tolueen gezocht

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
robert

Hi there,

zoals jullie (niet gheghe) weten werd tolueen vroeger in de verfindustrie en drukkerijen gebruikt als oplosmiddel. Maar je kan het ook heel goed bij de benzine mikken, want het is een prima-de-luxe oktaan booster. :D :D Klein nadeeltje is dat het kankerververwekkend is. :evil: Tis daarom nu in nederland verboden, en ik heb het bij diverse verfhandels geprobeerd: niet te krijgen. :( :(

Je kan het wel bij de brezan krijgen (winns), maar E5 per 300 cc, das zeker 10x te duur. Grappig detail is dat het niet in de nederlandse folder van winns staat. Want: verboden. Geeft wel even aan hoe ok die brezans zijn 8)

Duzz nu de vraag aan onze belgische forumvrienden:
is het te krijgen bij belgische verfhandels???

Voor leuke receptjes kijk voor de grap eens op:

http://www.gnttype.org/techarea/misc/octanebooster.html
Stefijn

Hmmm...octaanboost voor hogere druk :)
Menno

Errug leuk! (beetje overbodig, IK loop gewoon naar de pomp....)

maaruh, kan je geen 'echte' tinner destileren? Da's toch op tolueen gebaseerd?
robert

de nu verkrijgbare thinner zit zowat geen tolueen in.
- ook weer wegens wettelijk - Het bevat zowat alleen maar aceton. En aceton destileren...

Je kan wel aardig aan methanol komen, maar dan moet je zoveel verbouwen, das nie leuk meer.
Het leuke van tolueen is dat je het er "op een mooi dagje" (bv. 6juli) zonder verder gedoe in kan kieperen.

Okok, ik weet nog wel een leuke: 70% propaan en 30% butaan: tuurlijk.
Menno

volgens mij zit er verschil tussen thinner van de gamma etc. en industrieele thinner. Namelijk de tolueen.
robert

je kan wel gelijk hebben.

de thinner van kroon oil:

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/p ... 9&m=safety

Samenstelling
50-100% tolueen, Xn, F, R11-20
2,5-10% isobutanol, Xi, R, R10-37/38-41-67
2,5-10% methylethylketon, Xi, F, R11-36-67
2,5-10% isopropylalcohol, Xi, F, R11-36-67
2,5-10% methylisobutylketon, Xn, F, R11-20-36/37-66
2,5-10% aceton, Xi, F, R11-36-66-67

bevat toch nog aardig wat tolueen.
maar een probleempje blijft de aceton, want das weer zeer octaanverlagend.

edit:
in een andere norm:

http://www.hermadix.nl/pdf/11790.pdf

is de tolueen vervangen door xyleen.

dus kdenk dat dit de nieuwe thinner is.
jnjansen_r5gtturbo

Ik ben wel geen Belg, maar kan je hier niks vandaan halen Ceepal of een andere groothandel/leverancier.

Wat nog beter zou werken is iemand die op een laboratorium werkt, die kan tolueen wel verkrijgen en waarschijllijk nog wel in p.a.(pro analyse)vorm.

En het destillleren van thinner zou wel kunnen als je maar een mengsel hebt waarvan de stoffen een groot verschil in kookpunt vertonen.

[intermezzo]
vb:
Tboiling Tolueen = 110 graden C
Tboiling Aceton = 56 graden C

T verschil = 54 graden, dit verschil in temperatuur is de drijvende kracht achter het fenomeen destillatie.

[/intermezzo]
robert

ok, we gaan kijken of we wat bij ceepal kunnen bestellen.
Een maat van me heeft speciaal voor dit soort "niet voor partculieren" shit een bedrijfje opgericht.
Merijn.V
Contacteer:

Uh...en wat gebeurt er dan als ik xyleen in de tank zou gooien???

Volgens mij heb ik nog ergens een 5 liter jarrycan, oplosmiddel voor een 2 componenten caoting.
jnjansen_r5gtturbo

Suc6 ermee!

Hoop wel te horen wat het je oplevert met betrekking tot het voeren van meer druk, dus hoeveel psi/bar meer door deze toevoeging.

