HULP, HULP URGENT

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
RickGT TURBO
Contacteer:

Ik had in een andere poste al dingen beschreven maar vanmorgen is het erger geworden...

Hier is de poste die ik eerder heb gemaakt:"
Allereerst heb ik nog helemaal niks gedaan qua druk opschroeven etc etc.

Sinds gister avond (na de hele dag in de zon te hebben gestaan) heb ik rare symptonen.
M'n uitlaat ploft met (terug schakelen en dan) gas loslaten. Daarbij draait hij nu ineens stationair op 700 toeren. Dus moeilijk... en geeft me dat een pingel gevoel (net niet afslaan dus). Voorheen liep hij op 900 toeren op z'n laagst.

Met trekken enzo geen problemen. Dus heb niet het gevoel dat hij nu op 3 poten loopt of de ontsteking raar doet.

Maar door dat Plof symptoon lijkt het me ontsteking gerelateerd?

Er is niet aan de carb geschroeft of maar iets aangedaan. Enige wat er gebeurt is dat ik een week redelijk rustig met een openlucht filter (en tussen schot) heb gereden en nu weer terug ben naar standaard filerhuis.
Lijkt mij dat het er niks mee te maken heeft.

Zou het door de warmte buiten komen?

Ik ben overigens een renix 209. Een een dumpvalve maar zover ik kan zien lekt die niet. Dus is m'n vacuuum nog geheel intact.

Wat zouden potentieele oorzaken kunnen zijn? Zou het alleen stellen zijn van de stel schroef? Dat die mischien wat verdraait is door een te hard over harde drempels te hebben geknalt ofzo)

Kan iemand me ook precies uitleggen hoe zo een plof ontstaat met terug schakelen en dan gas los laten?
Want als dat na verbranding is in de uitlaat dan word je daar natuurlijk niet blij van. Verbranding in de Turbo is natuurlijk niet iets wat je wilt....

Verder totaal geen olie verbranding. Wel heb ik na lang rijden een erg lage olie druk.
Bijvoorbeel tijdens stationair draaien.. Voorheen was dat altijd 2 bar. Nu is dat ineens 1 bar geworden. (maar dat is ook iets dat in eens zo is sinds de buiten temp veel warmer is).
Maar ook met 4000 toeren in m'n vijfde versnelling. Dan is hij nu ineens 3 a 3.5 bar in plaats van 4 bar soms.
Olie peilstok met koude motor geeft duidelijk aan gevult tot max.

Verder totaal geen koelings problemen. En ook totaal geen start problemen. Hij start echt als een fluitje....
Carb koeler springt ook gewoon zo af en toe aan. (tot nu toe alleen nog maar na de rit als ik m'n motor uitzet na lang laten uitdraaien)

Hulp.... hulp...
"

Maar nu rij ik vanmorgen naar m'n werk. Begint m'n olie druk in eens met 2 bar na het starten (koud). En normaal is dat altijd 5 bar. (op het dashboard metertje)
Toen dus rustig naar werk getoeft.
Met 2000 toeren gaf hij toen 3 bar aan. Wat voor mij acceptabel is.
Maar terwijl ik van de snelweg af rij en van 3000 toeren (is wat ik max heb gereden de hele weg) naar 1500 toeren ging toen viel m'n druk naar de 1 bar.
Toen nog een klein eindje richting parkeer plaats. Dus dat in m'n 2 gereden met 2000 toeren. Op het moment dat ik de parkeer plaats op rij zakt m'n druk meter nog verder.
Ik rij dus nu in m'n twee met 1500 toeren en m'n druk staat gewoon op 0 bar.
Ik gelijk uitlaten lopen uit de versnelling zo een parkeer plekkie in. En dan toch nog heel even m'n motor 50 seconden na laten draaien. Meter bleef op 0 bar staan. Precies op de meter waar 0 staat aangegeven. Dus is is nog een klein beetje druk (want de meter komt tenslotte toch een klein beetje op).

