Spoorverbreders

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Paul

Hoi, aangezien mijn velgen een heel klein beetje aanschuren in de bocht :evil: , wil ik een paar dunne spoorverbreders aanschaffen, ongeveer 4mm per kant. Tot hoeveel mm kan ik gaan om geen langere bouten te moeten monteren? Dit i.v.m. mijn setje slotbouten wat ik dan wel weg kan gooien. :( Als ik het goed bekijk lijkt mij dat max. 4mm haalbaar is met de originele bouten.

Iemand hier ervaring mee?
Tom
Moderator
Car: MB

zet er even bij welke auto je hebt. Is wel zo handig :)
Paul

Het gaat om een Renault 19 1.7 phase II,
met 16" Clio 2.0 16V velgen. De ET-waarde is net niet goed, schuurt af en toe aan tegen de veerpoot.
Stefijn

Is het de ET-waarde die niet goed is, of zijn gewoon de velgen eigenlijk te breed.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn williamsvelgen op mijn GTT, maar bij mij is de ET-waarde precies goed, maar door de bredere velg (7j ipv 5,5j) loopt ie ook iets aan.

Ik ga echter geen verbreders monteren aangezien ik van mening ben dat dit een verlsechtering in je stuurgedrag oplevert (maar mensen die ervaring hebben met die dignen mogen me tegenspreken :) )
Paul

Het probleem bij mij is de ET waarde. Kweet niet wat de waarde van deze velgen is, maar ze staan verder naar binnen dan mijn 19 16V velggies. Er zit 195 onder, dus niet extreem breed.
robert

Reedijk bandenservice in strijen zegt dat wielbouten minimaal 7 gangen ingeschroefd moet worden. Dus zelf hou ik het op minimaal 8 gangen.
Stefijn

Paul schreef:Het probleem bij mij is de ET waarde. Kweet niet wat de waarde van deze velgen is, maar ze staan verder naar binnen dan mijn 19 16V velggies. Er zit 195 onder, dus niet extreem breed.
Mijn oude wielen waren 195/55 R13 breed, maar dat waren 5,5J velgen (ET 36)

Mijn huidige wielen zijn 195/45 R15, en dat zijn 7J velgen (ET36)

Guess wat, 7J is (behoorlijk) breder dan 5,5J, uiteindelijk is mijn band zoŽn 1,5cm breder dan mijn oude situatie, waardoor ie ook bij mij aanloopt.
Het is niet alleen de ET waarde, en aangezien jij ook 15" wielen hebt zullen die wel 6,5 of 7J breed zijn.
RonaldClio16v
Contacteer:

Stefijn schreef:
Paul schreef:Het probleem bij mij is de ET waarde. Kweet niet wat de waarde van deze velgen is, maar ze staan verder naar binnen dan mijn 19 16V velggies. Er zit 195 onder, dus niet extreem breed.
Mijn oude wielen waren 195/55 R13 breed, maar dat waren 5,5J velgen (ET 36)

Mijn huidige wielen zijn 195/45 R15, en dat zijn 7J velgen (ET36)

Guess wat, 7J is (behoorlijk) breder dan 5,5J, uiteindelijk is mijn band zoŽn 1,5cm breder dan mijn oude situatie, waardoor ie ook bij mij aanloopt.
Het is niet alleen de ET waarde, en aangezien jij ook 15" wielen hebt zullen die wel 6,5 of 7J breed zijn.
195/45/15 had ik ook op mijn gtt was ook 7J maar ET30 nooit probleemen gehad met aanlopen.
AT YOUR SERVICE
Stefijn

ET 30 is dan ook niet goed, daarmee staan je wielen als ik het goed begrepen heb verder naar buiten (6mm) wat dus inhoudt dat ze aan de binnenkant minder snel aanlopen, logisch. Een GTT moet echter standaard ET36 wielen hebben.

Volgens mij is ET30 hetzelfde als 6mm verbreders op ET36 wielen zetten, en verbreders zouden licht aanlopen aan de binnenkant kunnen verhelpen.

Ik heb dat echter nog niet gedaan omdat ik denk dat de krachten op het stuur veel groter worden, hoe is jouw ervaring in het rijden met ET30?
RonaldClio16v
Contacteer:

Ik denk niet echt dat het te vrgelijken is met de velgen die er zijn afgekomen 13" 7J ET35 of 36 ?195/55/13. Je begrijpt dat de wegligging en stuureigenschappen enorm verbeterde. Naar mijn weten ging het allemaal een stuk makkelijker en soepeler.
'k heb deze velgen nu onder mijn Clio zitten en ook hier geen probleemen met 195/50/15 banden. Ik vind alleen dat het net lijkt alsof de wielen ver naar binnen staan IPV naar buiten.
AT YOUR SERVICE
Plaats reactie