Hallo,
Ik heb een probleempje, mijn (koel)water temp. wordt heel snel erg heet en blijft ook zo.
Na een kort ritje zonder te turbo'en open je de moterkap en hoor je het water al borrelen in het reservoir (ik heb de dop al iets losgedraaid) de meter gaat heel snel naar het 3de streepje (het streepje onder het blokje van max)
De radiatorfan doet het wel, maar niet constant. (thermostaat is niet kapot denk ik)
Zal de waterpomp stuk zijn? Dat zorgt ervoor dat het koelwater stil blijft staan en verklaard wellicht het geborrel...
Of zitten de leidingen verstopt?
Een vriend van me zei dat de koppakkingen misschien rot zijn, maar als dat zo is merk je dat toch ook aan het lopen van de motor? en eventueel rookvorming?
Ik hoop dat jullie me wat kunnen vertellen..
[edit]
Oja ik rijdt een R5 GTTurbo uit 86
[/edit]
Gr Jan Willem
Waterpomp defect? of iets anders.... heeelp!
Voor 99% zeker is je thermostaat kapot en blijft hij in dichte positie staan. Je waterpomp wordt mechanisch aangedreven dus die draait zoiezo. Je koppakking lijkt mij niet, dan krijg je andere symptomen dan alleen maar een snel warm worden van je koelvloeistof.
Ik denk dus serieus aan je thermostaat. Even uit de slang halen en in een pannetje water leggen. Het pannetje verwarmen en controleren of de thermostaat op een gegeven moment open gaat. succes!
Ik denk dus serieus aan je thermostaat. Even uit de slang halen en in een pannetje water leggen. Het pannetje verwarmen en controleren of de thermostaat op een gegeven moment open gaat. succes!
hey bedankt voor je snelle reactie!
Die ga ik er morgen even uithalen..
Een ding, kun jij het borrellen verklaren? (behalve dat het gewoon heet is?)
Ik heb het vermoeden dat de vorige eigenaar echt water erin gegooid heeft (stank en kleur..)..
En.. hoe kan het dat de fan van de radiator wel aanvliegt (alleen niet constant)? is dat door de hitte schakelaar op de radiator zelf?
Gr Jan Willem
Ik heb het vermoeden dat de vorige eigenaar echt water erin gegooid heeft (stank en kleur..)..
En.. hoe kan het dat de fan van de radiator wel aanvliegt (alleen niet constant)? is dat door de hitte schakelaar op de radiator zelf?
Gr Jan Willem
Loves flying....
Djeedub schreef:hey bedankt voor je snelle reactie!
Gr Jan Willem
Het borrelen kan ik één twee drie niet meteen verklaren. De fan van de radiateur wordt inderdaad gestuurd door een soort hitteschakelaar, oftwel het thermocontact. Als de temperatuur van het koelvloeistof gezakt is gaat de fan weer uit. Omdat de temperatuur bij jou weer snel toeneemt zal de fan ook weer snel aanslaan. En soort jojo-effect dus.

De pomp kan wel stuk gaan, hij gaat dan koelvloeistof lekken bij de as van de spoel waar je v-snaar overheen loopt. Je merkt het snel genoeg wanneer je koelvloeistof mist, vaak in combinatie met een hoog piepend geluid. Dit duidt op drooggelopen lagers van de pomp. Hij draait dan dus nog wel.
Pffiew gelukkig maar..
Ik wil uit voorzorg alle koelvloeistof gaan vervangen, want het ziet er erg vies en troeble uit, daarnaast stink het..
weet jij hoeveel liter er in het systeem gaat en waat ik het af kan tappan om hem leeg te laten lopen?
(ik heb nog geen boek om dat op te zoeken)
Gr JW
Ik wil uit voorzorg alle koelvloeistof gaan vervangen, want het ziet er erg vies en troeble uit, daarnaast stink het..
weet jij hoeveel liter er in het systeem gaat en waat ik het af kan tappan om hem leeg te laten lopen?
(ik heb nog geen boek om dat op te zoeken)
Gr JW
Loves flying....
Er gaat ongeveer 3,5 liter in het systeem, aan een jerrican van 5 liter moet je dus genoeg hebben. Officieel moet je volgens Renault de onderste slang naar je radiateur loshalen om je systeem af te tappen. Je komt er zonder brug of krik alleen wat lastig bij.
Dank je!
Blij hier te zijn, en heb me zojuist voorgesteld..

Trouwens een vriend van me (aangemeld als DJAZZ of DZEBOOGA) (ook een gloednieuwe GTT eigenaar) wil hier ook graag komen maar kan het board niet op..
kun jij zijn account checken? zijn email is dzebooga@hotmail.com
Namens hem bedankt!
Gr JW
Loves flying....
Rudo schreef:Er gaat ongeveer 3,5 liter in het systeem, aan een jerrican van 5 liter moet je dus genoeg hebben. Officieel moet je volgens Renault de onderste slang naar je radiateur loshalen om je systeem af te tappen. Je komt er zonder brug of krik alleen wat lastig bij.
Morgen maar es onderhoud plegen..