Nou ben ik me dus wel effe de tering geschrokken. Want olie druk weg... tering...

Kan iedereen me svp wat tips geven met wat nu te doen.

Hoe kan ik controleren bijvoorbeeld of m'n olie pomp nog goed functioneerd?

Want nu zit ik echt een beetje met de handen in het haar....
gille
Contacteer:

als je nu 1 ding nie moet op voortgaan is je oliedrukmeter, die flippen zowiezo wel eens nu flip jij en daar is geen rede toe check je oliepeil is dat goed en gaat je olielampje nie branden don't worry dan rijden die car man
RickGT TURBO
Contacteer:

Ja niet flippen...
Maar toch is dit heel vreemd omdat m'n motor in eens pingelt en ploft en meer herrie maakt.
Dus ben erg bang en wil beslist niet schade forceren door met een slechte tot geen olie pomp te rijden. Vooral omdat er een rete nieuwe turbo in zit.

Hoe kan ik de olie pomp testen?
Menno

't kan 't metertje zijn, maar ik zou de gok toch niet nemen. De methode om te checken of je oliepomp goed is, is meten met een oliedruk meter, waarvan je 100% zeker weet dat ie goed is. De dealer schrijft een hydraulisch metertje voor in de toevoerleiding van de turbo.

Eventueel zou je ook een NIEUWE oliedruksensor kunnen pakken, deze eerst los van de auto checken, vervolgens monteren, en niet aansluiten op 't elektrisch systeem van de auto, maar met een multimeter (weerstand) uitlezen.

Nogmaals: be carefull. Check ook ff goed voor olielekkage en loszittende draadjes, misschien kan je daar de verklaring vinden.

Een iets lagere oliedruk met dit weer is niet echt gek. Ook is 't normaal dat je oliedruk lager wordt als je stationair toerental lager wordt. Maar geen oliedruk is niet normaal.
rev it like a rental
gille
Contacteer:

Menno schreef:'t kan 't metertje zijn, maar ik zou de gok toch niet nemen. De methode om te checken of je oliepomp goed is, is meten met een oliedruk meter, waarvan je 100% zeker weet dat ie goed is. De dealer schrijft een hydraulisch metertje voor in de toevoerleiding van de turbo.

Eventueel zou je ook een NIEUWE oliedruksensor kunnen pakken, deze eerst los van de auto checken, vervolgens monteren, en niet aansluiten op 't elektrisch systeem van de auto, maar met een multimeter (weerstand) uitlezen.

Nogmaals: be carefull. Check ook ff goed voor olielekkage en loszittende draadjes, misschien kan je daar de verklaring vinden.

Een iets lagere oliedruk met dit weer is niet echt gek. Ook is 't normaal dat je oliedruk lager wordt als je stationair toerental lager wordt. Maar geen oliedruk is niet normaal.
wat je zegt klopt wel mlaar de GTT hebben zo een verleden met slecht werkende oliedrukmeters dus ja tis altijd gissen he maar check toch maar wat menno zegt je doet er niks verkeerd mee hoor dus suc6
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Ik zal vooral je metertje controleren...

en dan helemaal het stekkertje van je oliedrukmeter.

eerst reed ik ook op 2 bar 4bar 2 bar ... het was een disco lampie bij mij geworden.. die de beat aangaf...

gewoon ff checken die zooi.
RickGT TURBO
Contacteer:

Zal ik zeker doen. Maar dat heb ik wel nog vorige week netje gecontroleerd en met contact spray behandeld.
En daar komt bij dat er hier totaal geen dansen is maar een rustige constante daling. Dus inderdaad als of hoe warmer de motor hoe minder de druk is.
Wat natuurlijk logisch is. Maar dan dalen tot 0 bar .... dat lijkt me een beetje veel van het goede...
En maak ik me dus serieuse zorgen....

