking heel laat. Hierdoor kan de motor minder vermogen uit het mengsel halen, waardoor er meer energie in het uitlaatgas over blijft. Die wordt hierdoor heter! en de turbo spint een stuk sneller op. Daardoor meer vulling, en toch meer motor koppel.
ehh, dit niet te verwarren met ALS, das wat anders.
De flow is dus hoger! Er zit meer energie in, dus de turbo kan er ook meer uithalen.
Dit geldt vooral in het lage toerengebied waar de turbodruk nog opkomt en wastegate nog niet open is.
ze zetten in het toerengebiedje waar de turbodruk nog opkomt de ontsteking heel laat. Hierdoor kan de motor minder vermogen uit het mengsel halen, waardoor er meer energie in het uitlaatgas over blijft. Die wordt hierdoor heter! en de turbo spint een stuk sneller op. Daardoor meer vulling, en toch meer motor koppel.

-
- Contacteer:
Aha..robert schreef:Nee hete lucht is dunner, en heeft dus meer volume.
Thanks!
niet alleen bij rally kanonnen. Ook bij de meeste gechipte turbo auto's.robert schreef:Echte rally kanonnen hebben ook een truukje hiervoor:
ze zetten in het toerengebiedje waar de turbodruk nog opkomt de ontsteking heel laat. Hierdoor kan de motor minder vermogen uit het mengsel halen, waardoor er meer energie in het uitlaatgas over blijft. Die wordt hierdoor heter! en de turbo spint een stuk sneller op. Daardoor meer vulling, en toch meer motor koppel.![]()
rev it like a rental
Ik snap jouw denkgang af en toe niet, waarom denk je nou weer dat het altijd koeler moet?RickGT TURBO schreef:Niemand zei dat... was gewoon een van m'n wilde ideeen dat ik zelf al met logisch nadenken afschoot....Tijn schreef:nee, over de turbo sproei je geen water.... daar is de waterkoeling op je turbo zelf voor...... wie had dat idee dan?
Hoe zou je een betere koeling voor op je Turbo kunnen maken? Want uitlaat kant zou ik best wel wat meer gekoeld willen hebben....
Bovendien kun je nu niet echt meer een nieuw wiel uitvinden....
-
- Contacteer:
Steven(ventieldopje) schreef:Ik snap jouw denkgang af en toe niet, waarom denk je nou weer dat het altijd koeler moet?RickGT TURBO schreef:Niemand zei dat... was gewoon een van m'n wilde ideeen dat ik zelf al met logisch nadenken afschoot....Tijn schreef:nee, over de turbo sproei je geen water.... daar is de waterkoeling op je turbo zelf voor...... wie had dat idee dan?
Bovendien kun je nu niet echt meer een nieuw wiel uitvinden....

Namelijk nu is er een hitte schild om hitte overbrenging naar andere delen tegen te gaan.
Stel je verwijdert de hitte bron door te koelen dan hoeft dat niet meer. Dus je inlaat is ook weer cooler hierdoor. Dus je hebt minder intercooler/aquamist etc etc nodig om hetzelfde resultaat te bereiken.
Daarom....
-
- Contacteer:
"Bovendien kun je nu niet echt meer een nieuw wiel uitvinden...."
Hierbij beroep ik me op een quote van Adam Curry.
"There are no Secrets, Only information you don't yet have"
En zo is het met dit soort dingetjes ook maar net...
Hierbij beroep ik me op een quote van Adam Curry.
"There are no Secrets, Only information you don't yet have"
En zo is het met dit soort dingetjes ook maar net...
ok, even een combinatietje van verschillende topics:Menno schreef:niet alleen bij rally kanonnen. Ook bij de meeste gechipte turbo auto's.robert schreef:Echte rally kanonnen hebben ook een truukje hiervoor:
ze zetten in het toerengebiedje waar de turbodruk nog opkomt de ontsteking heel laat. Hierdoor kan de motor minder vermogen uit het mengsel halen, waardoor er meer energie in het uitlaatgas over blijft. Die wordt hierdoor heter! en de turbo spint een stuk sneller op. Daardoor meer vulling, en toch meer motor koppel.![]()
ik trek hieruit de conclusie dat de "tip" om je ontsteking 4 graden vroeger te zetten bij de GTT (is een truukje voor) tot gevolg heeft dat de turbo later oppakt en je dus minder hebt in het lage-toeren-gebied (zeg maar daar waar de GTT tekort komt?) ?
there is no spoon.
4 graden vroeger of later doet nog niet zo veel in de uitlaattemp.
Maar hoe dan ook, als 4 graden vroeger betekend: meer power, dan is dus het uitlaatgas minder heet. (wet van behoud van energie)
Maar hoe dan ook, als 4 graden vroeger betekend: meer power, dan is dus het uitlaatgas minder heet. (wet van behoud van energie)