Het toevoegen van Tolueen zorgt er dus voor dat je het octaan gehalte verhoogd, waardoor je weer je pingelgrens naar boven krijgt en daardoor kan je meer met meer druk rijden, toch? Zitten er nog nadelen aan deze toevoeging?
Merijn.V
Contacteer:

Uh....nu lopen de meeste willy's zonder turbo rond.......
Marcel dLC

Vroeger zat ik nog op de laboratoriumschool, daar had je het in flessen van 5 liter staan...wel erg kankerverwekkende troep hoor!
Maar daar zit ik dus al een tijdje niet meer, kan het dus ook niet voor je meennemen

Marcel
robert

jnjansen_r5gtturbo schreef:Zitten er nog nadelen aan deze toevoeging?
ja het is duur en giftig en tmag vast niet.
maar wel handig voor als je er een dagje echt wil gassen.
Ik heb af en toe een klein pingeltje, das nie zo erg. Maar als ik echt ga gassen wordt de pingelneiging weer wat groter, dus speciaal voor dat dagje zou ik dat spul erin willen gooien.

Of (droom modus on) je maakt ipv waterinjectie bij vollast een tolueeninjectie systeempje. Zo 10% van de brandstofflow maar dan met tolueen. reken maar dat dat helpt!
:D :D (/droom weer uit)
Merijn.V
Contacteer:

Ik zal eens kijken of ik nog heb staan en zo ja, zal ik eens kijken wat ik er voor terug wil.
robert

Marinus16V schreef:Ik zal eens kijken of ik nog heb staan en zo ja, zal ik eens kijken wat ik er voor terug wil.
das wel toppie, maar hoe weet je nu dat dit tolueen is, en geen thinner (met dus het aceton probleem)
Merijn.V
Contacteer:

Omdat er tolueen opstaat, percentages weet ik ff niet.

Maar zodra ik meer weet, zal ik het posten.
Tom
Moderator
Car: MB

Marinus16V schreef:Omdat er tolueen opstaat
:lol: :lol: :lol: :lol:
robert

eventjes btw dat winns octanebooster van de brezan werkt helemaal niet. Ik heb het geprobeerd, met een 4 keer zo hoge dosis. (0.15l bij 10l benzine)
En dat komt omdat de dosering gewoon een factor 10 to 20 (!) te laag is.
tolueen is namelijk geen additive, maar een brandstof. Het werkt pas bij 10 tot 30 (weer!) procent tolueen bij de brandstof. Das bij 40l brandstof dus zeker 10l tolueen, en niet de voorgeschreven 0.3l verpakking van winns. (E5,- trouwens)
Riël
Über-Spammer

Ach ja wat je niet allemaal in je tank kan gooien he. Ik heb es een puchje gehad, de mix was op, nou ja mengsel van

1. spiritus
2. wasbenzine
3. terpentine
4. lampenolie (d8 dat dat goed was voor de smering)

Liep als een tiet, echt waar. Hehe. Ja ik had zo weinig centjes toen he moet je 't daar maar mee doen.
Tijn
Contacteer:

Gebruik maar handschoenen bij het mengen...
Het is nogal kankerverwekkend spul allemaal...

een mengsel van tolueen en xyleen met RON98 werd (word?) in rally-evo's gegooid, lieptie als de brandweer van......
there is no spoon.
robert

Tijn schreef:Gebruik maar handschoenen bij het mengen...
Het is nogal kankerverwekkend spul allemaal...
jaja je moet het ook in je tank gooien, niet aan gaan lopen snuiven! Maar tis wel een zaak van langdurige blootstelling, spuitverdunning was ook gewoon tolueen. Het duurt jaren voordat je er wazig van wordt. Gewoon een beetje voorzichtig is al ok, tis geen zoutzuur ofzo.
een mengsel van tolueen en xyleen met RON98 werd (word?) in rally-evo's gegooid, lieptie als de brandweer van......
kijkkijk, daar heb je het al. En nu de hamvraag: hoe komen die rally-evo-mannen daaraan???
Steven
Car: M536

Je hebt toch ook van die Elf124 benzine? Is alleen 2x zo duur als normaal geloof ik.

Zal ook wel niet opschieten. Ik weet wel dat de Belgische scooterracers erop rijden, net als in Italië. Die hebben ammal zo'n 50 litervat (of meer) in hun bus staan.