Kan iemand me vertellen hoe je een olie pomp moet testen? Heeft iemend het werkplaats handboek waar dit in beschreven wordt?
Ik stuur je dan gelijk de eerste 7 hoofdstukken van het Haynes manual terug :)
RickGT TURBO
Contacteer:

Menno schreef:'t kan 't metertje zijn, maar ik zou de gok toch niet nemen. De methode om te checken of je oliepomp goed is, is meten met een oliedruk meter, waarvan je 100% zeker weet dat ie goed is. De dealer schrijft een hydraulisch metertje voor in de toevoerleiding van de turbo.

Ja, ik zal proberen te checken. Helaas heb ik geen goede metertjes bij de hand. Shit shit...

Wat mij de meeste zorgen baart is dat als ik het gas goed intrap (niet in de versnelling) en ik laat hem oplopen naar 3000 toeren dat de druk dan niet mee omhoog schiet. Dit deed hij voorheen wel.
Dat ie nu niet omhoog schiet kan denk ik een indicatie zijn dat de meter het niet goed doet of dat de pomp niet goed werkt.

Want de pomp gaat toch harder duwen naarmate het toerental toe neemt?

Overigens gaat de druk meter wel ietsje omhoog. Laat ik zeggen 1/5 bar ofzo met toeren toe name. Maar niet duidelijk zoals voorheen 2 tot 3 bar hoger....
RickGT TURBO
Contacteer:

[img]http://www.footlocker.nl/files/sump.jpg[/img]

Weet iemand hoe goed de "sump" beschermt is? Want gister heb ik namelijk wel met de bodem de grond geraakt... Ik dacht dat het alleen de uitlaat was en zag eigenlijk geen schade.

Zou het kunnen dat ik de "sump" beschadigd heb. Of is die toch wel redelijk goed beschermt?

Ik reed over een hek uitsteksel heen.

dus _____[]_____ zag de weg er uit...
Das natuurlijk wel netjes in het midden waar de sump zit natuurlijk.....
Shit shit... Vanavond maar eens kijken of daar een beschadiging zit.....
Menno

alhoewel ie niet echt uitsteekt, moet 't wel mogelijk zijn om je cartepan te raken, en daarmee 't aanzuigdeel van je oliepomp aan bonken te rijden.
Check de carterpan op deuken.

Oja, wat doet je olielampje trouwens?
rev it like a rental
RickGT TURBO
Contacteer:

Olie lampje blijft gewoon uit.
Maar daar zou ik niet op af durven gaan. Want zoals je weet zijn die consoles niet de beste met stroom doorgeven. Wel zit er een gloed nieuw lampje in daar.

Ik ga vanmiddag (na werk) gelijk onder de auto liggen. Ik laat je gelijk weten of er deukjes te vinden zijn of niet. Maar wel vreemd dat hij dan eerst wel goede druk gaf en dan later afzwakte....
RickGT TURBO
Contacteer:

Racing,.........'cause soccer & tennis require just one ball
]
Is overigens Cool!
Menno

RickGT TURBO schreef:Olie lampje blijft gewoon uit.
Maar daar zou ik niet op af durven gaan. Want zoals je weet zijn die consoles niet de beste met stroom doorgeven. Wel zit er een gloed nieuw lampje in daar.
If motor=uit & contact=aan & olielampje=aan
then lampje=OK
else lampje=dood

:)
rev it like a rental
RickGT TURBO
Contacteer:

Ik ben denk ik bijna zeker er van dat het lampje dood is. Maar dat ga als eerste checken..
Thanks voor de hulp!!!!
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

ik hoop het ook..

dan valt het allemaal mee 8)
Menno

Maik (WOOFER) schreef:ik hoop het ook..

aardige gozer die maik:
hoopt dat 't lampje kapot is, en dus eigenlijk wel had moeten branden, omdat 't blok geen oliedruk heeft en aan 't afsterven is.