Thanx.
JW
Loves flying....
Sorry, maar zo ver rijkt mijn kennis op het gebied van de pc niet. Je kunt wel even een mailtje naar de hoofd geitebrijer sturen (geintje Bas
) met dezelfde vraag. Kzal ff het adres opsnorren.......
...........en dit is het dus.
Het adres van de Bill Gates van Renault-Tuning.com: bas@renault-tuning.com
...........en dit is het dus.
Het adres van de Bill Gates van Renault-Tuning.com: bas@renault-tuning.com
Als je fan wel aanslaat wordt de radiateur wel warm, en is 't dus niet je thermostaat.
Het borrelen kan 2 dingen zijn: koken van de koelvloeistof omdat ie zo warm wordt, of verbrandingsdruk vanuit de cilinder in je koelsysteem. (lekke koppakking).
Bij sommige auto's kan 't schoepenwieltje van de waterpomp loslopen van de as, dan krijg je ook genoemde warmloop problemen.
Het borrelen kan 2 dingen zijn: koken van de koelvloeistof omdat ie zo warm wordt, of verbrandingsdruk vanuit de cilinder in je koelsysteem. (lekke koppakking).
Bij sommige auto's kan 't schoepenwieltje van de waterpomp loslopen van de as, dan krijg je ook genoemde warmloop problemen.
rev it like a rental
Door alle drukverhoging in het koelsysteem gaat de koelvloeistof pas borrelen (= koken) bij 120 tot 130 graden celcius.
Het gaat eerder koken als je de dop van het expansievat loshaald, deze houdt de druk in het systeem op zo'n 1,1 bar (bruine dop) of 1,3 bar (blauwe dop).
Het gaat eerder koken als je de dop van het expansievat loshaald, deze houdt de druk in het systeem op zo'n 1,1 bar (bruine dop) of 1,3 bar (blauwe dop).
hmmmm..
als ik jullie comments lees dan moet het blok uit elkaar.. (waterpomp, koppakking..)
Vandaag maar eerst de koelvloeistof vervangen, zijn er nog tips hoe dit het beste te doen? ontluchten etc..
Alvast bedankt
Gr Jan Willem
als ik jullie comments lees dan moet het blok uit elkaar.. (waterpomp, koppakking..)
Vandaag maar eerst de koelvloeistof vervangen, zijn er nog tips hoe dit het beste te doen? ontluchten etc..
Alvast bedankt
Gr Jan Willem
Loves flying....
-
- Contacteer:
ja eerst afvullen motor laten lopenDjeedub schreef:hmmmm..
Alvast bedankt
Gr Jan Willem
kachel aan vol op warm
als het koelvloeistof niet meer zakt doe je de ontluchting nippels open op je slangen
het beste is dan om druk op het vaatje te zetten tot dat er vloeistof uit de nippels komt
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Ik denk dat ik een water gekoelde turbo heb.. er loopt namelijk een slang vanaf het expansievat richting voorkant van turbo...
koelvloeistof:
Maar.. ik heb de onderste slang van de radiator
(als je voor de wagen staat rechts onderaan aan de zijkant)
losgedraaid tot er vloeistof uitkomt, en deze vloeistof lijkt heeeel sterk op olie ! (zwart, geur maar iets dunner)
Heb ik de verkeerde slang of is de motor dan aan gort?
Volgens mij gaat dit niet goed..
De thermostaat:
Op een van die twee slangen zit een oranje contact, met twee stekkertjes erop (een zwart, een rood)
Het rode stekkertje was kapot, deze heb ik gerepareerd, dus dit verklaard het thermostaat probleem...
Maar dat van het koelvleistof zit me niet lekker..
Please help!
Gr Jan Willem
koelvloeistof:
losgedraaid tot er vloeistof uitkomt, en deze vloeistof lijkt heeeel sterk op olie ! (zwart, geur maar iets dunner)
Volgens mij gaat dit niet goed..
De thermostaat:
Op een van die twee slangen zit een oranje contact, met twee stekkertjes erop (een zwart, een rood)
Het rode stekkertje was kapot, deze heb ik gerepareerd, dus dit verklaard het thermostaat probleem...
Please help!
Gr Jan Willem
Loves flying....
Djeedub schreef:Ik denk dat ik een water gekoelde turbo heb.. er loopt namelijk een slang vanaf het expansievat richting voorkant van turbo...
koelvloeistof:
Volgens mij gaat dit niet goed..waarschijnlijk heb je de olieleiding losgedraaid en wat betreft die stekkers op wat slang was dat want stekkers op slangen dat je termostaat problemen oplossen klinkt me toch wat raar
De thermostaat:
Please help!
Gr Jan Willem
Hmm, eff naar amsterdam gereden, en er over nagedacht..
Ik denk dat ik idd de olieleiding te pakken had, en de waterleiding links zit, want dat zijn natuurlijk die dikke leidingen...
Onderweg eff gestopt want het leek of er veel rook onder de kap vandaan kwam,
Dat was ook zo, maar bleek later dat dat water (aan de buitenkant) tussen de radiator was..
Voor de rest blijft de water temp meter onder het 3de streepje (gaat er niet boven) en dit eigelijk alleen als je voor het stoplicht staat bijvoorbeeld..
Tijdens het rijden gaat hij net boven het 2de streepje staan.. vrij constant dus..
Eerst moet er een nieuwe uitlaat onder want die is in de eerste bocht gebroken...
(iemand nog een liggen?..)
BEdankt voor de reacties en we gaan het blok met een paar anderen toch maar eens goed bestuderen....
Gr Jan Willem
Ik denk dat ik idd de olieleiding te pakken had, en de waterleiding links zit, want dat zijn natuurlijk die dikke leidingen...
Onderweg eff gestopt want het leek of er veel rook onder de kap vandaan kwam,
Dat was ook zo, maar bleek later dat dat water (aan de buitenkant) tussen de radiator was..
Voor de rest blijft de water temp meter onder het 3de streepje (gaat er niet boven) en dit eigelijk alleen als je voor het stoplicht staat bijvoorbeeld..
Tijdens het rijden gaat hij net boven het 2de streepje staan.. vrij constant dus..
Eerst moet er een nieuwe uitlaat onder want die is in de eerste bocht gebroken...

(iemand nog een liggen?..)
BEdankt voor de reacties en we gaan het blok met een paar anderen toch maar eens goed bestuderen....
Gr Jan Willem
Loves flying....