Die rotzooi stinkt wel onwijs, maar dit terzijde :)
jnjansen_r5gtturbo

robert schreef: En nu de hamvraag: hoe komen die rally-evo-mannen daaraan???
Via de groothandel? Heb je al bij Ceepal info ingewonnen of hun het konden leveren, of bij een andere groothandel in chemicalien?
robert

die elf124 is dacht ik het zogenaamdeAV-gas. Racebenzine met diverse leuke oktaangetallen. Werkt goed, alleen nadeel is dat je de hele fuelling over moet doen. (zeg maar: sproeiers kloppen niet meer)

kep nog niet bij ceepal gevraagd. Omdat men graag wil dat je een bedrijf bent. En een maat van me heeft welliswaar een bedrijf opgericht speciaal voor dit soort lastige "niet voor partikulier" gezeur, maar hij staat niet te springen om dit soort chemicalien te kopen, vanwege de mogelijke miljeu inspecties enzo.
Menno

robert schreef:Racebenzine met diverse leuke oktaangetallen. Werkt goed, alleen nadeel is dat je de hele fuelling over moet doen. (zeg maar: sproeiers kloppen niet meer)
tjee, je hebt toch een toetsenbord? 1 factortje
rev it like a rental
robert

dat lijkt zo. (ik zou er zelfs een potmeter op kunnen aansluiten :D ) maar je hebt nooit 100% gewoon pompsap of 100% avgas, maar een onbekend mengsel. En dan moet je er wel erg achteraan rennen met je tjiptjoen spullen.

Na de race even gewoon tanken: ehh sorry maar mag ik even mijn chippie tunen?
Menno

das sonde :lol:
rev it like a rental
robert

Menno schreef:das sonde :lol:
das 2x grapwaarde. :lol: indeed
Anonymous

maaruh is het niet een iedee om het octaaf uitr gewone benzine te destileren

ik ben geen scheikundige (mbt de verschillende kookpunten) maar is dat niet een veel eenvoudigere hobby haha

awel ik haal de teclu brander weer uit de oude doos
en hoor wel waarneer het jenevervat plaats moet maken voor de race brandstof (alias MA FLODDER)

grtz thomas

ps wel tof plan trouwens
Menno

Thomas megane coupe schreef:maaruh is het niet een iedee om het octaaf uitr gewone benzine te destileren
die zetten we bij 't plintenladdertje en de vierkante gaten boor. :lol:
rev it like a rental
Tom
Moderator
Car: MB

haal dan ook maar meteen een doosje luchtankers :D :D :D
Anonymous

Menno schreef:
Thomas megane coupe schreef:maaruh is het niet een iedee om het octaaf uitr gewone benzine te destileren
die zetten we bij 't plintenladdertje en de vierkante gaten boor. :lol:
hehehe ik heb in mijn kist nog wel wat ruimte naast me ooievaarskuitenvet.

PS Daarom klinkt je uitlaat natuurlijk ook lager bij euro 95, is een ander octaaf. :lol:
robert

ik denk dat als ik benzine ga destilleren dat er inderdaad wat octaven uitkomen.

[img]http://brandweer.zeelandnet.nl/kamperla ... d/4732.gif[/img]
Anonymous

hahaha die had ik wel verwacht ja.

octaan werkt beter

al heb ik ooit een gozer gezien met een trompet beker op zijn golf als uitlaat (toontje lager)

awel maar waarom zitten jullie daar zo mee dan dat dat octaan gehalte omhoog moet, tja dat de druk dan omhoog kan dat snap ik ook, maar dat kan toch niet lekker zijn voor je blok zo, waar moet die hitte dan heen of ga je dat koelen met nitro, net als in de model bouw.

Ik weet trouwens wel dat die oude honda'tjes (brommer 4 takt) daar bijzonder hard op liepen 8) en dat de boel meer of minder nog heel bleef ook, wel om de 250 km kleppen stellen. :(

die tornado fuel dat heeft toch ook een heel hoog octaan gehalte, ken je daar niet wat mee dat

grtz thomas

btw als je tinner gaat destileren kun je ook net zo goed op voorhand de brandweer bellen hoor, >-)

ps, ik werk met muziek vandaar de verspreking hahaha
Menno

Thomas megane coupe schreef:ps, ik werk met muziek vandaar de verspreking hahaha
dat hoor ik elke dag ja, geinig.

ps, de geintjes waren niet vanwege de verspreking hoor :)
rev it like a rental
Plaats reactie