Ik hoop dat 't lampje niet kapot is, en dus niet brandt omdat er voldoende oliedruk is, en slechts 't metertje wat kuren heeft.
rev it like a rental
RickGT TURBO
Contacteer:

Nee, Maik dan begrijp je 't niet goed...
Dat zou juist erger zijn. Want zonder lampje kan ik hem ook niet aan zien......
Vraag 1 is of de "stump" (heet volgens mij in het Nederlands Carterpan) niet gedeukt is. En als dat zo is of inderdaad de pomp nog werkt....
RickGT TURBO
Contacteer:

Menno schreef:

aardige gozer die maik:
hoopt dat 't lampje kapot is, en dus eigenlijk wel had moeten branden, omdat 't blok geen oliedruk heeft en aan 't afsterven is.

Ik hoop dat 't lampje niet kapot is, en dus niet brandt omdat er voldoende oliedruk is, en slechts 't metertje wat kuren heeft.
Mee eens... Maar Maik bedoelt het goed hoor :) :) :)
Menno

rev it like a rental
RickGT TURBO
Contacteer:

Ik heb net onder de auto gelegen.
Maar geen deukjes te vinden. Dus dat ziet er allemaal intact uit.

Verder doen alle lampies het perfect. Dus daar zal het ook niet aan liggen. Zou het dan echt aan de buiten warmte liggen?

Dat daardoor de olie zo vloeibaar wordt dat hij op 0 bar komt te staan? Dat kan ik me niet voorstellen....
Zou een verstopping ook de druk kunnen laten vallen?

Want ik moet wel vrij binnenkort eens olie+filter verversen.

Verder geeft olie metertje gewoon totaal vol aan en peil stok ook.
RickGT TURBO
Contacteer:

Ok effe een update.

Olie druk valt gelukkig mee. Heeft denk ik te maken met de warmte buiten dat de druk helemaal weg zakte.

Verder heb ik vanavond m'n bougies schoon gemaakt.
Ik moet morgen even in een vraagbaak wat bougie research doen. Want hoe ze d'r uitzien zegt veel over je motor had ik gelezen.
Deze zagen er uit alof het nog de orginele waren. Waren bougies gemaakt in Frankrijk....
Verder waren ze rood gloeiend geweest rond de pooltjes en tegen de schroefdraad rand aan was het zwart. (Koolstof) Iemand die een uitleg heeft?

In iedergeval ook alle kabels na gelopen.
Andere bobine klabel d'r op gezet en daarna nog eens laten lopen...

Met stationair stoot de motor nog steeds... Hij slaat niet af. (900 toeren stationair) Maar je ziet het blok klappies geven... Bewegen...
Zelfde geld voor de uitlaat....
Als je achter staat dan zie je dat hij stoot... dus een telkens een stoot en dan weer even niet...

Verder inderdaad heel erg ploffen in de uitlaat als je toeren laat opkomen en dan los laat.....

Zou te weinig lucht een reden kunnen zijn?
Kan iemand svp uitleggen hoe dat ploffen in de uitlaat ontstaat? Is dat na verbranding?

Zou naverbranding er op kunnen duiden dat hij op 3 poten maar loopt?
Steven
Car: M536

Jah dat zou kunnen, op minder dan 4 poten lopen kun je makkelijk checken door bougiekabels los te trekken. (niet het blok aanraken dan, shokcy 8) )

Verder moet een goeie bougie koffie-met-melk-bruin zijn.

Maarja dan moet je wel effe een goed stuk gevlamt hebben, stationair loopt ie op een ander mengsel dan bij normaal gas of vollast. Misschien dat je ff nieuwe bougies moet proberen.
Riël
Über-Spammer

Menno schreef: If motor=uit & contact=aan & olielampje=aan
then lampje=OK
else lampje=dood

mmm. Bij mij is het motor=uit & contact=aan
then lampje=dood en acculampje=ook dood

maar eerst rammelde ik met de versnellingspook en dan flikkert het acculampje wat, en het olielampje gaat alleeeeen aan als de witte verlichting van de oliedruk brandt bij starten van koude motor. Niet met contact, maar onder het starten dus. Rara.
Mark G
Contacteer:

Menno schreef: If motor=uit & contact=aan & olielampje=aan
then lampje=OK
else lampje=dood

Wat een bug!
Je bent de END IF vergeten... :lol:
Tijn
Contacteer:

Als de motor bij belasting af en toe ploft maar niet met een regelmatig patroon zou het kunnen dat je BDP sensor vuil is of gewoon niet goed werkt.
there is no spoon.
RickGT TURBO
Contacteer:

Ok zijn we weer.

Vanmorgen met "koud" weer goed getest.

De druk meter is een aarde probleem. Hij "lekte" vermogen en daardoor leek de druk veel lager dan normaal.

Wel is door de warme buitenlucht de olie meer vloeibaar. Wat toch wel zo 1 bar verschil uitmaakt.

Verder drie poten draaien zou goed kunnen.... ga ik vanavond checken... Want 1 bougie zag er ietsjes anders uit....
RickGT TURBO
Contacteer:

Tijn schreef:Als de motor bij belasting af en toe ploft maar niet met een regelmatig patroon zou het kunnen dat je BDP sensor vuil is of gewoon niet goed werkt.
Tijn,

welke sensor is dat? BDP? Is dat de sensor die op de bak zit gemonteerd? Want die is er namelijk uit geweest met het vervangen van de Turbo.
En naar mijn weten is die er weer schoon in gezet. Maar zou altijd kunnen.

Overigens ploft hij niet met belasting. Maar met het gas loslaten. (dus als hij op de motor afremt... toeren dalen)
Maar ik begin langzaam het gevoel te krijgen dat het al was en het gewoon wat erger is geworden door de combinatie warm weer en iets anders (bijvoorbeeld drie poten lopen of carb niet goed afgesteld).

Het is toch eigenlijk bijna niet denkbaar dat de stationair schroef los getrilt is.. ? Dat zou toch vreemd zijn?

Het lijkt me ook niet logisch dat hij op drie poten loopt. Gaat hij dan erg onregelmatig lopen bij stationair?
Tijn
Contacteer:

Als hij niet ploft met belasting is het niet je BDP sensor, maar ik denk ook niet iets anders met ontsteking hoor.
Kijk / luister maar hoe een open uitlaat ploft, ook bij een gezonde motor.

draaien aan de CO stelschroef schijnt ook een andere plof in je uitlaat te kunnen brengen heb ik laatst van Dhr Tack begrepen. :D
there is no spoon.
clio_rally
Contacteer:

Mmm, de olie is dikker omdat het buiten kouder is? Lijkt me allemaal wat sterk. De olietemperatuur varieert vrij weinig met de buitentemperatuur. In de lancia merk je alleen dat wanneer het vriest, de olie op de snelweg wat kouder wordt dan normaal, maar ja, met oliekoeler niet zo gek. Om nu te zeggen dat het 1 bar verschil zou uitmaken lijkt me errug sterk, zoveel verschil zit er gewoon niet in de temperatuur...

Gijs
RickGT TURBO
Contacteer:

clio_rally schreef:Mmm, de olie is dikker omdat het buiten kouder is? Lijkt me allemaal wat sterk. De olietemperatuur varieert vrij weinig met de buitentemperatuur. In de lancia merk je alleen dat wanneer het vriest, de olie op de snelweg wat kouder wordt dan normaal, maar ja, met oliekoeler niet zo gek. Om nu te zeggen dat het 1 bar verschil zou uitmaken lijkt me errug sterk, zoveel verschil zit er gewoon niet in de temperatuur...
Gijs
Dat dacht ik dus voorheen ook. Maar als de auto een hele middag in die bloed hete zon heeft gestaan dan is bij mij m'n olie al bijna op bedrijfs tempteratuur. Raar maar wel logisch...
Als jij die warme dichte auto instapt is het er toch ook gewoon zo maar 30 graden....
Dus als je olie een middag verwarmt word tot 30 graden dan is hij toch een stukkie dunner dan als hij 15 graden is.
Ok het is geen bedrijfs temperatuur... maar toch wel een stukkie dunner....
RickGT TURBO
Contacteer:

Tijn schreef:Als hij niet ploft met belasting is het niet je BDP sensor, maar ik denk ook niet iets anders met ontsteking hoor.
Kijk / luister maar hoe een open uitlaat ploft, ook bij een gezonde motor.

draaien aan de CO stelschroef schijnt ook een andere plof in je uitlaat te kunnen brengen heb ik laatst van Dhr Tack begrepen. :D
Dat dacht ik dus ook.
Ik maak me eerlijk gezegd niet heel erg veel zorgen om die plof. Behalve dan dat ik me realiseer dat dat roet aanslag en krachten op m'n schoepen geeft van m'n schone nieuwe turbo....

Wat ik wel raar vind is dat hij stationair niet goed loopt. Wat voorheen echt totaal perfect was....

Maar ik heb daar geen oplossing voor zo snel....
clio_rally
Contacteer:

Ja, dat klopt allemaal best, maar je had het, dacht ik, ook over een bar verschil bij een opgewarmde motor, en dat leek met dus sterk. Maar misschien heb ik het dus verkeerd gelezen. Verder moet je maar eens de temperatuur van het blok voelen als hij in de zon heeft gestaan. Da's niet half zo warm als het interieur....

Gijs
RickGT TURBO
Contacteer:

clio_rally schreef:Ja, dat klopt allemaal best, maar je had het, dacht ik, ook over een bar verschil bij een opgewarmde motor, en dat leek met dus sterk. Maar misschien heb ik het dus verkeerd gelezen. Verder moet je maar eens de temperatuur van het blok voelen als hij in de zon heeft gestaan. Da's niet half zo warm als het interieur....

Gijs
Mmm je zal denk ik wel gelijk hebben.

En inderdaad had het over een bar verschil. Maar daar moet ik wel bij zeggen dat het gemeten is met een meter die dus een afwijking had voorheen omdat de aarde niet goed was. Dus mischien is dat wel fout gemeten.

Verder zou je best wel eens gelijk kunne hebben over het blok warmte...
Michiel

Overigens ploft hij niet met belasting. Maar met het gas loslaten. (dus als hij op de motor afremt... toeren dalen)
Maar ik begin langzaam het gevoel te krijgen dat het al was en het gewoon wat erger is geworden door de combinatie warm weer en iets anders (bijvoorbeeld drie poten lopen of carb niet goed afgesteld).

He Rick,

Bij mij was is de koppeling vervangen en daarvoor is heel de motor eruit geweest. Daarna plofte de motor ook alleen bij gas loslaten. Dit kwam doordat in de draden naar de ontsteking draadbreuk was opgetreden. Ik kwam hierachter doordat ik per ongeluk 1 van die draden aanraakte waardoor heel de motor toen uitviel.
Mijn advies: Check eerst ff alle kabels naar de ontsteking, friemel erwat mee als de motor loopt; zie je reactie vd motor dan weet je waar het aan licht!!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
RickGT TURBO
Contacteer:

Michiel schreef:Overigens ploft hij niet met belasting. Maar met het gas loslaten. (dus als hij op de motor afremt... toeren dalen)

He Rick,

Bij mij was is de koppeling vervangen en daarvoor is heel de motor eruit geweest. Daarna plofte de motor ook alleen bij gas loslaten. Dit kwam doordat in de draden naar de ontsteking draadbreuk was opgetreden. Ik kwam hierachter doordat ik per ongeluk 1 van die draden aanraakte waardoor heel de motor toen uitviel.
Mijn advies: Check eerst ff alle kabels naar de ontsteking, friemel erwat mee als de motor loopt; zie je reactie vd motor dan weet je waar het aan licht!!
Zou ook heel goed kunnen. De draden zijn bij mij nou niet echt heel erg goed.... Kan ik zeggen kroontjes...
Mmm ga ik ook na lopen... Moest het toch nog netjes maken..

Staat er veel spanning op overigens? Gewoon 12 volt? (bobine is een klein beetje meer geloof ik :) )
Plaats reactie